Hej! Jag ligger till sängs med ännu en seg omgång huvudvärk som följeslagare. Är således helt doftfri, det klarar jag inte av.
Jag tänker på stickning. Det gör jag ofta men ännu mer nu när kylan small till. Man måste ju hålla öronen varma! Min gråa fluffiga Beanie no 5 är ljuvlig men lämnar ju öronen utanför. Det går bara inte, så jag har köpt garn till en hätta. Precis en sån jag brukar sticka till vänners nyfödda men det här gången till mig:) Försöker intala mig att jag ska ge intrycket av viktoriansk, dramatisk kvinna och inte enorm bebis men vi får se.
Jag stod framför garnhyllan och hummade en stund, funderade på färg. Kanske blått eller pärlgrått? Drog sen åt mig ett svart nystan ändå. Det är Sandnes Alpakka Ull och den ska få en följtråd av siden och mohair.
En sådan! Mönstret hittar ni här.
Hallå, är inte den här väskan i form av fisk väldigt rolig? Jag såg att Textilkulla stickat den och jag sparade direkt i min vill göra-mapp. Mönster av Ratanseawitch
Tröjor har jag stickat några stycken men aldrig en cardi. Vill testa den här i bouclégarn från Deima
Och nu lite annat än stickning. Jag blev på gott humör av det här vackra broderiet
Vår soffa har sett ett och annat de senaste åren. Den behöver sig en ordentlig tvätt men tills dess kan jag slänga på ett fint tyg, som här
Född med silversked i munnen är jag ej men om jag vore det kanske den hade sett ut såhär?
Vi körs, kram
God dag.
Jag får ibland nyfikna frågor om hur jag har tid att sticka och hålla på med andra grejer hela dagarna. Det ska jag berätta! Jag är sjukskriven för utmattning. Känslorna inför det är blandade men sjukskrivning och vila är helt enkelt fullständigt nödvändigt just nu. Det är ett sjukt samhälle vi lever i där återhämtning är något man stressat ska klämma in i sin ”vardag” som består av 90% aktiviteter som långsamt gör en sjuk. Ett mentalt fängelse är vad det är. Eller ja, jag talar för mig själv och kanske några andra som också har NPF? Vårt nervsystem är komplext och lite mer känsligt än hos en del andra människor helt enkelt. Samhället är inte utformat för oss.
Från och med i våras behöver jag helt och hållet skapa en anpassad vardag och en framtida sysselsättning jag kan stå ut med i längden utan att köra mig i botten gång på gång. Jag kommer nog aldrig göra karriär eller tjäna mycket pengar och vet ni vad? Det känns faktiskt helt okej.
Jag är rik på kärlek, som en säger!
Man får och ska göra roliga och återhämtande saker som sjukskriven. Att gå på parfymrunda är en sådan för mig, häng med!
Jo juste. Såhär ser jag ut idag. En grådvärg sminkad i Westman Atelier. Deras Complexion drops ger verkligen den typen av artificiellt stöd min yttorra fnashy behöver just nu:) Lyster!
Det hade kanske sett tjusigare ut om jag hade tryckt tillbaka korkarna ordentligt
Nu till det titeln på det här inlägget påstår att det ska handla om. COW har tagit in Essential Parfums. Kul ju! Jag har bara läst om dem hittills. Det är en enkel, avskalad linje med information om vilken parfymör som står bakom respektive doft. Jag gillar det. Mitt första intryck är att det är generellt subtila dofter men vi får se hur de känns när jag provar ordentligt.
Det enda sättet att utvärdera parfym ordentligt, att köpa sample sets. Återkommer om dessa, var säkra.
På vägen från COW kom jag på hur snyggt det här konstverket vid Östermalmstorgs tunnelbana är.
Promenerade hemåt och på gatan i närheten av Nytorget fångade jag en doftslöja med näsan. Jag backade, ni vet som en seriefigur som känner doften av nylagad mat, och gick dit parfymen ledde mig. Det var alltså in på A.P.Cs butik där de eldade ett doftljus med doft av mandel. Mycket god! De har väldigt trevliga ljus och dofter för hemmet. Även dusch- och kroppsgrejer som doftar neroli som ni ser här.
Har jag redan skrivit om de här nyligen? Det känns som det.
Sedan var doftrundan slut. Har ni testat nån av de här grejerna? Vad tyckte ni?
Hej på er!
Att scrolla är ju tyvärr en hobby för mig och här kommer sånt jag pausat vid nyligen.
Jag drömmer om att sticka en tröja som är en perfekt mash up av de här två. Hög polo som inte är dubbelvikt likt den vänstra men med en passform som en bubbla som den högra. Bred men croppad. Ha! Som om jag inte redan har tre stickprojekt i gång som behöver göras klart. Eventuellt kan jag göra min sweater no 23 som jag gör nu så den liknar de här. Om jag hade ägnat min tid åt handarbetet istället för att glo på telen hade jag kanske haft en färdig tröja vid det här laget men men!
Hajade till av den här eleganta uppsättningen som hedrar ett lockigt hår. Synd att det är ovanligt.
Linda var hos mig och jag provade hennes Louvre sweater (mönster av Petiteknit) som nyligen flugit av hennes stickor. En fantastisk tröja i ett mjuuukt ullgarn jag tyvärr glömt namnet på. Det kändes som en väl ingången, mjukt tvättad bomulls- och ullmix som legat i sommarstugan och burits i 20 år även om den är sprillans ny och helt i ull.
Jag följer några Tibi-kvinnor på insta för stylinginspiration. Deras stil är ofta avslappnad, mixad och kreativ. En favorit är Fana som är mycket bra på att få ihop färger och strukturer, fastnar ofta vid hennes bilder.
Jag vill verkligen inte se ut som att jag är eller vill vara rik. Det är nämligen extremt långt från verkligheten:):) Ändå dras jag ofta till sån här preppy killstil. I och för sig klär jag mig inte så längre, är mitt uppe i en grov stilkris! Tänkte skriva mer om det längre fram om jag kommer ihåg.
Den här krisen beror mycket på att jag plötsligt vill klä mig som en stram kulturkvinna? Stora sjok i naturmaterial och lugna färger. Typ mitt emellan Georgia O’Keefe och Erykah Badu om ni fattar? Jag tycker att Znali liknar det jag tänker på.
Jag avslutar med en kul outfit med kompakt, virkad hatt hos Sofie Ken
Hoppas helgen är ok hos er såhär långt. Puss
Halloj där
Visst funkar det helt ok att mota höstdeppen med kul små aktiviteter? Eller kul lite större aktiviteter. Jag och min äldsta vän (inte äldst som i mest gammal utan som jag har känt längst) bokade en silverworkshop hos Marie på Novi Studio för att skulptera och gjuta våra egna silverringar!
Silver var inte ett bekant material för mig så jag var mycket spänd. För några dagar sen var den färdigbearbetad och klar för att plockas upp. Såhär var det, på ett ungefär.
Mysig studio här på Novi. Förutom jag och min vän Andréa var det en till person på workshopen, det råkade vara Saskia! Så kul att ses irl. Vi hade genuint roligt från första minut, det kändes som att vi hade träffats förr.
Vi fick först skulptera utseendet på ringen i en bit vax. Fila, skära, såga eller bränna för att få till den effekt och form som vi ville. Jag gillar ju ett *sleek* utseende på accessoarer så jag satsade på en slät kulle. Här är jag ungefär halvvägs, ni ser?
Marie hjälpte till med de kritiska momenten. Här, mitt i processen att överföra formen av vaxmodellen ned i gjutsanden.
Tada!
Gjutet. Sedan gjorde Marie allt efterarbete med att såga, fila och putsa.
Polerad och klar. Jag är så nöjd va. Formen och silvrets kalla, lysande yta är förtrollande. Kan stanna upp bara för att glo en liten stund på min egendesignade skatt.
Det var en underbar kväll. Jag säger det helt utan att överdriva! Vi fick goda snacks (jag blir lätt charmad av bra snacks), pizza, kul dryck, musik, hantverk och umgänge. Jag fick en riktigt skjuts i inspiration och har börjat tänka på hur jag ska inkludera mer handarbete i livet, förutom det jag redan håller på med. Vill bli silversmed nu!!
Boka workshop på Novi om du kan och vill, det var ljuvligt. Är ej sponsrad, bara genuint nöjd och glad.
Kram kram
En observation. Mycket vackra. De talar lite samma språk på något vis va?
Phoebe Philo 2024
Okänd designer 1962
Om någon känner igen väskan från 1962, please do tell!
God natt på er
Många uppskattar verkligen inte när en parfym doftar tvål. Doft är såklart en subjektiv upplevelse som baseras på minnen, känslor och vad man är van vid så det är inte konstigt i sig.
Jag tycker ändå det är liiite svårt att begripa, tvål förknippas ju med att bada, bli ren, vara omhändertagen? Underbart. Jag minns mina barndomssomrars rundor på marknaden i Apt där tvålarna låg i långa, färgglada rader. Lavendel, jasmin, ros, verbena.
En gång, kan jag varit runt 12 år kanske, skulle jag tvätta mina kläder i den toppmatade tvättmaskinen vi hade i sommarhuset. Jag öste på med ett tvättmedel från en dunk med en tupp på etiketten. Det var som flytande marseilletvål! Tvätten luktade otroligt gott, ett starkt doftminne från barndomen. Jag har letat och letat efter det här märket i vuxen ålder utan att ha hittat. Fick hög puls när jag såg att Emme Crona som bloggar här på TWWP la upp bild på exakt det här medlet!!
Bild från Emme Cronas blogg. Måste beställa det här asap! En del av förklaringen till att jag inte lyckats googla fram detta. Det är italienskt, inte franskt som jag mindes!
Vad olika personer uppfattar som tvåligt antar jag skiftar beroende på vilken tvål man vuxit upp med? Vi hade Barnängens vita hårdtvål på handfaten, i duschen stog en flaska parfymfri Lactacyd. Ofta är tvålar parfymerade med jasmin, ros, neroli, kanske sandelträ i vissa fall. Just ren neroli får mig att tänka på såpbubblor eller diskmedel.
Aleppotvål har en egen karaktär på grund av lagerbärsoljan den innehåller. Känns lite som något en måste vänja sig lite vid men nu älskar jag den.
Jag och Linda har ett avsnitt av Eau de Pod som heter just Tvål. Lyssna på det<3
Bilder som dyker upp i mitt huvud på det här temat är klassisk man i 50-talsfilm. Krispig, vit skjorta man drar på efter kvällsduschen innan middagen en sommarkväll vid Medelhavet. Snäll, mjuk farmor. En bit marseilletvål på handfatet i ett badrum med vita kalkade väggar och terrakottaplattor på golvet.
De senaste åren har det dykt upp en trend med mjuka, krämiga muskdofter. Jag tror det var en pandemigrej, folk ville känna gamla bekanta och trygga dofter. Tvålparfymerna går på samma spår men drar ofta åt ett blommigare och kärvare håll tycker jag. De här kategorierna tenderar dock att överlappa! Tvålarna har något torrt och kalkigt som hänger i bakgrunden jämfört med de rent mjuka muskarna som kan vara sötare och påminna om ren, insmord hud.
Här har jag två riktiga hits på temat:
Vi får inte glömma att flera äldre och nyare klassiker definitivt håller sig på det här temat!
Kan ni komma på fler parfymer som doftar tvål? Vad är er inställning till tvåliga dofter?
Kram
Hej!
Jag tänkte prata om smink. Det är omöjligt att slingra sig loss från samhällets skönhetsnormer, vithetsnormer och om ingen såg en skulle man inte sminka sig osv MEN! Det är också att få vara kreativ, använda sitt ansikte som kanvas, experimentera med färg, skära ut en bit tid som bara är för en själv.
Jag som är en Cool Winter letar efter färger med helt kalla, alltså blåa undertoner. Röda läppstift får vara ordentligt mättade, intensiva och plocka upp bäriga noter, som krossade hallon. Ögonen kan gå i koboltblått, skimrigt blågrönt och kolsvart. Eller så kan det vara isiga pasteller med kritvit bas och ha silvrigt glitter. Man får tycka vad man vill om att avgränsa sig till en färgpalett men just gällande vilka nyanser en lägger i ansiktet gör det ändå stor skillnad.
Jag gör alltså inga krämiga, soligt beachy varmbruna latte makeup-looks. Intrycket ska vara kontrastrikt och kanske grafiskt. Om jag inte känner för något färgglatt väljer jag gråbruna pennor vid ögonen och läpparna tillsammans med svart mascara.
Ska vi titta på några grejer jag verkligen gillar att måla mig med?
Idag! Foundation är nästan omöjligt att matcha min olivtonade hy. Jag är tydligt grön när man verkligen tittar! Westman Atelier Complexion drops i färgen IV slår varken över till orange eller rosa på mig. Westman har också ett intensivt rosa rouge som heter Poppet. Ögonbrynsprodukter är jag aldrig noga med, jag rotar fram någon svart gel och penna ur närmsta rea-låda. Just nu har jag Thick it Stick it från NYX, den är bra.
Sephoras Lip stain i nr 94 är en sant bärig, lysande rosaröd. En av mina favoritnyanser. Känns helt ok på läpparna.
Ooh, dags att rensa necessären ser jag. Jag blir stressad av att gå ut utan att ha parfym, läppbalsam, läppstift, handkräm och eventuellt nagelolja. Jag försöker fasa in naturliga och/eller ekologiska produkter, speciellt på läpparna. Dr Lipp’s läppbalsam är bra på riktigt och det säger jag som är väldigt narig. Decubal-bra fast utan petrokemikalier. Hurraw Plantcolor är också fin men vårdar inte så mycket om man är riktigt torr.
Ögonpennan är Victoria Beckham Surfside, läppstiftet Nars Damned. De här drar eventuellt lite mjukare och varmare men går att mixa med svart eller kallt brunt
Hoppas det var hjälpsamt för er som också letar kalla nyanser och intressant för er andra ändå.
Vad är ert förhållande till smink?
Jag var i huset för att kolla läget med stambytet. Passade på att underhålla min stackars bortglömda kombucha, den behöver fyllas på. Det är lika fascinerande och läskigt varje gång jag plockar upp ytkulturen. Tänk att det finns en bakteriekultur där i sörjan som bygger en ny slajmklump varje gång. De ser olika ut vid olika bryggningar också.
I övrigt är jag på väldigt mulet humör. Går i ilsken takt med armarna i kors och torkar en och annan tår med min ullponcho. Den blev fläckig för jag glömde bort att jag sminkade mig idag. Jag känner för att fatta mig kort, så det kommer jag göra. Jag har ändå gjort och sett mysiga och fina grejer de senaste dagarna. Häng med!
Ytkulturen från kombuchan
Igår tog vi en tur till Margarethaparken i Enskede för att möta upp vänner. Vilket bra val av skor i novembers kyliga duggregn:) Jag gillar idén att förlänga skosäsongen med hjälp av ullsockor men nog var det lite för kallt för ballerina den här gången.
Min unge, djurviskaren
Efter parken en fika, sedan en sväng in på Bergenströms rekvisita. Jahopp, då är det jag som vill byta inredningsstil. Visst vill man det efter att ha andats in atmosfären där inne? Stora möbler i massivt, patinerat trä. Sliten marmor och gjutjärn. Jag hittade en bok här som jag vill köpa till syrran i julklapp.
