Hej!!
Hoppas ni har en bra helg såhär långt. Igår var en milstolpe för den här terminen, tentan i kognition skrevs och vågar jag säga att det kändes bra? Det kändes bra! Jag har varit väldigt förvirrad angående hur jag ska lägga upp mina studier och vilken teknik som funkar för mig men nu är jag nog en bit på vägen. Jag och några kursare har haft en megaeffektiv vecka där vi måndag till onsdag gått igenom instuderingsfrågor och gamla tentor. Att plugga tillsammans är bäst. Men nu är jag också väldigt trött. Övriga rutiner rubbades och yogan var det första som rök så nu är kroppen atrofierad också.
Det är så konstigt att när den här terminen är slut är också en femtedel av utbildningen avslutad. Nu stannar jag också upp för att reflektera över att jag faktiskt går min absoluta drömutbildning och det är genuint roligt och stimulerande. Glömmer det ibland.
I torsdags avbröt jag plugget med en klipptid. Man måste ju göra något roligt också! Alltid lika trevligt att sätta sig i Jennifers stol på DOM Hairdressing. Min plan är att spara ut håret häxlångt så jag bara toppade den här gången.
För fyra år sedan klippte jag av allt hår. Nu är första gången sedan dess som jag känner mig långhårig igen!! Men den här mellanlängden är ändå så irriterande. Jag känner mig som en östermalmsprinsessa och… det är inte min vibb så att säga. Jennifer gjorde dock ett toppenjobb och jämnade till uppklippningen som hade blivit störig.
När jag är i krokarna tar jag alltid parfymrundan på Nitty Gritty. Det var lite glest just nu men de ska visst få in nytt snart. Den här från Régimes des Fleurs har jag tyvärr fastnat för. Tyvärr för att den är jättedyr. Den är som en varm, träig hudliknande doft. Liksom inburen och icke-parfymig redan från början. Misstänker att det är en sådan som särskilt kvinnor blir tokiga i? Så om du vill dra till dig brudar, testa den här.
Tenta-outfiten från igår alltså. Vårens ljus tog med sig klädinspirationen men de senaste dagarna har jag inte lyckats få det *riktigt rätt*. Det bara känns skevt. Jeansen en centimeter för korta för skon? Tåns form stämmer inte helt? Ett par goda nätters sömn kanske gör så att irritabiliteten lättar och jag är mig själv igen.
Imorgon kommer veckans parfymer igen. Veckorna går så snabbt? Kram
Tentavecka alltså! Det är inga schemalagda föreläsningar utan det är fritt arbete för att samla mig inför fredagens tenta. Den här gången tror jag att jag har hängt med okej från början, så de här dagarna kan läggas på att fylla i luckor och ta igen tråkiga moment som inte fastnat än.
Jag ska vila ordentligt efter fredag. För att fira önskar jag mig blommor, plockmiddag och ett bad för att sen lägga mig tidigt.
I lördags var jag tidigt i stan innan yogaklassen så jag hann svänga förbi Livs. Testade en av deras hajpade pain au chocolat, eller penn å chokolata som mitt barn säger. Den var megagod. Jag köpte en igen igår som inte var riktigt lika god. Tredje gången gillt nästa gång kanske?
Vi hörs senare i veckan
Hej hej. Ännu en vecka har gått och vad snabbt den gick. Veckans parfymer kommer här, som jag sagt! Visst brukar man säga att något är en tradition om det händer tre gånger? Så om jag kommer ihåg att lägga upp ett likadant inlägg om en vecka kan rutinen anses vara anlagd. Dååå ska vi se hur jag doftat på senaste. Kan avslöja att jag ser ett somrigt, fruktigt tema i mina val.
Måndag: D.S. and Durga I don’t know what. En rak och bastung doft med mest Iso E Super (typ syntetiskt cederträ). Plus bergamot, animaliska noter och vetiver. Den är ren men balanserar mot svettig. Ibland orkar jag inte med den här men andra gånger kan jag längta efter den. Hm.
Tisdag: Versace Crystal Emerald (pr-gåva). En av mina nyaste positiva överraskningar. Vet ni hur sällan jag får parfymprover i butik? Och hur sällan parfymer jag testar slumpmässigt fångar mitt intresse? Jag fick ett litet test av Crystal Emerald av en gullig tjej på Kicks när jag handlade för ett tag sen. Sprayade den och blev direkt på så himla gott humör. Bergamot, rosépeppar, persika i öppningen. Sedan “rosenknopp”, sorbet, jasmin, musk och tonkaböna. Helt ärligt talat doftar den schampo och det säger jag med kärlek. Jag älskar en schampodoft! Man skulle kunna tro att den skulle kategoriseras med de tvåliga dofterna, men det är en annan känsla. Förmodligen just på grund av det fruktiga och lite luftiga.
Se för ditt inre öga hur du är ung, fri, bekymmerslös och ledig. Det är varmt och du har varit på stranden hela dagen med dina vänner och nu har du precis varit hemma en sväng för att duscha, tvätta håret med fruktigt schampo och äta. Sedan slänger du dig på cykeln igen, håret är fortfarande fuktigt. I den sista långa nedförsbacken innan du är framme hos din kompis glider du fram i den ljumma sommarkvällen och du fångar pustar av ditt nyschamponerade hår som torkar i fartvinden. Så doftar Crystal Emerald.
Onsdag: Molinard Héliotrope. Den här doften har ett starkt affektionsvärde för mig. Jag köpte den i Molinards butik i Nice när jag och min lilla familj (mitt första barn var knappt ett år då) var på vår första semester. Héliotrope doftar rakt av barnängens tvål! Trygg, pudrig, ren och ljust blommig. Den kan man bära när man inte vet vad man vill dofta för den kräver inget av en.
Torsdag: Clinique Calyx. Den här dagen var jag doftfri till en början på grund av att jag var hos min kompis och hennes nyfödda bebis!! Det är så himla lyxigt att få gulla med kompisars bebisar. Längtar efter att få lära känna lillparveln, vara barnvakt, ge roliga presenter och ta med honom på utflykter.
Efter kvällsduschen testade jag mitt senaste spontanköp, Clinique Calyx. Innan Clinique var Clinique hette varumärket Prescriptives och under den titeln fanns den här parfymen som släpptes 1987 av parfymören Sophia Grosjman som är känd för att vara bra på fruktiga ackord, särskilt melon. Med sin tropiska och syrliga doftprofil kan jag bara ana att den kom som en frisk fläkt bland 80-talets tunga och fylliga amberdofter. 2013 kom en ny version av Calyx för Clinique och jag har läst rykten om att den är omformulerad till oigenkänning. Men det gör ju inte mig något!
Calyx är som sagt fruktig med passionsfrukt, guava, mango, persika och melon. Den har även ett fång blommor som freesia (en av mina favoriter!), jasmin, neroli och ros. I basen finns sandelträ, vetiver och musk. Den doftar Herbal Essences schampo och mammig lotion. Den är optimistisk, lugn och centrerad. Doften tillsammans med den frostade glasflaskan får mig att tänka på sena 90-talets H&M-kataloger där hela och rena modeller strosar på stranden med vind i håret iklädda preppigt sportiga plagg, likt en västerländsk medelklassutopisk våt dröm. Minimalistiska Terence Conran-inredda hem och krispiga fotografier på solrosor med kort skärpedjup. Yoga och grönt te.
Fredag: Dior Miss Dior Chérie. Originalformulan från 2005. Jagade den här versionen som en galen person:) och fann den till slut på nätauktion för några år sedan. Den har aldrig känts helt jag, även om jag alltid uppskattat den. Men nu med min nya fascination för frukt passar den plötsligt perfekt. De säger att den ska ha noter av jordgubbsblad, karamelliserade popcorn, smultron, jasmin och patchouli. Humörhöjare!
Lördag: Kerzon Île-Saint Louis och Dior Hypnotic Poison. Île-Saint Louis är en enkelt uppbyggd eau de toilette med apelsinblom, bergamot, kardemumma, vetiver och patchouli. Men inte en jordig, mörk patchouli utan den är akvatisk, mineralisk och luftig. Precis den ljusa doften av kläder som torkat i solen! Den kan användas på kroppen, kläder och lakan. Mycket prisvärd med sina 42€ för en stor flaska. Jag tog två små spray innan yogan och den funkade perfekt i det sammanhanget.
På eftermiddagen rullade jag lite Hypnotic Poison. En söt klassiker med pudrig vanilj, heliotrop och mandel.
Söndag. Sprayade precis Calyx igen. Typisk söndagsdoft faktiskt.
Bonus: Testade Akro Crush och den passade inte mig alls. Jag hade hoppats på en enkel, lättburen fruktig ros men på mig var den var söt på ett helt vansinnigt sätt. Den passar säkert någon annan bättre.
Gör det inte till en dryckeslek att ta en shot varje gång jag skrivit “fruktig” för då kommer du bli jättefull. Vad har ni doftat i veckan? Kram
Hej! Jag tänkte köra ett svep med en sammanfattning av parfymerna jag burit under veckan. Det skulle kunna bli en fin veckorutin? Att vara konsekvent är inte min starkaste sida men det här ska jag nog kunna upprätthålla.
I kronologisk ordning:
Måndag: Sora Dora Ylop. Jag fick en liten mängd av en kompis som jag använde upp på några dagar. Fast direkt! Sedan köpte jag ett till Sniph-rör av samma doft för jag vill ej vara utan. Den är speciell utan att vara konstig. Fruktigt sötsyrlig utan att kännas ung. Tvålig utan att vara ren. Den har aprikos, te, osmanthus (en blomma med fruktiga noter), rosmarin, lite vanilj och vetiver. Jag har förstått att den är en vattendelare vilket jag kan respektera. Jag älskar den.
Tisdag: Frederic Malle Portrait of a Lady. Rosen som fick mig att sluta hata ros. Jordig, fyllig, mystisk, tvålig. Underbar faktiskt. Nästan som allra bäst i slutet av dagen eller dagen efter, den pusten som fastnat på kläderna. Känner den här på stan ibland och blir alltid hänförd.
Onsdag: Commodity Milk+. Kryddigt, krämigt, mjölkigt och pudrigt sandelträ. 100% min stil men när mitt Sniph-rör tar slut kommer jag inte jaga en till. Det finns en annan doft i den här kategorin jag gillar mer och det är Lost Alice.
Torsdag: Lost Alice av Masque Milano blev torsdagens doft. Jag vill sjunka ned i denna. Likt Ylop har den här också te i sig men på en bas av mjukt sandelträ, musk, orris, morotsfrö, mängder av peppar och lite ros. Den är len som en viskning och känns kanske inte av någon annan än den som bär doften men det gör mig inget. Om jag var tvungen att välja en signaturdoft skulle det just nu bli den här.
Fredag: Rituals L’Eclat. Vi ser ett tema här va, krämigt pudrigt sandelträ igen! Prisvärd pärla, verkligen. Den liknar Lost Alice en hel del fast med neroli istället för orris och ros.
Lördag: Clarins Eau Extraordinaire. En lätt, enkel citrus som är så otroligt lättburen och lyfter humöret direkt. Jag sprayade den försiktigt innan yogan igår och tror det är omöjligt att störa någon i den här. Efter kvällsbadet sprayade jag Stora Skuggans Thumbsucker. Jag tycker att för få talar om den här, den är typ ett mästerverk i kategorin klassisk pudrig. Körsbär och bittermandel har den. Underbart.
Som bonus har jag testat ett litet kit från Astier de Villatte efter tips av parfymentusiasten Steve Gontarski. Hittade en ny toppenbra iris i Les Nuits. De andra två dofterna i kitet var hemska så de behöver jag inte säga något om:)
Vad har ni doftat i veckan?
Snart har en veckas sportlov passerat. Jag har inte sportat något, det har ju varit skola som vanligt för mig. De andra i familjen är iväg och åker skidor. Själv är jag hemma i ett tomt hus vilket händer väldigt sällan. När barnen var yngre var det allt jag drömde om, att få i alla fall en eller två dagar i total tystnad och utan att någon stökade ner.
Nu inser jag att det blir lika stökigt ändå? Det är jättejobbigt att plocka upp efter MIG? Och jag saknar att ha flocken hos mig. Men visst, jag har haft mycket tid och energi att dona runt.
Både min vanliga fön och en fönborste brakade ihop ungefär samtidigt. Jag förstår inte hur saker kommer överens om att gå sönder och produkter ta slut samtidigt på det där viset. I och med detta köpte jag en ny fön, den billigaste jag hittade, och en vanlig rundborste. Känns old school! Hatar längden på mitt hår just nu dock.
I vanliga fall är det min man som handlar och lagar all mat men nu fick jag ordna det själv. Jag passade på att lägga extra tid på frukosten. Kefir och grekisk yoghurt med blåbär, jordnötssmör, hampafrön, nötter och sist pauluns granola som typ är den enda goda från butik.
Resten av måltiderna löste jag genom ett megastorkok i söndags för att slippa tänka på mat sen. Funkade toppen, jag måste fortsätta! Idén var tre kategorier att förbereda och sen plocka ihop under veckan, både till skolmatlåda och middag hemma. En kolhydrat, en protein och ett fiberrikt tillbehör. Inspiration från boken Green Kitchen Stories. Så jag gjorde:
Kolhydrat: ris, hirs och ugnsbakad sötpotatis
Protein: ugnsbakad lax och tacokryddad nötfärs
Tillbehör: ångkokt broccoli, kikärtor med citronzest och olivolja, ugnsbakade tomathalvor och blomkål med kanel och spiskummin
Utöver dettta tog jag ofta en avokado till också.
Det här känns som ett typiskt bra ADHD-trick för att få sig själv att äta riktig mat istället för att trycka en snickers eller croissant till lunch. För det duger inte!!
Hallå det var vårkänsla på riktigt igår! Kände mig fri som en fågel när jag tog marknadsväskan med kläder som skulle till skräddaren. En kappa ska kortas av, det är så äckligt när den släpar i marken när jag går i trappor eller sitter på bussen. Plus vårens byxa behövde läggas upp.
Mitt andra uppdrag i stan var att köpa tvättmedel på Blu Kat men de hade stängt. Jag vet, lyxtvättmedel IN THIS ECONOMY? Men det är värt det, livet är för kort för att inte. Gick till Gryningen och köpte städgrejer från Sonett istället.
Tyckte att jag skulle ha ett borgerligt litet knippe tulpaner till mig själv också.
Vet ni vad det här är?
Det är cellulosaklumpen från kombuchan. Slutar aldrig tycka att den är så rolig. Måste peta på den. Jag slänger den vid varje eller varannan bryggning, själva bakteriekulturen lever i vätskan och inte i klumpen så det går utmärkt att hiva den.
Hoppas ni har en trevlig lördag. Kram
Flo-appen gav mig en notis som sa att jag kan ”känna mig energisk” just nu. Jo, tackar. Jag har dammsugit, ordnat garderoben, plockat undan skor, plockat och möblerat om min sons rum, varit i skolan, samlat ihop saker som ska återvinnas, förberett mat för hela veckan och tvättat. Har också träffat min stickkompis Augusta och varit på galentines-middag hos en annan vän. Jag är så upprymd över att kunna göra saker på en nivå jag vill vara på efter utmattningen.
Våren är på gång och jag tänker mycket på vårparfym. Använder och testar mycket nya dofter också, vill ni se som veckovisa sammanfattningar på vad jag burit?
Förutom parfym har jag kläder för mildare temperaturer i huvudet. Vinted har så mycket bra, äldre saker om man rotar runt lite. Hittar ni bra grejer där? Här är en mycket bra Substack med tips för att börja få upp bra träffar om.
Jag köpte de här 00-tals sockstövlarna för 80 kr. Kap! Hittade också en tunn 80-talskavaj i svart linne med sjalkrage och axelvaddar. Den tänkte jag bära som skjorta, instoppad i svarta jeans med hög midja.
Snart ska jag lägga upp en Q/A på temat vårparfym med frågor jag fick in på Instagram. Puss
Hej gummor!
Det känns som att jag ofta klagar på att det är tenta men jag har haft tenta typ varannan vecka i ett halvårs tid! Lord help. Imorgon är det ännu en i statistik och jag känner mig märkligt lugn trots att kunskapen inte sitter.
Något jag lärt mig efter en termins studier är nog att omtentor finns av en anledning. Och att det är mer än okej att göra dem.
Jag fyllde år i torsdags. Det var en helt vanlig dag på det sättet att det var plugg och föris som det brukar. Ovanlig dag på det sättet att det var första gången mina barn är stora nog att ha bestämt ett eget sätt att fira på. Sång, paket och egenritade skattkartor och kort. Det gör mig glad inte för att jag är nöjd över att ha drillat dem till ett visst beteende utan att de har ett grundmurat lugn inför födelsedagar (och julafton) som jag själv inte hade som barn.
I alla fall! Än är det vinter kvar säger mor men man måste få hålla modet uppe med något trevligt, i dessa sinnessjuka tider! Tänk att vi lever i the dark ages nu.
Hur håller vi modet uppe då? Genom att planera outfits såklart. Såhär typ
Tina som har kontot The Vernon Wardrobe är en riktig *inspiration* a la old school instagram. Hennes fokus är att styla sig med det hon redan har och det gör hon med den äran. Stilen är eklektisk och minimalistisk. Genuint, kreativt, smart, nostalgiskt och snyggt. Glad att sådana här konton fortfarande dyker upp. Hon förtjänar många följare tycker jag! Blev mycket intresserad av en helt vit outfit som Tina gör på bilden här.
Alltid, alltid Tracee Ellis Ross. Hon är naturligt eccentrisk, använder färg men känns ändå elegant. Tror hon och jag kan ha liknande kroppsform för alla snitt hon har på sig skulle jag kunna ha på mig och älska tror jag. Fast jag i en mer scruffy variant för Tracee är född med väldigt mycket pengar och det syns på något sätt, visst?
Något för mig okänt märke som fladdrade förbi i flödet. Snyggt stylat med saker jag hade kunnat rota fram här hemma.
Det här påminner mig om att jag ska ta fram en röd anorak från 70-talet jag köpte på Stadsmissionen förra året. Min är i en längd jag inte trivts med helt så jag ska korta av den till våren, likt denna!
Jag är väl inte ensam om att ha fastnat för sommarkollektionen på Celines herrsida? Vill klä mig som en flamboyant och intellektuell liten man. Fräscht med klara färger, äntligen, efter att ha sett så mycket krämigt beiget.
Babes! Dags för den lille tröjan. Älskar ju over size men man kan varva. Ska sticka en röd. Eller grön? Kanske blå ändå.
Hur vill ni klä er i vår? Kram
Hej! Hur går det för er såhär mot slutet av årets absolut värsta månad? Det enda som lindrar tyngden av januari 2026 är först och främst att en av mina bästa vänner fått en megagullig bebis och sedan att jag fyller år om några dagar. 35 år får jag fylla, ändå någon sorts milstolpe?
För några dagar sen kände jag mig lite ledig för en gångs skull efter inlämnad rapport. Jag satte mig på Lykke och stickade på mitt evighetsprojekt Njord hoodie en stund innan första föreläsningen på nya kursen.
Innan dess hade jag en konsultation på Kliniké för att se över min hud. En envis inflammation (perioral dermatit) som inte riktigt läkt ut sedan den bröt ut 2018 behöver tas hand om. Egentligen hade jag tappat hoppet och kanske trott att det ska vara såhär nu men den underbara kvinnan jag träffade gav mig hopp! Det ska gå att stärka min sköra hudbarriär igen med specifika produkter. Just på tal om att bli 35 känner jag mig för gammal för att inte ta tag i såna här små saker som stör.
I den här åldern kan man se att folk smyglanserar nya botox- och filleransikten men det kommer inte jag göra, tror jag. I så fall kommer ni få veta det. Jag går bara på känsla här men något säger mig att det inte kan vara helt bra att injicera de substanserna? Så nära hjärnan? Men vad vet jag. Jag är absolut lika fåfäng som de flesta och noterar att elasticiteten dalar och några veck som inte fanns där förr. Men det kan få vara så, det finns andra kvaliteter att slipa på förutom ett helt slätt ansikte?
En annan aspekt av det hela är att jag är övertygad om att man behöver sina ansiktsuttryck när man har med barn att göra, kanske även som framtida psykolog (om jag blir någon, ta i trä). Man speglar den man pratar med via ansiktet och tolkar även sina egna ansiktsuttryck för att skapa emotioner. Vad tycker ni om injektioner?
Annars så har jag börjat på yoga igen. En hel termin i sittande position har inte varit toppen för hållningen eller höftböjarna direkt. Tidigare har jag gått en del på Hot Yoga Stockholm men testade en period på Yoga Shakti den här gången. Läget är bra på väg till-från skolan och det är väldigt skönt att de har mattor på plats om man vill låna. Perfekt ochkså att ta en bryggkaffe och en kaka på gulliga Kersh kaffe innan passet!
Jag har burit mycket parfym på senaste. Mycket som i ofta och i större mängd än vanligt. Någonting runt mig måste kännas och märkas för att jag ska hitta motivation under den här mörka perioden.
Lost Alice från Masque Milano hade legat i bakhuvudet på mig länge pga ett bra omdöme från en bekant vars smak jag litar på. Baserat på noterna kände jag mig säker på att jag skulle gilla den. Så när den dök upp i fb-gruppen LWL Parfym kände jag mig modig och köpte den till ett bra pris. Den har musk, massor av svartpeppar, morotsfrö, iris, lite ros, svart te och sandelträ. Intrycket är mjölkigt, mjukt och kryddigt, lite som en morotskaka utan att bli för söt. Den står inte i ett stort moln runt mig när jag bär den så det är mest för min egen skull. Älskar den.
Vi hörs, kram
Hej. Jag hoppar in bara för att visa hur mysigt det blev när vi till slut fick upp sänglampor i sovrummet. Tog typ 2 år men vad gör det.
De är 60-tal gissar jag. Köpte dem på Tradera, jag tycker att just Tradera är bästa stället för små lampor man gärna vill ha i par! Ljuset i de här är lagom varmt och inte för starkt. Färgen på skärmens metall är mörkt chokladbrun vilket går fint ihop med de blåa väggarna, havrebeiga gardinerna och rutiga sängkläderna.
Så tacksam att ha ett mjukt, tryggt rum att sova i. Kram
Att sticka och göra annat med händerna är ofta extremt tråkigt. Jag följer många stickkonton på insta och uttrycket kan vara väldigt… optimistiskt. Glättigt? Tjejerna maler ut projekt efter projekt och allt ser perfekt ut.
För mig är det till stor del en irriterande, seg och jobbig process. Det tar tid! Det måste få ta tid. Att lägga de timmarna på att testa mig fram, repa upp och göra igen är investeringen jag gör för att få ett plagg av fint material med högt affektionsvärde. Ibland blir det inte så jämnt eller snyggt men jag känner starkt för mina sneda små plagg ändå.
Just precis nu sitter jag med en modifiering av min dotters Första tröjan, mönstret har Julia Bäckman skrivit. Gratis att ladda ned! Jag har gjort säkert fem stycken av den här till både mina och andras barn. Den här är i blandat ärvt och loppet restgarn, trevligt med en randig effekt tycker jag.
Min unge har växt och tröjan hade gått sönder lite så jag har repat upp den nedtill för att förlänga bålen och göra en ny mudd. Känner mig så kapabel!! Mamma fixar.
Tröjan är nog färdig att maskas av alldeles strax.
Sedan ska jag lägga upp en riktigt mysig liten teststickning för Mitzo i det här underbara, kallt rosa garnet i ull och alpacka! Det är Lang Yarns Carpe Diem (Reklam pga garn och mönster mottaget pga teststickningen). Jag älskar alpacka, det är lätt och lent med ett fint fall.
Håller ni på något med händerna just nu? Kram
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren