Go too’s

7 years ago

Go too’s
Go too’s
Go too’s
Go too’s

En av mina bästa räddare i nöden outfits är ändå svart klänning och ruffare boots. Det är något särskilt med att blanda lite femininare former och mer bastanta kängor. Här har jag en svart trikåklänning från Arket och ett par Boots från Céline. Lite nedtonade örhängen fulländar vardagslooken. Den här varianten av outfit är ju inte särskilt nytänkande men går att kombinera i all evighet. På med en hundtandad kavaj eller en lättare klack då får du en helt annan look.

Milkyway

7 years ago

Milkyway
Milkyway
Milkyway

Steg 1 i min friskvårdsplan är lunchpromenaderna. Jag är så stillasittande i mitt jobb att jag börjar få en päronformad underdel men minus bumpen så att säga. Med andra ord mest en platt bakdel då. Jag behöver rensa hjärnan, systemet och porer mer under veckorna. Det är lite pinsamt hur få steg jag tar på en dag. Så nu har jag bestämt att den här våren ska jag ta lunchen promenerandes. Idag var första dagen ut på experimentet. Och jag hann se havet, solen, bänken, båtarna och hitta vårt nästa drömhus. Om inte det är morot nog för att fortsätta på samma väg så vet jag inte vad…

Flower power

7 years ago

Flower power
Flower power
Flower power

Om ni inte redan följer Cristan på Instagram så blir det mitt bästa söndagstips. Han kombinerar alla fantastiska buketter till apollo och Atelier September i Köpenhamn. Jag får så mycket av min bukett inspiration från honom så han nästan nått geniförklaring här hemma. In och inspireras @Cristianravnbak

The rest is a mess

7 years ago

The rest is a mess
The rest is a mess
The rest is a mess

Jag vet att det är många som läser som på olika sätt är igenom liknande situation som jag. Där kroppen inte beter sig som man önskar och att mycket i livet cirkulerar däromkring. Så nu med risk för att bli lite personlig tänkte jag öppna upp lite och se om fler känner igen sig? Just nu har jag verkligen lagt själva graviditeten på hyllan för att jag kan inte titta på den tanken igen utan att bryta ihop. Jag kan nästan inte ens skriva om den tanken utan att det blir som att dra ned en rullgardin.

Men jag vet inte om jag är ensam om det jag ska lyfta nu men jag antar att det är många som när vi kör ned på den lilla relationsvägen också stannar till vid destination sexliv då och då och efter en sån här period kan hela grejen bli lätt ansträngd.

Jag är så kluven i hur jag ska se på min kropp. Är den en kvinnligt misslyckande eller är den en lätt, slät, pigg och sexig sak som skall få uppleva sin 30+ på ett roligt, avslappnat och pirrigt vis?

Jag har i två års tid kissat på tester, ägglossning, graviditets, hormons och sen ägglossning igen. Jag har analyserat spända bröst, upphetsning och trötthet som tecken på när vi ska passa på eller slappna av. Jag har intalat mig själv att det har varit som vanligt. Jag har klätt upp mig, ut mig, vänt på mig, vridit på mig. Haft det roligt men samtidigt någonstans där i bakhuvudet har ju hoppet om att det ska bli bebis legat och ekat.

Nu ska jag ge mig fan att ta tillbaka min kropp, mitt liv, min längtan och hey min sexualitet. Kan ju bli en kul vår?

Såhär tänkte jag se till att allt känns efter kl 21.00 från å med nu.

Whislist

7 years ago

Whislist

Jag vet inte om det här är en wishlist på riktigt eller om det är en wishlist som jag önskar att jag vore – de där dagar då jag tycker att jag skall förnya mig, bli mer modig och våga var lite mer som min kompis Lina. Tror dock den bistra eller följsamma sanningen är att man vet vad man gillar och jag gillar hållbart och plain. Men drömma kan man ju.

Skinnkjol H&M, lampa Cosa Home stories, Tore Väska Fendi & Utility jacka Fillipa K

Hearts on fire

7 years ago

Hearts on fire
Hearts on fire

Jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna det här, men fick en alla hjärtans dag gåva som är utanför fantasiförmåga tycker jag. Jag vågar nästan inte ha dom på mig då jag är rädd att jag ska skada dom…

 

Remodel

7 years ago

Remodel
Remodel
Remodel
Remodel
Remodel
Remodel
Remodel

Vi älskar vår matsal och den ungängesplats vi byggt upp där med soffa och spelhörn. Dessvärre har vårt Tulip bord i marmor spruckit rakt över sen ett år tillbaka. Sprickan går lixom tvärs över skivan. Bordskivan sitter ändå fast i bordet och underredet med starka skruvar och fäste och trillar inte av men vi måste byta ut bordet. Nu har vi hållt på i ett år för att fundera ut om man ska ta in nån som byter skivan eller om man kan laga det på något bra sätt. Men vi har inte riktigt orkat hålla på. Så om nån vill köpa ett trasigt men vackert matbord så hör av er med bud. 🙂

Till det gör att jag börjat titta på hur vi kan ha det här inne istället. Vi ska så småningom sätta in en öppen spis där vår byrå står men antar att med vår takt så lär det också dröja några år. Men vi känner att vi kan mörka ned inredningen lite. Kanske få in en mörkare stenskiva eller bord? Kanske sträcka ut mattan över större del av rummet och så…

Vad tror ni om det, är det galet bra eller ska vi behålla stilen som är?

Weekend

7 years ago

Weekend
Weekend
Weekend
Weekend
Weekend
Weekend
Weekend

I helgen var det äntligen dags för mig och en av mina bästa vänner Sofias månadsdate. Vi har som tradition att boka en en brunch, lunch eller middag i månaden när det bara är vi. Det förgyller livet enormt att helt opretantiöst (eller överpretantiöst om man så vill) bara hänga med sin bästis i några timmar. Den här lördagen käkade vi på nybrogatan 38 (supergott) svassade runt i butiker, skvallrade, tröstade, peppade, skålade och sen på ansiktsbehandling. Kan ju kanske inte bli mer lyx enligt mig.

Därefter kom influensan som ett brev på posten och jag smög runt i tofflor hela kvällen och väste lite som morran. Somnade på soffan innan filmen började men det gör ju inget. Söndagen hängde grabbarna i trädgården och tömde garaget, byggde en kiosk till Harry och jag sov, snöt mig och sov lite till. Lagom till lunch pallade jag i mig några alvedon och planterade om mina dahlior. Sen gick jag och la mig igen.  Det här betyder ju atta kan ev planer på att förgylla veckan med massa yoga och liknande ligger helt på is. Som högst kanske jag byter lakan- kanske…

Tänkte göra ett särskilt inlägg om Dhalia planteringen, är det något som ni är intresserade av?

Mvh Trädgårdstomten.

Drit

7 years ago

Drit
Drit
Drit
Drit
Drit
Drit
Drit
Drit

När man inte har någon vidare inspiration så blir det blandat egentligt strunt från vardagen. Jag vill hitta lite uns i mina inlägg men när vardagen mest bjuder på toffsar, blöta skogspromenader, otvättat hår och trötta barnfötter så är det lite så inläggen också blir trötta och tramsiga. Så jag ger mig  på den där vardagslistan.  En lite extra härlig grej om dagen kommande vecka. Är ni med?

Mån: Smickrande träningstights under klänning hela dagen och Hatha yoga.

Tis: Konferenskavaj och ”bullunch” alt falafel.

Ons: Kunchpromenad och workshopbygg på jobbet

Tors: Börja med spackla hyllor i vardagsrum och charkbrick vin snickarbralla grejen.

Fre: Nätshopping! (Ja vet så ytligt)

Lör: Middag hos oss med Vänner

Sön: Baka  vaniljbullar, bygga i tvättstugan och eftermiddags yoga.

 

For kids

7 years ago

For Kids
For Kids

Jag tycker så mycket om när ni kommenterar – Jag fick en förfrågan av en läsare som önskar mer inspiration och tips när det kommer till barn i 4 års åldern. Så som leksaker, kläder och annat.

Jag har här satt samman ett litet inlägg om sådant som känns lite lyxigt ur Harrys synvikel just nu.

Litteratur – när man villveta allt om livet och det som någonsin levt på jorden kan den här Dinusauriboken rädda en hel eftermiddag. Vi älskar att ha våra lässtrunder på kvällarna och den här har lärt ig en del lingo as well. Här ser ni några av den här terminens favoriter, Gropen av Emma Adbåge, Hemma hos Herman Henriksson och dinos då.

Kläder är känsligt just nu. Det kommenteras runt om honom och han vill plötsligt inte ha klänning eller strumpbyxor till tröjan längre. Han säger att andra säger att det inte är snyggt. Jag säger då helt opedagogiskt att det finns ett trix som man kan använda då. Vaddå? Jo man lipar med tungan och gör ett pyttsan ljud sen säger man, jag är snygg i allt. Så det så. Vi kör det där några ggr i veckan hemma jag och Harry som en lite busig “regelbrytar” statement. Men jag är så trött på att hela tiden vända ryggen till dom som hånar eller skrattar eller pekar. I vilket fall så väljer han gärna kläder själv nu vilket är fine så länge det bygger på smak och inte på rädsla. Han väljer gärna manchester eller jeans så nu skaffade vi en skjorta och en jacka från Cos. Skorna valde han utifrån snabbhetsindex dom kommer från Zara.

Jag behöver lite tips från er hur man rensar – varje gång jag tycker att chansen är inne på att nkycka en låda eller två med grejer som inte använts sedan typ 1,5 års åldern så vaknar han som ett spjut morgonen efter och frågar efter exakt den konstiga, plastiga, racerbilden han fick i kinderägget på flygplatsen med den där andra plastiga hysteriska enörningen som legat längt ned i en kista sen då. Är det likadant för er? När jags ka involvera honom så gör vi en spara och en skänka hög men inget tycks hamna i den som skall skänkas….

Hjälp mig.

Julia Hichens

Julia Hichens

Blogger for The way we play. Stockholm based since 1984, I have cultivated a life where I think sophistication meets a genuine passion for the world’s finer aspects.

With an acute eye for detail, I navigate through realms of travel, fashion, and wellness, always seeking to balance elegance with the feeling of nurturing living.

I belive these experiences have shaped a unique perspective on contemporary life, one that I am eager to share with others. Whether it’s uncovering hidden gems on my travels, exploring a way to keep my classic style modern and interesting, or offering insights on style and growing as a person – mother, friend and wife. Shortly put: life as I know it. I often tend to celebrate life’s nuances and strive to do it with grace and authenticity.

Mail: [email protected]