Paris
Skulle mitt sovrum gärna få se ut såhär.
Vardagsrummet en mix av vintagefynd och olika tidsepoker.
Ett avslappnande bad i badrummet med högt i tak efter en heldag på stan..
För att sen byta om till något för kvällen, kanske från Rouje som parisiska it-girlie Jeanne Damas startat, också på bild.
Långa samtal över flera flaskor rödvin, goda ostar och baguetter i lägenhetens kök innan jag rör mig mot..
ett glas på Bouillon Julien, där Edith Piaf hade ett stående bord (nummer 24) för att sen gå vidare till…
Restaurant Bambino i 11e arrondisment för god mat och dansa till hip-hop som spelas på vinyler.
Alla bilder via Pinterest.
Kram!
För några veckor sedan tittade vi på det första avsnittet av serien Omnivore som handlar om världens mat och råvaror, presenterat och skildrat av René Redzepi, grundare av restaurang Noma. Om man är en foodie eller uppskattar att se något annat än det man vanligen tittar på rekommenderar jag denna serie. Själv är jag inte superintresserad av mat, men jag uppskattar när någon nördar in sig på ett ämne och lyckas med att göra det spännande. Finns att se på Apple TV+.
Noma fascinerar mig, och är absolut en dröm att besöka om möjlighet ges någon gång framöver. De odlar det mesta av sina råvaror i anslutning till restaurangen och maträtterna är baserade på vad årstiden erbjuder. Framtiden för restaurangen är fortfarande något oklar eftersom de tidigare har annonserat att de skulle lägga ner (?).
Men, intill vidare har de en slags pop-up i Kyoto, gör ett samarbete med Heartland Festivalen som jag skrivit om tidigare och idag såg jag att de släpper nya möjligheter för att reservera bord i Köpenhamn 2025 under temat Ocean Season. Dessutom driver de hamburgarrestaurangen POPL burger i centrala Köpenhamn, ett budgetalternativ för den som vill ha en riktigt god hamburgare gjord på bra råvaror.
Helt borta från kartan är de i alla fall inte, ska bli spännande att följa. Kul att temat är havet, precis som namnet på Louisianas stora utställning Ocean (läs mer i tidigare inlägg).
Noma 2.0: Vegetable, Forest, Ocean av René Redzepi, Mette Søberg och Junichi Takahashi.
Tips på present till den som tycker om mat, foto och bra story telling, kokboken från Noma. Har bara bläddrat i den, men känns som en skatt att ha hemma. Kanske till brudparet eller till den som fyller jämnt.
Tack för att ni ville läsa, nu ska jag kurera mig med en kopp milky oolong efter att ha legat sängliggandes i feber hela dagen..kram!
Firade avklarad tenta med att klippa mig. Går till Rabi hos Östermalms Hårstudio, tips! Bra priser och framförallt bra klipp/fön/slingning
Gjorde även manikyr för första gången på flera månader. Blev en mörkt lila färg med glitter i, känner starkt för #witchcore hehe
Igår åt jag lunch med en kompis i Moderna Muséets restaurang. Hade turen att få ett fönsterbord! Extrajobbade där under helgerna på gymnaiset. Vi var ett gäng ungdomar som alltid var bakis och alltid hungriga, bra att jobba på restaurang då hehe.
Fin ljusstake till advent via @leocostelloe
Suktat efter dessa stolar länge, tycker de är så fina. Otroligt rum och ljus hos @lucywilliamshome
@alexanderkirkeby visar det enda sättet att servera plommon, i en vacker tung glasskål
Fint skyltat hos @sjostromantik på Sibyllegatan.
Mina nya vintageboots från @regarding.fashion.sthlm fick rastas i solen över en kopp te med min kompis Julia
Ahh *gullig* topp som ser stört skön ut. Känner att min inre Elsa från Frost skulle gilla den här! Bär dessutom mitt namn spansk version, it’s a sign via @miraeparis
Så nyfiken på att besöka @muscadetbaren som ni ser fokuserar på det enda man vill ha just nu: ostron och vin
Fint ljus och vacker staty inne i Kungliga Biblioteket.
Blev sugen på att bära en liknande outfit som @camillecharriere, ska leta efter något liknande second hand!
Snygg jacka från @virginvintage_sthlm
Hårclips en masse vilka livar upp en enkel outfit via @sabina_sommer
Vill kopiera denna outfit rakt av, tips på person att följa @carolinelossberg
Otroliga väggar via @ad_magazine
Kajsa Melchior inspirerar och nu verkar hon ha designat det här häftiga soffbordet, riktigt snyggt via @kajsamelchior
Sist men inte minst, Sophie Bille Brahe har utökat sitt sortiment med en helt ny kollektion av olika glasobjekt. Wow, otroligt fina saker. Finns att köpa exklusivt online via Moda Operandi. Se hela kollektionen här: https://www.modaoperandi.com/designer/sophie-billie-brahe-exclusive/collection/fw24
Dagen innan min tenta och har tillåtit mig själv två pauser, det ena ett inlägg med bilder från vårt hem och det andra för att se min äldsta dotter sjunga solo i skolans höstkonsert i eftermiddag <3
Det mesta av inredningen hemma är vintage, mixat med några få nytillverkade saker. För mig är det viktigt att hemmet verkligen känns som ett hem och att det känns personligt. Både jag och Sebastian kan vara ganska lata med att t.ex. få saker upphängda men antar att det finns en charm med det också, att inte allting måste vara klart eller perfekt hela tiden 🙂
Soffbord från 1960-talet, tillverkat i Frankrike. Nytt hemma är sisalmattan som är tålig mot dipp, saft, mandariner osv…
Vy från min studieplats/matsal. Mot väggen ser ni några av alla de tavlor som ska hängas upp..någon gång.
Brukar köpa gamla inredningsböcker på loppis eller second hand. Det är så kul att bläddra i. Den understa “Spanish Style” är en av mina favoriter.
Vårt matbord i köket, inköpt via Auctionet. Inramad poster från Beau Marché i Köpenhamn. Över bordet en klassisk PH-lampa från Louis Poulsen.
Ljusstake från Ward Wijnant och doftljus som doftar som Paris mmm..
Detalj från en vägg i vårt kök. Både tallrik och tavla hittade på loppis.
En vinkel från vår matsal.
Det var den lilla pausen, nu tillbaka till rutinaktivitetsteorin, anmälningsbenägenhet, konfliktperspektivet, White-Collar crime och mer…
Kram!
Söndagskväll och snart tredje veckan in i Oktober. Även om jag för tillfället inte har så mycket tid över just nu (tentaplugg red.anm.) så ser jag fram emot att se följande serier och filmer i höst.
En familj som vår
Thomas Vinterbergs kommande serie gissar jag på blir höstens stora talk of the town. Vinterberg är kanske för svenskar mest känd för sin film “En runda till” med bland annat Mads Mikkelsen. Rekommenderar varmt att se fler av hans filmer, exempelvis Jakten och Festen (riktig kultfilm). Men för att återgå till den kommande serien, jag saxar handlingen direkt från Film i Västs hemsida:
“Utspelar sig i ett somrigt Danmark där allt, till en början, går sin gilla gång. En översvämning ödelägger sakta Danmark och landet evakueras steg för steg. Under de följande åren skingras danskarna; bara husen, skolorna och de tomma gatorna är kvar. De som har råd reser till välmående länder medan många tvingas leva på offentliga hjälpprogram. Familjer, vänner, nära och kära får gå skilda vägar, något som leder både till hat och splittring men också kärlek och försoning. När nyheten om evakueringen sker möter vi den 19-åriga studenten Laura. Hon ska snart gå ut gymnasiet och har mött sin första kärlek. Hon möts då av en verklighet som kommer att ändra riktningen på hela hennes liv och tvinga henne att välja mellan sina skilda föräldrar. “
(https://filmivast.se/portfolio-items/en-familj-som-var/)
En påminelse om de klimatförändringar vi står inför, inte minst i västvärlden. På andra delar av vår planet pågår redan liknande scenarior. Flera välkända skådespelare är med i serien bland annat Paprika Steen, Nikolaj Lie Kaas, David Dencik och Asta Kamma August. Ser verkligen fram emot den här serien!
Hollywoodgate är en dokumentär av Ibrahim Nash’at som skildrar talibanernas pågående styre i Afghanistan efter att USA lämnade landet för tre år sedan. I dokumentären kallas Ibrahim för “den lille jäveln med kameran” och blir också vid ett tillfälle hotat till livet. Minst sagt en modig regissör (Ibrahim står själv både bakom och framför kameran) och en intim skildring inifrån ett av talibanernas högkvarter. Det är liksom ovan serie en handling som speglar en vardag för många människor. Kvinnors rättigheter och friheter i Afghanistan inskräktes om möjligt ännu mer nyligen, vilket lett till ytterligare social isolation för dem i samhället. Det är extremt. Vill man läsa eller förstå mer om deras situation är det bara en googling bort.
Nästsista helgen i November har Netflix premiär för Helikopterrånet, en serie som skildrar det faktiska rån som inträffade mot en värdedepå i Västberga hösten 2009. Det var första gången i Sverige som en helikopter användes vid ett rån, något som säkerligen bidragit till dess uppmärksamhet, nationellt som internationellt. Därtill har bytet på 39 miljoner svenska kronor fortfarande inte hittats… För mig som studerar kriminologi får jag se det som absolut relavant för mina studier och helt ok att det kommer dra fokus från kurslitteraturen :)) Serien är regisserad av Daniel Espinosa som bland annat står bakom regin till Snabba Cash (2009) och Babylonsjukan. I rollerna spelar Mahmut Suvakci, Johanna Hedberg och Vic Carmen Sonne för att nämna några.
Spännande grejer minst sagt! Nu tillbaka till tentaplugget :))
Så sjukt, tänkte på filmen The Big Lebowski häromdagen och att jag snart måste se om den. Senare samma dag lägger @hotelcorazon upp detta i sitt flöde – it’s a sign!
Danska festivalen Heartland och restaurangen Noma (behöver väl ingen introduktion?) har teamat upp. Hade gärna varit där den 17/10 och upplevt det här samtalet. Jonas Visti står för musiken, en DJ/artist som jag lyssnar på dagligen hemma via DR P8 Jazz. Tips!
Läs mer här: https://heartlandfestival.dk/atnoma/
Bild via @jonashz
@Lizalangen_flowers har slagit upp dörrarna till sin butik/studio – måste besöka. Ser otroligt fint ut!
Hola
En gentle reminder :))
Får inte nog av @sakspotts och deras universe. Alltid inspirerande! På bild it-girlsen @tishweinstock och @klara__kristin
Gick igenom Humlan igår, så vackert just nu kanske extra mycket i det melankoliska regnet.
Såhär borde varje fredagseftermiddag se ut! Får bli en copypaste snart. Bild via @carolineam
Min girlcrush spanska @blancamiro delar alltid så fina bilder av sina outfits, dukningar, inredning osv. Denna var inte ett undantag!
Den mest brutala chokladmoussen som jag sett på www, @hosmjaumjau levererar helgens bästa inspo. Spännande med olivolja till!
Älskar att börja en regning morgon med pilates! Upp och hoppa! Skoja, usch jobbig person. Men ah det var i och för sig skönt efter passet haha.
Har ni varit förbi @regarding.fashion.sthlm på Sturegatan än? Om inte så gör det! Är en del av @regardingdeco runt hörnet men här säljs istället kläder. Haffade dessa vintagestövlar häromdagen. Inte helt enkelt att hitta snygga skor vintage i storlek 41 , så det gäller att passa på :/
@barbarapotts som utgör ena halvan av Saks Potts tipsar om föregående it-girl @tishweinstock som skrivit den här boken! Ser spännande ut, önskar mig helt enkelt i julklapp :))
Var också förbi @regardingdeco och träffade en gammal kollega till mig från Köpenhamn. Vi jobbade tillsammans på Acne och sen flyttade han till Sicilien där han nu bor och driver @palermoatelier. Så mycket fint. Säljs online och hos Regarding Deco på Linnégatan 4.
Mer från @palermoatelier
Fint litet sidobord, tror mycket på en revival för renässansmöbler. Tycker mig redan spana det inom inredning. Kul med något “nytt”.
Alla pölar skulle testas på vägen hem :))
De senaste dagarna har jag mest suttit hängandes över kurslitteraturen och fördjupat mig i svensk och nordisk historia parallellt med plugg inför en tenta i Kriminologi nästa vecka. Vanligtvis pluggar jag hemma men häromdagen byttes miljön ut till de luftiga lokalerna i Kungliga Biblioteket. Det är så fint ute nu 🙂
KB, också förkortningen av Konstnärsbaren. Båda lika nice!
I helgen cyklade vi ner en sväng på stan, gjorde ärenden, var på teater (får bli i ett separat inlägg om pjäsen) pluggade och hade vänner över på brunch innan läxor och förberedelser inför kommande vecka. Är supernöjd med rumsrokaden vi gjorde förra helgen, kul med ett nya tag inför hösten.
Tavlan på bilden är fyndad på Hötorgets loppis för flera år sedan, detsamma gäller för det mindre runda bordet i trä. Tipsar verkligen om att besöka den, varje söndag mellan kl. 10-15. Oves korvmoj som står på samma plats har supergoda korvar för lunch, det är ju trist att vara hangry på loppis! Det är för övrigt svindlande att föreställa sig att Slaget vid Brunkeberg (nuvarande Hötorget) år 1471 utspelade sig på samma plats där jag nu går på loppis och äter korv, svårt att ta in haha.
Efterårsbrunch <3
En av mina bff:s Malin står bakom @_francafranca_ som bland annat gör scrunchies av vintagetextilier. Häromdagen repostade hon en fantastisk outfit till en av hennes scrunchies. Snyggt med läder på läder, det bruna, svarta och vita i kombo. Kontots flöde är så fint, tips att följa!
Bild via @_francafranca_
Skriver från sängen och redo för att sova, avslutar inlägget med ett kort citat på temat historia av amerikanska författarinnan Pearl S. Buck:
“If you want to understand today, you have to search yesterday.”
<3
Ny liten scrunchie med ros som min farmor skickade till mig häromdagen <3
Mulet ute, solgula gardiner inne.
Så sugen på att se Wiener Werkstätte utställningen på Millesgården. Får bli efter mina kommande tentor.
Köbildning av tavlor som ska hängas upp hemma.
Fint hörn via @clo_studios. Mm lite levande ljus och en kopp te en tidig mörk höstmorgon :))
Lagade Moules för första gången i mitt liv, så enkelt och gott. Ett av mina och Sebastians stamställen är Glenn Miller där de serverar varianter av Moules Frites. Nästan lika gott hemma som där, minus livejazz :/
Häromkvällen firade vi min pappas födelsedag på Grodan. Utöver god mat så har de fina väggmålningar. Spirit animal på väggen.
Efter vår rumsrokad är det lite nya hörn att inreda. Men för nu får det hållas någorlunda enkelt.
Otroligt armband från danska @griegst, inte helt omöjligt att hitta något liknande på loppis. Ska spana!
För några helger sedan såg jag nya Beetlejuice på bio med bland annat Monica Bellucci i en av rollerna. Vogue Italia har gjort ett reportage med henne och tyckte den här bilden var vacker. Se fler bilder via @vogueitalia
Drömbadrum, original från 1950-talet i Milano. Resten av lägenheten är i princip orörd, helt fantastiskt fin. Se fler bilder via @theworldofinteriors
Wow – så vill jag också dekorera med grönkål. Undrar hur länge det kan hålla innan bananflugorna flockas runt vasen :// Snyggt med färgerna grönt, blått och rostrött. Via @maison_flaneur.
Small talket hemma hos Camilla Larsson har jag inte sett i sin helhet tidigare. Inspirerande och fint med någon som inte gör precis som alla andra, ett levande hem med personliga saker. Taklampan (Louis Poulsen) är otrolig, älskar den färgen på glaset. Se reportaget här: https://thewayweplay.se/small-talk/camilla-larsson/
Poetiskt foto av danska fotografen @josephinelochen, blir att hitta ett liknande hårspänne. Snyggt till höstpolon mmm och höstgrytan och rödvinet mmm
Det är ingen nyhet att jag dras till dansk design, konst och livsstil. Mina tolv år i Danmark har definitivt format mig och gör det fortfarande. Att resa till Köpenhamn är som att komma hem, där jag verkligen får vara mig själv. Stockholm är en underbar stad på många sätt, men också ängslig och tråkig. Nu var det inte meningen att ranta loss, utan istället ska det här inlägget faktiskt handla om några danska konstnärinnor jag följer, se det kanske som en uppföljning på mitt tidigare inlägg om AI-konstnärinnor.
Först ut är Klara Lilja som jag med stor nyfikenhet har följt under några år, har länge varit sugen på att investera i ett av hennes verk. Gillar också hur hon framställer sig själv och hennes process på instagram, tips att följa @klara_lilja
Hon öppnar en solo utställning i morgon 4/10 hos V1 Gallery (v1gallery) i Köpenhamn, besök om du har möjlighet! Jag hade turen att se ett urval av hennes alster på Chart Art Fair i Stockholm i våras, så fina alster.
@klara_lilja
Klara Lilja via @v1gallery
Näst på tur är Sara Mai (@__saramai) som både målar i akryl och arbetar med skulpturer. Jag och Sara känner varandra sen några år tillbaka vilket gör det extra kul att få lyfta hennes konst här! Hon har en tidigare bakgrund inom art direction, animation och grafisk design. I hennes konst är det mycket fokus på kvinnan och kvinnokroppen. Gillar inte bara henne som person utan också hennes konst, ser gärna en framtida investering i något av Saras alster.
Just nu ställer hon ut hos det nyöppnade galleriet Galeria 18 (@galeria18_cph) i Köpenhamn i utställningen Femme Focus som pågår fram till första november. Missa inte om du har vägarna förbi.
Mmm otrolig skulptur, SCULPTURE NO.05 via @__saramai
Akryl på canvas via @__saramai
Maria Bang Espersen (@maria.bang.espersen) fick jag upp ögonen för när hon ställde ut på Galleri Glas i Stockholm för några år sedan. Jag slog till på en av hennes reliefer som nu hänger som ett smycke hemma hos oss. Maria arbetar i glas och många av verken ser ut som karameller eller liknande, så fina.
Hon är också aktuell med en utställning just nu hos Galleri Montan (@gallerimontan) i Köpenhamn för den som vill se verken irl.
Soft Connections (Gone Wild) via @maria.bang.espersen
Reliefen hemma hos oss.
Sist men inte minst vill jag tipsa om Emma Sofie Rosendal (@emmasofierosendal), en gammal kollega till mig och nyexad från Bergens konstakademi i Norge. Utöver hennes oljemålningar har hon börjat med pieces, där hennes senaste sammansmältning av ostronskal är otroligt vackert! Blir spännande att följa Emma framöver!
“Elena and the melted apples” via @emmasofierosendal
Ostronpiece via @emmasofierosendal
Avrundar det här inlägget med en av mina danska favoritlåtar såklart!
God dag 🙂
Helgen var väldigt lugn med fokus på återhämtning för hela familjen. Läxor, aktiviteter och städning står fast på helgschemat men det vackra septembervädret var upplagt för utflykt. Vi cyklade ner till Moderna Museet för att se den pågående utställningen Tysk Expressionism och fika på Café Blom. Skeppsholmen är en oas under hösten med en viss *internationell* känsla 🙂 väl på plats lockade målarverkstaden för barn mer så vi hängde där länge innan det var dags för fika.
Matsalen blev vårt sovrum, mycket bättre *feng-shui*
Del av vårt vardagsrum. Fotot på väggen är taget av fotografen Bartolomeus Capetillo. Här hittar ni honom på insta @bartolomeus_iso400
Spännande miljö och kul sätt att uppleva konst. Del av utställningen “Mina ögon är som trattar, min röv är en hand” lol av Nicole Eisenman & Edith Hammar på Moderna.
Fina skulpturer ur samma utställning.
Älskar Modernas verkstad för barn. Blir alltid inspirerad till att skapa en light version av en verkstad hemma som alternativ till Gabys Dockskåp :/
Fint morgonljus i vardagsrummet. Skål fyndad på loppis.
När vi kom hem gjorde vi en rokad på rum hemma, vår matsal blev vårt sovrum och vice versa. Mycket bättre utifrån planlösningen. Ska ta fler bilder när vi har kommit mer i ordning.
Avrundade söndagskvällen med att titta på dokumentären om Anita Pallenberg på SVT play som min kompis Malin tipsat om. Sevärd, inte minst för hennes otroliga stil. Här kan ni se den:
https://www.svtplay.se/video/jMd2ZNY/anita-pallenberg-stilikonen-som-blev-stones-musa
//Charlotte
Anita Pallenberg