Textilier textilier

6 months ago

Hej! Jag tänker ofta på min säng. Många timmar har spenderats i den, särskilt när jag var sjukskriven. Trots det har jag liksom inte tröttnat det minsta på att vara i den. Kolla här var jag precis gjort!

Textilier textilier

Sängen plus gaveln är nu klädd från topp till tå i en orangebrun ruta. Ryser varje gång jag får en glimt av sovrummet, min vision och resultatet matchade liksom helt, finns knappt något mer tillfredsställande. Överdraget till gaveln kom som en rektangel så jag fixade till den med symaskinen. Allt är köpt på Ellos för den som undrar.

Textilier textilier

Vill att det ska kännas lite som en barnboksillustration här hemma. 50% Alfons Åberg och 50% Historien om någon.

 

Textilier textilier

Den här har jag visat på insta redan men måste säga här också. Duktiga roliga Amandla Cherian håller på att sy en dräkt efter mina mått! Det är nästan otroligt. Det här vita tyget är en toile, alltså en första version i ett enklare bomullstyg för att markera vilka ändringar som eventuellt behöver göras innan det klipps i det riktiga tyget. Det riktiga tyget är inköpt, jag valde en svart thaisiden med struktur. Det kommer bli så fint.

Textilier textilier

Nu ska jag dricka vår hemgjorda, mycket syrliga och goda kombucha samt försöka göra det sista jag kan för att bli godkänd på morgondagens tenta. Huvudet känns som en skramlig burk med grus men vi får se hur det går.

Kram

Minikjol och jag har hängt upp ett draperi

6 months ago

Mellandagarna! Vi har feber och jag har börjat plocka undan julpynt i smyg. Vi får se om hela familjen lyckas komma iväg på nyårsfirande imorgon men det är tveksamt när en i vår grupp har 39 graders feber. Känns ändå som att det hör till på något vis.

Hur har ni haft det? Jag hade en lugn jul. En fördel med att vara bekvämt lagd är att det är ganska lätt för mig att inte ta på mig rollen som den klassiska projektledarmamman. Jag orkar och vill helt enkelt inte. Min man gillar högtider lite mer än jag så han fixade färdig julmat från disken på mataffären och rullade köttbullar. Gott så!

Minikjol och jag har hängt upp ett draperi

Hej det är jag med en ny miniminikjol. Med ny menar jag ny för mig men begagnad, jag köpte den på Vinted. Bra liten volang för att piffa vinters lager på lager som lätt känns lite plufsiga på egen hand. Med det sagt har jag märkt att jag köpt för mycket kläder på senaste.

Något med  alla ”gift guides” som började rulla ut redan i november tillsammans med kedjornas mellandagsrea har gjort mig extra äcklad av köpspektaklet som kommer med julen och vår inställning till shopping som enda coping och religion. Nu är det jag som kastar sten i glashus men visst kan vi väl inte hålla på såhär medan miljardärerna blir rikare och fascismen gror under ytan? Snart gott nytt valår, dags att lägga tid och energi på annat än Arkets rea. Vi behöver inte vaddera fickorna på H&M-gruppens VD mera. Allt du vill ha hamnar ändå på Vinted lagom till nästa säsong.

Minikjol och jag har hängt upp ett draperi

Tyger har flyttats runt här hemma. Det blev en krämvit gardin i mat/vardagsrummet som egentligen tråkar ut mig men jag erkänner att det samtidigt känns ljusare,  mer vilsamt och ombonat.

Med ljusets återkomst ökar även motivationen till livet litegrann, visst? I förrgår vaknade jag och grät över att jag ligger efter i skolan och att jag jagas av stressen pga det. Mitt gamla jag hade velat strunta i allt och hoppa av studierna vid en sån här motgång men kanske har jag byggt upp någon typ av motståndskraft? För se, jag sansade mig, skrev en plan och skrev till en kursare och bad om draghjälp. Att sitta tillsammans med några instuderingsfrågor gjorde all skillnad. Är så glad för mina klasskamrater.

Minikjol och jag har hängt upp ett draperi

Lilltoan fick draperi till slut! Det är mycket tyg för ett sånt litet utrymme men det är skönt att det känns lite mer som ett rum än en toa. Nu ska jag kolla runt på loppis efter något fint att sätta på väggarna här inne. Jag är inte helt hundra på väggfärgen men det får målas om längre fram.

Minikjol och jag har hängt upp ett draperi

Vad har ni för planer på nyårs? Jag tycker det är helt ok att inte fira särskilt, det känns som den dagen på hela året med högst ställda förväntningar som sällan går att leva upp till.

Om vi är friska och kan vara med vänner kanske jag har den här gröna cocktailklänningen jag köpte på Lisa Larsson second hand. Eller så blir det typ svart pyjamas med kavaj:) Vi får se.

Kram

Termin ett på psykologprogrammet slut

6 months ago

Termin ett på psykologprogrammet slut

Jaha, det var det för första terminen. Tiden känns helt skev, som att de här månaderna var en blipp och ett år på samma gång. Jag har lärt mig mycket, mest om mig själv för att vara helt ärlig. Stressnivåerna har varit uppe i skyn och jag känner på samma gång att jag aldrig varit på en bättre plats. Det här är det första i livet jag gör för bara mig. Jag kan göra svåra saker. Det har varit väldigt viktigt att träffa nya människor. Det känns som att jag kommer känna dem länge, oavsett hur det utvecklar sig med studierna. Det här är min drömutbildning och den känns krånglig.

Nu är jag trött. Jag har fått tydliga signaler om att jag behöver vila och då gör jag det. Granen är klädd, julklappar köpta och jag har lagt ut en julig duk på matbordet. Det får räcka som förberedelser, mer pynt än så stressar mig. Man ska ju plocka ned skiten också!

 

 

Termin ett på psykologprogrammet slut

Tänk att det är fjärde advent. Hoppas ni har någon sorts lugn och ledighet, vi hörs i mellandagarna. Puss och god jul<3

Perception och plagg

6 months ago

Hej!

Snabbt går tiden nu. Hänger med gör jag inte. Skolan rappar på och sista veckan innan jul är rätt knäpp. Men det är fantastiskt roligt! Det känns som en ren lyx att få gå den här utbildningen. Eller okej, alla moment är inte roliga men jag känner tydligt att jag bottnar i känslan att jag är på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Nu går kursen experimentell psykologi och där ingår bland annat ämnet perception, alltså läran om hur vi varsegör oss omgivningen. Det är otroligt intressant och märkligt att våra hjärnor är experter på att förutse och fylla i information som kanske inte finns. En ska inte tro att det vi ser och hör är en objektiv beskrivning av det som sker runt oss.

Vi kör en kort liten runda med det som hänt sen sist!

Perception och plagg

Jag har känt att jag vill köpa färre men finare och mer speciella vintageplagg. Den här gröna 80-talscocktailklänningen hittade jag på Lisa Larssons second hand och ville inte lämna. Kanske kan bli min 35-årsfestklänning!

Perception och plagg

Min dotter ville fota mig:) perfekt, så fick jag den här tunna kappan från Gunilla Pontén på bild. Jag hittade den på Vinted, glad för det. Stor, rolig och lite prasslig.

Perception och plagg

Idag tittade jag på tyger för ett spännande kommande projekt! Jag håller på att få en klädsel uppsydd. Min tanke är att plaggen ska bli i någon typ av lite frasig och rejäl dupionsiden, sån med mycket textur men ändå lyster i sig. Jag behöver en tur förbi en tygaffär till innan jag bestämmer mig men är något på spåren. Mer om det senare!

Hur har ni det såhär innan jul? Hoppas det får vara en förväntansfull och inte så stressig tid men jag förstår att det kan vara blandat för många. Kram

Ledvärk, låsningar och nya sängkläder

7 months ago

Hej! Hur har ni det?

Har ni hört om att studenter som läser om kroppen själva har en tendens att dra på sig hälsoångest? Jag tror det har hänt mig. Plötsligt är jag uppmärksam på hur hjärtat fladdrar, hur det känns i ischias egentligen och olika smärtor i kroppen. Knäna och musklerna värker och håret ser visst lite tunt ut i hårfästet. Tror det är nåt knas med hormonerna, säkert förklimakteriet. Det kan vara så att jag riktar för mycket uppmärksamhet ditåt.

Eller så är jag faktiskt sjuk.

 

Ledvärk, låsningar och nya sängkläder

Egentligen är det inte en bra idé att försöka plugga hemma. Ni märker ju att jag skriver här nu istället för att läsa i Cognitive Neuroscience och göra instuderingsfrågor! Men det blev så idag, ibland får jag såna låsningar inför att göra mig i ordning och ta mig iväg att jag blir arg och ledsen istället för att bli klar med påklädanden. Det kändes som det minst dåliga alternativet att vara kvar.

Det positiva är att jag får se mitt hem och sakerna jag spridit ut här i dagsljus. T.ex. det här rosa garnet jag köpte på stadsmissionen sist. Kan bli en söt och kul mössa?

Ledvärk, låsningar och nya sängkläder

Köpte också ett bouclégarn i alpacka. Fint med dubbel tråd plus en matchande tråd i ull. Tänkte att något av barnen kan få en mössa i det, det här är mer deras färg än min. Dimmig valnöt.

Ledvärk, låsningar och nya sängkläder

Vet ni vad det här är? Jag har kollat efter en sån i flera år och nu fanns den, hel dessutom.

Den är för att göra äppelmos med! Jag är inte huslig av mig men just äppelmos kan jag sträcka mig till pga att min mans föräldrar har massor av äppelträd. Självklart kan man göra mos genom att koka skalade äpplen men det blir faktiskt godare om man kokar äpplena skurna i ungefär fjärdedelar med kärnhus och skal. Sen öser man ned koket i vaggan och passerar moset med kaveln.

En fördel är att om skalet på äpplena är rött blir moset extra snyggt pigmenterat med den här metoden.

Ledvärk, låsningar och nya sängkläder

Tema: brunt. Svårt att motstå ett trevligt, grovt linnetyg. Det här är väl en löpare men jag tänkte att det klippt i lagom stora bitar med kantband kan få bli bordstabletter.

Ledvärk, låsningar och nya sängkläder

Vi separerade på barnens sovplatser och de fick egna rum. Väldigt mysigt faktiskt. Den här hyllmöbeln till min dotter hittade jag på en antikaffär och det var inte så mycket att fundera över så jag köpte den. Passar perfekt! Bara en meter bred, lagom nätt. Det börjar kännas som ett riktigt rum nu.

Ledvärk, låsningar och nya sängkläder

Sista då! Jag har upptäckt att det funkar väldigt bra att göra mer av det mesta i inredning. Alltså större mattor, mer kulör, större partier med textilier.

Sängen fick ett piff med orangerutiga sängkläder. Kappan, underlakanet, påslakanen och örngotten har exakt samma mönster. Jag köpte ett överdrag till sänggaveln i rutan också men den ska jag justera lite innan den kan sättas upp. Jag vill åt lite av en sommarstugekänsla ca ’82 hemma, det här tyget känns lite så.

Nu plugga. Kram

Gå i dvala, ta sig tid och dofta frukt

7 months ago

Hej från vardagsrumsspegeln. Hur har ni det? Vintertröttman kommit ikapp eller ej?

Jag har klarat mig ganska bra fram tills någon vecka sen, nu har dvalan smugit sig på. Det känns faktiskt helt okej. Både barnen och jag behöver sova mer och de ber om att få bli hämtade lite tidigare på eftermiddagen för att få komma hem och vila. Då gör vi så. Vi stannar på mataffären på vägen hem, köper ingredienser för att baka muffins, trär halsband, ritar och bygger plusplus.

I måndags var det tenta på statistikdelen av den här kursen. Jag gick inte dit. Undvikande beteenden är min paradgren som jag vill bli sämre på men den här gången var de i full sving. Jag tyckte det kändes jobbigt att sätta mig in i statistiken så jag… struntade i det… Nå, jag är anmäld till omtentan. Jag behövde lite mer tid för det här. Övar på att se schemat mer som ett förslag än något som är ristat i sten. Det är ju ingen som jagar mig med kniv bara för att jag inte sätter alla moment enligt en viss plan.

Gå i dvala, ta sig tid och dofta frukt

Tror jag får acceptera att jag inte kan låta en bra kavaj vara i fred. Den här mörkblå i ull köpte jag på Röda Korset för en hundring. Den är perfekt, lagom lång och bred utan att kännas för stor. Kavajer och skor kommer jag tillåta mig att samla på, andra plagg kan jag nog låta bli.

Gå i dvala, ta sig tid och dofta frukt

Känner ni igen den här bumliga lilla parfymflaskan? Min saknar tyvärr spraymunstycket som ska sitta som en genomskinlig, slät sten uppe på toppen. Det är Cacharel Noa, en muskig och blommig doft som kom 1998. Den känns väldigt 1998! Jag är väldigt förtjust i blomman freesia som det finns gott om i Noa. Den är nytvättad och fräscht tvålig utan att bli Clean-skarp.

Idag sprayade jag inte Noa utan jag tog försiktigt av Amouage Guidance. Det är en doft som inte riktigt låter en falla ned i vila, håller en på tårna. Saffran, päron, hasselnöt och sandelträ. Söt och rund men också lite syrlig? Perfekt som pluggdoft för att inte såsa ihop för mycket.

Gå i dvala, ta sig tid och dofta frukt

Jag säger hej då för nu med den här mosaiken av Britta Persson – Örtenholm och Per Carm som sitter vid biljettspärrarna i Hagsätras tunnelbanestation. Visst är den snygg?

Kram

Små plagg för att klä sig för kylan

7 months ago

God morgon

Och god helg. Sa jag att jag blev godkänd på biologitentan? Jag blir förvånad varje gång någonting går vägen i skolan, har fortfarande mycket dåligt självförtroende. Ska försöka fira G:et på något sätt!

Vi fick vinter och igår plockade jag ned garderobens final vinterboss dunjackan. Förra vintern gav jag upp allt och ville bara vara varm vilket innebär underställ i ull + mjukisbyxor ovanpå. Bekvämt men oinspirerat.

Små plagg för att klä sig för kylan

Men mjukisbyxor med kavaj?! Det funkar! Allt funkar med kavaj. Haha luvan då, riddarstilen. Men jag får ont i öronen så fort det blåser mer än bris så huvudbonad måste finnas.

Små plagg för att klä sig för kylan

Nästa mjukispiff blev sjal knuten som kjol över tights. Sjalen eliminerar känslan av att gå med rumpan bar, som ju tights annars ger.

Tröjan har jag stickat av restgarner, det gör mig glad att se ränderna och tänka på vad jag använt materialet till i andra projekt.

Små plagg för att klä sig för kylan

Det funkar också med kjol över. Den här gamla från Acne är så kort att den inte borde få räknas som kjol, det är mer som ett brett bälte med fickor.

Hättan har jag tillverkat med mina händer och den är i kashmir. Den är så len. Mönstret finns här. En kvinna knackade mig på axeln i tunnelbanan i förrgår för att fråga om den, hon tyckte den var fiffig. Jag blev glad! Hon hade dessutom mycket snygg stil själv.

Små plagg för att klä sig för kylan

Med ytterplagg känner jag mig som en karaktär i Mumindalen. Det känns bra.

Vad gör ni i klädväg för att inte försvinna i det enbart mjuka, bekväma träsket under vintern?

Tre läpprodukter som är bra på riktigt

7 months ago

Hej! Jag vabbar min unge som tack och lov verkar pigg. Tänkte hoppa in med ett oombett tips men det är väl det jag gör här?! Bland annat

Torra läppar är en grej jag inte tolererar på något vis. Blir svinstressad om jag råkar gå hemifrån utan läppbalsam. Förvånansvärt många produkter gör absolut ingenting men stabila Decubal är självklart en av de bästa.

Men ibland vill man ha nåt mer, visst? Här är tre olika läppgrejer som antingen helt läker eller återfuktar perfekt. De befinner sig på tre olika punkter på skalan hudvård – kosmetik. Häng med så ska jag förklara.

Tre läpprodukter som är bra på riktigt
  • Akademikliniken Lip Intense.

Finns som opigmenterad och med hallonrosa färg. Jag har den rosa. Den här är mest aktiv av de tre och pirrar lite vilket jag egentligen inte älskar. Om man inte är supertorr kan den snarare irritera lite. Men! Om man är hopplöst narig läker den läpparna över natten och löser upp (förlåt:) flagorna sen är allt bra igen.

  • Dr Lipp

Den här köpte jag när jag fick för mig att jag ville ha ett alternativ till Decubal som inte är baserat på mineralolja. Vet inte om mineralolja är så farligt dock? Jag har den i både ofärgad och ett par färgade varianter i olika väskor i färgen Elderberry. Den är ordentligt återfettande och har samtidigt en bra kosmetisk, utjämnande effekt. Love her! Vill ej vara utan.

  • Lisa Eldridge Gloss Embrace Lip Gloss i  Blush

Det här är ett läppglans och inte ett läppbalsam men känns tillräckligt mjuk för att lugna lite och i alla fall inte göra torrheten värre. Skir men lite mer pigmenterad än Dr Lipp.

 

Det var det. Har ni testat någon av dem eller har ni några andra favoriter? Kram

Gourmandens återkomst och en stor rensning

7 months ago

Visst, man kan använda vilken doft man vill när som helst på året men det är ändå nåt som händer när det är frost och sol? *virar in mig i en filt och håller en kopp te med båda händerna*

Ett ganska långt tag har jag låtit de sötaste dofterna stå orörda. Men plötsligt blev jag sugen!

Gourmandens återkomst och en stor rensning

Doft doft doft. Jag är inne i ett parfymskov!

För ett tag sen var jag bjuden på julevent hos de söta dofternas moder, Lush. Där fick jag dofta på hårprimern Sticky Dates och kunde inte sluta tänka på. Originalet Super Milk har blivit ”viral” på nätet för ett tag sen vad jag förstår. Den hade jag för några år sen när den kom och känner mig nu helt klar med den.

Nya Sticky Dates ger dels ett återfettande lager åt ett vintertorrt hår men har också en doft av det den är baserad på: havre, kokos, mandel och dadelsirap. Plus sandelträ och bensoeharts. Om jag inte hade läst noterna hade jag sagt smörkola med en lite maltig känsla. I morse gav den mig en dutt punsch också!

Gourmandens återkomst och en stor rensning

Ughh. Har jag berättat för er om Tonatto Ápeiron? Jag tror det? Jag köpte en dekant av den på FabLab för några månader sen. Sprayade rikligt och älskade varenda sekund jag bar den. Viol, puder, svala kryddor, patchouli, vanilj och rökelse stod runt mig i ett lagom intimt moln. Den har allt jag älskar och är så otroligt välbalanserad. Ni vet när man stannar upp för att känna vad som doftar så gott, så är det man själv?

Gick tillbaka till FabLab för att belöna mig med en flaska Ápeiron efter en tenta men då var den slut!

Så jag beställde från Tonattos hemsida. Förutom en liten flaska Ápeiron köpte jag deras Warm Embrace-set med prover för jag blev nyfiken på Dama också (det betyder puder på italienska). Upptäckte i samband med det att de förutom parfym har doftstickor till hemmet, kroppsolja, lotion och parfymoljor. Ett sådant koncept gör något med mig! Jag vill leva ett dekadent liv, som om jag vore en egyptisk prinsessa som badar i dyra extrakt. En kroppsolja kan jag nog unna mig när nästa CSN trillar in.

Kan tillägga att även Dama är underbar. Drivor av puder och iris, också mjuk som Ápeiron men över lag lite kallare och krämigare.

Gourmandens återkomst och en stor rensning

Warm Embrace

Gourmandens återkomst och en stor rensning

Annars? Jag ser lite framsteg på min Njord hoodie! Det går ju inte megafort på 3,5 mm-stickor men ändå framåt. Materialet är ljuvligt, två trådar alpacka som faller vackert och har lyster i sig.

Gourmandens återkomst och en stor rensning

Det är inte så mycket som motiverar mig till att hålla någon särskild kost men en och annan god bakterie känns viktig att få ned. Jag startade en kombucha förra året som dog när vi lämnade huset i och med stambytet i vintras. Saknade den så nu startade jag en ny. Några veckor till innan jag kan göra första riktiga bryggningen!

Jag köpte starten på Njordstorps hemsida men tycker att guiden på Ekombucha är enklast att följa.

Gourmandens återkomst och en stor rensning

På min Instagram har jag visat processen med den här skrubben. Nu är den klar och alla sängkläder, handdukar, parfymer, skor och pappersvaror har en bestämt plats. För min hjärna som funkar väldigt mycket out of sight, out of mind är det här så otroligt avstressande. Se allt och kunna ordna lätt.

Gourmandens återkomst och en stor rensning

På tal om parfymförvaring är det dags för en rejäl rensning som synes:):) plz help. En del behöver åka rakt till soptippen men en del ska skänkas och säljas. Om du är intresserad av att köpa kan du kolla in mina stories på insta under kvällen så kommer det en säljtråd där!

Gourmandens återkomst och en stor rensning

Jag avslutar med en söt och sladdlös lampa jag köpte sist. En kan inte få för mycket småbelysning, visst?

Vad har ni doftat på på senaste? Kram

Calculus, en snacksbricka och att känna sig som en bedragare

7 months ago

Hej kompisar!

En ny kurs har startat och grundläggande biologi är därmed tentad. Inte för att jag är klar med kursen för det, jag har ett par uppgifter som släpar efter men det får vara okej.

Sedan ett par dagar innan tentan har jag känt mig störigt småsjuk. Man ska inte underskatta stressens effekt på kroppen! Jag hade tänkt gå på TWWP’s event för nya numret i torsdags men pga att jag började kallsvettas på eftermiddagen fick jag åka hem och vila istället. Väldigt tråkigt!

Nu är det ett block med statistik i skolan. Calculus? Jag känner 50% att det någonstans blivit ett stort misstag, vem har släppt in mig på den här utbildningen? Det kommer inte gå. Och 50% att det är väl klart att det löser sig på något sätt.

Idag tog jag en vilodag och sitter hemma och ska kolla igenom föreläsningar om T-test och konfidensintervall. Va?:) Nå, det faller kanske på plats tids nog. Har någon av er läst detta?

Calculus, en snacksbricka och att känna sig som en bedragare

Jag sitter bekvämt i mina ny/gamla gympabyxor i alla fall. Har letat second hand länge efter ett par exakt sånahär, hittade till slut på Vinted. Pigg cerise färg!

Calculus, en snacksbricka och att känna sig som en bedragare

Brickan. Den är viktig i mitt liv. Jag känner mig rik när jag får sitta i soffan och ha allt jag behöver inom räckhåll. Den här gången med varm choklad, riskakor med popcornsmak, delat äpple (mycket mindre tråkigt att äta än ett helt) och godis jag nallat av min sons ihoptiggda halloweengodis.

Calculus, en snacksbricka och att känna sig som en bedragare

Lade lite smink för att det ska kännas som en normal dag istället för en sjukdag. I och med att jag helt saknar respekt för pengar har jag köpt Complexion drops och rougestift från Westman Atelier. Tyvärr är det mycket bra produkter som lever upp till sitt rykte. Bäst om man har torr hy misstänker jag.

Calculus, en snacksbricka och att känna sig som en bedragare

Oh, just det. Jag fick igång lite sticklust och lade upp en Njord hoodie av Knit Studio igår. Resårstickad i 100% alpacka, len som en kattunge!

Vi hörs snart. Kram