Det är ändå vuxenpoäng på att ha fixat adventsstjärnor till alla fönster till slut?
Ute gnistrar det, kanske är det till och med så att innekatten jag tar mig ut på en promenad idag. Det är tydligen bra för ens mentala hälsa.
Mysigt att bo i radhus nu faktiskt
Jag behöver mer eld i mitt liv så jag tänder ljus. De här ljusstakarna är en bröllopspresent jag fortfarande älskar såhär fem år senare. Vi önskade oss handgjort eller hemgjort. Allt vi fick var fint och användbart?! Det kanske är för att vi råkar ha vänner med skarpa ögon och hjärnor.
Annars då? Jo det är ju mest badrum osv nu. Vi köpte hem den här blandaren till handfatet. Jag packade upp den och fick direkt dåliga vibbar. Förutom att den är för stor och kantig känns den rent utav… aggressiv? RETUR på den! Badrumsdetaljer är svåra. Först ser allt likadant ut så man ba ok vi tar en med rimligt pris! Så beställer man och får hem nåt som känns som en plastig leksak. Jag såg en blandare igår, tyckte den var tjusig men så kostar den typ 8 tusen. ”Ok”. Nej.
Nu känner jag att det är dags för en bulle. En anledning om någon att vira in sig i tre lager ull plus dunjacka och gå till bageriet BAK, mitt andra hem.
En sista bild på den här hörnan bara för att det är så jävla mysigt just nu!!
Jag hade tänkt pussla ihop ett fint ”plockinlägg” till er. Massa snygga tips från Sellpy. Men jag är typ tech-analfabet och behövde seriöst precis googla hur man gör en screenshot på Mac så jag får återkomma med det:):)
Kram
En minicheck på färgvalen till badrummet. I veckan ska det kaklas! Har typ förhöjd puls. Både av lite nervositet men också över att färgerna är så fina att jag skrek lite fast med stängd mun när jag la ihop dem. Snart snart är det klart! Väljer optimism här.
Lampa och beslag från Toniton. Golvplattan är Höganäs Grynna brick Red. Kaklet är Prisma Azul Claro
Hoppas det blir snyggt väl uppe på väggen.
Kram
Det är så trevligt att folk har som hobby att scanna och posta gamla magasin. Jag minns att det låg franska kataloger och modemagasin från tidigt 90-tal i vårt sommarhus som nu är sålt sedan länge (rip).
Jag kunde inte mycket franska men älskade att bläddra ändå. Kanske är det därför det känns som en tröst att se den där krispiga fotostilen och mammiga stylingen idag? Goda minnen. Här är några konton med just scannade bilder:
Nostalgi.
Kram
Nej men hej!
Hoppas första advent blir en rar dag hos er. Varför har jag mer decemberkänsla det här året än någonsin i livet? Kanske för att målbilden med ett färdigt badrum hägrar den 20:e dec. Om det inte är klart då kommer jag gråta som ett barn. Men idag vaknade ungarna och ville ta på sig tomteluva och ta ned pyntet från vinden. De har ärvt julkänslan av sin far och det smittar av sig på mig.
Vi tog ned adventsstaken, från loppis såklart och ett sånt litet snurrande värmeljusspel med mumin. Älskar den jäkeln, så söt! Vill ha fler. Plus stjärnorna till fönstren såklart. Sen kanske det räcker, jag vill inte pynta mer än jag orkar ta undan sedan.
Skriver upp nya ljus på inköpslistan
Annars då? Jo, igår stod jag på loppis och sålde. Jag hade mild ångest innan, jag har utvecklat en rädsla för att ta slut totalt utan att kunna ta mig hem snabbt. Bra att jag utmanade mig lite ändå. Fick inte så mycket sålt för jag kom lite sent men hade en ljuvlig dag faktiskt.
Det var Opokua (som var min doula när jag födde mitt andra barn!) och Fatma som har Watoto Toys som ordnade loppis och lagningskväll. Syftet var att samla in pengar till Unicef. Ett sådant initiativ vill jag alltid ställa upp på. För mig som kan ha det lite knepigt socialt ibland kände att jag var i ett helt välkomnande rum. Tryggt.
Fick ett par kommentarer om min mössa, jag blev glad! Det är den som ingår i Deimas mohair pair. Supertunn och lätt men varm.
Robin och barnen kom och hämtade mig från loppisen. Vi hade bestämt att vi skulle ta en liten utflykt!
Nämligen till Lego store i Mall of Scandinavia. Lördagen efter black friday är en perfekt dag om man vill slängas in i en simulering av helvetet. Smockat såklart och poliser utplacerade här och var gjorde inte känslan bättre? Min son och jag tycker väldigt mycket om Lego men vi får komma tillbaka någon dag man inte måste djupandas för att undvika en panikattack.
Hann dock bli förundrad och ganska sugen på den uppbyggda modellern av Hogwarts! Hade också velat ha en brittisk telefonkiosk eller en ”fridfull trädgård” som den kallades:)
Jag ska stå på en till loppis lördagen den 7:e december, alltså veckan som kommer. Det är Marie på Novi Studio som fixar den gången. Kom då! Jag säljer bland annat den här gamla armémössan i fårskinn.
Här är en länk till eventet!
Jag avslutar med en bild jag tog i fredags på vårt mysigaste rum, matrummet. Små rum är enklare att få till? Känner också att det är så jäkla lyxigt att få bo i ett tryggt hem, tar det inte för givet.
Vi hade barnvakt och skulle äta middag utan att bli avbrutna! Det var underbart.
Idag ska jag ta min systerdotter på bio, vi ska se Vaiana 2. Gu vad mysigt det ska bli.
Kram!
Hej kompisar
Det är så tröttsamt att vara på nätet nu, jag drunknar i marknadsföring för överkonsumtion. Något sista halt och hetsigt reklam-sms slank in imorse, jag svarade snabbt STOP.
En av få saker jag lagt en del pengar på som gett ordentlig valuta för pengarna är foton på mig och barnen. Ina har blivit en favorit att ha hos oss. Hon fotade ju även oss för min intervju här på The way we play! Ska beställa en fotobok med hennes bilder asap.
Har du en moder i din närhet och kanske är i ett kompigäng med resurser? Köp en fotosession med Ina i present till na! Det är sorgligt hur sällan mamman hamnar på bild tillsammans med barnen.
Det här är en tillbakablick till när ungarna var runt 8 månader och knappt fyra år. Första bilden när lilla P petar B i ögat, I die haha!
Tänk att jag haft så små och gulliga barn. Svårt att förstå!
Puss puss
Jo, jag försöker ju knuffa mig själv ur den bekväma bubblan där jag drar på mig underställ och stickad tröja. Lager ett och lager två i ull som ett förskolebarn. Inget fel med det, jag kommer fortsätta med det såklart. Komfort framför allt! Men visst borde jag kunna dra på mig nån kul skjorta eller färgglad byxa ovanpå långkallingarna.
Jag provade precis igenom några plagg för att testa olika kombinationer. Det funkade direkt!! Inser att det inte är plaggen det är fel på, jag har samlat ihop många bra grejer genom åren. Det sitter bara i huvudet.
Vad kul att det finns en endaste strimma grått ljus! Ja ja, perfekta foton är väl inte anledningen till att ni läser här<3
Nu kollar vi på några *looks* jag drog ihop
Det här kändes perfekt på julfest. Men vem går på julfest? Är det inte bara i filmer det händer? Jag har aldrig blivit bjuden på en sådan vad jag minns. Men det kanske beror mest på mig hehe. Kavaj 90’s H&M. Pumps med glitterstenar, ribbstickade tights, blank blus och liten väska. Allt från loppis.
Den här tunna innekappan är så fkn snygg. 90’s H&M även den. Från en av mina favoritbutiker Vint:ish
Jag har inte förstått mig på den här grafitgrå skimriga 90-talsskjortan. Färgen och texturen är mycket vacker. Kände nu att den absolut ska bäras instoppad
T-shirt är inte för mig, jag bär tunna tröjor i ull istället. Den här behöver noppas men kommer vara fin att bäras som en liten jumper à la 60-tal sen. Kanske med kjol?
Sånahär stora skjortor hittar jag alltid på stadsmissionen och liknande. De är ofta från Dressman. Kan vara slafsig på stranden eller tjusig på lokal i den här, perrrfekt
Kanske mitt bästa vintageköp. Jag såg den på flera meters avstånd i en butik i Paris, den sög in mig. Köpte na för 40 euro. Den måste vara ateljésydd, otrolig finish. Folk har stoppat mig på gatan för att fråga om den här
Storbyxa med många veck. 80- eller 90-tal
Urblekt, fläckig, gammal men underbar skjorta från Acne tillsammans med workwearbyxa 40-tal. Sandaletterna är 60-tal, äkta fynd från Sellpy. Bästa eran för piffiga små skor!
Ni har säkert redan märkt det men här kommer jag aldrig eller sällan lägga in länkar till olika saker. Eller jo, men bara till vintagebutiker. Dels för att jag inte tycker det känns rätt att uppmuntra till nyköp, dels för att nästan alla mina grejer är typ så 40 kr på Sellpy eller från loppis.
Nu ska jag försöka lära mig att klippa ihop collage. Jag tror att det kan vara bra för att få ned outfitidéer till konkret form. Jag är ju ändå bloggare nu, collage känns som en bloggig sak att ägna sig åt.
Kram
Jag har drabbats av the female urge att klippa lugg när man är lite förvirrad i livet.
Sexigt
Skönt att slippa se ett glest hårfäste dessutom
Undrar om mitt ansikte skulle kunna stötta en kortkort?
Har en klipptid bokad i januari, längtar! (efter att skapa en rutin för en frisyr som kräver mer underhåll än jag är beredd att lägga ned)
Vi får se hur det känns när det närmar sig. Puss
Jaha?
Är det en stilkris eller är det bara vinter? Förmodligen lite av båda. Jag känner mig splittrad och vet inte vad jag vill utstråla. Kanske vill jag inte utstråla någonting alls utan bara gå i ide. Gräva ned mig i en håla för att vila en stund.
Något som kan funka är att gå tillbaka till gamla bilder för se vad som faktiskt kändes rätt. Jag inser nu vad värdefullt det är att alltid ta en snabb bild i spegeln innan jag springer till bussen! Bilderna är tagna under året så det är mest vår- och höstkläder men det går att se mönster ändå. Eventuellt intressant för ingen förutom mig eller så kan det var kul att se? Det här kan bli steg ett i att försöka komma ur en stilsvacka. Oavsett, låt oss:
I provrummet på Stadsmissionen. Dramatisk silhuett och mörka färger
Det bästa jag har: kavaj
En annan kavaj- och klar byxkombo
De här blåa byxorna köpte jag på Humana. De ger mig Brooke Callahan-känsla, målbild för kommandesommar också!
Har nån missat vilken min favoritfärg är?
Långa linjer, alltid solglasögon, gärna örhängen
Ull och bomull, markerad midja och vidd
90-talskavaj och jeans. Har sällan jeans men tre par ligger kvar i garderoben
Ok, den här byxan är en MVP
Den här tunna kappan är smutsig och sliten. Älskar den precis som den är <3
Om det inte är blå byxa är det en svart. Löst sittande och i ull, siden eller viskos
Visst kan man se en röd tråd? Långa linjer, struktur runt axlarna, kavaj, lite drama, svart, grått med ett starkt fält av en klar färg. Kolsvarta solglasögon, liten väska, örhängen.
Nästa steg är att prova igenom nästan allt i garderoben för att försöka klämma fram lite inspiration till outifts. Min hjärna jobbar väldigt mycket med out of sight, out of mind så det är bra att påminnas om vad som faktiskt hänger där och dammar. Jag vet knappt!
Vi hörs om det. Kram
Det här är inget gräv jag själv har gjort, se det mer som ett tips på ett konto jag tycker ni ska följa. Makeupartisten och Marilyn Monroe-fanet Erin Parsons gör alltid kul spaningar med historisk inriktning. Här har hon tagit reda på vad Joan Collins bar för dofter och hur hon parfymerade sig själv. Det är galet och jag älskar det. Det här är citat från Joans Beauty Book, lyssna:
”Learn to layer scents, as you would layer shades for a subtle make-up. Begin in the bath with perfumed soap and bath oil, then afterwards use scented dusting powder and body lotion. Spray on cologne, then follow that with the perfume itself. Spray the hem of your skirt with perfume; rinse your tights in scented water”
Är det inte fantastiskt? Så mycket 80-tal, noll finlir. Ös på med det bara! Jag blir sugen på att göra ett empiriskt test och se exakt hur starkt jag skulle dofta efter en sådan behandling.
Den här boken vill jag få tag på!
Erin verkar vara en fena på att hitta gamla parfymer och gammalt smink på nätauktioner och hon lyckades få tag på en av Joans faktiska favoritdofter. Bal á Versaille av Jean Desprez.
Det finns även en parfymlista i boken där Opium av YSL beskrivs som ”modern”. Ni som doftat på gamla Opium vet hur den ter sig. Visst är det roligt att den stilen var modern då? Shalimar sägs vara ”sexy” och ”has ’wow’ appeal to men, women, babies and dogs” hahaha
Kram
Svackan just nu är ett faktum och jag sover mycket och stickar på dagarna. Jag har alltså inte så mycket för mig utanför hemmet men här kommer en slumpmässig kamerarens.
Är jag sist på bollen ang att tycka att Scenkonsmuseet är ett toppenställe? Jag köpte årskort och längtar efter att gå tillbaka, med eller utan barn. Ungarna älskade det och fikat på Stora bageriet var megagott.
Det finns kostymer man (barnen) får prova. Jag tycker den här från Aniara på Kungliga operan 1954 är fantastisk! Blev inspirerad.
Funderar på ett sätt att bära upp ett set med matchande mössa:):)
Min man och jag var på Miyakodori för ett tag sen. Det var faktiskt helt sjukt. Nästan allt var jämngott men ett grillspett med kyckling- och fläskfärs stack ut, även den här matchadesserten med hallon. Ugh, drömmer fortfarande om den här maten ibland.
Jag älskar smink men ibland känner jag att jag liknar MJ när jag har mörkt runt ögonen. Här om dagen tittade mitt observanta barn på mig noggrannt och sa sedan att jag såg ut som ”Majkon Jackson som sjunger Beat It” hahaha hjälp.
På tal om smink. Bra look av Cameron Polonet
Månen lös in genom takfönstret som en strålkastare en kväll.
Sista då, ett skryt om en gullig krona jag sydde åt mitt barn. Improviserade ett mönster, klippte, tänkte och sydde samtidigt som jag sjöng barnvisor för ena ungen samt byggde lego med andra ungen. Alla föräldrar förtjänar medalj för sånt här?
Kram
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren