Älskar oväntade detaljer likt dessa kammusselskal ovanför sängen aah
via @hauteville_paris
Fantastisk kåpa / kakel / färger / golv.
via @velvetart7_
Stockholmsutställningen år 1897 verkar ha varit en riktig banger. Inspo för kommande Formex / Möbelmässan?
via @scandinaviandesign101
Det här är spännande! Langhoff & Juul Apartment har öppnat i Århus, Danmark. Det är en hotellägenhet men också tillgänglig för bland annat events och private dining. De löste revan i golvet med keramikskulpturer gjorda av @laoru.laoru – kul detalj!
via @langhoffogjuulapartment
Drömvardagsrum hemma hos poeten Patrizia Cavalli i Rom. Överfylld bokhylla, en Bang & Olufsen (?) spelare på väggen, inte så tillrättalagt och perfekt. Med andra ord ett levande hem. Mer sånt!
via @theworldofinteriors
Entrén till Cabaret de l’Enfer (The Cabaret of Hell) i Paris år 1892. Fomo på festerna som pågick där inne. Ser gärna att man vid nybygge använder sig av liknande inspel – mycket roligare.
via @steffan
Mmm gott med PBJ hemma hos @hosmjaumjau – japp blir att överraska barnen med det till frukost i morgon.
Om Lenny Kravitz och Kate Moss fick ett barn-looken!
Ett av mina absoluta favoritbrands danska Saks Potts levererar i vanlig ordning. Byxorna är på min ständiga önskar-mig-lista.
via @sakspotts
Sophie Bille Brahe intar Paris med stil, gissar på att strumpbyxorna är från @ceciliebahnsen, så fina.
via @sophiebillebrahe
Vacker setting för middag, otroligt med pelarna och väggmålningen.
via @maison_flaneur
Ett vardagsrum / hall jag ständigt återkommer till för inspiration. Hemma hos Jorge Parra, grundare och creative director hos @houseofbowsco
via @georgeosparra
Det finns många inspirerande hem och så finns The Apartment (@theapartment) i Köpenhamn vilket är både ett boutiquehotell och inredningsgalleributik. Deras miljöer är ständigt återkommande inredningsreferens för mig eftersom de lyckas blanda gammalt med nytt på ett spännande och inspirerande vis. Att våra nordiska grannar över sundet har en lång tradition av snygg inredning är ingen nyhet och The Apartment är definitivt inget undantag. Mycket färger, mix av varierande material, oväntade stilepoker som passar tillsammans och designklassiker utmärker deras stil.
Bild: www.theapartment.dk
Missa inte att besöka deras space om du besöker Köpenhamn, spana in hemsidan för öppettider http://www.theapartment.dk och kommande utställningar/samarbeten.
Fint med textilbonad på väggen framför ett nättare skrivbord/sideboard. Bild: www.theapartment.dk
Mmm slår mig gärna ner här med ett paket Kings Blå blød pakke och lyssnar på DR P8 Jazz i högtalarna. Bild: www.theapartment.dk
Svenskt Tenns tapet Klöverblad på väggarna mixas med bland annat vägghängd tallrik med ett motiv som jag tror är målat av Bjørn Wiinblad. Bild: www.theapartment.dk
Annika Nordenskiöld “Twin Sisters In Love” (2023) skapad med Midjourney.
För ett tag sedan läste jag en artikel om Annika Nordenskiöld (@annikanordenskiold) och hennes verk genererade ur AI-verktyget Midjourney. Efternamnet låter kanske bekant, hennes farfars farfar var ingen mindre än Adolf Erik Nordenskiöld som upptäckte Nordostpassagen under Vegaexpeditionen. Hon fick stor internationell uppmärksamhet genom sitt deltagande i en fotofestival i Australien förra året och vann världens första AI-konstpris med bilden ovan Twin Sisters In Love. Annikas konstnärsskap rör sig mellan konst, fotografi, poesi, politik och drömmande vintage, fascinerande.
@annikanordenskiold
@annikanordenskiold
Bakom kontot @annikan.ai är art directorn, grafiska formgivaren och ai-konstnären Annika Bäckström. Aaah hennes skapelser är magi och som man bara drömmer om! Otroligt häftiga och snygga verk. Gillar hennes serier och storytelling, väldigt inspirerande. Tipsar likt @sandrabeijer om bilderna som förestället häxorna från blåkulla i en 60-talslook. Likt föregående konstnär är det vintage-vibbar mixat med konst från varierade tidsepoker, vilket jag tycker gör det hela mycket intressant och trippy.
@annikan.ai
@annikan.ai
@annikan.ai
Sist men inte minst tipsar jag om kontot @joooo.ann som kanske räknas till en av de största AI-skaparna nu (?). Hennes alster är mind-blowing, lekfulla och makalöst crazy. Vad sägs om en pizzasäng, en oas i regnskogen eller en renässans-maki, fantasin har inga gränser i Joanns värld. Störtläckert!
@joooo.ann
@joooo.ann
@joooo.ann
Vi pratar mycket om artificiell intelligens hemma, min fästman Sebastian grundade ett bolag som erbjuder en AI-tjänst förra året så det är oundvikligt hehe. Det är dock inget nytt ämne för oss, när vi blev tillsammans för drygt tio år sedan studerade han på KTH och fokuserade på AI vilket bidrog till diskussioner om det redan då. Det har gett mig stor insyn i vad AI betyder och framförallt kommer betyda framöver, på både gott och ont. Tack älskling <3
Oavsett vad man tycker om AI så går det fort vilket ovan bilder påvisar. För bara något år sedan upplevde jag att Midjourney exempelvis missade att få till mänskliga händer eller uppvisade andra weird defekter som gjorde det lättare att avgöra om en bild var ai-genererad. Självklart är det obehagligt hur det kan manipulera och bidra till deep-fake men låt oss fokusera på det häftiga med det för nu 🙂
Tipsa gärna om fler konton i samma genre!
Under några fantastiska dagar i somras seglade jag och min fästman mellan Ibiza och Mallorca vilket avrundades med ett besök på Hotel Corazón (@hotelcorazon). Hotellet är en gammal finca som ligger uppe i bergskedjan Tramuntana mellan Dèia och Soller. Kreatörsduon Kate Bellm och Edgar Lopez står bakom hotellet och har tillsammans med andra konstnärer och kreativa människor skapat en plats med riktigt nice vibe.
Ingången till hotellet.
Detaljbild på ett urval av vad som säljs i hotellshopen.
Del av restaurangen.
Eftersom hotellet ligger uppe i bergen är utsikten slående, och när vi väl klev in genom entren direkt in till restaurangen var det nästan som att kliva in i en annan värld. Kul mix av människor, chillad personal som alla gled runt i t-shirts brandade av hotellnamnet och bra musik i högtalarna. Inredningen är bohemisk och föll mig i smaken liksom deras utbud av cocktails. Väl värt ett besök med andra ord om du ska till Mallorca. Återkommer gärna hit för att bo över, rummen ser otroliga ut!
Spana in hemsidan för att se bilder av rummen: https://hotelcorazon.com/
Palmer <3
Restaurangen.
I scrunchie från @_francafranca_ gjord av vintagesjalar. Klänning second hand, tror jag köpte den på Stadsmissionen vid Nytorget för längesen.
Innan vi lämnade Ibiza för en 7 timmar lång seglats hann vi med ett stopp på norra delen av ön och tog ett glas vin på ett nyöppnat hotell. Jag hade spanat in deras shop online och var så nyfiken! En mix av vintage, nyproducerat och lokalt producerat i också det inspirerande miljö. Hotell Los Enamorados öppnades också av ett par och precis som deras shop är resten av hotellet snyggt inrett.
Hotellbaren.
Hotellshoppen, hur snygga stövlar? Ångrar att jag inte slog till.
Vackert utanför hotellentrén.
Los Enamorodes vid den lilla hamnen.
<3
Baleariska blommor, den vackraste ringen av dem alla.
Wow
Kan Wes Anderson inspirerats?
Stylish
Nämnde i ett tidigare inlägg att jag följer kontot @interiorandfilms vilket för en som är passionerad av filmiska miljöer måste följa. Det är fullt av fantasifulla set designs och ska man ha en fest framöver finns det hur mycket att låta sig inspireras av. Häromdagen postade kontot från en filmskaparen Sergej Parajanov filmer vilket gjorde mig nyfiken. Det är ingen jag känner till sen tidigare, men det konstnärliga uttrycket fångade mitt intresse.
The Color of Pomegranades handlar om poeten och trubaduren Sayat-Novas liv som var verksam i 1800-talets Armenien. Jag har bara hunnit se delar ur filmen men slås av vilken otroligt häftig visuell estetik det är! Ovan är bara ett urval från filmen som går att se i sin helhet på youtube. Tydligen anses det vara en av världens bästa filmer!
Har i övrigt en stark längtan efter Köpenhamn, det har jag i och för sig varje dag men just idag längtar jag extra mycket och efter mina vänner. Kanske får det bli en sväng ner dit senare i höst. Då skulle jag bland annat ta s-toget upp till till mitt favoritmuseum Louisiana och besöka deras kommande utställning OCEAN som öppnar den 11e oktober. Den kommer bland annat innehålla verk av Pipilotti Rist, Francesca Woodman och Georgia O’Keeffe – spännande! Läs mer om utställningen här: https://louisiana.dk/en/exhibition/ocean/
Snart helg – ser fram emot att få spendera den med min familj och vänner. Samtidigt ska en första inlämningsuppgift i historiekursen jag läser skickas in senast söndag kl.23.59.. wish me luck! Avslutar inlägget med några bilder från våra dagar i Köpenhamn i somras.
Trevlig helg!
//Charlotte
Bild från i somras när jag visar barnen vart jag bodde mina första år på Christianshavn.
En dag åt vi lunch på hyggelige Palaæ Bar. Det går lika bra att besöka dag som natt :))))
Vor Frelsers Kirke – her er jeg døbt
Tager en af hver.
Klassisk krog på Christianshavn.
Traditionellt besök och hälsar på hos min gamla arbetsplats Café Beau Marché au Vins.
Inleder det här inlägget med en bild från imorse när jag och min dotter cyklade till hennes skola. Vattnet såg helt sammetslent ut och hade tiden räckt till hade jag inte bangat ett morgondopp.
Djup rubrik men var inte orolig, jag ska inte försöka mig på att definiera tiden eller mer specifikt vad är tid? Rubriken får istället vara talande för vad det här inlägget handlar om, hur jag fördelar min tid i livet just nu. För några dagar sedan fick jag en fråga på instagram (som jag blev väldigt glad för!) om mitt karriärsval, om mina studier och vägen framåt.
För lite mer än ett år sedan valde vi att stänga vår fysiska butik och flytta den online och i samband med det blev min tid mer flexibel. I samma veva genomförde jag en styrelseutbildning för att bli en certifierad styrelseledamot för att fördjupa mina kunskaper inom styrelsearbete. Sedan många år tillbaka sitter jag som styrelseledamot i en stiftelse och för cirka 1,5 år sedan i ett venture capital bolag. Det gav mig en blodad tand till att ta upp mina akademiska studier igen (studerade akademiskt senast 2009) och siktar nu på en fil.kand i 2026.
Om det blir i kriminologi eller i företagsekonomi är inte helt bestämt än. För att samla tillräckligt med högskolepoäng läser jag kortare kurser varvat med längre för att hålla tempot. Just nu fördjupas mina kunskaper inom svensk och nordisk historia som är en kortare kurs, och i oktober har jag en tenta i kriminologi från förra kursen. Båda ämnena är superspännande och det var med en iver att få läsa om upptrappningen till Stockholms blodbad i min kurslitteratur igår. Typiskt danskar att vilja ta över Sverige! Nej, skoja såklart, de får gärna komma hit och danskifiera oss hehe.
När mina kurser är slut står jag alltså med en fil.kand klar och kriminologi är det som ser ut att bli huvudämnet. Sedan jag var liten har polisyrket och utredning av grova brott lockat mig, men det är först nu närmare 40-års ålder som vägen dit kanske faller på plats. Med det sagt så finns det en stark kreativ ådra hos mig som är viktig att få utlopp för vilket mitt jobb med inredning och design gör. Därför är det också så kul att få skriva här om allt möjligt! Hoppas kunna inspirera till att det aldrig är försent att börja plugga igen eller ta en annan karriärsriktning.
Avslutar med ögonblick från de senaste dagarna.
//Charlotte
Vasamuseets egen lilla trädgård där de odlar örter som fanns med på fartyget. Första gången jag lagt märke till detta lilla ställe?! Så fint.
Hörna i vårt kök.
En outfit när jag skulle fira en kär vän. Kjol med tillhörande jacka (kavaj?) från Sellpy. Skor mina favoritsneakers Nike P-600. Var tveksam till looken först, kände mig som en mamma som tagit med sig *bekväma* skor för att vara på språng men landade i att..det är ju typ så det är haha.
Det är en vacker septembermåndagsmorgon, vad passar då bättre än en dos inredningsinspiration? Jag följer flera inredningskonton på instagram men hittar också mycket via Pinterest och tidningar. Min smak och stil skiftar hela tiden, ibland är det en tavla som ligger till grund för hur jag vill inreda hemma eller en film. Gillar man filmiska inredningar rekommenderar jag att följa kontot @interiorandfilms
Det finns få som lyckas bemästra att mixa gammalt med nytt som Beata Heuman (@beataheuman) gör, hennes blandning av gammalt och nytt tycker jag är helt fantastiskt inspirerande. Det är filmiskt, cottagecore, lekfullt, romantiskt och stilrent på en och samma gång. En av hennes senaste projekt är restauration av ett townhouse från 1870 i New York, aah baren, badrummet, allt – otroligt snyggt!
Baren, bild lånad från tidningen World of Interiors
Badrummet, bild lånad från World of Interiors
Vill ni se fler bilder spana in Beata Heumans instagram @beataheuman och/eller reportaget via tidningen World of Interiors https://www.worldofinteriors.com/story/beata-heuman-manhattan-townhouse
En annan person jag följer med en helt annorlunda estetik är fotografen Nuria Val som står bakom kontot @frecklesnur. Tillsammans med sin familj bor hon i Spanien och delar med sig av bilder från deras hem och resor. Hennes inredningsstil är avskalad och bohemisk där naturen får stå i fokus. Nuria Val är också grundare av det plantbaserade skönhetsmärket Rowse Beauty (@rowsebeauty) vilket går i linje med hennes livsstil. Hade vi bott på Menorca året runt hade jag gärna inspirerats av hennes inredningsstil. Så fint!
Foto: Coke Bartrina för Vogue Spain
Foto: Coke Bartrina för Vogue Spain
Danskan Trine Kjær (@trinekjaer) bor med sin man och tre barn i en villa utanför Köpenhamn i Charlottenlund (där även jag växte delvis upp) och inreder väldigt smakfullt. Det är mycket färg och referenser till Italien men jag tycker också se inspiration från Hollywood under 1950-talet. Älskar att det är en mix av allt möjligt och inte flera nyanser av vit färg – smukt!
Bild lånad från Pinterest
Bild lånad från Pinterest
Hemma hos mig och min familj är nästan uteslutande all inredning och vintage eller ärvd med några få undantag. Vi bor i en hyresrätt på lite obestämd tid vilket har gjort att vi inte har målat om eller byggt någon fast inredning alls, utan istället utgått ifrån det som fanns när vi flyttade in. Det är en tacksam grund att utgå ifrån, men jag hade nog gärna tagit ut svängarna mer än vad vi har gjort om vi skulle bo här en längre period. Samtidigt är det också rätt skönt att inte behöva ta flera beslut med färg – och materialval. Förespråkar alltså att inreda hållbart om inte det har framgått tydligt redan :))) det finns ju så mycket fint på Marketplace och Blocket.
Danska tidningen BoBedre gjorde ett reportage hemma hos oss för lite drygt ett år sedan. Sedan dess har möbler bytts ut och vi har fått mattor i fler rum hehe.
Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad / BoBedre
Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad / BoBedre
Reportaget går att läsa i sin helhet (på danska) här https://bobedre.dk/boliger/lejligheder/saadan-har-charlotte-faaet-det-bedste-ud-af-sin-lejelejlighed-uden-at-flytte-saa-meget-som-et-soem
Nu ska jag sätta mig vid studierna och fördjupa mig i den svenska och nordiska senmedeltiden. Blir spännande!
//Charlotte
Året var 2001 och filmen Festival hade premiär med Ebba Hultqvist i huvudrollen. För den som inte har sett filmen så handlar den kort om 17-åriga Lina som utan sina föräldrars tillåtelse åker på Arvikafestivalen tillsammans med sin kille och bästa kompis. Filmen är bra och skildrar säkert mångas ungdom, men för mig var det soundtracket som gjorde störst intryck. Jag var 14 år och lyssnade efter att ha sett filmen 24/7 på The Soundtrack of Our Lives, Ceasars Palace och Bad Cash Quartet på min iPod <3
Igår kväll väldigt spontant stod jag framför stora scenen på Gröna Lund tillsammans med min kompis Klara (också hon ett stort fan) för att se The Soundtrack of Our Lives! Även fast vi båda har sett dem live flera gånger tidigare så levererar de alltid, inte minst Ebbot <3 my spirit person <3. Det går inte att förneka att det är ett av sveriges bästa rock – och liveband. Kul kuriosa – sjöng en duett med Ebbot på Golden Hits för många år sedan – är väldigt glad över det minnet :))
Så kul att få känna sig *ung igen*, röja loss i publiken och innan dess ladda upp med en sväng i PopExpressen, Lustiga Huset och House of Nightmares haha. Måste börja umgås mer så med sina vänner, varför gör man inte det istället för att alltid gå ut och äta middag och dricka vin?!
Kung Ebbot
Vaknade upp idag helt lycklig i själen efter kvällen igår. Just nu läser jag en kurs i Svensk – och Nordisk historia på distans via Luleås Tekniska Universitet parallellt med en delkurs i Kriminologi på Stockholms Universitet. Så dagen har gått i ett fram till nu, men jag har hunnit med kort att hämta ut en liten tavla jag vann på auktion via Auctionet för några dagar sedan. Motivet föreställer en kvinna utritat (utskuret?) i mässing med en träram och är från 1960-talet. Tyvärr är det en oidentifierad konstnär men med signaturen KAP så om någon vet mer, skriv gärna! Har inte bestämt vart den ska få hänga hemma än, men lägger upp bild när den är uppe. Mycket av den konsten vi har hemma har jag hittat på loppisar, auktion eller ärvt. Får skriva ett eget inlägg om det.
Den lille tavlan
På tal om konst lite kort så köpte jag Claude Monets kokbok “Till bords hos Monet” på loppis vid något tillfälle, underbar att bläddra i och läsa om hans relation till måltider, hur och när de skulle serveras samt hans strikta skötsel av sin köksträdgård. Väldigt inspirerande läsning! Förra helgen hade vi vänner över på middag som hade med sig egenodlade grönsaker, en av de bästa presenterna att få. Lajvade Monet en liten stund hehe. Det är ett tips för övrigt, att köpa kokböcker på loppis om man gillar det eller ge bort i present, är oftast härlig estetik i de lite äldre böckerna. Just nu dras jag till dem från 90-talet, fulfint på samma gång.
Bild ur kokboken
Nu back to studies – trevlig helg och kul att ni vill läsa!
//Charlotte
Vad kul det här ska bli och att få vara med i ett så kreativt och härligt gäng på The Way We Play! Förra veckan publicerades min guide till ön Menorca på samma plattform, så kanske har ni redan läst lite om mig. Jag heter Charlotte, är ny bloggare här och kommer dela med mig av allt möjligt.
Kort om mig, bor i Stockholms innerstad tillsammans med min fästman och våra två döttrar. I början av 2020 öppnade jag tillsammans med min mamma butiken The Modern Sthlm (@themodernsthlm) på Nybrogatan där vi sålde modern europeisk design och vintage. Kanske har någon av er haft vägarna förbi? Numera finns butiken endast online och det senaste året har jag parallellt med att driva butiken pluggat kriminologi och historia. Utöver det sitter jag också med som styrelseledamot i ett flertal bolagsstyrelser. Varje morgon dricker jag grönt the efterföljt av två koppar svart kaffe, börjar inte varje morgon på samma sätt blir jag på dåligt humör :/
Jag är en typisk fisk (lol) det vill säga en drömmare och har väldigt lätt för att sväva iväg i mina tankar, romantisera en framtida flytt till Paris med hela familjen eller jobba som Carrie i Homeland. Mina första sju år bodde jag i Köpenhamn, flyttade tillbaka dit i vuxen ålder under några år och sedan tillbaka till Stockholm igen. Den individualistiska kulturen och Köpenhamn i sig påverkar och inspirerar mig ständigt. Skrev i guiden att Stockholm skulle behöva bli mer rebellisk och mindre pk, står fortfarande fast vid det hehe. Kul att nämna är att jag även har bott i Paris, Indien och Hultsfred, men det berättar jag kanske mer om vid senare tillfälle.
Hemma står inredning i stort fokus, det mesta har jag hittat på loppisar eller auktion, en del är arvegods eller något jag köpt under en resa. Har ingen speciell inredningsfilosofi men dras ofta till det som är annorlunda.
Utöver inredning ser jag fram emot att få skriva om musik, innehåll relaterat till mina studier, litteratur, konst, film och annat som kan inspirera eller som jag vill tipsa om. Kul att få ge uttryck för det på denna plattform. Hoppas att ni följer med!
Avslutar med en ny favoritlåt och video: Taylor Swif av Asap Rocky. Videon är regisserad av duon Vania Heymann & Gal Muggia (@gmuggia, @vaniaheymann) och inspelad i Kiev för tre år sedan. Gillar det kreativa uttrycket i videon och låten är supernice – enjoy!
//Charlotte