Åh men hej!
Hoppas julen var mild mot er. Jag vet att den här tiden kan innebära mycket ångest för många. Hos mig har vi utvecklat ett sätt som faktiskt gör det avslappnande och roligt för alla i familjen. Jag brukade vara väldigt ledsen på julafton men sedan jag blev förälder har jag fått chans att omvärdera.
Normalt köper vi inte klappar till vuxna men i år passade vi på att ge varann tvål, badsalt och doftljus för att fira in att badrummet faktiskt blev klart. Två dagar innan julafton. Vi tittar!
Inte så snyggt med plasten kvar men den doftar starkt nog på det här viset! Så får jag sakta skala den, precis som en wunderbaum. L:A Brukets Koriander är det bästa vi har på hemdoft. Finns som ljus, stickor och sån här garderobskartongbit
En fast bit tvål. Jag älskar aleppotvål i vanliga fall men valde en specialare den här gången. Från ett av mina favoritmärken Perfumer H i doften Ink
FabLab har ljus från Kanadensiska Milkjar. Det här är Bohemia, doftar salvia och lavendel. Alla i serien är otroliga!
I övrigt känner jag mig mycket intresserad av oljor, vaxer och krämer att parfymera mig med, snarare än en klassisk spray. På COW finns ett märke som heter Matiere Premiere som har fina krämer i pumpflaska. Även Frederic Malle har lotion och tjockare body butter i vackra burkar. Ska även ta en sväng på Lush för att dofta igenom deras solida parfymer som kommer i en liten burk. Diptyque borde också ha?
Har ni några tips på fina dofter i annan form än spray? Please do tell. Kram
Hej tomtenissar!
Jag håller på att skaka byggdamm och ställa saker på sin riktiga plats efter stambytet. Jullovets första dag får man väl räkna från idag och alla gick mig på nerverna från första sekund. Vi får lägga upp en lös plan med aktiviteter så att vi inte blir knäppa. Som NPF-familj upplever jag ibland att vardagsrutiner kan vara enklare att hålla fast vid än helger och lov.
Klädlagningshögen blev en tröja tunnare idag. Kände mig så fkn duktig som fixade ett hål så nu tänker jag skryta om det i en serie bilder!
Pälsängrarna var här. Folk får panik av ohyra men ärligt talat är det vi som lever i deras naturliga habitat. Det handlar bara om tur ifall ens plagg inte blir angripna
Avigsidan. En liten bit av en annan trött ulltröja för att lappa – like so
Sydde fast lappen på avigsidan med osynliga stygn. Såhär ser det ut på rätan. Viktigt att använda sysilke och inte polyester- eller bomullstråd på ullplagg!
Sen drog jag ihop hålet från rätan, helt ok noggrant men inte så petigt att jag tröttnade mitt i. Inte så tokigt!
Jag brukar mäta mitt intresse för ett plagg jag vill köpa genom att tänka: ”Skulle jag anstränga mig för att laga eller lämna till skräddaren om den gick sönder?” Om nej får det hänga kvar.
Nu ska jag försöka checka ut från nätet över helgerna. Tycker det är så himla tråkigt att se andras julfiranden ändå:) God jul och gott nytt år! Vi hörs i januari. Glad att ni vill läsa här <3
Hur har ni det? Stressade?
Ni vet hur det går till vid det här laget. Jag har varit en runda på söder. Fötterna liksom rör sig av sig själva mot FabLab. Helt plötsligt var jag bara där! Sprayade på mig ett för mig nytt märke: IGGYWOO! Underbart namn.
Jag testade både Bohemian Water och Flower Boy från Iggywoo. Kände direkt att det här är en stil jag är överens med! Flower Boy började med en pust av blomsterbutik, eller kanske lite gammalt blomstervatten? Definitivt muskig med citrusnoter plus ljusa blommor. Senare torkar den ned till en överdos av ambroxan. Jag gillar ambroxan men kan tycka att det är ett lite slappt grepp att överdosera den för att dra till sig uppmärksamhet. Missförstå mig ej, jag är mycket glad i hur den doftar. Känns lite som Freudian Wood från Wienerblut. Även den står på FabLab.
