Trött på black-friday men inte på vintage

2 years ago

Är så orimligt trött på alla Black-Friday annonser vi fullkomligen matas av just nu, copy om köp nu, köpfest (!!!)  slå till, massor av sänkta priser osv. Blä. Är less sedan många år på dålig kvalitet i kombination med låga priser och massproduktion (också obehagligt att mycket av det är rent hälsoskadligt).

Häromdagen såg jag en post av Ayna Pirkuliyeva på LinkedIn om hur Prags borgmästare dumpat 4 ton (!) klädtextilier utanför ett köpcentrum mitt i centrala Prag. Det är alltså genomsnittsmängden som en familj om fyra konsumerar under sin livstid. Därtill är det cirka 100 miljarder nya kläder som tillverkas årligen varav endast 1% av det återvinns. Här kan vi verkligen snacka ohållbart och en bidragande orsak till klimatförändringar. Som om inte det vore nog, dumpas dessutom det som inte återvinns på utsatta platser i världen som exempelvis i Atacamaöknen i Chile och i Ghana. Kul miljö för människorna som bor där. Finns att läsa mer om det här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgW3ld/har-ar-snabbmodets-ground-zero

Jag hoppas kunna inspirera till andra saker på min blogg än ständig uppmaning av konsumtion och länkar till köp – det finns så mycket annat kul att skriva om. Är medveten om att det inte finns ett intresse hos alla att fynda second-hand eller att alla har tiden för det. Jag snubblar också dit ibland på köp av nyproduktion, tänker jag inte hymla med. Vissa saker vill eller kan jag inte köpa i andra hand. Det viktiga är att göra något, jag köper mycket second hand men behöver exempelvis bli bättre på matavfall här hemma och generellt på sopsortering.  Jag tar flyget ibland, hade gärna åkt mer tåg men systemet behöver utvecklas och erbjuda fler samt snabbare avgångar för längre sträckor ut i Europa för att konkurrera med flyget.

Redan i tonåren utvecklades mitt intresse för kläder, använde min mormors gamla hattar som en del av min outfit (fick absolut pikar av jämnåriga, tråkigt att vara så ängslig tänkte jag tillbaka) och jag vågar nog påstå att min garderob idag består till cirka 90% vintage. Köper jag nyproducerat ska det vara bra kvalitet och helst naturmaterial. Dessutom uppskattar jag att inte ha likadana kläder som alla andra, det är roligare att vara egen.

Inspirerad av min bloggkollega Andrea här på TWWP postar jag bilder med en påminnelse om outfits med mina key-vintage items som har hängt med under många år och enligt mig aldrig tappar stilen och håller god kvalitet.

 

 

 

 

 

Trött på Black-Friday men inte på vintage

En Burberry-kappa jag vill minnas fyndades på Stadsmissionen vid Nytorget.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Glad i Berlin :))) trenchcoaten hade jag i 7 år sen var den för sliten och fick ryka.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Utanför Yves Saint Laurent muséet i Marrakech. Klänningen hittade jag också på Stadsmissionen vid Nytorget.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Fejk ormskinnsboots vintage.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

En av mina favoritscrunchies från @_francafranca_ som görs av vintagescarfs.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Frottéklänning/rock som är nice att dra på sig efter salta bad. Här nere på Kullahalvön där jag är uppvuxen om somrarna.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Fullt Matrix mode. Minns den här kappan, hade den under en period men sen föll den tyvärr ihop och var tvungen att återvinnas.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Allt vintage och har kvar det. Minns inte vart jag hittade dem men bra påminnelse om outfit!

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Här dyker bootsen upp igen. Vintagejeans och även den svarta korta kavajen i ull. Hittade den på Hötorgets loppis, använder den mycket nu eftersom den värmer bra under en jacka + snygg.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Cute i diadem, något jag sällan använder eftersom jag känner mig lite för preppy för det, är inte riktigt min stil. Fokus är dock kappan (dåligt ljus) som jag hittade för 199 kr på loppis. Älskar den!

Trött på Black-Friday men inte på vintage

En av mina absoluta favoritplagg! Ett lila fynd för billig peng från Aspuddens 2km loppis (tips!) använder den både till fest och vardags.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Vintagepäls (skulle inte köpa en nyproducerad och inte en fake heller, plast och värmer inte) som är fin både till mer uppklädda tillfällen men allra helst som här med sneakers och jeans.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Här dyker den bruna kappan upp igen samt vintagefyndad hatt.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Gravid med Thekla i klänning ärvd av min farmor. Brukar ha den både över jeans när det är kallare ute och med sneakers på sommaren.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Klänning i siden fyndad på Röda Korset för under 200 kronor. Har precis lämnat in den här till skräddaren eftersom den behöver sys in.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Vit linneklänning vintage här på Menorca. Hade passat lika bra i Giverny ;))

Trött på Black-Friday men inte på vintage

En favorit i garderoben, har tyvärr inte bild på den framifrån. Här tas den ut och rastas på bröllop i Danmark för en av mina äldsta vänner, ända sedan børnehaven (förskolan) <3

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Två-delat brunt sammetsset från 70-talet. Ibland använder jag dem var och en för sig för att variera.

Trött på Black-Friday men inte på vintage

Festklänningar passar jag också på att fynda vintage som den här från Beyond Retro. Har flera stycken som jag har samlat på mig under åren men inte fått komma ut och dansas i än men skönt att ha beredd om rätt tillfälle ges 🙂

Trött på Black-Friday men inte på vintage

En av mina senaste fynd, en limegrön skinnjacka från Beyond Retro i Göteborg. Love it!

Avslutar det här inlägget med att påminna mig själv om att alla gör sitt bästa på olika håll, lägger ingen skuld på någon förutom kanske de stora kedjorna. Det är vi individer som är makthavarna och kan ställa krav. Remember that folks!

xx
Charlotte

Livet i giverny

2 years ago

De senaste dagarna har gått i vabbandets tecken därav en liten radiotystnad härinne. Nu börjar vi må bättre, men usch vad trist det är att ligga sjuk. När barnen väl somnat har vi sett på Helikopterrånet på Netflix. Har ni inte tittat på den än rekommenderar jag att göra det, snyggt gjort och tycker att Daniel Espinosa har lyckats framställa händelsen på trovärdigt vis. Snygga skådespelarinsatser också, se den ikväll! Kan ju inte låta bli att undra vart rånbytet på 39 miljoner har tagit vägen :/

Från värdedepårån till den franska landsbygden som det här inlägget faktiskt ska handla om. För ett tag sedan köpte jag boken Till bords hos Monet som handlar om Claude Monets intresse för matlagning, rutiner (spoiler alert han älskade dem) och filosofi avseende sin köksträdgård. Huvudpersonen behöver nog ingen närmare presentation, men vill ändå kort flika in att Monet och hans fru Alice flyttade till Giverny (ca 1,5h utanför Paris) och för att citera författaren Claire Joyes lade grunden till en *livsstil*. Enkelt sagt, en av sin tids stora influencers.

Hela boken fullkomligt öser ur sig inspiration för en som uppskattar vackra dukningar, en prunkande trädgård på den franska landsbygden, vacker presentation av mat och mer vetskap om en fascinerande person. Vi djupdyker:

Livet i Giverny

Omslaget till boken, redan här massor av inspiration. Lätt att kopiera rakt av, porslin och bestick ser jag ofta second hand. Blå glas från exempelvis Duralex så är ni hemma!

Livet i Giverny

Nej men sluta, är inte detta en total drömtillvaro? Har aldrig provat lajv men sign me up for Monet-lajv och jag kommer i en linneklänning, korg och redo för att gå all in.

Fun fact – Monet stod aldrig själv i köket, han satte i princip aldrig sin fot i husets hjärta. Däremot älskade han att äta gott. Monet och Alice hade ofta vänner över (bland annat konstnärerna Renoir och Basille) och stora ambitioner om att servera rätter tillagade med råvaror från deras trädgård. Köksträdgården var hierariskt indelad och varje “kategori” råvara odlades var och en för sig.

Livet i Giverny

Monets porslin, älskar den här bilden.

Livet i Giverny

Vacker bukett av syren och en annan blomma. Blir att minnas till våren när syrenen blommar, min absoluta favorit. Påminner om min barndom i Danmark.

Monet var ingen tidsoptimist – tvärtom, kl. 11 varje morgon serverades lunchen för att han skulle hinna maxa dagsljuset i sitt måleri. Lunch var också den måltid som det bjöds in gäster till och inte till middagar eftersom Monet ville gå och lägga sig tidigt för att vara pigg dagen efter för att måla. Inte ett party-animal verkar det riktigt som.

Livet i Giverny

Frukosten är serverad och influerad från Monets resor. Här hade jag kunnat sitta länge!

Livet i Giverny

En lunch i det gröna – en absolut sommardröm. Gott vin, perfekt krispiga franska baguetter, vacker dukning i en lika vacker omgivning. Otroligt!

Livet i Giverny

En vinkel från köksträdgården.

Köket i Giverny är otroligt utifrån bilder. När jag var liten besökte jag huset med min familj, skulle gärna göra det igen och då framförallt för att spana in köket. Tog en bild från min bok men den ger inte rättvisa så googlade fram några andra!

Livet i Giverny

Smäller av. Det är bara wow. Hade gärna haft ett likadant :))))

Bild: https://claudemonetgiverny.fr/en/decouvrir/claude-monets-house/

Livet i Giverny

Vackert med koppar mot blått. Gillar också det glansiga taket.

Bild: https://insidetravelexperiences.com/photo-from-france-monets-kitchen-in-giverny/

Livet i Giverny

Bild från matsalen. Det var här familjen alltså samlades vid lunch (kl.11 don’t forget).

Monet älskade tydligen sötsaker, så vem är jag att inte dela med mig av några av hans favoritrecept!

Livet i Giverny

Russinkaka, kastanjekaka och apelsinkaka var tydligen Monets favoriter.

Livet i Giverny

Här kommer recepten!

Det var allt från mig / bildläraren hehe

En bok som jag sträckläste och kul att få lära sig om en person från en annan vinkel. Spana efter den på loppisar, kan verkligen rekommendera den.

Nu måste jag skynda mig till en bolagsstämma. Vi hörs snart igen!

xx

Charlotte

Tre snabba

2 years ago

Vilket winter wonderland vi vaknade upp till imorse, så fint. Kliar i fingrarna nu, får hämta ner jullådorna från vinden i helgen..

Här kommer tre snabba som jag vill dela med mig av! Först ut ett hemma-hos reportage hos designern Ana Kras i Paris.

Tre snabba

Intervjun i sin helhet och fler bilder finns att läsa här: https://www.elle.se/decoration/mjuka-textiler-och-generosa-ljusinslapp-hemma-hos-designern-i-paris/10212734

Tre snabba

Inspirerande juldukning av @poppykalas för @royalcopenhagen.

Tre snabba

Har ni missat Brita och Kalle Zackaris program “Hjälp, vi har köpt ett franskt ruckel” är det dags att spana in det omgående! Trigger varning för att man blir sugen på att renovera ett hus med sina kompisar. Älskade det här programmet! Finns att se på SvtPlay.

Det var tre snabba, nu back to work!

xx
Charlotte

It’s beginning to look a lot like christmas…

2 years ago

Kan inte hålla mig längre, nu kommer det ett inlägg om hur jag vill dekorera och pynta i jul. Passande nog är jag mitt i ett lussebullebak inför julbasaren i min dotters skola. Trigger-varning för er som inte gillar julen, då är det dags att sluta läsa nu :)))

Jag dras till vintage juldekorationer gärna med inslag av traditionellt hantverk och naturmaterial. I vår gran har vi oftast torkade apelsinskivor, popcorn på snöre och såklart fullt av gamla julkulor och annat som hör julgranspynt till. Mina barns olika juldekorationer från förskola och skola får också vara med – the more the merrier! Det ska helst glittra så mycket som möjligt, ju mer glitter desto bättre. Hade gärna haft levande ljus i, men är tyvärr för feg för det och sorgen om ens klädda gran brann upp, nej det är allt för deppigt att föreställa sig.

Håll i er, en stor samling bilder som jag sparat ner från pinterest som är fint kommer här:

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Först ut en toppstjärna i halm, vilket hantverk.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Tror detta är en ukrainsk traditionell ljusstake. Gillar kontrasten med de enkla smala ljusen till den utsmyckade ljusstaken.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Dröm dröm dröm, här har ni en av mina idealbilder på en klädd julgran!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Nämen, en bild på mig i en parallell värld! Vackert med rosor till glittret. Köpte liknande på Svenskt Tenn för några år sedan i papper. Vackert inslag i granen!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

“Ta en bild på mig framför granen jag har klätt” vibe, och ja jag relaterar haha. Tar så mycket bilder på min gran när den är färdigklädd, så nöjd.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Också här en relaterbar känsla <3

It’s beginning to look a lot like Christmas…

För den som inte pallar böket med en stor gran rekommenderar jag en mindre variant. Enligt tradition finns ju adventsgranar, ibland räcker det faktiskt bara så.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Ännu ett exempel på en mindre modell eller adventsgran. Fint!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Men det är svårt att slå en sån här. Här hemma har det i några år försökts argumentera för en plastgran, absolut nej, vi måste ha the real deal. En ansvarar för pyntet och en annan för att slänga. Praktiskt och jämställt!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Är sugen på att göra någonting liknande hemma hos oss. I år firar vi inte julen hemma, men börjar vi dekorera ganska snart så är det ju motiverbart…

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Underbar färgpalette med väggen och granen tillsammans. Julgranspyntet får verkligen träda fram och skina.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Blekingeljusstakar som ofta finns på Auctionet och nog går att hitta på Blocket eller Marketplace. Tycker att de är så vackra och lysande exempel på svenskt hantverk.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Stämningsfullt i en enklare variant.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Målbild för en stämningsfull julstund.

It’s beginning to look a lot like Christmas…

It’s giving main character energy right here!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Ytterligare exempel på adventsgran!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Sett den här bilden många gånger i mitt flöde, tror girlangerna kan vara gjora av läder. Bra tips till den som har det över!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Vi gör girlanger likt dessa varje jul. Doften som sprider sig hemma är underbar och vackert att variera blodapelsin med vanlig apelsin. Tips att använda när man ska slå in paket som en extra detalj på julklappen!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Gissar på att detta också är en ukrainsk ljusstake. Otrolig…

It’s beginning to look a lot like Christmas…

.. men här har vi the one! Wow!!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

En masse, hur fint?!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Sist men inte minst dyker jag snabbt ner i pärlornamenten som jag ser överallt just nu. Haffade några på A La Carte Antik på Riddargatan häromdagen. Tips om man inte pallar göra några själv. Otrolig toppstjärna!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Mer pärlornament..

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Vilken dröm att fynda!

It’s beginning to look a lot like Christmas…

En trevlig duo.

Sen tipsar jag också om min kompis Josephines märke Akua Objects, deras vackra kollektion Gabriel hittar ni här: https://akuaobjects.com/collections/gabriel, fint att ge i gå-bort-present!

Sist men inte minst har jag förutom ovan snöat in på tyska ljuspyramider:

 

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Orkar man inte ha en gran hemma kanske detta kan vara ett alternativ?

It’s beginning to look a lot like Christmas…

Görs nytillverkade och går att hitta här: https://en.reifendrehwerk.com/pyramidenleuchter

Alla bilder från Pinterest. 

Det var allt om julen för denna gången hehe, det kanske kommer mer. Nu ska lussebullarna in i ugnen!

xx
Charlotte

 

The modern sthlm

2 years ago

Tänkte jag skulle skriva ett inlägg och berätta om bakgrunden och historien till min och min mammas butik The Modern Sthlm. Så stolt att vi vågade och satsade på att genomföra det här <3

Under hösten 2019 bestämde jag och min mamma oss för att vi skulle öppna en butik tillsammans i Stockholm. Sortimentet skulle vara en blandning av europeisk modern design tillverkad i Europa och kurerad vintage. Vårt gemensamma intresse för vintage, konst och design ville vi att fler skulle få ta del av. Viktigt var också att den nytillverkade designen skulle produceras i Europa eftersom det oftast genererar högre kvalitet och minskade transportsträckor. Samhället kommer alltid att konsumera, men vi önskade bidra till ett mer hållbart konsumtionsbeteende och ville att ett köp hos oss sågs som en investering och inte ett trendigt köp.

Den första maj 2020 slog vi upp dörrarna på Nybrogatan 20, mitt under pandemin. Tacksamt att vi bodde i Sverige med mildare nedstängning och rekommendationer vid denna tidpunkt. Tre år senare i augusti 2023 stängde vi dörrarna på Nybrogatan men öppnade nya på www.themodernsthlm.se samt fortfarande på instagram @themodernsthlm.

The Modern Sthlm

På besök i lokalen, här anas de färger jag valde till väggarna. Grönt, blått, rött och en beige (svår att se i bild).

The Modern Sthlm

Vår första post på instagram (@themodernsthlm) grafisk design/identitet av Hélène Kügelberg (@helenekugelberg).

The Modern Sthlm

Här testade jag runt lite med ett par vintage vinglas. Hade ytterligare fyra till. Vi satsade på att köpa minst ett set om 6 stycken med glas eller tallrikar.

The Modern Sthlm

Ytterligare ett fint vintagefynd, hög vas i brunt glas. Den var tung och ståtlig!

The Modern Sthlm

En detalj ur skyltfönstret. Här ser man den gröna väggfärgen tydligare. Vinglas från Italien. Vänder man upp och ner på dem kan man använda dem för vatten eller shots :)))

The Modern Sthlm

Mitt i förberedelserna, här designade jag en väggfast bänk. Luckor från ett utgående sortiment från Ikea. Ovanpå italienskt kakel. Eftersom det inte skulle användas i ett våtutrymme behövde det inte fogas mellan kaklet, vi (min kära svärfar) limmade helt enkelt bara på dem. Blev så fint!

The Modern Sthlm

Vår vackra tavelvägg av brickor. Fransk design med roliga motiv. Till höger anas skåpet..

The Modern Sthlm

som vi hittade i Tierp utanför Uppsala. Det hade från början tillverkats av en urmakare runt år 1920 som stod i hans butik. Fastigheten som vår butik låg i var från ungefär samma tidsperiod vilket matchade känslan perfekt. Det var fortfarande ganska tomt i butiken, vi hade nog precis öppnat men inte fått allt levererat om jag minns rätt.

The Modern Sthlm

Mmm handblåst vas och Bon Bon Medi från Helle Mardahl. Örhängen från dansk design. Finns tyvärr inte i produktion längre.

The Modern Sthlm

En annan vinkel från vårt skyltfönster.

The Modern Sthlm

Franska cocktailgafflar och liten keramikskål dansk design. Allt finns fortfarande att köpa via oss.

The Modern Sthlm

En närmare titt på smyckena i bakelit. Har själv de blå örhängena. Snyggt till en enkel outfit!

The Modern Sthlm

Minns de här vintage cocktailglasen. Så farligt att köpa fina vintage objekt själv för man vill behålla det själv haha. Under glasen böcker om min farmor.

The Modern Sthlm

Färgsprakande krokar dansk design.

The Modern Sthlm

Juldekorationer från danska Walther & Co. Tror vi var de första återförsäljarna i Sverige av deras produkter. Nu finns de på fler ställen. Ljusstake i glas vintage.

The Modern Sthlm

Mer från danska Helle Mardahl, finns att köpa via oss.

The Modern Sthlm

Ostronfat i keramik portugisisk design, ostrongafflar fransk design.

The Modern Sthlm

Ännu mer jul! Det mesta i fönstret från Walther & Co, resten vintage. Brickan i rött finns att köpa via oss, också det dansk design.

The Modern Sthlm

Konst, glas och vintage. Finns det en bättre kombo?

The Modern Sthlm

Detaljbild från matbordet.

The Modern Sthlm

Vintageram med vintageposter, keramikskålar dansk design.

The Modern Sthlm

Såhär såg det ut vid tillfälle i skyltfönstret!

The Modern Sthlm

Mmm godis för den som tycker om att duka.

The Modern Sthlm

En påskskyltning!

The Modern Sthlm

Färg och vintage, som ni ser tycker vi om att mixa dem. Det är det som vi tycker gör ett hem eller ett utrymme levande.

The Modern Sthlm

Klassisk selfie :)))

The Modern Sthlm

Avslutar med fokus på den underbara färgen gul!

Vi fick så mycket positiv feedback under åren vilket såklart var motiverande. Saknar fortfarande en motsvarande butik i området och generellt i Stockholm. Tyvärr får de mindre personliga butikerna ge vika för stora gallerior, inte superinspirerande. Påminns om det så fort jag är i Köpenhamn eller andra större städer hur Stockholms innerstad nästan uteslutande består av kedjor, det gör inte staden så levande. Vi får hoppas att det kanske förändras framöver.

Har ni några frågor eller liknande får ni kommentera eller skriva till mig på instagram 🙂

xx

I am u are – design och konst från ukraina

2 years ago

I min jakt på bilder till ett kommande inlägg om juldekorationer läste jag en artikel i Vogue om en för mig helt ny designmässa; I am U are. Bakom initiativet står ukraniska Anna Pagava som vill förändra narrativet avseende Ukraina, och lyfta fram hur vibrerande och levande landet är trots den pågående konflikten.

Mässan framhäver modern design, tech och konst blandat med traditionellt hantverk från Ukraina, vilket genomfördes vid ett första tillfälle i New York hösten 2023 och det andra tillfället i Los Angeles under våren. Det är inte möjligt att utläsa om det kommer ytterligare tillfällen, håller tummarna för ett stopp i Stockholm.

Nedan ett urval av mina favoriter:

I am U are – design och konst från Ukraina

Otroligt hantverk och ljusstake i traditionell ukrainsk design. Tänk vad fint med bivaxljus i till jul. Vackert! Formgivning av @hutsulavtentyka

I am U are – design och konst från Ukraina

Från ett hantverk till ett annat. Design av @frolovheart vars kreationer har burits av bland annat Beyoncé och J.Lo. Utöver kläderna gillar jag deras visuella universum.

I am U are – design och konst från Ukraina

Poetiskt och feminint av @jul.com.ua.

I am U are – design och konst från Ukraina

Mm ett set jag själv skulle vilja ha i min garderob. Design av @anna_october_ som jag nog vågar påstå är väletablerad på den internationella modescenen.

I am U are – design och konst från Ukraina

Ahh det här gillar man ju! Vackra glasobjekt av @haluzka_glass.

I am U are – design och konst från Ukraina

I Ukraina är det vanligt att bruden har krans av blommor i håret till bröllopet. På bilden en krans i vax skapad av @nadiiaworld

I am U are – design och konst från Ukraina

Samma brand tillverkar  ljusstaken “Tree of Life” också det en vanligt förekommande symbol i hantverk från Ukraina.

I am U are – design och konst från Ukraina

Glas till en roligare dukning från @yakush_tableware.

I am U are – design och konst från Ukraina

Set design av @janapedan som gör så mycket fint. Spana in hennes konto, mycket coola grejer!

Vill man läsa mer om utställningen rekommenderas att följa dem på instagram @iamuare.world eller besöka hemsidan: https://iamuare.world/

Jag tycker alltid det är kul att lära mig mer om andra kulturer med hjälp av design, musik och konst. Den vackra julsången “Carol of the Bells” som är baserad på den ukrainska folkvisan “Shchedryk” har vi spelat mycket hemma runt jul. Ni kanske också känner igen den från filmen Ensam Hemma med Macaulay Culkin:

Är det inte inspirerande att det skapas så mycket fint mitt under en brinnande krig, jag tycker i alla fall det.

Avrundar med att säga att jag tycker det är så kul att ni är många som läser här, blir superglad :))) Om ni vill följa mig på instagram hittar ni mig på @charlotteahlstrom.

<3

Disco, opera & röda strumpbyxor

2 years ago

Denna veckan har rusat förbi och snart är vi halvvägs in i November, det går fort! Förra helgen var vi ett dygn i Småland och bland annat besökte vi min gamla studieort Hultsfred. Har inte varit där på 14 år och mycket hade…inte förändrats. Pluggade då Music & Event Management och var inställd på en karriär i musikbranschen, vilket jag också kom att jobba med under en period i Köpenhamn.

Veckan har varit en mix av allt möjligt bland annat med bio, opera och klubbspelning vilket avrundas idag med att fira fars dag. Fick också besked om att jag har klarat min kriminologitenta, så glad för det.

Även om tiden går fort ser jag fram emot att snart få plocka fram alla julsakerna, min favorit högtid att dekorera hemma. Tycker mest om vintagejulpynt (surprise) och har så svårt att lämna en låda med gamla julkulor på loppisar hehe..men innan dess en rapport från veckan i bilder!

 

Disco, opera & röda strumpbyxor

Ett ögonblick från köksfönstret, vår Dr Westerlund har vuxit sig enorm. Fruktskålen är vintage och egentligen ett tvättfat som säkert hade en tillhörande kanna till. När jag jobbade på Beau Marché i Köpenhamn hade de en liknande som alltid var fylld med apelsiner.

Disco, opera & röda strumpbyxor

Den här vackra målningen kom upp i mitt facebookflöde. Stämningsfull med ljuset och snön, längtar efter det här nu.

Disco, opera & röda strumpbyxor

Något som syntes mycket i mina kanaler vid jul förra året var röda strumpbyxor. Tror samma trend dyker upp i år igen, @rebeccalaprice stylar det snyggt.

Disco, opera & röda strumpbyxor

Min kompis @amyrudbeck var tillsammans med sin familj nere på Riverian nyligen i ett par veckor. Fick ett starkt sug på krispiga franska baguetter och perfekt hård choklad i Pain au Chocolats.. Mmm

Disco, opera & röda strumpbyxor

Såg reunion-avsnittet av Love is Blind: Habibi, d r a m a. Om ni inte har sett den här serien, do it!

Disco, opera & röda strumpbyxor

Frisk parkering vid oss förra lördagsmorgonen.

Disco, opera & röda strumpbyxor

Tinghuset inne på Astrid Lindgrens värld som vi besökte gav mycket inspiration. Vi har ju gula gardiner hemma i vårt vardagsrum och så fint med gula kornischer till!

Disco, opera & röda strumpbyxor

Allmogecore hemma hos Ronja Rövardotter.

Disco, opera & röda strumpbyxor

Mer allmogecore..

Disco, opera & röda strumpbyxor

Fick upp denna bild i mitt flöde via @theepochofficial, fint med mönstrade kjolen till de röda strumpbyxorna. Ni ser, det kommer tillbaka!

Disco, opera & röda strumpbyxor

Var en sväng förbi Hagströms Antik i Gamla Stan och passerade detta fönster. Det såg ut som om tiden hade stått still sedan 1950-talet..tips att besöka eller följ @hagstromberghgamlastan

Disco, opera & röda strumpbyxor

Fint inne hos @sjostrom_antik på Sibyllegatan. Vackert med textilen på väggen. Letar efter något liknande hem till oss, får spana vidare!

Disco, opera & röda strumpbyxor

Tidigare i veckan var jag på styrelsemöte och entréen i byggnaden var pampig. Lite feeling av en svunnen tid.

Disco, opera & röda strumpbyxor

@barbarapotts som utgör ena halvan av @sakspotts postade den här bilden på danska @karolines_far som gift sig i en helt otrolig vintagekappa.

Disco, opera & röda strumpbyxor

Följer ni kontot @strangedesires_? Om inte så också det ett tips!

Disco, opera & röda strumpbyxor

Vacker dukning och bra idé med att skriva namn på blomman… som jag skrev i ett tidigare inlägg så är mina kunskaper om namn på blommor inte de starkaste :))) help

Disco, opera & röda strumpbyxor

@fridasfinds stylade ett event på Teatergrillen häromdagen så stämningsfullt och vackert!

Disco, opera & röda strumpbyxor

I onsdags var vi och såg uppsättningen Gustavia på operan. Ah den var så bra!! Kostymen av Selam Fessahye helt otrolig och regin av Amir Chamdin grym. Se den om ni kan!

Disco, opera & röda strumpbyxor

Kvällen till ära blev det en riktig kulturlook med basker såklart. Glad jag ser ut :))

Disco, opera & röda strumpbyxor

Gustavia.

Disco, opera & röda strumpbyxor

Vi var ett gäng på 10 personer som i helgen åt middag på @kanonrestaurant på söder innan vi gick via slussen för att se Todd Terje spela. Det var så kul att vara ute och dansa till disco-isch musik.  Trendspanar mer disco framöver istället för rave. Slut med trampande och början på mer dansande hehe.

Just det! The Way We Play var hemma hos mig för några veckor sedan, och har ni inte sett det finns small talket att läsa här:

Charlotte Ahlström

Tack för att ni läser!

xx
Charlotte

Gröndalsvägen

2 years ago

För några år sedan bodde vi i Gröndal, precis som namnet säger är stadsdelen omringad av en väldig grönskas famn precis vid vattnet. Det är en liten småstad i staden, med badrocksavstånd för ett morgondopp (lol mäklarmening) och det mysigaste personliga Lundbergs Konditori från 1940-talet. Fick upp ett minne i telefonen häromdagen från vår lägenhet och gick igenom fler bilder, åh sån nostalgi <3

Vår lägenhet låg i en fastighet från 1913 på hörnet av Gröndalsvägen intill parken. Vardagsrummet hade två fönster som vette ut mot grönskan och minns det fantastiska flödet av solljus in i rummet. Har dokumenterat det i varierande utföranden. Det som är kul med att blicka tillbaka är att jag inser hur mycket av inredningen och konsten vi har kvar i vår nuvarande bostad. Min inredningsstil och inspiration har förändrats något men i det stora hela ganska likt, det ska vara färg, vintage och personligt.

 

 

 

Gröndalsvägen

Älskade de här tunna tekopparna med tillhörande fat. Minns att jag köpte dem på Myrornas vid Adolf Fredriks kyrka. Tyvärr gick en av dem sönder och jag skänkte resten. Bordet har vi kvar, fyndat på Hötorgets loppis.

Gröndalsvägen

Aah ljuset som flödar in mot kakelugnen. Vi målade karmarna gröna för att ta in det gröna utanför in. En färgfilosofi direkt inspirerad av Karen Blixens hem. Det lilla kopparansiktet har vi kvar.

Gröndalsvägen

Ljuset igen i loppisfyndad skål på bordet från Hötorgets loppis.

Gröndalsvägen

Haha får inte nog av ljuset! Fönstret i skugga på väggen med liten vimpel från Afroart. Väggljusstaken loppisfyndad har vi också kvar.

Gröndalsvägen

En liten påskdukning! Duken var egentligen en gardin som vi fyndade på Ikeas outlet.

Gröndalsvägen

Älskar de här assietterna, tunga i keramik, tillverkade i Spanien Har såklart kvar dem :))

Gröndalsvägen

Min dotter fyra år gjorde yoga i morgonsolen <3 <3 <3

Gröndalsvägen

Oredigerad bild på en vissen men ack så vacker bukett av vad jag tror är lukärter?! är inte helt hundra.

Gröndalsvägen

Ytterligare en vissen bukett. Tavlan fyndad på Hötorgets loppis, hänger ovanför en av dörrarna nu i vardagsrummet. Skål i keramik från inköpt av Sebastian när han bodde i Kairo.

Gröndalsvägen

Uppvisning av vaserna i solljuset. Alla vintage förutom den vita från danska Lyngby Porcelæn.

Gröndalsvägen

En vintermorgon, ni ser ju – otroligt ljus.

Gröndalsvägen

Duken igen och tårtfat från min gudmors design Jellybean.

Gröndalsvägen

En annan vintermorgon i köket, bordet har vi inte kvar men de andra sakerna. Pall från Ikea.

Gröndalsvägen

En skörd av stearinljus, fynd från Hötorgets loppis. Minns att jag och en annan tjej stod och grävde frenetiskt i en låda efter att vi båda upptäckt skattgömman. Tips på loppisar, köp roliga stearinljus!

Gröndalsvägen

Jultallrik med design av danska Bjørn Wiinblad. Har kvar den och tycker den är så fin, färgerna och motivet är stämningsfullt.

Gröndalsvägen

Loppisfyndad hatt från NK hittad på Hötorgets loppis. Har också kvar den, och kommer fram kalla och blåsiga vinterdagar. Gäller att alltid hålla stilen hehe. Kappa Burberry fyndad på Stadsmissionen vid Nytorget.

Gröndalsvägen

Ett stilleben av loppisfynd, har kvar allt!

Gröndalsvägen

Ett ögonblick som fångade en halvt uppäten charktallrik och vin.

Gröndalsvägen

Påskbukett! Vas också den från danska Lyngby Porcelæn, taklampan kanske ni känner igen? Hänger numera över vårt köksbord.

Gröndalsvägen

Kommer ihåg att jag tog bilden innan vi skulle ha glögg eller kalas, kanske kombinerat. Tycker om att blanda allt möjligt som ni kanske ser :))

Gröndalsvägen

Sist men inte minst, julljusstaken hade åkt fram! Nu är det snart dags för den igen.

Spännande dag med det Amerikanska valet. Nu håller vi tummarna för en kvinna vid makten och ett upprätthållande av demokratin.

Kram!

Snapshots

2 years ago

Ta fram morgonkaffet och luta dig tillbaka, här kommer en mix av screenshots och bilder ur mitt liv. Enjoy!

Snapshots

@scherlin_form har släppt en ny kollektion, på bild stolen/fåtöljen Italo Disco. Gillar 80-tals viben i formspråket.

Snapshots

För några helger sedan var jag på tjejmiddag med temat weird shoes på Konstnärsbaren. Priset gick till Linn med pälsskorna, skapade endast för detta tillfälle. A for effort!

Snapshots

Snygg outfit av @estellepigault, och snygg weekendbag som hon har designat tillsamans med @clarisvirot.

Snapshots

Är med i gruppen Gamle København (surprise) på Facebook. En annan medlem postade bilder från en lägenhet i Kbh som till stora delar är helt intakt sen huset byggdes. Sånt här går jag totalt igång på och screenshotade allt. Det här handfatet åker direkt in i mappen för framtida boende. Tänk att stå där och diska med jazz i högtalarna och fönstret vidöppet.

Snapshots

Andre 3000 och Erykah Badu på röda mattan i samband med CFDA Awards. Blev påmind om bådas musik, nostalgi från tidigt 2000-tal.

Snapshots

Julen närmar sig och redan förra året såg jag en liknande rosett som den här via @supercarla.dk. Kanske ett litet DIY-projekt inför pyntet hemma, så enkelt och effektfullt.

Snapshots

Stämningsfullt verk av danska konstnären Laurits Andersen Ring som målat av sin fru. Verket heter Ved frokostbordet og morgenaviserne och gjordes 1898. Så fina färger och ljus. Kvistar av myrten ovanför hennes huvud, en växt som enligt grekisk mytologi symboliserar kärlek. Det finns ett annat verk som heter I havedøren vilket också skildrar hans fru, den målningen är en av mina absoluta favoriter sen jag var liten.

Snapshots

Är det nu jag ska börja sticka och virka? Blev väldigt inspirerad av den mössmodellen och färg. Bild via @rosesvane och hennes bok Hæklekunst som innehåller otroliga mönster, färger och kreationer. Julklappstips!

Snapshots

Ahh fick en stark längtan till Menorca och Mahon via bild från @gastropau som besöker @essuismahon. Vi var där i somras och åt goda toasts och drack gott vin, mm ljumma kvällar och baleariska dofter <3

Snapshots

@trinekjaer_ har skapat en vacker julduknning, enkelt och stämningsfullt. Själv dras jag mer till denna typ av juldukning, där maten och amaryllisen får stå i fokus.

Snapshots

I somras på Menorca såg jag och Vega flera som hade en liknande hårklämma. Vi kunde inte hitta den någonstans, men när jag var i Köpenhamn förra veckan hittade jag en inne hos Prag Second Hand. Hon blev så glad <3

Snapshots

@rosemarie_vind i en poetisk bild och fin outfit.

Snapshots

På vägen till stallet passerar vi Engelska Kyrkan, tycker den är vacker och filmisk med gravstenarna framför. Lite kuslig också…

Snapshots

Obligatorisk fika i stallet. Jag är rädd för hästar men min dotter älskar dem, så det blir en bra kombo – hon rider och jag fikar.

Snapshots

Snygg topp från @chalsiejoan.

Snapshots

I fredags hade min äldsta dotter  bjudit in alla tjejerna i klassen på Halloweenfest hemma hos oss. Jag hade förberett med läskig inredning som blev perfekt när mörkret kom och alla ramlade in efter en bus-eller-godis runda.

Snapshots

Fint morgonljus hemma, var tvungen att föreviga Buddhas pose ;))

Snapshots

Otrolig outfit från @joannepalmaro, blir till att inspireras av!

København i åtta timmar

2 years ago

I torsdags morse ringde klockan redan 04:45, borde vid det här laget vara van vid arla morgonstund (småbarnsår yey) men innan fem, ah det är alltid lite för tidigt. Jag var dock megapepp, efter att ha legat nerbäddad i början av veckan var jag nu i princip återställd för en resa över dagen söderut, mer specifikt till dejlige København.

The Modern Sthlm, inredningsbutiken som jag och min mamma driver sedan 2020, har sedan öppning erbjudit den danska glaskonstnärinnan och designern Helle Mardahl otroliga verk i vårt sortiment. I torsdags var jag nerbjuden för att vara med på invigningsfesten av deras nya butik och showroom på Bredgade 17.

Wow – det var så otroligt fint är dock inte förvånad, deras univers är något speciellt –  lekfullt, färgglatt och tidlöst. Delar av den inredningen har bevarats från när lokalerna tidigare inhyste en juvelerare, bland annat ett platsbyggt vitrinskåp, vilket har målats om och istället för smycken finns det nu vackra objekt. Gillar också att väggarna går i vita toner, så att produkterna får lyftas fram och ta plats. It’s giving Alice i Underlandet men i en mognare tappning.

Resan var bara över dagen, intensivt men också alldeles underbart. Ett ganska vinnande koncept ändå att bara vara borta över dagen, hann med mycket och lämnade Köpenhamn med nypåfylld energi. Det inspirerar till fler över-dagen-resor dit, ska bara förankra den tanken här hemma lol.

För den som läser första gången här eller kanske har missat det tidigare så har jag bott i Köpenhamn under totalt 12 år, vilket innebär att jag har lyxen av att kunna känna mig rotad både där och i Stockholm. Så fort tåget rullar över Øresundsbroen förändras något inne i mig, och när jag kliver in i Hovedbanegården och styr stegen mot 7/11 för att be om – en pakke blå kings, blød pakke tak – då är jag hemma.

 

København i åtta timmar

Soluppgång någonstans mellan Linköping och Norrköping.

København i åtta timmar

Klassisk bild! Jag och en av mina närmaste vänner Malin skickar alltid det till varandra när vi åker över bron. Vi lärde känna varandra i Köpenhamn så känslan som infinner sig är alltid lite halv när vi åker utan varandra <3  En annan jättekul anekdot, tidigare låg det ett gammalt fartyg i sundet. Men polisen/räddningstjänsten fick så många samtal från turister om att det hade skett en olycka så det fick tas bort :/// haha

København i åtta timmar

Blå himmel över Rådhuspladsen. Har man tur ser man nyvigda bröllopspar springa ut härifrån.

København i åtta timmar

Läste en recension i Politiken om danska författaren och poeten Jonas Eikas senaste roman åben himmel. Kort handlar den om den kristna kvinnorörelsen Beginerne under 1200-talet, och utspelar sig under perioden i Belgien. Inte riktigt den typ av handling som får mig att bli nyfiken, men den har fått lysande recensioner så blev ändå sugen. Önskar mig i julklapp, på danska ofc :))

København i åtta timmar

Ett annat intressant boksläpp är debutromanen av Emma Rosenzweig –  Jeg giver alt væk. Den handlar kort om mödrar, döttrar och att hitta sin plats i livet. Väldigt nyfiken på den här då Emma är en person som fascinerar. Konstnärinna, poet, it-girl och  tillsammans med en av Danmarks mer spännande samtida konstnärer Tal R. Ser fram emot att läsa den här!

København i åtta timmar

Förberedelserna inför J-dag fanns att se på många platser. Det är alltså dagen när den danska julölen från Tuborg släpps vilket infaller första fredagen i November. Med andra ord –  Danmars egen version av Beaujolais Nouveau lolllol. Det firas på alla barer och bodegor i hela Danmark. Tidigare var det alltid på en onsdag men fick flyttas till helgen pga för många uteblev dagen efter J-dag från jobb och skolor haha.

København i åtta timmar

Fina håraccessoarer hos PRAG Second Hand. Blev några inköp till mina döttrar.

København i åtta timmar

Inspo till kommande barnkalas <3

København i åtta timmar

Var gladare än jag såg ut hehe, smet in hos Lula SecondHand (@lula2ndhandluxury) och klämde på fina grejer. Majoriteten av mina kläder köper jag second hand och har alltid gjort, tycker det är mycket roligare än att köpa nytt!

København i åtta timmar

Efter några timmar själv på stan mötte jag upp mina kära veninde Trine på Beau Marché. Här lärde vi känna varandra för 13 år sedan när vi var de två första att bli anställda hos dem. Beau Marché var som ett andra hem för mig under tiden jag bodde där 2011-2013. Malin som jag nämnde ovan bodde tre våningar ovanpå så detta var allas vår naturliga samlingspunkt. Lagade Croque Monsieur en masse, drack massor av gott vin från Ardeche och inspirererades av inredningen, men det bästa – jag fick vänner för livet <3

København i åtta timmar

Alltid inspirerande inredning vart man än tittar.

København i åtta timmar

Ahhh.

København i åtta timmar

Fina egna prints! Har en med ett annat motiv i vårt kök – älskar den <3

København i åtta timmar

Smart att hänga vinkylare så här, on top of it så är det snyggt!

København i åtta timmar

Höstdekorerat hos Lot29.

København i åtta timmar

Verket “En Crescendo” av Edith Meusnier hängandes på fasaden till den franska ambassaden vid Kongens Nytorv. Det är ett av konstverken som ställs ut i samband med “Carte Verte”, ett initiativ mellan den franska ambassaden och det franska institutet. Sju stycken samtida franska och danska konstnärer får ställa ut ett verk var som  tolkar den gröna omställningen vi står inför.

København i åtta timmar

Framme hos Helle Mardahl – ah, ni ser ju. Som karameller i taket, det är så vackert! Missa inte att gå förbi och besöka  dem om ni är i Köpenhamn på Bredgade 17.

København i åtta timmar

Färgerna, formerna och väggmålningen!

København i åtta timmar

Mmmums

København i åtta timmar

En kind reminder om att inte vara en trygghetsnarkoman.

København i åtta timmar

Dannebrogen på svaj på Hotel D’Angleterre innan jag smet ner i metron för att åka hem. På gensyn <3

Det var allt från Köpenhamn för denna gång, short but sweet. Men som min farmor sa till mig, du borde ha varit där i minst två dagar, och jag kan inte annat än att hålla med <3 farmor <3.

Kys og knus