Hej!
Det har varit en bra höst för barfotaskor/fotformade skor tycker jag. Nu finns det fler än typ två acceptabla alternativ, äntligen. Här är några från min mapp på instagram, häng med!
Lurviga tabis. Lagom fulfina för att -göra nåt- för en i övrigt basic outfit
Sneakers ligger mig inte varmt om hjärtat men ibland måste komfort styra. Jag gillar när de är lite 70-talsinspirerade
Igen, en retroaktig modell
Minimalistisk och bred
Kul med mönster faktiskt
De här är gulliga! Som en ballerinasneaker
Soliga tabis
Jag har ju ett par fyrkantiga loafers från Vagabond som jag älskar. De här liknar men känns lite mer uppklädda pga det blanka
Jag behöver inte nya skor just nu men nästa gång är jag sugen på ett par tabis.
Såg ni några ni gillar?
Glad söndag! Hoppas ni får en lugn en.
Har jag sagt att vi håller på att sätta in en liten toalett på första våningen? Den ursprungliga planen var att fixa den förra året i samband med stambytet av övre (och tills nu enda) badrummet men det blev så mycket krångel med det så vi lade det på is.
Nu är det alltså dags igen. Processen går ganska enkelt i och med att vi har förra badrummet nytt i minnet. Skönt att få göra ett projekt med lite rutin och koll på material och kulörer istället för att ta beslut i panik:)
Klinker blir precis samma som på övre badrummet, Höganäs Grynna i brick red. Kaklet är Byggfabrikens Original Style i County White. Den är inte särkilt vit som ni kanske ser, jag upplever den som en krämig, dov ljusgul med varma undertoner. Först målade vi väggar och tak i Jotuns Pistachio. Det är en fin grön men något kändes lite… skevt? Den stack ut och kändes lite för kall och klar.
Den ser en smula mer dämpad ut på bild, den kändes väldigt pigg i verkligheten!
Fin, men kanske i ett annat rum någon annan gång. Nischen till vänster ska få en tvättmaskin plus så många trådbackar från Elfa som får plats ovanför. Längtar efter att kunna vara en sån uppstyrd person med ordning på lakan och handdukar!
Här syns det tydligare att den gröna inte spelar tillsammans med golvet helt och hållet, eller hur?
Sååå idag målade jag om! Det blev Jotun Hillside. Den är bara ett steg ljusare än Pistachio men ger ett helt annat, lugnare intryck. Jag tittar in på toan och kan andas ut, det var rätt beslut.
Jag ville gärna ha en tydlig men varm och lagom ljus pistagegrön. Ett tag tänkte vi fortsätta på det gräddiga temat och måla med Auros Vit nr 304 men det kändes som ett för beiget val. Dessutom blev jag avrådd att använda Auro i ett utrymme där det kan komma vattenstänk på väggarna.
Såhär ser spegeln ut som ska sitta där. Visst är den söt? Den påminner mig om såntdär roligt nougatsmörgåspålägg som ligger snurrat i en glasburk.
Inser nu att det blir ett väldigt färgglatt litet utrymme. Undrar när jag fick en sån smak? Fram till ganska nyligen har jag nog mest föredragit ljusa neutraler till hemmet men ett skifte är igång. Det kan ha varit när jag insåg att vardagsrummet kändes alldeles för blekt och att balansen upprättades med lite jordigare och intensivare färger.
Ser fram mot att visa allt när det är klart, hoppas till veckan!
Kram
Hej på en onsdag!
Hur går det för er? Det rullar på med seminarier och duggor för mig, snart är det tenta och i och med det är det här intensiva kursen slut. Det är både skönt och tråkigt, jag hade behövt lite mer tid att umgås med biologin som ämne, det känns viktigt + intressant att kunna.
Just i denna stund har jag inte kapacitet för mycket mer än att tänka på hur jag ska klä mig imorgon. Pinterest ledde mig till Yumi Shin, en modekvinna som jobbar på Bergdorf Goodman i New York.
Perfekt att snegla på henne för mig vars höst- och vinterplagg är väldigt basic i en mörk och neutral färgskala. Plus att jag ofta fryser vilket gör mig arg. Jag får jobba med lager! Accessoarer! Fina handskar och olika strukturer. Små skärvor av klarare färger men mest dämpat. Flödande tyger och kavajer med bredd och struktur i axlarna.
Vilken var er favorit? Kram
God söndag!
Veckorna går så snabbt. Jag känner mig som en riktigt klassisk vuxenmorsa när jag ojar mig över det. Det har ändå känts ok såhär långt pga den filmiskt perfekta hösten vi haft tills nyligen? Slut på det roliga nu antar jag men det är lättare att stånga mörkret med lite sol i bakfickan.
Jag har haft en sväng med feber och stannade hemma från skolan i två dagar. I min svartvita ärthjärna känns det som att jag skolkar, eller snarare att jag typ hoppat av. Vad lugnt beteende:)
Men det har faktiskt varit väldigt skönt att logga ut lite. Jag har saknat att vara hemma, sy upp någon byxa, plocka undan och ligga på soffan och glo. Annars har det varit dagar fulla av föreläsningar.
I övrigt vet jag inte vad jag gjort i veckan så jag använder kamerarullen som facit:
Det här var tidigare i veckan innan häggmispeln tappade sina löv. RIP till nästa år.
Jag går gärna Rörstrandsgatan upp till skolan. Svårt att inte vara bullsugen efter att ha passerat Lillebrors bageri! Jag köpte med de här att dela med min familj. Det visar sig att de flesta i hushållet inte älskar grädde.
Kall, torr luft = fuckad hudbarriär. Det knottrar och svider. Dessutom hade jag gått ifrån mina milda standardprodukter vilket jag får betala för nu!! Allt känns bättre när jag köpt de stabila favoriterna igen. Peptider och ospännande fuktkräm. Det är bara att smörja på.
Två av mina äldsta barndomsvänner och jag har en pysselklubb som är helig för mig. Vi har bestämt att vi ses någon gång i månaden för att påbörja eller göra klart något kreativt projekt. Den här gången lånade jag en stickmaskin och vevade ihop en enkel tubtopp. Mest är pysselträffarna för att äta snacks och låta munnarna gå, underbart. Det finns inget bättre än att sätta sig i någon annans soffa för att gagga i tre timmar?
Ett garderobsprojekt är igång. En bortglömd håla på övervåningen får nytt ytskikt plus så mycket elfa-inredning som får plats. Det spacklades i fredags och är nog klart till veckan. Tanken är att det ska bli förvaring för husligt krafs som sänglinne, toapapper, parfym och tandkräm. Snart är förvaringen så uppstyrd den kan bli här i huset!
Och nu är det alltså söndag igen. Jag vill egentligen freda helger och kvällar från skoljobb men behöver ta igen lite rester från veckan. Vad har ni för er idag?
Hej!
Är helgen snäll mot er såhär långt? Jag behövde avstå en fest i fredags och har gjort mycket för att få ligga raklång i soffan eller sängen så länge som möjligt. Det har hjälpt mot den krypande yrselkänslan jag känt sedan slutet av förra veckan. Oroar mig för att utmattningen flåsar mig i nacken, ryser! Tur att vi har studenthälsan, jag ska prata med dem för att lätta lite på stressen.
Det var faktiskt inte det jag tänkte prata om. En av er önskade att jag skulle lägga upp mina bästa kanaler jag följer på YouTube. Det gör jag gärna, att glo på puttrande videos på när folk målar om vardagsrummet eller visar vad de har i sin väska är ett av mina bästa tidsfördriv!
Temat hos de jag följer är mest inredning och modekvinnor. Jag vill ha lugnt tempo, fin musik och snygga miljöer. Några av kanalerna är jag säker på att ni redan känner till, men några kanske inte? Vi ser:
Lizzy Hadfield. En brittisk tjej med Leeds-dialekt, uppfriskande! Hon handlar mat på bondens marknad, har sin bokklubb Buffy’s på snygga restauranger och bär kläder och dyra väskor hon köpt eller fått. Av någon anledning bor hon både i London och New York. Här går man och försöker ta tåg i första hand medan andra flyger skytteltrafik över Atlanten! Inser nu att det är något här som provocerar mig. Samtidigt är hon rolig och avslappnad.
Luckyscent med Steven Gontarski. Det här är så mysigt! Luckyscent är en parfymbutik som finns i LA och New York. På den här kanalen finns både deras podd i videoform och personalens parfymtips i kortare format. I podden har de olika gäster där min favorit hittills är parfymkritikern Luca Turin. Precis sånt jag tittar på medan jag städar eller badar.
Christine har en trevligt gammelyoutube:ig känsla i sina videos där man får se hennes månatliga favoritsmink och LP-skivor. Hon bor i LA, håller på med keramik och DJ:ar. Känns som en sympatisk kompis.
Brittany Bathgate känner ni igen, va? Minimalistisk modekvinna som pratar om kläders snitt, material och sin husrenovering. Hon har en lugn stil, läser böcker och tar löprundor i väldigt brittiska miljöer. Jag ser en likhet mellan hennes framtoning och min egen, rent personlighetsmässigt. Härligt faktiskt med en youtuber som inte har ett sprudlande temperament.
Robertgigs. En ung, väldigt modellig modellkille som inreder sin “rental” i LA med gulliga loppisfynd i varma kulörer. Det känns sympatiskt att han fokuserar på enkla tips som känns tillgängliga!
Vad har ni för youtubetips? Kram
Hej! Jag har försökt skriva ett inlägg med länkar osv tre gånger men nu ploppar jag bara in en kort redogörelse för doft istället.
Jag är mitt i en kurs som precis tippar över gränsen för min förmåga just nu, vi hörs mer längre fram!
Sååå, vad har vi här då? Jag tar dem från vänster till höger:
Vad har ni burit för fina dofter på senaste? Kram
Hur har ni det såhär mitt i hösten? Jag har börjat en kurs i biologi vilken delvis spöar mig och delvis är mycket intressant. Det jag försöker hålla fast vid när jag tappar peppen är att jag har valt det här av egen fri vilja, det är ett privilegium att studera och att jag kommer få ett givande yrke i framtiden.
Jag tänkte visa vad jag fastnat för på senaste. Kolla här.
@sophiewhiskeytango lägger upp en bild per dag den här månaden. Det är som en present, hennes stil är helt egen. Den här bilden påminde mig om att jag skulle vilja ta min brudklänning till skräddaren för att kapa av den.
Här tipsar hon om en house tour som ser väldigt fin ut.
@potekhinaa i en enkel men fin styling.
En till avskalad outfit som ändå har nåt. Tibi-kvinnorna lyckas fånga något med proportionerna som jag också vill uppnå.
Hon på bilden är @grace.tibi
En av mina bästa kanaler på Youtube, Paige Wassel. Det var när jag började se hennes videos som jag förstod hur min inredningsstil egentligen ser ut.
En fin vinröd får avsluta det här inlägget.
Vad har inspirerat er på senaste?
Vad sägs om en lista? Jag har aldrig gjort en klassisk blogglista så nu kommer det en. Jag tog den av Flora Wiström.
Hur var september?
Skolstartsmånaden! Jag gick från att ha 0% uppstyrd sysselsättning till 100% vilket har gått över förväntan. Oron över att få ett grovt bakslag i utmattningen verkar ha varit förgäves. Visste ni förresten att diagnosen utmattningssyndrom är -borttagen-? Av goda skäl, men ändå lite… märkligt. När man själv haft det…
Månadens extra
Parfymsuget är tillbaka. Jag har hittat en doft jag ska köpa så fort CSN trillar in: Tonatto Ápeiron. En perfekt rundad, pudrig, varm viol.
Plus: vi är ungefär halvvägs genom tillblivandet av en toalett med tvättmaskin. Vi har valt en djupt röd klinker (samma som badrummet), Byggfabrikens krämvitgula kakel upp till brösthöjd och en pistagegrön färg på väggarna och taket. Det första lagret färg är uppe och jag tyckte det såg väldigt… grönt ut. Ärtigt. Men landar i att den är fin. Vi får se om det känns som en cirkus eller ej när allt är på plats.
Inte Ápeiron utan en annan doft jag testade på huden. Kommer inte köpa!
Månadens festliga
Väldigt dåligt med fest nu faktiskt. Nästa månad däremot! Vill komma på en riktigt extra look. Funderar på något enormt hår och dubbla rader lösögonfransar á la Cher.
Månadens tv
Halva Malmö består av killar som dumpat mig och Tvångstango. Båda mycket bra men den senaste extra relevant då psykologen i programmet är min studierektor!
Månadens plagg
På grund av det perfekta vädret var det min bästa mörkgråa vintagekavaj. PPA på den måste vara ganska nära noll.
Månadens film
I veckan plöjde jag snabbt allt av Eric Rohmer som ligger på SVT Play. Jag ser alldeles för lite film! De här franska filmerna från tidigt till sent 80-tal var stilinspiration för mig som älskar allt 80’s.
Sedan också norska Kärlek som inte var nåt att ha.
Det fantastiska äktenskapet
Månadens böcker
Jag har påbörjat Canada av Richard Ford men inte avslutat den.
Månadens scen
Ingen, tyvärr! Det påminner mig om att jag har ett presentkort på Dramaten som jag vill boka upp.
Önskningar inför kommande månad?
Mod och styrka att hålla i en bra studieteknik. Jag vill inte halka efter och hamna i självdestruktiva banor kopplat till det. Önskar i övrigt mycket god mat och efterrätt oftare. Kanske testa att göra en creme caramel för första gången. Kaffe och kaka på sängen!
Kan inte ni välja en av frågorna och svara på i kommentarerna till det här inlägget?
Ja, det var väl det för nu. Kram
Det finns en kurs på studenthälsan som heter sluta skjuta upp. Den borde jag gå för jag sitter hemma och vrider mig av obehag inför att börja med en inlämning som ska vara klar om fem timmar! Vad bra. Att jag inte skrivit ett ord än:)
Ska testa att kladda ned en disposition först och bygga på det. Det är inte en lång uppgift heller. Vad ska jag belöna mig med när jag är klar? Jag vill sy ett par kuddfodral, kanske ska jag skära ut en bit tid för att göra dem efteråt.
Skolan går annars bra såhär långt. Det är tydligt att en meningsfull vardag ger mer energi än det tar, trots att själva arbetsbördan är större. Igår hade vi en väldigt spännande föreläsning om Scientist-Practitionermodellen. Jag hoppas att det är något jag kan ägna mig åt i framtiden för att bli en bra kliniker med skarp blick och med koll på kvaliteten. Vad sjukt att jag ska ha patienter/klienter någon dag? Mest spännande dock.
Solen skiner på oss! Jag var ute en stund på förmiddagen. Min plan var att sitta på café och skriva men jag vantrivdes så jag åt upp min croissant och gick hem igen.
Urk, nu ska jag tvinga mina händer att slå upp locket på datorn och börja knappra. Vi hörs snart. Kram
Det känns som en typisk söndagssyssla att packa ned sommarkläderna och ta fram ullen. Jag passade på att börja med barnens garderober medan min yngsta unge låg lite febrig och kollade film i soffan. Lagom tills att jag var klar med deras högar (vilket ändå gick ganska snabbt) insåg jag att muskelvärken i nacken inte berodde på att jag sovit konstigt. Barnets feber har kommit ikapp mig.
Det är bara att lägga sig och vila, inte mig emot. Jag är jättebra på att vara sjuk. Att ligga raklång och lyssna på podd, läsa, äta kex och scrolla på telen är ändå det jag gillar mest. Nu hinner jag dessutom fundera över höstens och vinterns stil innan jag gör höstskiftet i min garderob. Jag samlade lite bilder för att göra det tydligt.
Förra året gjorde jag ett medvetet val att helt prioritera bekvämlighet och vägra frysa. Det var väldigt skönt men jag kände mig inte så fin. I år ska jag kombinera mjukt och varmt med piff. Ytterplagg och accessoarer gör nästan allt. Jag har några bra kappor, mössor i ull och en balaklava. Senast köpte jag ett par puderrosa, långa mockahandskar på vintagebutiken Uppåt väggarna. Fint till grå ullkappa.
Min stora nöt att knäcka är att hitta ett par snygga och bekväma vinterskor! Förra vintern gick jag i höstskor och det dög inte riktigt.
Jag bar strumpbyxor en del i gymnasiet men inte alls på senaste. I år tänker jag testa ett par bruna eller vinröda att bära med vid eller smal kjol i mörkgrå ull.
Den dagliga basen behöver bestå av något typ av underställ. Kedjorna har blivit bra på neutrala, icke sportiga plagg i tunn merino på senaste. Sedan tänker jag mig att olika lager av stickade plagg av skiftande struktur och maskstorlek är fint. Typ en midjevolang i gles mohair på en tröja av finstickad merino! Eller en hemstickad sjal i rustik gotlandsull tillsammans med en slät, fleecig kavaj i kashmir.
Vi ser mycket rutor nu. Jag gillar rutan, den är tydlig och klar, inte nödvändigtvis så söt.
Lager har aldrig varit lätt för mig att förstå men jag tror jag kommit på något nyligen. På just mig får gärna vara skira eller assymetriska, inte skära av tydligt. Tvärtom den här bilden alltså. Medan horistontella, skarpa linjer är snyggt på andra.
Kavaj, skjorta och jeans kräver aldrig mycket av en, känns alltid perfekt. Det verkar som att vi har en vecka av fint kavajväder framför oss.
Har ni dragit fram höstkläderna än? Vad ser ni fram mot att bära? Kram
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren