Första november imorgon, och igår kom den första riktiga snön och lade sig som ett täcke över trädgården. Känner mig dock inte klar med hösten än. Barnen har höstlov och är i stan med sin farmor halva vecka, hon tar med dem på olika höstlovsaktiviteter och inga är mer tacksam över det än vi. <3 På torsdag går även jag på ledighet. Vi brukar alltid åka till Göteborg på höstlovet, vilket vi inte ska göra i år, så känner mig lite vilsen i vad vi ska hitta på men det löser sig nog. Förutom att barnen ska aktiveras så vill jag även laga massa god mat. Scrollade igenom kocken och kolumnisten Nigel Slaters Instagram i jakt på goda recept, och slogs av hur höstkompatibel hans feed är. Så för att hålla fast i höstmyset en liten stund till så kommer här lite inspiration.
Jag fyller 40 år (!) nästa vecka och en perfekt grej att önska sig i present är en vacker silverburk att ha te i.
En favoritvy.
Krispiga filodegsknyten med aubergin, ingerfära, senapsfrön, tomater, koriander och limechutney.
Vacker keramik står också högt upp på önskelistan.
Är ingen risottoperson men tyckte den här risotton med spenat, färska örter och parmesanchips såg ljuvlig ut.
Höst på en macka. Tyckte krämen som han haft under den smörstekta svampen lät otroligt god; rosta en hel vitlök, krossa sedan de karamelliserade klyftorna till en mjuk pasta med grädde och några droppar Worcestershiresås. Mums!
Avslutar med den här bilden som var anledningen till att jag började scrolla i Nigel Slaters feed från början, nämligen hans linssoppa med yoghurt och spenat. Vill äta det varje dag från och med nu.
/Nathalie
Vi kom av oss lite med våra månadslistor, men nu så här i slutet av oktober känns det fint att ta upp den igen. Tanken på att det är november om bara någon vecka och vintern snart är här känns lite svindlande. Skönt ändå att sakta ner lite på tempot och omfamna inomhuslivet.
Månadens TV
Några nya saker vi sett i oktober är dokumentärerna La Camilla och Kungen och jag, båda finns på SVT Play. Vi har även sett The Lost Flowers of Alice Hart som vi har skrivit om mer här. Energin som krävs för att börja på en ny serie har känns extra motigt, så vi båda har börjat se om Mad Men och Gilmore Girls. Känns tryggt och mysigt så här års.
Månadens klädesplagg
Höstens vackraste kappa kommer från Rodebjer.
Månadens dryck
Det danska teföretaget Tyst te har ett fantastiskt utbud av japanska teer. Att skapa en enkel teritual i höst känns extra fint.
Månadens musik
Har lyssnat en hel del på DJ:n Claire Marie Astruc spellistor på Spotify i oktober. Ett tips om man ibland vill ta del av andras spellistor. Bilderna är från hennes Instagram, gillar att följa henne där.
Månadens färg
Christy Turlington + 90-tal <3
@ceciliemoosgaard på @skallstudio spring/summer 2024 show.
Förutom rött så är marinblått något vi är väldigt sugna på just nu. Så fint ihop med bruna assessorer.
Månadens mat
Grytor och soppor i olika former lagas mycket här hemma under höst och vintern. Gärna heta, syrliga och fulla med näringsrika ingredienser. En stor favorit är Sally Voltaires indiska veggiegryta från hennes kokbok Sally Voltaires mat. Hittade receptet här för den som vill laga.
Månadens teater/musikal
Nästa vecka är det höstlov och högst upp på vår lista att göra med barnen är att gå på teater. Nathalies lillebror Oskar (till vänster i bild) spelar just nu Boq i musikalen Wicked på GöteborgsOperan, en helt fantastisk föreställning för både stora och små. Gå och se!
/Nathalie och Cattis
Tänk vad en bild kan kasta en tillbaka i tiden och virvla om ens känslor fullständigt. Jag scrollade på Instagram och fastnade i ett inlägg @mariadelaord lagt upp, ståendes utanför ett hotell i London. Jag har ett liknande foto på mig själv någonstans, ståendes på samma schackrutiga trappa utanför Portobello Hotel. Jag och min man spenderade våran bröllopsresa där år 2012, nygifta efter en liten bröllopsceremoni nere vid Röda Sten i Majorna. Först hade vi tänkt gifta oss i Paris för att sedan ta tåget till London, men det blev för krångligt och väntetiden för en vigsel i Paris var för lång.
London har alltid varit min stad, sedan första gången mina föräldrar tog med mig dit när jag var 12 år. Jag bodde där 1998-1999 och har återkommit dit sedan dess. Nu är det vår stad, och den har på så många sätt format mig till den jag är idag.
Bilden på entrén till Portobello Hotel fick mig att leta reda på min första blogg som jag hade mellan 2012-2016. Har inte skänkt den en tanke på många år, så det var som att öppna upp ett gammalt fotoalbum. Lite skämskudde på vissa rubriker/inlägg, men det var en annan tid. Rubrikerna tog jag från låtar eller textrader jag tycker om.
Fastnade vid en bild på mig och Stella som var 5 år då vi gifte oss, 16 år nu och har precis börjat på gymnasiet. Tiden, kommer aldrig förstå mig på den. Våran yngsta Penny är en kopia av henne.
Efter vigseln i maj 2012 åkte jag och Robert alltså hit. Checkade in i rum 16 på Portobello Hotel som vi hade fastnat för när vi letade runt efter boutique hotel i London. Vi ville bo i närheten av Westbourne Grove och det här hotellet låg inte långt därifrån. Dessutom låg det ett stenkast från Portobello Road alldeles intill Stanley Gardens. Men det som i slutändan fick oss att välja just det hotellet var när vi läste om de artister som bott där sedan 1960-talet. Ryktet säger även att Kate Moss och Johnny Depp bott i just rum 16 och badat i champagne i det stora badkaret. 1990-talet ändå!
Rummet har en oval säng som jag minns var placerad mitt i rummet under en slags sänghimmel som utgick från taket.
Engelsk frukostbricka serverad på sängen. Ungefär precis så som jag minns den.
Den ovala sängen ser ut att vridits så huvudändan är mot de stora fönstren mot Stanley Gardens. Fint! Annars samma tapet och blommiga soffa som för 12 år sedan.
Älskar den viktorianska trappan och färgkombinationen rött och vitt tillsammans.
Vill så gärna åka tillbaka just hit. Hade inte haft något emot att bo i det här rummet då. Så fint med grönskan utanför fönstret och målningen ovanför sängen.
Sängramen med tyger som gavel tar jag med mig som inspiration till sovrummet vi planerar till våran stuga i Dalarna.
/ Cattis
Som ni kanske minns så gjorde vi ett stylingjobb för Brooklyn baserade barnmärket Soor Ploom i slutet av sommaren (läs mer här). Nu är höst- och vinterkollektionen släppt och jobbet ligger ute. Alltid lika roligt och pirrigt att se det färdiga resultatet. Fotade gjorde den eminenta fotografen Lieke Romeijn. Extra roligt att få jobba med barn också, det vill vi göra mer!
Hoppas ni tycker om bilderna lika mycket som vi gör. <3
Så här i början av oktober är det som utlovat hög tid för en uppdatering från trädgården och vårt evighetslånga växthusprojekt. Jag gjorde ett inlägg här i början av juni, då grönkålsplantorna var små och väntade på att bli utplanterade och vi fortfarande hade grusgolv inne i växthuset. Trädgården hade inget toppenår kan jag konstatera så här i efterhand, och kanske överdrev jag lite med rosenskäran. Har dock ätit mängder av tomater, grönkål och zucchini. Saknade dahliorna, kommer inte göra om samma misstag att inte odla en enda. Men luften gick ur mig lite när alla knölar frös sönder förra vintern. Dock härligt med en nystart till nästa vår och köpa nya sorter, vill ha vita, ljusrosa och röda nyanser.
Det som ändå blev bäst den här sommaren var golvet i växthuset. Så nöjd över att vi valde ett handslaget golvtegel från Qvesarum. Jag tycker verkligen om färgskiftningarna i varje platta. Vi valde att inte behandla det med någon vax eller golvolja för att behålla dess patina. Det kommer att åldras fint. Utmaningen nu är hur vi ska planera växthuset invändigt. Vill att det ska vara mycket växtlighet och inte låta möblerna ta över. Tvärtom, har gärna en djungel! Funderar på att bygga odlingslådor i lärkträ längs med väggarna, men som sagt, svårt med planeringen. Blir roligt att ha som höst och vårprojekt.
Vi hann tyvärr inte med att odla något annat än tomater (och lite basilika) där inne. Landade nog på 20 krukor i slutändan och blev självförsörjande ända in till i slutet av september.
Planen med en vägg av rosenskära som insynsskydd lyckades vi skönt nog med i år också.
Jag tyckte extra mycket om sorten Apricotta från Florea. Så fin aprikos och gräddig nyans som passade bra ihop med de vita sorterna jag haft de senaste åren. En lärdom att ta med till nästa år är att ge mer plats till grönkålen, de försvann nästan under all rosenskära. Glömmer alltid hur stora de växer till sig.
Det här var sommarens godaste capresesallad, med grönkålschips att ha vid sidan om eller att smula över salladen. Det har sagts förr, men känslan att plocka från sin egen trädgård är ändå oslagbar! Smakerna blir något helt annat.
Sniglarna lät de flesta av solrosorna vara i fred i början av säsongen, däremot var tvestjärtarna aggressiva och gick på det mesta. Väldigt trevligt att ha solrosor längs med huset, blev glad varje gång jag tittade ut genom fönstren mot söder.
Men sen blev det ju som det blev när stormen Hans drog in där i augusti. Nej hädanefter kommer jag inte plantera rosenskära just i den här rabatten, som ligger i perfekt läge för de hårda vindarna som kommer från norr. Vill börja bygga upp en vindtålig perennrabatt istället, gärna några buskar eller ett träd. Syrenhortensia och bulliga buxbombuskar vore fint. Tar gärna emot tips!
Ser fram emot den första hösten inne i växthuset.
Ja hösten blåser in här på ön ordentligt idag. Det känns både i luften och kroppen, precis som när vårvindarna blåser in varmare väder någon gång i april. Jag rensade bort de flesta sommarblommorna förra helgen. Skönt att få göra ett avslut i trädgården och lägga den i vila för i år.
/ Cattis
Inspiration
Är lite mättad på Instagram för tillfället men fick inspiration av att ta mig igenom The Row’s flöde ett par år tillbaka. En fröjd för ögat.
Balans
Sent i går kväll fastnade jag i den danska modellen och skaparen av den spirituella plattformen Illumination, Amanda Norgaards Instagramflöde, och slogs av en tanke jag haft länge. Den eviga strävan i att kunna leva i en ständig framåtrörelse men samtidigt balansera i att vara här och nu, och ursäkta det lite lökiga uttrycket, kunna känna någon sorts inre lugn och harmoni. Amandas senaste retreat The Vacation som hölls i Portugal förra helgen gav mig en tankeställare om att uppnå den känslan kanske inte alltid behöver handla om att energin behöver saktas ner. “Floral air. Misty mountain. Life of Leisure. One strange 70’s hotel. Summon the Witches. Awaken the Dreamer. Unleash the Artist. Slow mornings. Hot coffee. Ripe fruit. The Sun also Rises. Punk-rock poetry. Ancient practices on sacred land. Unlock deep, sweet, healing energy. Siesta by the pool. Lazy reads. Long naps. Warm skin. Melted Hearts. Stolen flowers. Natures embrace. Secret Disco. It’s raining Stars. Creativity rising. Be for the sake of being. Live for the sake of living.”
Musik
Jag har satt ihop en liten playlist för oktober. Kanske får bli en återkommande grej här inne. Hoppas ni gillar!
/Nathalie
Här kommer ett litet serietips lagom till att hösten svepte in i veckan. Vi båda blev helt tagna av den här mörka, dramafyllda serien om Alice Hart som mister bägge sina föräldrar i en brand när hon är ett barn. Därefter uppfostras hon av sin gåtfulla och komplexa farmor June (fantastiskt spelad av Sigourney Weaver) på en blomstergård i Thornfield i Australien. På gården finns även arbetande kvinnor som tagit skydd på Junes gård från män som på ett eller annat sätt skadat dem. Även fast serien har ett mörker i sig är den otroligt vackert filmat och miljöerna lika så, och det är exakt en sån här serie man vill dras med i nu i höst. Varje avsnitt ramas även in av ett speciellt blomsterspråk som vi fastnade för. Serien är baserad på Holly Ringlands bok med samma namn. Se den!
Börja dagen med att öppna upp ett fönster och andas in den friska morgonluften (tack Lisa för tips).
Smörj in din kropp med en väldoftande och vårdande kroppsolja. Två favoriter är Betiyons vaniljdoftande olja och Weledas klassiska lavendelolja.
Koka en kopp örtte. Ros och mynta både doftar och smakar som en sommardag.
Måla en Ensō.
Vila och sträck ut kroppen i barnets position.
Gör en doftmeditation med eteriska oljor. Vänd flaskan snabbt i handflatan (eteriska oljor är väldigt koncentrerat så var varsam) och gnugga sedan handflatorna mot varandra. För dem upp mot ansiktet och ta några djupa andetag. En favorit är Olibanum (Frankincense). Som att andas in en varm, kryddig skog. Olibanum har även en en lugnande verkan på andningen. Låt andningen koppla samman huvud och kropp.
Lyssna på musik.
Läs en bok (i höst vill vi bland annat läsa Historien om Fru Berg av Ingvild H Risøi).
Tänd ljus. Bivax eller tjärljus.
Plocka in blommor, örter och växter från naturen för att uppmärksamma våra årstider.
Lägg dig ner och vila med en ögonkudde i siden fylld med väldoftande lavendel.
Ta en morgonpromenad. Lyssna på ljuden runtomkring dig.
Avsluta dagen med att smörja in ansiktet med en vårdande olja eller serum. Ge dig själv en mjuk, fjäderlätt lymfmassage. Börja med vänster nyckelben, nacken, under käken, tinningen. Gör en sida i taget.
–
Vilka rutiner gör ni för att känna er grundade i vardagen?
Nu när vi kommit en bit in i september har jag börjat känna hösten i mig, även om den senaste veckan här på västkusten har känts mer som högsommar. Jag tog mitt fjärde dopp i havet för i år den här helgen, skäms nästan av att skriva att jag badat så lite när vi bor med havet inpå knuten. Har gett de kalla baden en chans, kändes väl lite så i juli och augusti? Även om det inte kan jämföras med det där doppet jag tog i november en gång. I alla fall, luften känns högre och klarare och jag älskar det. Precis som jag älskar att gå in i en ny årstid, lite nystartskänsla. Ni som läser här har kanske sett och läst att Nathalie gjorde ett eget inlägg med hösttema förra veckan, så jag tänkte att jag gör detsamma. Här mina nio bilder om hösten jag sparat från Instagram.
Kostym kan vara mitt bästa plagg och den här från @cawleystudio är precis allt jag önskar. Snittet, materialet och färgen. Högst upp på min önskelista, även om jag gärna hade sett att hela min höstgarderob kom därifrån.
Här om veckan hittade jag min analoga kamera som jag fick av mina föräldrar när jag tog studenten i slutet av 90-talet. Med hopp om att hitta tillbaka till lusten att fotografera igen har jag köpt på mig några filmrullar med Kodak Porta 400. Vill låta fotandet ta tid, inte ta tio-femton bilder av samma motiv för att sen välja ut den bästa. Än så länge ligger den tyvärr kvar orörd inne i mitt kameraskåp. Så länge inspireras jag av kontot @gaiapadovan och hennes bilder i väntan på att min egen inspiration ska komma.
I höst vill jag ta steget vidare med min yoga. Nu har jag i princip gjort samma program i närmare 15 år sen jag senast tog privatlektioner, så tänker att det är dags igen. Jag har hittat en yogastudio i Linné här i Göteborg och har siktat in mig på ashtangayoga men är även nyfiken på yinyoga. Fokus på andning och avslappning i första hand, vara mindre i huvudet och komma ner i kroppen. Just yoga tycker jag om att göra hemma och på egen hand, därav tycker jag det är värt att investera i några privatlektioner. @moonchildyogawear
Ett av mina favoritställen för lunch är @barbulot som ligger i saluhallen centralt i stan. Blir alltid överraskad av deras smakkombinationer och fina uppläggningar. Sparade ner den här bilden som en påminnelse om att gå dit oftare, och för att det ser så otroligt gott ut. Burrata med curry bräserad zucchini, pistage och krondill – hoppas den finns kvar på menyn.
Precis som jag sparade ner den här bilden som en påminnelse att gå mer på konstmuseer och gallerier i höst. @apreski.
Antecknar för fullt i min trädgårdsbok om vad jag vill odla till nästa år, perenner och ätbart. Några få utvalda sommarblommor som jag inte odlat tidigare. Har beställt de första höstlökarna, vill ha olika sorters Allium till nästa vår. Och visst går det att sätta vitlök nu? Inspireras av @boaeng och kan varmt rekommendera hennes bok Den blomstrande köksträdgården-potager på svenska som jag har börjat lusläsa om igen.
Ärtsoppans comeback, iallafall här hemma hos oss. Kommer laga den här med recept från @siribarje redan imorgon. Så gott att toppa med persilja, eller grönkålschips som jag äter till det mesta just nu.
Håller utkik efter det perfekta sköna setet med skjorta/blus och byxor men är så svårt att hitta ett med fin passform och som inte känns som en pyjamas. Det här från @emilylevinemilan ser väldigt fint ut.
Till veckan ska jag hem till Lisa som bor i Ängården i närheten av Botaniska Trädgården. Jag frågade om hon ville gå dit med mig då jag sett att hon ofta tar sina promenader i Botaniska. Var alldeles för länge sen jag var där. Blev väldigt sugen på att besöka fler trädgårdar när jag såg den här otroligt fina installationen av Evalie Wagner i Botaniska Trädgården i München-Nymphenburg. Via @blumenhausmagazine
Ser fram emot en höst med mer konst och trädgårdsinspiration, och vem vet, kanske även kalla bad.
/Cattis
För två år sen bokade jag och Anton ett litet härbre uppe på Fryksås i Orsa och spenderade en helg i september. Det var otroligt mysigt och den där helgen har verkligen stannat kvar i mig sen dess. Ibland behöver det inte vara så komplicerat när det kommer till att hitta på något tillsammans, utan för mig räcker det med en enkel stuga uppe på ett berg där man kan elda i en kamin och blicka ut över blånande berg och Orsasjön.
I år hade vi egentligen planerat att springa Jämtlandstriangeln runt, men en av fjällstugorna var helt fullbokad, så i stället fick vi tänka om och bestämde oss för att Dalarna kunde bli minst lika härligt. Så förra helgen tog vi bilen och åkte mot Fryksås. Samma gamla berg, samma utsikt, fast med en lite större stuga den här gången.
Möttes av den här dalarvyn när vi steg in i stugan. Väldigt on brand. <3
Stugan hyrde vi via Smidgården som har en rad olika stugor uppe på Fryksås.
Lyckligtvis hade vi tajmat Skördefesten som ägde rum i Dalarna den här helgen. Så på lördagen åkte vi ner till Hansjö för att bland annat handla goda råvaror från Hansjö mejeri och Solsyran till lördagens middag. Självklart med tips från Cattis som har sin stuga i närheten.
Toppade min morgongröt med körsbär från trädgården en morgon. Ett tips för er som gillar havregrynsgröt är den ekologiska havre och quinoa-gröten från Frebaco Kvarn. Mer mättande och lite mer krämig i konsistensen.
Vid tre tillfällen testade vi de olika trailspåren uppe vid Orsa Grönklitt. Bland annat sprang vi en trail runt Rädsjön som jag gillade mycket. Mycket spång och slingriga stigar. Var dyngsura och leriga upp till midjan efter, men det är en del av tjusningen med att springa stig. Fick även möjlighet att testa mina nya springkläder från Unna.
Ett snabbt nakendopp hanns med. Viktigt att känna livet i sig.
Var glada att vi hade en brasa att värma oss vid när vi kom hem. Sen spenderade vi resten av kvällen framför brasan i en varsin korgstol.
På fredagen hade vi bokat bord på Fryksås hotell. Vill man äta uppe på Fryksås så är det antingen på hotellet eller på Smidgården. Mycket vilt och lokala råvaror i säsong.
Med den här fantastiska utsikten utanför fönstret.
Tack för den här gången Dalarna. Vi kommer säkert nästa höst igen. <3
/Nathalie
Stylistduo och bästisar.
Instagram – @nathaliemyrberg @annacate
Contact – [email protected] [email protected]