Vardagsmorgnar

3 years ago

Den här sommaren kom det till mig hur mycket jag tycker om vardgasmorgnar och rutiner. De små stunderna av samma sak varje morgon. Varje semester längtar jag efter dem efter ett tag. Det är såklart inte varje morgon jag lyckas hålla fast vid just det här, ibland behöver jag hinna med en båt eller något annat. Men jag mår som bäst när de ser ut just så här.

Vardagsmorgnar

Oftast ställer jag klockan på 06.30 men vaknar alltid tidigare av mig själv. Kokar en kopp varmt vatten som får svalna lite under tiden som jag sätter på kaffebryggaren. Ett kortare yogaprogram som sett likadant ut det senaste ett och ett halvt året för att få igång blodcirkulationen. Förstår inte hur jag lyckas samla på mig så mycket spänningar i nacken och käkarna under en natt, men ni som också pressar tänder och liknande vet vad jag menar.

Vardagsmorgnar

Efter yogan dricker jag den första koppen kaffe med mycket mjölk, går ut och ger våran kanin mat och tittar till trädgården och växthuset. Tycker om att följa de små skiftningarna nu på sensommaren, fortfarande varmt på dagarna men kyligare nätter. Det bästa ändå.

Vardagsmorgnar

Kokar en liten kanna med te när jag kommer in igen, oftast ett örtte som exempelvis pepparmynta. Sen en vecka tillbaka provar jag ett vitt te som jag köpte på NK här i Göteborg, med guanabana, spirulina och noni. Gillar det väldigt mycket.

Vardagsmorgnar

Sen smyger jag upp och väcker våran 8-åring, mysigaste stunden på hela dagen <3. En timme med morgonmys och frukost i soffan innan den korta 3- minuterspromenaden bort till skolan.

Vardagsmorgnar

Passar på att ta en morgonpromenad när jag ändå gått iväg, oftast med Nathalie som sällskap i telefonen. Tänker ofta på hur fint det varit om vi bodde närmare varandra, då hade vi mötts upp i studion tillsammans istället. Men det funkar bra att jobba ihop så här också.

Vardagsmorgnar

Avslutningsvis havregrynsgröt med kanel, torkade dadlar och mandlar när jag kommer hem. Sen kan dagen börja.

När helgen kommer är det skönt att slippa ställa klockan (även om jag oftast vaknar tidigt ändå) och ta morgonen som den kommer, för att sen längta efter vardagen och rutiner igen. Som så mycket annat i livet så handlar det om den där balansen i allt. /Cattis

9 x höst

3 years ago

9 x höst

Eftersom det rent månadsmässigt är sommarens sista dag idag så passar det väl fint att blicka in i hösten. Även fast jag svettades i mina ullbyxor från COS idag när jag sprang runt och gjorde ärenden på stan i stekande sol. Är mitt i ett uppdrag som rekvisitör åt en teater och det betyder att jag spenderar mina dagar med att beställa, köpa, tillverka och leta saker som ska vara med i föreställningen. Hur som helst, imorgon är det september och det är officiellt höst, så nu kikar på mina mest höstiga bilder jag sparat på Instagram den senaste tiden.

9 x höst

I septemper 2019 var jag och Anton på bröllopsresa i Skottland. Kanske mitt livs bästa resa. Vi bilade från Edinburgh upp till Isle of Skye, genom ett höstvackert, bergigt landskap. Vi bodde bland annat på ett otroligt mysigt hotell som heter Monachyle Mhor, som låg i en dimmklädd dal vid en sjö. Och innan middagen smet vi ner och badade. Den här bilden från @wildguidescotland har fångat precis den känslan. Nästa år kanske vi åker tillbaka!

9 x höst

Insåg när jag såg den här bilden från @annakatinkafehr att vi har alldeles för få brickor här hemma. Perfekt att ha som ett litet avlastningsbord i soffan till diverse drycker nu i höst.

9 x höst

Den perfekta höstlooken från @cawleystudio. Stickad randig kofta, beige trench och en brun läderväska.

9 x höst

Hemmagjord eller köpt granola är något som alltid finns här hemma. Den senaste tiden har jag gjort Nilla’s Kitchens knäckiga granola smaksatt med äpple och kanel, men snart är det dags att ta sig vidare i granoladjungeln. Kanske är det åter igen dags för @atelierseptember klassiska granola smaksatt med honung, olivolja och vanilj.

9 x höst

Än så länge kan man fortfarande spatsera runt utan strumpor eller strumpbyxor i skorna. Hade gärna burit de här skorna från @shoeshoe.paris i september.

9 x höst

En påminnelse om att välja bort det digitala mer i höst. @charlottelynggaard_dk

9 x höst

Under höstlovet öppnar vi äntligen upp stallet hos oss igen. Vi ska ha café, gårdsbutik och loppis. Vi får se hur mycket som fortfarande finns att skörda i slutet av oktober, men hoppas i alla fall på pumpor i alla dess former. Sneglar mycket på @maanedalen för inspiration.

9 x höst

Fastnade för det här vackra skulpterade bokstöden av Carolina Echeverri hos @hellethygesen. Ska hålla utkik efter liknande på diverse auktionssidor och loppisar framöver.

9 x höst

Vill bära mjuka, långärmade bomullströjor i september. @matteau

Det var allt för nu. Imorgon åker jag och Anton upp till Dalarna för en helg i Fryksås. Vi ska springa i skogen, äta god mat, åka på skördemarknad och kanske ta ett dopp i en liten skogssjö. Har fått massa fina tips från Cattis som har stuga i närheten. Längtar!

/Nathalie

Hej efter en lång sommar

3 years ago

Det långa sommarlovet är över och så här några veckor in i höstterminen känns det ändå fint vara igång. Det blev inte några uppdateringar under sommaren, kanske för att den oftast känns så privat, alla tuffar liksom på med sitt. Men vi kanske summerar sommaren på annat sätt när den fått landa lite.

Förra veckan gjorde vi höstens första jobb tillsammans för Brooklyn-baserade barnmärket Soor Ploom. Lite av ett drömuppdrag på en lika fantastisk location, nämligen Ytterjärna. Stormen Hans hade blåst över och sensommaren var äntligen tillbaka. Det här var även första gången vi jobbade ihop med fotografen och konstnären Lieke Romeijn och hennes assistent och vän Anna. Gillade dem väldigt mycket!

Kan verkligen varmt rekommendera den här platsen. Även Skillebyholm och Saltå kvarn som bara ligger några minuter från Ytterjärna.

Hej efter en lång sommar
Hej efter en lång sommar
Hej efter en lång sommar

Vi började dagen hos Susan och Ekoasen. En så vacker liten byggnad som används till konstterapi annars. I anslutning finns även ett orangeri. Så generöst att vi fick låna den här inspirerande och kreativa platsen ett par timmar. <3

Hej efter en lång sommar

Växthuset i Ytterjärna stod på tur och barnmodellerna var så uthålliga i sina varma ullstrumpbyxor och höstkläder.

Hej efter en lång sommar
Hej efter en lång sommar
Hej efter en lång sommar

Nästa år är vi sugna på att odla svartöga, så frodig och fin slingerväxt.

Hej efter en lång sommar

Här finns så många fina färgskalor att ta in. Både inomhus…

Hej efter en lång sommar

… och ute i trädgårdarna. Helt underbara Astrar. Dem lägger vi till på listan att odla till nästa år med. Någon som vet vad det här är för sort?

Hej efter en lång sommar

Eurytmisalen tog lite andan ur oss när solen dansade mot de sobra rosa väggarna. Väldigt tacksam plats att fotografera en barnkollektion på.

Hej efter en lång sommar

Precis som överallt här. Efter en solig och kvav förmiddag kom sen lite regn på eftermiddagen. Lagom till vi hade planerat att fota utomhus såklart. Vackert med ekoasens orangeri i bakgrunden.

Hej efter en lång sommar

Vi bodde över på Ytterjärna Hotell som ligger i anslutning till kulturhuset. På kvällen blev vi bortskämda med middag från KulturMat. Biodynamisk, ekologisk och lokalproducerade råvaror från området. Då restaurangen var stängd för dagen fick vi äta i ett eget privat rum med kök, så fin service. Godaste salladerna och hummusen hittar ni här! Tar med oss så många uppslag på mat att laga hemma till hösten.

Hej efter en lång sommar

Ska inte tjata om alla växter och blommor vi vill odla till nästa år, men bara en sista. Någon som vet vad den magnifika växt här är för någon sort?

Hej efter en lång sommar

Kulturhuset i kvällssol, fint avslut på en väldigt fin dag. Kan knappt vänta på att få komma tillbaka hit.

Hej efter en lång sommar
Hej efter en lång sommar

Innan Cattis skulle åka hem mot västkusten igen passade vi på att ta en dag i studion tillsammans. En bukett från trädgården och mycket roligt att gå igenom innan hösten kommer igång på riktigt. Skön start på den här jobbterminen!

Dagsutflykt till falun

3 years ago

I samarbete med Visit Dalarna

 

Hej från semestern och Dalarna! Vi har spenderat de senaste två veckorna i våran stuga utanför Orsa. Regnet har visat sig varje dag, solen lite till och från den med. Typisk svensk sommar med andra ord. Förra veckan blev jag inbjuden av Visit Dalarna att göra en dagsutflykt till Världsarvet Falun. Jag var en del i Falun under mina tonår, men som vuxen har jag bara besökt staden en gång tidigare så jag var väldigt pepp! Fint också att få ta med min man som inte varit där tidigare.

Dagsutflykt till Falun

Vi tog tidiga morgontåget från Mora och landade i Falun knappt en och en halvtimme senare. Älskar att åka tåg när det är smidigt och fungerar som det ska. Bästa färdsättet alla gånger!

Dagsutflykt till Falun

Första besöket för dagen var Falu koppargruva och området däromkring. Jag kände att jag smälte in bra i färgskalan. Överlag fick jag så mycket färginspiration under den här resan. Allt från byggnader till konstverk och natur.

Dagsutflykt till Falun

Mäktiga dagbrottet Stora Stöten som blev till när delar av Falu koppargruva rasade samman 25 juni år 1687. Som tur var miste ingen gruvarbetare livet då de var lediga för att fira midsommar. Ödet ändå. Fick nästan svindel av att titta ner över dess 95 meters djup, men ack så vackert.

Dagsutflykt till Falun

Ska erkänna att jag var lite nervös över att gå ner i gruvan, 67 meter under jord.

Dagsutflykt till Falun

Men vi hade en sån härlig och rolig guide som visade oss runt bland de smala gruvgångarna så jag släppte min nervositet ganska snabbt. Det var väldigt spännande att höra om alla sägner och historier om livet i gruvan. Temperaturen där nere är 5-6 grader året om. Svårt att förstå hur kärvt det måste ha varit som gruvarbetare, särskilt i en tid utan elektricitet där facklor var enda ljuskällan.

Dagsutflykt till Falun

Väl ovan jord igen hade det börja regna. Mina ögon drogs mot parasollerna på Gjuthuset Café som poppade fram. Jag hade gärna satt mig där och fikat och tittat på utsikten om det inte vore för regnet.

Dagsutflykt till Falun

Istället hamnade vi på fina restaurangen Geschwornergården strax intill. Vi tog båda dagens fisk med färskpotatis, gurka och pepparrotssås. Ett säkert kort.

Dagsutflykt till Falun

Regnet höll i sig så efter lunch gick vi in på Gruvmuseet. Otroligt fin byggnad! Museet har många prova på-aktiviteter och tar dig med från vikingatiden fram till år 2001 då Falun och gruvan utnämndes till världsarv.

Dagsutflykt till Falun

Här finns så mycket att titta på. Jag fastnade vid dessa fina bakformar i koppar.  Är säker på att jag sett någon liknande hos min farmor som liten.

Dagsutflykt till Falun

Stod länge och tittade på det här fantastiska broderiet av konstnären Mona Ljungqvis som föreställer staden Falun och gruvan vid Kopparberget. Vid nedläggningen av Falu gruva år 1992 blev hon inspirerad till denna som fått namnet Sista Salvan.

Dagsutflykt till Falun

Nästa gång tar vi med oss barnen hit. Finns så mycket roligt att upptäcka i gruvområdet, som att gå in i stora vattenhjulet Creutz hjulhus till exempel.

Dagsutflykt till Falun
Dagsutflykt till Falun

Och ett besök i gruvarbetarfamiljen Erikssons lilla stuga med sina miljöer från 1897. Till vår glädje upptäckte vi att det satt en likadan bakugn från Mora Gjuteri som vi har i våran stuga i köket.

Dagsutflykt till Falun
Dagsutflykt till Falun

Efter att ha spenderat hela förmiddagen på gruvområdet promenerade vi ner mot centrala Falun genom den charmiga trästaden Elsborg, gruvarbetarnas stadsdel. Förundrad över hur mycket som är bevarat här. Kikade bland annat in genom fönstret i “Bultkaleriks” gulliga stuga, som med sina 10 kvm troligen är det minsta bostadshuset vid en svensk stadsgata. Här inne bodde han med sin fru och fem barn.

Dagsutflykt till Falun

Vi blev båda väldigt förtjusta i den här stadsdelen med sina trähus och små innergårdar. Väldigt bohemisk och mysig. Påminner lite om Majorna i Göteborg där vi bodde tidigare.

Dagsutflykt till Falun

Därefter gick vi in på Dalarnas museum som ligger i centrala Falun. Jag har varit där två gånger tidigare och det är ett av mina topp fem museum. Älskar att strosa runt där inne bland dalarnas kulturskatter. Varje enskild folkdräkt är som ett konstverk i sig.

Dagsutflykt till Falun

Liksom alla gamla dekormålade skåp.

Dagsutflykt till Falun

Min favoritdel i museet är rummet med dalamålningar. Målningarna var oftast delar av heldekorerade rum och inte enstaka “tavlor” i ram som vi har numera. Hade kunnat stanna där i timmar för att titta på alla motiv och färgskalor.

Dagsutflykt till Falun

En ljusstake som jag gärna hade haft i vår stuga.

Dagsutflykt till Falun

Efter muséebesök var vi fikasugna och hade blivit tipsade om konditoriet Falu Bröd & Pattiserie. Där gör de sin alldeles egna gelato så den ville vi såklart smaka på.

Dagsutflykt till Falun

Jag valde vanilj och pistage, fem plus! Missa inte om du besöker Falun, så god!

Dagsutflykt till Falun
Dagsutflykt till Falun

På sena eftermiddagen kikade solen äntligen fram och vi fortsatte vår promenad genom Falun mot trästadsdelarna Östanfors och Gamla Herrgården.

Dagsutflykt till Falun

Här i Östanfors hade konstnärsparet Karin och Carl Larsson en bostad och ateljé som de bodde i främst vintertid. Mest för att underlätta skolgången för barnen. Tänker att barnen måste tyckt att det var roligt att få bo inne i stan då och då.

Dagsutflykt till Falun

Fint och charmigt med hängrännor i trä.

Dagsutflykt till Falun

I stadsdelen Gamla Herrgården bodde hyttarbetarna och här finns byggnader från 1500-talet och framåt kvar. Hela centrala delarna av Falun känns så genuint och väl omhändertaget. Få städer som har kvar den känslan tycker jag, att byggnader får stå kvar och berätta sin historia.

Dagsutflykt till Falun
Dagsutflykt till Falun

20 000 steg senare avslutade vi dagen med middag på Banken Bar och Brasserie. Väldigt god mat (listad i White Guide) och en mysig miljö i en gammal banklokal. Ett givet besök om du är i Falun och blir hungrig.

Tack Visit Dalarna för en dag som rymde så många fina stunder och upplevelser!

Kände mig full av inspiration när jag satte mig på kvällståget hemåt igen. Planerar redan ett besök tillbaka nästa sommar med barnen. <3

 

/Cattis

Monopoli

3 years ago

Har äntligen landat här inne efter en lång sommar, eller sommaren har ju knappt börjat men lite så känns det. Som att den pågått i en evighet. Igår började egentligen semestern på riktigt, men den har tuffat på lite till och från här sen någon vecka innan midsommar då vi var i Italien. En helt fantastisk resa som jag tänkte vi skulle kika lite närmare på. Min mans kusin gifte sig så det var anledningen till att vi åkte. Sen stannade vi en vecka och utforskade en del av Puglia-området (själva klacken av Italien) med hyrbil. Vi bodde inne i Monopoli som är en vacker liten stad som ligger efter kusten i södra Italien.

Monopoli

En helt otrolig utsikt över Adriatiska havet på en av våra morgonlöpturer.

Monopoli
Monopoli

En dag besökte vi Ostuni som var en av mina favoritstäder under resan. Åt så klart den godaste gelato jag ätit (vaniljsmak otippat nog) längst uppe i en sval gränd. Vackra vyer vart man än kollade.

Monopoli
Monopoli

En av många små gömda badvikar längst kusten. Barnen ville så klart bada 90 % av resan, så det blev många stopp och små turer till havet.

Monopoli
Monopoli

Anton och min svärmor på väg upp till lägenheten vi hyrde. Blir alltid fascinerad över hur fort man kommer in i nya rutiner när man är på semester och hur snabbt man gör sig hemmastad. Snabbt som tusan har man sin lilla favoritbutik där man köper ostar och bröd över disk varje dag efter stranden, och vet exakt vart man får den godaste cappuccinon (fast alla egentligen smakar exakt lika) på morgonen.

Monopoli
Monopoli

En annan vacker stad vi besökte var Polignano a Mare. En gammal hamnstad byggd på en klippa. Tyvärr med lite för många turister för min smak men som bjöd på en riktigt god pasta till lunch.

Monopoli

Har levt i de här shortsen från COS hela sommaren.

Monopoli

Barnen levde på pasta, pizza och bröd hela veckan. <3

Monopoli

Och bad så klart. Om och om igen. Badringen från Liewood var helt klart värd att släpa med.

Monopoli

Avslutar med en bild på den perfekta cappuccinon.

Imorgon åker vi till Skåne, med en kort mellanlandning i Göteborg. Vi ska bo på Kullahalvön och sen åka över till Danmark några dagar. Har så klart lusläst Emely Cronas fina blogg som är fylld av härliga Skåne-tips. Det tackar jag för.

Ciao! /Nathalie

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

3 years ago

Maj kom och gick lika snabbt som syrenen blommade över och helt plötsligt är vi inne i juni. Känner mig nästan lite snuvad på våren, även om jag medvetet känt och doftat in den så mycket i år. Dagarna har blivit längre och framförallt kvällarna ljusare, vilket fått oss att tappa tidsuppfattningen lite här hemma. Alla klämdagar och högtider har fått helgerna att flyta ihop med vardagen. Så skönt att släppa taget om tiden och bara vara i nuet. Tror vi alla längtar efter att få gå in i sommarbubblan helt och hållet nu.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Grönskan kom lika snabbt den, eller så la jag märke till den på ett nytt sätt. Syrenbusken jag köpte knappt en meter hög för några år sedan hos Växtverket har verkligen imponerat i år. Stora fluffiga klasar med en av de bästa dofterna som finns. Så mycket som ryms i denna doft.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Plockade in en glasstrut. <3

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Den senaste veckan har jag gjort en kanna med kokt varmt vatten, citron och rosmarin på morgonen. Tänker att det får bli en ny morgonrutin den här sommaren. Gott att variera örter med, som mynta och citronmeliss.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Hittade ett par guldbyxor på Beyond Retro senast jag var i stan. Blev glad av dem!

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Jag har börjat varva mina morgonpromenader med kortare cykelturer. Tidiga morgnar är min bästa tid och att få komma ut en stund gör hela skillnaden för resten av dagen. Älskar ljudet av fågelkvitter, skriande måsar och vinden som prasslar i asparna här ute.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Växthuset börjar komma till sitt slutskede och vi har kommit till den roliga delen att lägga golv.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Men först tömde vi ur det på allt vi har förodlat där inne i vår. Blev visst en hel del kålplantor. Helgarderade oss och satte lite extra i år, då vi misslyckades med så många plantor förra året. Har även förodlat blomstertobak, tagetes och zucchini.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Vi fick gräva ett nytt land uppe vid stenmuren till kålen där jag även satt ett torn där det ska få växa luktärt.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Kvällarna har varit så fina att vi knappt velat gå in, apropå att släppa taget om tid och rum. I landen där vi tidigare hade dahlior har jag satt zucchini och rosenskära. Har även provat att direktså olika sorter av solrosor. Får hoppas sniglarna håller sig undan i år. Golvet som ska in i växthuset är ett klassiskt rött, handslaget marktegel som kommer läggas i ett fiskbensmönster.

Morgonrutiner och liten trädgårdsuppdatering

Återkommer med uppdatering, både av växthus och växtlighet. Så svårt att se framför sig att alla pyttesmå plantor förhoppningsvis kommer växa sig stora om bara någon månad.

Glad juni! /Cattis

Tankar inför sommaren

3 years ago

Den här långhelgen gav verkligen försmak inför sommarledigheten. Visst skymtar man den där borta i horisonten. Jag längtar efter vila, varm sol, friska bad, barn som springer fritt in och ut i huset, ta hand om min trädgård, umgås med vänner och familj, sommarmat, läsa böcker, havet, utflykter och en mosig semesterhjärna. Tycker mina sparade bilder i mobilen också skvallrar om den där längtan. Bara några veckor kvar nu.

 

Puglia

Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren

I juni åker vi till Monopoli i Italien. Det ska bli helt fantastiskt. Vi är bjudna på bröllop vilket är anledningen till att vi åker, och resten av dagarna ska vi upptäcka Puglia som är en region i södra Italien som är känd för sina vackra kuststräckor, historiska byar och rika kulturarv. Av en slump såg jag att @valentinabarabuffi precis varit där och bott på vackra Borgo Gallana. Hade vi inte redan bokat boende så hade jag gärna spenderat någon natt där.

 

Doên

Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren

När jag gifte mig 2017 så var en av mina (tre!) bröllopsklänningar från det kaliforniska märket Doên. Det blev tyvärr inte den jag gifte mig i, men minns att jag då var helt tagen av deras magiska värld. Sen dess har jag följt dem och trånat efter diverse klädesplagg, även fast intresset kanske svalnat lite de senaste åren. Allra vackrast var väl deras fotografering i det franska slottet Chateau de Gudanes med den återkommande modell Alex Noiret. Minns ni? Hur som helst så fastnade jag återigen i deras bilder från ett av deras senaste släpp The Vacation Edit som är fotat i the Hamptons. Tar med mig den här känslan in i sommaren.

 

Drottningholms slottsteater

Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren

Vet inte om man ska berätta om jobb man sökt men inte fått, men innan sommaren sökte jag faktiskt ett rekvisitörsjobb för Drottningholms slottsteater. Jag var nog inte ensam, och sörjer inte det nu (okej kanske lite), men i år måste jag ta med barnen och göra ett besök på denna unika 1700-talsteater. På lördagar har dem bland annat familjevisningar av teatern under hela sommaren.

 

Sommarmat

Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren

I sommar vill jag äta och dricka det här:

Ugnsbakad purjolök med vitlök och citronsmör.

Iskall citrondryck av hela ekologiska citroner (med skal och allt), vatten, olivolja och Manuka honung. Kör i blendern och sen sila.

Krispiga tonfiskmackor med kapris, hemmagjord majonäs, gräslök, sallad, gurka och rädisor.

 

Bröllopskläder

Tankar inför sommaren
Tankar inför sommaren

Apropå bröllop så slås jag varje gång av att det inte finns något svårare än att hitta rätt kläder att bära som gäst på ett bröllop. Förra året bar jag till och med en svart klänning från Skall på ett bröllop för att det var omöjligt att hitta något passande. Till bröllopet i Italien har jag hittat en klänning vintage som jag hoppas ska passa med lite justeringar från skräddaren. Men vi får se. Klänningen här ovan som @claradiez bär från franska Soeur hade annars varit helt perfekt.

 

Jobb

Tankar inför sommaren

De kommande veckorna handlar om att avsluta jobb och planera inför höstens kommande. Jag och Cattis håller bland annat på att planera en rolig grej med Bemz, men som ser ut att bli av efter semestern. Vi som många andra blev ju helt galna i Maximalist-kollektionen som Linnéa Salmén stylat och Idha Lindhag fotat.

Ha en fin tisdag!
/Nathalie

Förra veckans jobb

3 years ago

Hej! Det blev en liten paus här på grund av massa jobb, men nu är vi tillbaka igen. Det har hunnit bli maj, en favoritmånad på många sätt. Explosionsartad och energikrävande, men också alldeles, alldeles underbar. Så mycket som ska hinnas med, och så mycket man vill hinna njuta av. Ni fattar.

Förra veckan jobbade vi tillsammans och fotade en tapetkollektion som lanseras i höst. Cattis kom redan på måndagen så vi fick en hel vecka ihop i Västerås. Större delen fotades i våningen där vi har vår studio, så det kändes både roligt att få visa mer av den och tryggt att vara i bekanta miljöer. Trots att Göteborg och Västerås ligger ganska långt ifrån varandra så lyckas vi se till att ses hyfsat kontinuerligt. Det känns fint. Nästa gång vi ses får bli i ett somrigt Göteborg! Nu kikar vi på lite bilder från veckan.

Förra veckans jobb

Vi brukar ofta gå köksvägen, men våningen har även den här pampiga entrén.

Förra veckans jobb
Förra veckans jobb

Fotade i ett helt magiskt kök som nog fick alla att tappa andan lite. Fint att bryta av det lite lantliga med rostfritt stål.

Förra veckans jobb

Passade på att dammsuga lite innan nya mattan från Nordic Knots rullades ut.

Förra veckans jobb

Vackra ljusstakar från Studio Vraco.

Förra veckans jobb

Drömkök som sagt.

Förra veckans jobb

Romantiska detaljer från fotograferingen.

Förra veckans jobb

Vi är båda väldigt sugna på denim på denim just nu. Cattis kände sig lite som 20 igen och kastades tillbaka i tiden till tidigt 2000-tal.

Förra veckans jobb

Hembakad eller 22 kr på Ica? Oväntat god också.

Förra veckans jobb
Förra veckans jobb

Vi hade ställt klockan på 05.30 varje morgon för att hinna landa lite här. Tända ljus, te, kaffe och havregrynsgröt. Såna rutiner ruckar man inte på.

Förra veckans jobb
Förra veckans jobb

Rosor där de innersta blombladen plockats bort. Känns nästan som pioner då.

Förra veckans jobb

Ljuset var verkligen med oss veckan igenom. Tack för allt maj, redan!

Sparat på instagram

3 years ago

Sparat på Instagram

Är det något jag uppskattar så är det när andra delar vad dem sparat på Instagram (eller visar skärmdumpar som sparats i mobilen). Mmmmyset! Tycker det ger en liten extra dimension till den man följer, och ett utmärkt sätt att hitta nya konton. Här har ni mina nio senast sparade bilder som fått mig att känna lite extra vårpirr. Låt oss kika lite närmare.

Sparat på Instagram

Trots att jag är utbildad illustratör så målar jag väldigt sällan (förutom med barnen), men den här bilden från @jennymwalton fick mig att vilja rusa raka vägen till närmaste konstnärsmaterialbutik och införskaffa både oljefärg, canvasduk och penslar.

Sparat på Instagram

Ballerinasäsong är igång.  @lunaklestrup

Sparat på Instagram

Önskar @sallyvoltaire uppdaterade oftare, men när hon väl gör det blir man glad. Vill se mer sånt här; grillad ämnesgurka, buffelost och ramslök.

Sparat på Instagram

Fastnade för den här kjolen från @toteme Pre Fall 23. Så fin så fin.

Sparat på Instagram

Ett par sommarfötter + skor från @aboutarianne ❤️

Sparat på Instagram

Sparar ner allt som @simonenoa lägger upp. Väldigt långt ifrån min egen stil men ska definitivt bära mer färg i vår.

Sparat på Instagram

Hur vacker kan en quiche vara? Och visst är det rapsblommor dem dekorerat den med? Från vinbaren @gem.wine i New York.

Sparat på Instagram

Färg och mönster i den mest fantastiska kombination hos @svenskttenn

Sparat på Instagram

Har varit sugen på ett par vita solglasögon länge, och gärna dem här från @delargehouse

Det var allt för den här gången. Hörs snart!

/Nathalie

Påsklovsdagar i stugan

3 years ago

Efter påskdagar hemma på ön tog vi tåget upp till Dalarna för att spendera påsklovet i våran stuga. Tycker så mycket om att åka tåg, även om det blir tradigt för barnen med den långa resan såklart. Själv brukar jag passa på att bara sitta och tom-glo på det föränderliga landskapet utanför tågfönstret.

Påsklovsdagar i stugan

Det är ett speciellt lugn som infinner sig av att vakna upp på den här platsen. Känslan av något som är så välbekant och hemma.

Påsklovsdagar i stugan

Linneskåpet som mina föräldrar hade i sitt sovrum i mitt barndomshem har fått flytta in här hos oss. Så glad över att få ha något därifrån i stugan.

Påsklovsdagar i stugan

Skåpet är i masurbjörk, tycker det är så vackert med dess speciella ådringar. De påskgula tulpanerna fick jag av min syster. De är lokalodlade och plockade i deras handelsträdgård som ligger i en av de närliggande byarna.

Påsklovsdagar i stugan

Vädret var lite si sådär de första dagarna. Fläckvis med snö, tungt regn och kyliga nordanvindar. Inte riktigt vad vi såg framför oss när vi tänkte oss ett påsklov här. Men det gjorde ingenting, bara mysigt att få kura inomhus och elda i kakelugnen.

Påsklovsdagar i stugan

Lagom till helgen kom solen fram och det började sakta kännas som vår. En kväll tog vi en liten promenad till skogsbrynet nedanför våran stuga. När jag var liten brukade jag följa med min farmor hit med våra hundar för att bada dem. Här omkring finns platser som ger mig så många minnen, både av stunder och människor jag saknar. Fint och vemodigt på samma gång.

Påsklovsdagar i stugan
Påsklovsdagar i stugan

Lite fix hann vi med innan det var dags att säga hej då för den här gången. Några missöden också, som ett vatten som inte gick att sätta på pga av att det fryst och en elinstallation som blev lite försenad. Men det kommer vi ha glömt bort när vi kommer tillbaka hit i sommar. Efter takbytet så känner vi inte att vi har bråttom med något. Det står där det står, och här har vi det bra. <3

 

/ Cattis

Nathalie Myrberg / Catarina Skoglund

Nathalie Myrberg / Catarina Skoglund

Stylistduo och bästisar.
Instagram – @nathaliemyrberg @annacate
Contact – [email protected] [email protected]