Bohemian Water känns lite mer subtil och nära. Solig, salt, varm hud, neroli. Jag tror man skulle bli kär i någon som doftade såhär?
Innan dess var jag en sväng på Nitty Gritty. Jag är ju tokig i Perfumer H och de har nyligen fått in Saddle! Har ni testat Amber Kiso från DS & Durga? Saddle kändes lite som Amber Kisos mjukare och mindre riviga kusin. Mmm så go.
Hulk, så fina smycken de hade inne på NG också.
De här kinesiska lamporna är förtrollande tycker jag. De påminner mig om när jag besökte Peking för att hälsa på min man när vi precis blivit ihop.
Det var det. Kram på er
Started from the bottom, now we here. Vi har kommit en bra bit med det här badrummet! Det kommer vara 95% klart i slutet av den här veckan, sedan kommer handdukstorkarna i januari. Ska jag visa hur det såg ut när vi flyttade in?
Såhär såg det ut när vi flyttade in. I behov av fix!
I väntan på stambyte var det inte värt att göra några mer seriösa ingrepp. Ny färg fick duga
Det här är hallen vid tillträde. Badrummet ligger en halv trappa upp här
Noll förvaring
Alltid bra hjälp hos Toniton<3
Färgen är Alcros Stratosfär. En rörmokare som var här sa ”lägg INGEN energi på det här badrummet förrän ni ska renovera”. Gillar ett ärligt proffs
Jag misstänkeratt det var ett lager kakel på ett första lager men är inte säker
Nu i höstas revs det
Och byggdes upp igen
Och nu är vi här
Sidospår: ny blandare i köket i samband med rörbytet. Det är stor skillnad på olika blandare! Den här nya från Tapwell är så mycket bättre än den förra vi valde för ett par år sedan
Skåpet kom upp idag. Jag stör mig lite på att det inte sitter i underkant med fönstret. Värt att flytta på, eller vad tror ni?
Det läskiga är att jag aldrig gjort badrum förr så alla beslut är viktiga men känns som gissning och ett test. Men så är det liksom på riktigt! Känner mig som en låtsasvuxen.
De har hela tiden sagt att det ska vara klart 20:e december och att de aldrig missat en deadline. Det här kanske blir den första gången då… Badkaret är inte på plats… Och det ska kaklas in… Orkar inte ens känna något inför det just nu:):) alternativt kommer jag explodera. Har inte bestämt mig än.
Längtar efter att kunna ta tag i min personliga hygien igen! Tänk att låsa dörren och sitta där inne och uggla i badet med tända ljus, nåt trevligt badsalt, väldoftande oljor, nya handdukar. Jag kommer BO där inne!
Kram
URK! Muskelvärk, ett ömmande tryck bakom öronen och lite kallsvettningar. Virusen har kommit ifatt mig. Perfekt tillfälle att dyka ned i eskapismens pöl. Kom, vi tittar på vad jag sparat på senaste!
Åh, vad det är fint med reliefer
Ni följer väl Sardellen? Tyckte det här inlägget gnistrade till lite extra
Jag screenshottade det här från Julias blogg. Fint att ordna prylar såhär, hemtrevligt
Fin ärm på rätstickad tröja. Bakri Bakhit, 2000
Jag är lika förundrad varje gång jag ser Paula Vottelers broderade väskor
Vackra flätor via @vintageafricanwomen
Fin struktur i tyget hos Amy Lawrence
Mattor är svårt! Den här var fin, tror nåt liknande skulle passa här. Via @hunterhouse_design
Fint med det rosa + skulpturerna. Via Grace Cobb
Det var nog det. Nu ska jag sticka lite på en rosa mössa, min dotter har önskat sig en. Hoppas jag slipper bli väldigt förkyld, det hade varit toppen att kunna fixa lite inför jul. Kram!
Hej! Jo. Jag går vidare i mitt uppdrag, att försöka känna varma känslor för min garderob igen. Det funkar verk-li-gen att prova igenom alla kläder som hänger och dammar.
Bokstavligen alltså. Ett fint lager kakelpartiklar ligger som nyfallen snö på axlarna på alla plagg här.
Det där med att shoppa i sin egen garderob osv. Jag har typ inga pengar just nu (dock tillräckligt till det nödvändiga, tack gode) och en naturlig effekt av det är såklart att jag inte kan spontanköpa en okej kjol på Myrorna här och ännu en svart sidenskjorta på Sellpy där. Och vet ni vad, det är en sån lättnad. Många har ett kristallklart shoppingberoende även om det sitter långt inne att erkänna det, jag är en av dem. Det gäller det även om det är second hand.
Jag har en beroendepersonlighet så för mig funkar det bäst att kapa cold turkey. Upptäcker att finns annat att roa sig med än att köpa. Det hade dessutom varit så himla dumt att fylla på en redan full garderob. Jag har drygt en halv vägg med kläder, nästan groteskt ju?
Nåväl. Här är några av mina MVP’s. Kavaj och mjukisbyxa är nästan en uniform för mig. Klack bara på bild, aldrig i verkligheten. Fick ont i tassarna efter en halv minut. Vet ni, det bästa med den här flödande byxan är att jag bekvämt får plats med underställ under.
Ett av mina bästa fynd från sellpy. Typ 30kr och helt i ull, otroligt faktiskt. En mycket liten man måste ägt den här kavajen innan mig
Den här har ni sett. Favorit från Ganni
Liten linnekavaj som här låtsas vara skjorta. 00-tal.
60-tal (?) från en vintagebutik i Paris
Påminnelse till mig själv om jag nån gång står i en affär med en kavaj i handen: häng tillbaka den din dåre! Allt finns redan hemma.
Vad är era bästa, finaste och mest använda plagg? Det vore så kul att höra. Kram
Det har gått ett och ett halvt år sedan jag lade upp för det här linnet första gången. Av någon anledning valde jag Sandnes Petit Mandarin, alltså bomull istället för de rekommenderade garnerna i mönstret.
Någon gång i framtiden, om det nu blir av, ska jag göra den i siden. Kul projekt var det inte. Lärorikt? Ja. Jag har lärt mig att jag hatar bomullsgarn:) Samt att jag ändå fått i ordning på resår på väldigt små stickor till slut. Strukturen är vacker, det måste jag erkänna. Och jag blev nöjd med hur plagget ser ut och känns på till slut.
Nu kom jag på varför jag valde bomull. Det finns i väldigt klara färger. Knallvitt!
Det framgår inte riktigt på bilden men den är croppad som en bh ungefär. Jag ruttnade på att sticka resår men den är avsedd att vara normallång. Jag har tillräckligt med garn till en till fast i i blått (självplågeri!) så den kanske får sluta på höften.
Det är såklart ingen som tvingar mig att göra klart ett projekt jag inte tycker är kul men jag vill. Det är en myt att allt ska vara så himla roligt hela tiden. Att vara kreativ innebär att köra på utan att analysera det man gör medan man gör det. Det kan vara tråkigt och lärorikt på samma gång
Dessutom är det en bra övning för att stävja köpintresse. Jag vill ha ett linne och då får jag plågas lite på vägen till att kunna bära det. Känns rimligt på nåt vis. Mer rimligt än att plagget existerar för att en småbarnsmamma på andra sidan jorden vaggar sin bebis bredvid symaskinen samtidigt som hon jobbar ett 12-timmarspass för ett korrupt storföretag.
Nu ska jag komma på hur linnet ska stylas. Jag vill inte att det ska se för 2004 boho ut.
Har ni stickat nåt på senaste? Kram
För ett tag sedan scrollade jag Pinterest efter foton på Miles Davis, en gubbe med riktigt bra stil. Jag stannade vid den här bilden. Det tog ett par sekunder för mig att inse att han faktiskt bär en frottéhandduk. Nå väl, en bra look är en bra look!
Gissa då om jag blev glad när jag hittade den här kjolen på Myrorna ett tag senare. Rätt likt en handduk va?
Han kunde verkligen sina accessoarer! Solglasögon och ring på lillfingret.
Fint med brun mocka till blå byxan.
Ja Bitches Brew-eran. Lite mer excentrisk, minst sagt. Hans album stod alltid i hyllan under min barndom och jag minns att jag tyckte att han såg så jäkla läskig ut när han började ”åldras”:):) aka att olika substanser tog ut sin rätt antagligen.
Både den klassiska och den knasiga stilen har nåt, visst?
Hej på er damer
Jag har börjat bära kjol. Många kjolar har inte fickor, ju. Var ska man då lägga sitt cerat och sin telefon?! Jag har tittat och tänkt på magväskor och sådana accessoarer som liknar verktygsbälten. Fast i helt svart och i något fint material.
En liten pung kan också funka
Jag vill verkligen försöka ändra min hjärna och ställa in mig på att vara en skapare istället för konsument. Är självklart fortfarande en slav under all ”inspiration” som egentligen är ren marknadsföring. Kan det vara en del av ett skifte att se och försöka göra själv istället för att se och vilja köpa? Sticka och sy löser jag skapligt och då är det en rimlig begränsning. Kläder måste ta tid att få fram.
Reese Blutstein i minihotpants. Fint att sticka i ull och mohair!
Vidare till annat som inte direkt är sammanhängande.
Vet inte om jag pratat så mycket om fötter och skor här, mer på instagram. Jag har gått över till att bära skor som har s.k. bred tåbox och ingen klack pga tjall med ichias och bäckenet. De kan kallas barfotaskor eller minimalistiska skor. Det har varit svårt att hitta bra skor som ser ok ut men plötsligt hamnade fyrkantiga och runda tår i trend!
Dessa blanka socktassar från Carven är inte barfotaskor men liknar sådana lite.
Enkel och bra look
Syltigt smink. Det känns intressant. Av SiddharthaSimone
En blir sugen på att måla något i grön linoljefärg.Det är fint när man slipar med fint sandpapper mellan varje lager så att det blir högblankt
Snart ska jag lägga ned skärmen och ta upp ett tyg eller ett garn. Tänkte kanske sy en liten väska, visar om jag får ihop något!
Vad unikt att jag läser Intermezzo av Sally Rooney, känns som en tjejvintergrej att göra. Jag har läst två av hennes andra böcker och gillade mycket. Intermezzo kändes stel i ganska många sidor men nu börjar den smälta. Vad tycker ni om den?
Kram
Heeej!
Har ni noterat att det är väldigt många som hoppar på kryckor just nu? Jag kanske borde köpa broddar.
En annan sak: Jag har fallit av parfymvagnen. Det är inget dramatiskt med det, jag är en periodare gällande det mesta. Precis som med stickningen, antingen sitter jag som besatt och räknar maskor medan barnen skriker i bakgrunden, eller så vill jag inte titta på eller höra något om arbetet på två veckor.
Det är självklart alltid ett alternativ att låta bli parfym, vilket jag definitivt gör om jag inte känner för det. Men ibland vill en bara ha en liten puff ändå. Det här har jag haft på senaste. Mjuka, milda dofter.
Molinard Héliotrope(rip, producerasej längre) och Korres Lefko
Oldie från 1999. Pudriga ljusa blommor
Molton Brown Milk Musk edt. Edp finns också men är inte lika sval och fluffig som den här
Dior Pure Poison. En av de bästa i sin kategori men som får gå i pension. Jag har inte helt positiva tonårsminnen av den här
Replica Lazy Sunday Morning. Balanserarmot något lite för fräscht för mig, gillar ändå
Honorable mention: Diptyque Fleur de Peau. Min man kände den på mig och ba ”har du duschat?” Haha. Rat girl.
Vi får se när det riktiga parfymsuget kommer tillbaka.
Puss på er
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren