Vinterlovsvecka

2 years ago

Vinterlovsvecka

Förra veckan hade vi sportlov i vår del av landet. Skrev lite med Laura i helgen som även de hade vinterferie samtidigt som oss. Vi konstaterade att det kändes lite nära inpå jullovet, eller är det bara tiden som går snabbare när man är äldre? Hursomhelst så tog jag till mig det danska ordet vinterferie, då jag känner att det passar våran familj lite bättre än sportlov.

Vinterlovsvecka

Vilken vecka vi vaknade till sen, overkligt fint snölandskap utanför fönstret.

Vinterlovsvecka

På semmeldagen tog jag mig in till våra gamla kvarter i Kungsladugård. Mina första 15 år i Göteborg bodde jag i området så jag kan nog varenda gata utantill. Älskar de gamla landshövdingehusen i trä, känns väldigt hemma.

Vinterlovsvecka

Hade bokat in en liten lunchträff med min vän Frida och tankade på lite efterlängtad bebisgos.

Vinterlovsvecka

Lovade familjen att köpa med mig semlor hem från valfritt bageri.  Cum Pane kändes som ett givet val, då Elin korat den som årets bästa i Göteborg, och henne litar jag på. Kastades tillbaka i tiden av det välbekanta plinget när jag öppnade dörren och kände doften av nybakat. Vårt stammisbageri under så många år. Första gången jag träffade Elin var faktiskt just här, när hon jobbade på detta fina bageri. Året var 2011 och Stella var bara 4 år. Elin brukade alltid smyga till Stella en liten kaka eller två när vi handlade vårat morgonbröd. En av de snällaste jag vet, då ovetandes om att hon skulle bli en av mina närmsta vänner.

Vinterlovsvecka
Vinterlovsvecka

Älskar känslan av att komma hem först av alla på eftermiddagen, städa undan från morgonen och tända ljus. Semlorna, ja de får högsta betyg! Syns nästan på bild hur goda?

Vinterlovsvecka

Lagom tills vi skulle vara lite vinterlediga i mitten av veckan kom plusgraderna och det fuktiga vädret. Varken regn eller snö. För ett par år sen hittade jag en sån fin brosch på Tradera som jag tappade någonstans i stan. Sen dess är det något jag alltid letar efter på loppis för att försöka kompensera den. Tycker om den här halvmånen, men letar fortfarande efter en likadan som den jag tappade.

Vinterlovsvecka

På fredagen trotsade vi regnet och åkte in mot stan. Älskar att smygtitta när hon gör sig i ordning. <3

Vinterlovsvecka

Regnet öste ner, så efter ett besök på stadsbiblioteket gick vi till Palmhuset i Trädgårdsföreningen en stund. Känns som att kliva in i en annan värld, mitt i Göteborg.

Vinterlovsvecka

<3. Paraboots får bli mitt nästa skoköp om jag får önska, tycker de är så fina.

Vinterlovsvecka

Palmhuset måste ändå vara en av Göteborgs vackraste byggnader. Ni ser kanske vad vi tyckte om vädret.

Vinterlovsvecka

Sen gick vi vidare till Lekia där vi var i säkert en timme innan vi kikade förbi Curiosité i antikhallarna. Blir aldrig besviken där, tallrikshyllan hade jag gärna haft i vår sommarstuga i Dalarna.

Vinterlovsvecka

En vas som kändes lite Picasso.

Vinterlovsvecka
Vinterlovsvecka

Sen prickade vi in direktbåten från stenpiren till saltholmen för att slippa spårvagn genom halva stan hemåt. En favorittur, genom göteborgs hamninlopp.

 

Hade kanske sett framför mig ett vinterlov med skridskoåkning och varm choklad, men detta var fint nog.

 

/ Cattis

Sunday talk with laura short

2 years ago

Sunday talk with Laura Short

Idag tänkte vi starta igång vår lilla söndagsserie här på bloggen där vi pratar med personer som inspirerar oss om deras ritualer, hur deras kreativa process ser ut och vilka favoriter de har i badrumsskåpet. Först ut är Laura Short, som har varit en Instagramvän i flera år. Laura jobbar som Art Director och fotograf, och hennes vackra bildspråk och öga för detaljer, oftast fotade med hennes analoga kamera, inspirerar oss alltid. Just nu är hon aktuell med fotoboken Prosean album of photographs accompanied by fragments of poetry”.

Laura Short

Age: 40
Family: Husband and 2 sons
Occupation: Art Director & Photographer
Place of residence: Aarhus, Denmark

Hi Laura! First, how are you?
Well hello there! I am well, thank you for asking. Hope you are too?

Tell us about a typical weekday morning?
My mornings start early, around 5:30 when my sons wake up. They come into our bed for a morning cuddle around 6:00 and then we get up and have breakfast together at 6:30. In Wintertime, we eat by candlelight. When Spring arrives, we watch the pink skies and the sun come up. We walk to school at 7:30. It is a 5 minute walk and we listen out for pigeons and talk about what the moon looks like that day.

Sunday talk with Laura Short

Do you have any morning rituals?
I always light a candle and sometimes also an Astier de Villatte insence stick. Our favourite is Marienbad.

Which family rituals do you value the most?
We always eat together in the evening. Our morning cuddle at 6:00 is sacred too. On Sunday morning, we make a stack of pancakes for the kids and have breakfast late with the paper and music in the background.

Sunday talk with Laura Short

Tell us about your relationship to creativity, what does that process look like?
I definitely need to be inspired to create. Sometimes I can feel pressured if I need to create on a deadline if I am not inspired. Creativity can crop up at any time but it definitely is the way I have expressed myself ever since I was a little girl. I make time for it. It could be around the table but it is mostly with a camera in hand. I like to be tactile, so having something in my hands is a very comfortable feeling for me.

What inspires you?
I can be inspired by the simplest thing and will feel the need to create afterwards. Travel, art and architecture are a huge source of inspiration to me. I love it that both my children are creative too, in different ways.

Manifest – your dreams and visions forward?
I would love to keep working freelance and expanding my clientel. I would be so happy to keep making a living off doing what I love.
Perhaps another book of photography but creating is a definite, that’s for sure.

Sunday talk with Laura Short

Do you have a philosophy when it comes to exercise?
It should be enjoyable! I like to be outside and could not possibly enjoy being stuck in a gym. I like to feel the fresh and salty beach air when I go for a run.

Your philosophy when it comes to food?
I eat very healthily and I have been a vegetarian for 35 years, we try to eat vegan but we do eat cheese sometimes. We have not found a good alternative.

I have a sweet tooth so that can be a little tricky when it comes to cakes, but I am also someone who believes that everything you eat, should be really good, otherwise it’s not worth it. Ever since I was young, I have enjoyed vegetables to a major extend so I eat lots of greens. I am secretly hopeful the world will be vegetarian in 15-20 years and hopefully vegan after that.

Rituals for your home, what’s important to you to thrive at home?
I would like it be clean and I don’t thrive well when it’s messy, the beds are unmade and there are too many things around. I have a big selection of baskets and boxes to keep things in.

Every morning I make all the beds. On Wednesdays I buy flowers from the market which last all week. That is my favourite ritual.

Sunday talk with Laura Short

Three favorites from your bathroom cabinet?
Santa Maria Novella Rosewater, Buly mouthwater and Woods Copenhagen masks.

Any tip on how to give everyday life that extra sparkle?
Make sure to put your phone away and see what you come up with. That’s where true happiness lays. For me, it’s reading.

Buy some fresh flowers or choose your nicest clothes, just because it makes you feel good. I always put colourful socks on too (Maria La Rosa) and could not imagine life without nice socks, as crazy as that sounds.

Which season do you feel most at ease?
Spring. I love the promise of green and the birds singing.

 

Thank you Laura for the talk. <3 /Nathalie och Cattis

Saker som gör en vanlig vintermorgon speciell

2 years ago

Saker som gör en vanlig vintermorgon speciell

Fastnade lite extra den här morgonen i Emelie Törlings storie på Instagram om vad som gör en vanlig vintermorgon speciell. Vi båda är väldigt mycket för små återkommande ritualer, vilket vi skrivit om här många gånger, så här kommer några saker som förgyller våra morgnar:

Gå upp tidigare än resten av familjen och tända levande ljus. Värma vatten och sätta på kaffebryggaren. Få en stund i soffan eller vid köksbordet innan alla andra vaknar.

Lyssna på en favoritlåt på låg volym för att komma in i en viss stämning.

Morgonyoga för att väcka kroppen. Inga jobbiga eller utmanande pass, utan bara lugn stretch och närvaro. Tycker mycket om Marielles 30 minuters morgonflow. Boken Migränyoga av Per Söder har även några bra kortare pass för att lösa upp spänningar i kroppen som ansamlats under natten.

Ringa en kompis innan dagen kommit igång. På väg till jobbet eller på sin morgonpromenad.

Värma och skumma mjölken till ditt kaffe. Om du föredrar lätt skum så är matchavispen perfekt för det.

Baka ett bananbröd dagen innan för att sen ha till frukost. Extra gott med tahini, honung och lite flingsalt på.

Hinna med en extra stund i soffan och sno pussar och kramar av barnen innan de ska i väg till skolan.

Happy Valentine <3

/Nathalie och Cattis

Lite vardag lite helg

2 years ago

Lite vardag lite helg

Förra torsdagen kändes som en ledig dag för var i Eskilstuna på lite loppisinköp till Målhammar stall. Åkte tidigt och stannade till vid Strömsholms slott för en liten prommis bland hästar och formklippta buskar innan allt öppnade. Så fint där ute. Hade senaste avsnittet av Tills sängs som sällskap där Malena och Samanda pratade fest. Älskar deras dynamik och analyser.

Lite vardag lite helg

Är inne i en riktigt loppissvacka just nu och avvisar det mesta. Men det kanske släpper. Blev i alla fall glad av en runda inne på Kristinas Antik och kuriosa.

Lite vardag lite helg

Testade min nya yogamatta ute i studion i veckan. Fortfarande lite för kallt för min smak. Längtar tills det är lite varmare ute så jag kan byta ut min morgonyoga framför brasan i vardagsrummet till den här platsen.

Lite vardag lite helg

Hann med en springtur innan snön kom tillbaka. Landets motsvarighet till skyltfönsterselfie. <3

Lite vardag lite helg

Så mycket enklare att hålla i löpningen när det är barmark ute, men har ändå kämpat på bra i vinter.

Lite vardag lite helg

Lördagen började som den alltid gör med frukost här vid matsalsbordet i vardagsrummet. Vi planerade dagen och pratade semester. I sommar ska vi bland annat bo en vecka vid havet i ett litet hus på Kullahalvön. Vi var ju där en vecka förra året och blev helt blown away av hur fint och härligt det var.

Lite vardag lite helg

Sen monterade vi lampor och läste tidningen.

Lite vardag lite helg

Redo för dagen. Lever i den här skjortan just nu. Har en vit och en blå från Something to Hold.

Lite vardag lite helg

Sen åkte vi in till stan. Spanade på fler skjortor inne på Myrorna. Blev inget köp dock.

Lite vardag lite helg

Lämnade den här också trots bra pris.

Lite vardag lite helg

Handlade frukostbröd till söndagen inne på Bageri April. Kvällen spenderades med vänner och köppizza.

Lite vardag lite helg

Sen blev det söndag och vi eldade lite extra den här morgonen. Många timmar som spenderats framför den här kakelugnen.

Lite vardag lite helg

Läser Den svavelgula himlen just nu av Kjell Westö. Har precis börjat men tycker mycket om den.

Lite vardag lite helg

Söndagspromenad upp till hästarna i isande kyla med morötter i jackfickan.

Lite vardag lite helg

Avslutade helgen med ett hot vinyasa flow pass på Yogalistic och sen middag med två vänner. En mycket fin helg.

/Nathalie

Målhammar stall

2 years ago

Hej februari, och hej måndag. Just nu sitter jag vid vårt matsalsbord i vardagsrummet, som för tillfället fungerar som min arbetsplats, och har precis hällt upp en kaffe med havremjölk. Måndagar är en av mina favoritdagar. Oftast är man utvilad och påfylld av en rolig helg, och samtidigt har man en hel vardagsvecka framför sig vilket ger lite nystartskänsla. Bra kombo helt enkelt! Den här veckan ska jag jobba med Målhammar stall. För er som inte känner till vad det är så är det ett café (med tillhörande gårdsbutik) och en studio som ligger vägg i vägg med vår bostad. Jag och min familj bor ju i ett ombyggt gammal stall från början av 1900-talet, på landet mellan Västerås och Enköping, så här finns gott om plats för en sån verksamhet.

Första sommaren vi bodde här (snart fyra år sen vi flyttade in) körde vi café hela sommaren, och efter det har vi renoverat lokalen fram tills förra året då vi smygöppnade med ett bröllop i augusti, och sen adventscafé och gårdsbutik i december. Tanken är att vi kommer köra café och gårdsbutik under vissa utvalda helger under året, och sen öppna upp lokalen för workshops, retreats, kurser och mindre bröllop och fester. I år premiäröppnar vi under båda sportlovshelgerna v 9.

Vår plan är att det här stället ska få växa och utvecklas organiskt. Det är ju lite av en bisyssla för både mig och min man, så det måste kännas lustfyllt. Just nu letar jag efter passande producenter till vår gårdsbutik, samtidigt som jag planerar vad vi ska odla i trädgården i år (funderar på att köra lite självplock av blommor). Jag vill hitta en bra yogainstruktör som vill ha klasser kontinuerligt här ute, och så ska jag planera menyn vi ska ha när vi öppnar om några veckor. Funderar på soppa, våfflor, mackor och baskisk ostkaka. Och så fika så klart. Turridning med grannens ardennerhästar är redan spikart!

Målhammar stall

Visst kan man tänka sig både yogaklasser och blomsterworkshops här framför det stora fönstret.

Målhammar stall

Jag är glad att vi är klara med den störta delen av renoveringen. Att måla ett rum på 140 kvm, i tre omgångar tog sin tid.

Målhammar stall

Vår trädgård har fått växa fram under åren vi bott här. Jag testar mig fram, misslyckas, gör om, testar igen och utvärderar varje år. I höst hoppas jag på att kunna gå en längre utbildning (utspridd på olika helger) på Skillebyholm och lära mig mer om biodynamisk odling.

Målhammar stall
Målhammar stall

Första året vi bodde här gick vi all-in djur. Höns, kaniner och får var planen. Men djur tar tid, och kräver att man är på plats hela tiden så i år nöjer vi oss med sommarfåren som betar utanför oss.

Målhammar stall

Borden har min mamma som är möbelsnickare hjälpt oss att bygga.

Målhammar stall

Utsikten från får trädgård. Öppna vyer åt båda hållen. Nästan som att bo vid havet.

Målhammar stall

Avslutar med en bild på mina favoritkollegor; min syster Mathilda och Anton. Vilket jäkla dream team ändå. Så tacksam för dem. <3

Varmt välkomna ut till oss den 24-25 februari och 2-3 mars i Målhammar.

/Nathalie

Januari i en lista

2 years ago

Vi missade tyvärr både november och decembers listor, men nu är vi tillbaka. Konceptet har vi snott från Flora, vars listor vi verkligen gillar. Hon är även duktig på att summera sitt januari lite mer personligt, vilket vi kanske borde bli bättre på. Just nu befinner vi oss båda lite i väntan och nystartstider. Det är både läskigt och spännande. Om någon vecka ses vi i Göteborg för att äntligen fota det projekt vi jobbat på i snart ett år, vilket vi ser fram emot väldigt mycket.

Bloggen känns också väldigt rolig just nu, så den vill vi verkligen jobba mer med i år. Den här veckan kommer vi bland annat lansera en liten mini-intervjuserie med människor som inspirerar oss. Har ni några önskemål om vad ni vill läsa och se mer av här inne får ni gärna lämna en kommentar. <3

Men nu över till januari i en lista.

MÅNADENS TV

 

Januari i en lista

Januari har verkligen varit de mörka seriernas tid, men ack så bra tv: The Clearing (älskar Miranda Otto som kultledaren Adrienne), True Detective, Yellowstone, A Murder at the End of the World. Såg även filmen Leave the World Behind.

MÅNADENS KLÄDESPLAGG

Januari i en lista
Januari i en lista
Januari i en lista

Januari har verkligen varit basplaggens månad. Flore Flore har de finaste plaggen i ekologisk bomull.

MÅNADENS MAT

Januari i en lista

Vi båda har snöat in en del på ayurvedan (Cattis är lite mer hardcore) under några år, framför allt när det kommer till kosten. Inget vi så klart följer strikt, men känns fint att ha med sig i sin matlagning. Den här vegetariska Korman med potatis, ärtor, kokosmjölk, mandlar och massa härliga kryddor, är en favoritlunch just nu hemma hos Nathalie. Lagad med inspiration från kokboken Maten är min medicin.

MÅNADENS FÄRG

Januari i en lista

Vitt kök – just nu dras vi mot vita kök och Cattis går i kökstankar om att fräscha upp luckorna hemma och måla dem vita. Efter många år av kök åt det dova hållet känns det härligt.

MÅNADENS LÄNGTAN

Januari i en lista

Skottland – i slutet av juni åker Nathalie till Skottland (den bästa 40-årspresenten man kan tänka sig) med sin man Anton. Eftersom det är andra gången hon är där så är planen att skippa alla turistfällor och istället bila upp, och sen ta färjan över till Isle of Harris och Lewis (Yttre Hebriderna) och spendera större delen av semestern där. Två öar med milslånga vita stränder, turkost vatten, höga berg och kargt landskap.

@your_hebrideanislands

MÅNADENS KÖP

Januari i en lista
Januari i en lista

Vattenkokaren OTTONI från Bodum. Det var kärlek vid första ögonkastet när Carolina Storm tipsade om denna i sitt nyhetsbrev här om veckan. En given födelsedagspresent till Cattis som fyllde år nu i januari, och till alla andra teälskare. Missa inte att börja prenumerera på mysiga och inspirerande Storm Journal som landar i mailboxen varje fredag!

MÅNADENS HÄLSA

Januari i en lista
Januari i en lista

Vi behöver båda återkommande rutiner och ritualer i vår vardag för att må bra, och januari har varit en månad då vi båda har sett över och skapat nya sådana. Tyckte Amelie hade lagt upp en sån fin lista på vardagliga rutiner (och ritualer) under en dag när hon hade frågestund på Instagram för ett tag sen. Väldigt mycket igenkänning på den sista punkten just nu.

MÅNADENS BOK

Januari i en lista
Januari i en lista

Kokböcker – bland det mysigaste som finns är att bläddra i kokböcker och planera helgens middagar. 100 % mer mys än att leta via Internet.

Ett tips är att kolla efter kokböcker på loppisar och antikvariat. Här finns oftast mängder av både nya och gamla kokböcker. Blev väldigt inspirerade av @aurensdeli second hand-bokhög.

Det var allt för den här gången. Vi hörs i februari! /Nathalie och Cattis

Träningskläder

2 years ago

Även fast man tränar hemma, ute, på gym eller i en studio så känns det viktigt att ha bra träningskläder som man trivs i. De får gärna vara sköna, i bra material och framför allt sitta bra. Känslan av att behöva gå och dra upp ett par nedhasade tights hela tiden känner vi alla till. <3 Därför har vi sammanställt en liten lista på kläder och tillbehör som vi gillar:

Träningskläder

Linne och tights från COS. Merinoull kanske inte är något man har på sig på ett varmt gym, men passar perfekt till ett lugnare yogapass eller under övriga kläder när man springer eller åker skidor.

Träningskläder

Löparskor från Hooka via KA YO.

Träningskläder

Sportbh och shorts från Nagnata.

Träningskläder

Ekologisk yogamatta från Yogiraj.

Träningskläder
Träningskläder

Perfekt set att göra mjuk yoga i. Linne och byxor från Signe via Vieille.

Träningskläder

Sportbh från Unna.

Träningskläder

Sportbh och tights från Filippa K.

Träningskläder

Shorts från District Vision.

Träningskläder

Sportbh från District Vision.

Träningskläder

Sportbh och tights från Arket.

Träningskläder

Trail- och löparsko från Salomon.

Träningskläder

Sportbh från Filippa K via Wakakuu.

Träningskläder

Ekologisk, handvävd yogamatta (finns även till barn) från Cocoon.

Träningskläder

Löparjacka från Unna.

Träningskläder

Sportbh från Ganni.

Träningskläder

All-in suit från Nagnata.

Träningskläder

T-shirt från Arket.

Träningskläder

Strumpor från District Vision via KA YO.

Träningskläder

Tights från Aimn via KA YO.

Träningskläder

Och sist men inte minns vårt egna yogaband i Eri silk, handvävt och sen uppsytt här i Sverige, som vi snart kommer lansera. Vi längtar!

/Nathalie och Cattis

Vinterritualer

2 years ago

Idag under vår telefonstund (vi hörs nästan dagligen <3) pratade vi ganska mycket om att ta sig an vintern. Det kommer liksom inte naturligt att alltid älska vintern, vilket så klart har med kylan och mörkret att göra. Men kommer man bara över den där första vinterchocken så kommer januari och februari oftast som två helt fantastiska månader där efter decemberstöket. Ljusare dagar, mer energi, klara tankar, nystart och kanske nya rutiner och ritualer. Här är några saker som funkar för oss just nu:

Vinterritualer

För oss med barn så är det bara att surrenda inför utelivet. Alla i familjen mår så mycket bättre av att komma ut tillsammans. Gå promenader, åk skridskor, pulka eller skidor. Den här vintern är också den vackraste på länge, vilket vi är så glada för.

Vinterritualer

Träna hemma – vi båda är verkligen för hemmaträning och har hållit på med det i flera år. Framför allt yoga och styrkepass, och löpning om man nu kan räkna det som hemmaträning. Och idag finns det så otroligt många inspirerande och bra personer och studios som erbjuder pass och klasser online. Ett tips är Alice Pilates onlinestudio om man vill träna pilates.

Vinterritualer
Vinterritualer

Matpreppa – göra matlagningen till en längre process än bara här och nu. Skapa ritualer kring matlagning i förberedelser och sedan utförandet. Både för att kunna spara tid när det behövs, men framför allt för att skapar en väldigt tillfredsställande känsla. Vi har nog tipsat om @line.bak tidigare, men hon är en stor inspiration här (proffs pga kock på en Waldorfförskola). Grodda, surdegsbaka, laga en stor sats med tomatsås och frys in, mjölksyra grönsaker och koka dina egna bönor.

Vinterritualer
Vinterritualer

Några få men dagliga self-care stunder med lite extra närvaro. Smörj in kroppen med en väldoftande kroppsolja, torrborsta kroppen, använd en skalpkamm.

@sandor.earth
@basiumfragrances
Fotat av @jaimiecfitzgerald

Vinterritualer
Vinterritualer
Vinterritualer

Hålla värmen – kanske inte så mycket av en ritual, men väldigt viktigt för att må bra under vintern. Ull, gärna i flera lager. Allra närmast kroppen funkar merino eller en blandning av merino och silke. Allra finast är de långärmade tunna tröjorna från Oscalito. På huvudet och runt halsen värmer Mes Dames hooded scarf i alpacka ull. Och sen en värmande ulltröja från Jaggery London.

Vinterritualer

Ta hand om hemmet – nu är tiden för att rensa, städa, organisera, skapa vilsamma stilleben. Det finns väl ingen årstid vi är så mycket hemma och då vill man trivas.

@hellethygesen

Vinterritualer

Sömn – skapa en lugn kvällsritual och en återkommande sömncykel. Att lägga sig och gå upp samma tid låter så otroligt tråkigt, men gör så mycket för välbefinnandet. Vi båda brukar lägga oss runt 22 och gå upp kl 6 på vardagar. Bädda mjukt, ha en behaglig läslampa, vädra, läs en bok. Och vi vet att sömn kan vara väldigt triggande för många, så scrolla förbi snabbt om det är så. <3
@barbaraegholm

Ta han om er! /Cattis och Nathalie

Vinter

2 years ago

Vilken vinter vi har. Kan inte minnas att den varit så här fin på de 8 år vi bott ute i skärgården. Hade nästan glömt bort hur det känns med riktig vinter, så sällan den stannar speciellt länge här. Knarret under fötterna, den rökiga kalla luften  och de akvarell liknande himlarna.

Vinter

Det är inte varje vinter vi kan åka skridskor på mossen här på ön. Sån lycka varje gång <3. Fin grej att göra ihop efter skolan.

Vinter

Och väldigt rogivande att sitta och se på när solen sakta går ner i horisonten. Inbillar mig att ljuset blir annorlunda så fort december övergår till januari.

Vinter
Vinter

Jag önskade mig en dag vid bastun i födelsedagspresent. Det var studiedag i skolan och sista dagen innan vardagen skulle börja igen. Mysig dag att fylla år på, med pudersnö och en kompakt tystnad över havet.

Vinter

Det såg så kallt ut nere vid badstegen!

Vinter

Nöjde oss med att tina upp inne i bastun den här gången. Med ett värmesystem som krånglar i ett dragit gammalt hus, så var det alldeles ljuvligt.

Vinter

Tror inte att doppa fötterna räknas. Det var så långt jag kunde sträcka mig iallafall. Ska erkänna att tanken på lägenhet i stan med centralvärme har känts lockande igen vid några tillfällen. Men nej, hur skulle vi någonsin kunna lämna den här vyn in mot Göteborg.

Vinter

Morgonen efter var det så vindstilla att det nästan kändes overkligt. Blev gråtfärdig över hur fint det var.

Vinter

Nu önskar jag bara att vintern ska fortsätta vara prick så som den är nu fram till mars. Började kika på att beställa hem luktärtsfrön hos Cecilia Wingård som jag brukar göra vid den här tiden på året. La några favoritsorter i varukorgen, men kände att jag inte är där ännu.

Vinter

Vill bara stanna i vintern ett tag till.

 

/ Cattis

Hej 2024

2 years ago

Hej 2024

Jag läste på Sandra Beijers blogg att hon hela tiden glömde bort vilket år det var 2023, och det var exakt min känsla med. 2024 känns skarpare i kanterna på något sätt. Det är även min generella känsla kring hur jag vill att det här året ska vara. Mer på riktigt och mindre luddigt. Kanske får utveckla det där lite mer längre fram, men just nu är det en stark känsla i mig. Det känns fint att vara tillbaka här också. Mjukstartar bloggen med en hel drös sparade bilder från Instagram som får representera min januarikänsla just nu, och lite tankar kring det här året. Många bilder blev det visst, så hoppas ni hänger med.

Hej 2024

I slutet av förra året sa jag upp min studio. En plats jag verkligen uppskattat att gå till, men som på slutet blev lite överflödig. Vi bor ju i ett stort gammalt stall, med otroligt mycket space, så i år är året vi kommer satsa mer på vårt boende och Målhammar stall. Kommer dock vilja ha någon typ av studio här i huset, och blev så inspirerad av att ta tillbaka anslagstavlan. Kommer absolut härma textildesignern Cathy Nordströms anslagstavla med hjälp av en mdf skiva, vaddering, ett tyg, resårband och möbelspik.

Hej 2024

Sparade nog den här bilden mest på grund av fin färgkombo och de väggfasta lamporna som jag fastnade för, men vi är i stort behov av nya soffor. Och ja, soffor som i plural, för vår familj har helt plötsligt växt ur vår tresitssoffa. Helt galet hur stora barn blir så fort de närmar sig tonårsstrecket.
@casitadallas

Hej 2024

Apropå stora barn så har jag länge tänkt att vi borde ha ett pingisbord här hemma. Både för att det är kul, även för vuxna, och att det är något barnen kan sysselsätta sig med inomhus. Dock känns det segt att hålla på att köra fram ett stort pingisbord varje gång man vill spela (hej fritidsgård), men så såg jag den här bilden som Karoline lagt upp, och insåg att vårt matbord lika gärna kan bli ett pingisbord. Så ett portabelt pingisnät står just nu högst upp på min inköpslista.

Hej 2024

Blev väldigt sugen på att testa baka snökakor (eller crinkle cookies) med matcha efter jag sett den här bilden som @tyst_te lagt upp.

Hej 2024

Och kanske är det hela matchahysterin som även fått mig att fasta för gröna kläder den senaste tiden. Speciellt i kombination med vitt. Tyckte den här kombon från brittiska @toast var så fin.

Hej 2024

10 år efter alla andra har jag äntligen börjat baka med surdeg. Vet inte varför det har varit en sån stor spärr för mig, men nu är jag igång. Mitt mål är att sen även komma igång med glutenfritt surdegsbakande, då min man är glutenintolerant, men jag måste först lära mig grunderna tänker jag. Visuellt drömmer jag så klart om att vara Linda Ring. <3

Hej 2024

Vi funderar mycket på hur vi vill fortsätta driva Målhammar stall 2024, och en del är att vi vill fortsätta ha öppet café och en liten gårdsbutik under året. Just nu är allt lite provisoriskt byggt gällande kök, cafédisk och butiksdel, så det ska det bli ordning på. Fastnade för det här fina hyllsystemet hos @oliviagroome, och framför allt de nätta konsolerna, som jag tror skulle passa bra till vår lilla butiksdel.

Hej 2024

Jag håller även på att planera vad vi vill sälja i gårdsbutiken, och utgår mycket från vad jag själv uppskattar att köpa på liknande ställen. Tycker mycket om de här vackra hårdtvålarna från @summersolacetallow, men kommer så klart inte ta in produkter från andra sidan jorden. Men i december sålde vi bland annat helt underbara hårdtvålar som doftade eukalyptus, pepparmint och citrongräs från Herbalist of aspen. De hoppas jag kommer bli återkommande i butiken.

Hej 2024

Den här vintern har verkligen varit helt fantastisk, men också otroligt kall. Tror aldrig jag har haft så mycket ull i min garderob som jag har det här året. Mycket fint från min tid med Lisa och Mes Dames. Just nu drömmer jag om den här otoliga halsduken i kashmir från Ficus Folium i färgen vanilla.

Hej 2024
Hej 2024

Är fortfarande lika svag för balett- och dansskon och hoppas att den trenden kommer hålla i sig in i vår och sommaren. Blir alltid lika glad av Hanna Stefanssons bilder, och den andra skon är en eurytmisko som är handgjord i Peru från Euritmia Sofia.

Hej 2024

Avslutar det här långa inlägget med en bild från @atelierseptember som jag nog bara sparat pga av allt är fint som de lägger upp, men som också påminde mig om att det snart är dags att beställa fröer till årets odlingssäsong. Och grönkål står helt klart med på den listan. I år hade vi så mycket grönkål att vi inte hann ta hand om allt, så det är en lärdom till det här året, att man inte behöver 10 stora plantor. Men minst fyra! Ser fram emot 2024.

De andra bilderna är från @wmangone och @skallstudio

/Nathalie

Nathalie Myrberg / Catarina Skoglund

Nathalie Myrberg / Catarina Skoglund

Stylistduo och bästisar.
Instagram – @nathaliemyrberg @annacate
Contact – [email protected] [email protected]