I fredags mötte jag upp Linda och Betty på en stickträff. Stickträffar är fan bland det bästa vi har. Om någon här vill hänga på, skriv! Vi håller till på en bistro i söderort.
Då ville jag dofta lite gott så jag sprayade Salt av Perfumer H. En parfym som påminner om något ätbart men inte sött! Den känns lite som en salt lag, fast inte likt dillpickles utan friskare och renare. Underbart är det.
Sista då. Mitt bästa schampo är slut! Det enda som verkligen biter på en fjällande hösthårbotten (förlåt TMI). Det doftar exakt som ett badskum jag hade som barn.
Nu ska jag gå till ett av mina mysställen, Gryningen för att köpa sandelträolja.
Puss
Min favoritfärg, blå. Här är lite jag sparat på det temat:
@fashmagflashbacks
@justinemenard_
@ode_to_form
@jambk_
@old_fashion_editorial
@cajal__
@double3xposure
@collectorwalls
@imstuckin.1999
@agmesnyc @sasha.mei
@picksdesign
Kram!
Jag vaknade upp med ett milt halsont och sviktande doftsinne så jag ägnar mig åt annat än parfym. Vi är två veckor in i stambytet och jag är aldrig så medveten om privilegiet i att ha ett hem som känns återhämtande som nu, när vi inte bor här fullt ut.
Aldrig kan jag välja ett spår och vila i det, jag är kluven till allt. Dels känner jag att renovering och inredning något som är förunnat en viss skärva människor i samhället och det är en exklusiv och exkluderande, mycket dyr aktivitet. Å andra sidan är man väl bara ett däggdjur som vill fixa ett tryggt och fint bo åt sig själv och sina ungar? Plus: det är kul!
Det mesta i vårt hem är ärvt, loppat eller från nätauktioner. Några grejer är ordentligt genomtänkta nyköp. T.ex bord, hur kan det vara så svårt att hitta rimliga soffbord? Man måste typ bygga ett själv.
Egentligen är jag nog inte så bra på inredning. Eller såhär, jag har svårt att visualisera en hel bild och ett koncept i huvudet men jag vet exakt vad jag vill ha när jag ser det. Mer detaljstyrd än konceptuell antar jag. På loppis lämnar jag aldrig bra lampor, fina tyger, speglar och konst. Jag läste ett tips att man kan ha sju ljuskällor i ett rum. Det låter mycket men de utrymmena jag känner mig nöjd med hemma har faktiskt många lampor.
Konst konst konst. Jag är uppvuxen med en förälder som är konstnär så jag har nog en sorts preferens med mig hemifrån. Jag bläddrar alltid bland tavlorna på loppis för att leta svartvita etsningar, ofta med lite dystra naturbilder eller abstrakta motiv. Även oljemålningar, gärna bleka landskap eller stilleben. Jag bryr mig väldigt lite om att det ska vara ett visst namn men har en bevakning på Gunnar Norrman på Auctionet. Med etsningar kommer du undan med lite lägre priser än t.ex oljemålningar. Bra!
Älskar den här delen bredvid matbordet. Jag vill ha mina lampor såhär, bulliga! Ljusstakarna är Orrefors, ser dem på loppis då och då. Bra att samla. Ivar-skåpen är målade m Ottossons Engelsk Röd
Gardiner i rejäl bomull typ 50-tal från loppis i Malmö. Lampskärm Vint:ish market
Draperiet har jag ärvt. Gjort av eller under norska textilkonstnären Frida Hansen. Omklädd 40-talsfåtölj. Sidobord &Traditio.n. Kudden och överdraget till puffen har jag sytt av loppistyger
Ändå kul med lite hemmapiff! När allt är lugnt här efter renoveringen ska jag försöka göra ett asgulligt och vackert barnrum till mina ungar. Puss
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren