April april, äntligen är du här! Sommartid och påskvecka på en och samma gång. Underbart, eller hur?! Mars visade sig tyvärr inte från sin bästa sida, men trots sjukstugor och snöstorm så fanns det självklart en del ljusglimtar. Några av dem kommer här i form av en lista.
Månadens TV
Ju närmare våren vi kommer desto mindre sugna blir vi på TV. Kanske inte så konstigt. Kvällarna blir ljusare och andra saker lockar mer. Men självklart har det konsumerats en del skärm i form av C.B. Strike, Drag Race Sverige, Daisy Jones and the six, Fleishman in trouble och This is us. Fastnade kanske mer för kläderna och miljöerna i Daisy Jones and the six, än själva handlingen som tyvärr kändes lite förutsägbar. Meeeen även det kan vara härligt ibland. Om ni vill ha en kavalkad av genuint underbar 70th style så klicka vidare här.
Månadens färg(er)
Rött och rosa i våra hjärtan. <3 Efter en lång kall vinter med gråvit färgskala är vi sugna på mer färg!
Månadens hälsa
Äntligen spritter det i benen igen och löparsäsongen är i gång på allvar. Något vi båda insett den här vintern är att löpning verkligen är en färskvara och att det kan vara lika svårt att komma igång efter ett långt uppehåll som att vara helt grön på löpning. Men ge det några kämpiga veckor så är det åter igen en vana och bland det bästa som finns.
Månadens bok
Låt dig inte skrämmas av titeln. Perfekt Hälsa av Deepak Chopra är en fin ingång till ayurveda för den som vill lära sig mer om denna indiska vishetslära. Vägen till välbefinnande börjar i tanken.
Månadens syssla
Yvig blomstertobak hos @brass__tacks
Noga utvalda fröer från New Botanic.
100 % trädgårdsstil @amandacbrooks
Precis som det spritter i benen så spritter det även i fingrarna och att få sätta ner dem i jorden. I år odlar vi bland annat blomstertobak, rosenskära, tagetes, luktärtor, grönkål, fjärlilskrasse, fänkål, riddarsporre, solrosor, kronärtskocka och örter och kryddor av olika slag. Vissa frön har redan förodlats här hemma.
Månadens podd
Har som många andra upptäckt Till sängs med Malena Ivarsson och Samanda Ekman den här månaden. Lite sen på bollen då dem har poddat ett tag. Och innan podden hade dem Till sängs i kulturen på P1. Fick lov att sträcklyssna ikapp alla avsnitt för det var så bra. Så smarta, underhållande och samspelta.
Månadens klädesplagg
Den här månaden plockade vi fram vårsjalen. Accessoaren med många användningsområden, lika fin att ha i håret som knuten runt halsen. Perfekt att leta efter på loppis eller Tradera och liknande sajter.
Månadens inredning
Rullgardiner från Lolelole.
Även fast man älskar solen så är den ganska hänsynslös så här i början av våren. Då känns det extra fint med någon typ av soldämpande skydd hemma. Den här våren är vi väldigt sugna på rullgardiner i naturfiber och bambu.
Nu lämnar vi mars bakom oss och blickar framåt. Mot ljusare och varmare tider!
Förrförra helgen kände jag det, pirret och lyckoruset. Hade nästan glömt bort hur det känns. Kanske var det för att termometern visade på 10 plusgrader och att det för ovanlighetens skull var vindstilla här på ön. Jag stod ute i trädgården och satte ner luktärtsfrön i krukor, 10 frön i varje. Koltrasten sjöng någonstans där bortom asparna. I maj går vi in i vårt sjunde år med egen trädgård. Jag minns hur jag vår första sommar trevande rensade fram en pionbuske som gömde sig under den stora syrenen. I början vågade jag knappt gräva eller plantera något alls, men med åren har jag lärt mig att vara modigare och är inte längre rädd för att misslyckas. Nu vet jag mer om vilka växter som trivs och vilket vädersträck som får dem att må som bäst. Förra året kände jag ingenting för trädgården, den speglade så tydligt mitt eget mående. Jag trodde att den skulle hjälpa mig upp på fötter igen, men istället kände jag bara en stor press och ångest. Det kändes mycket mer lockande att krypa upp i soffan och sträckkolla på Downtown Abbey eller Sex and the City. Varken fågelsång eller varm vårsol kunde locka mig ut.
Sommaren innan däremot hade trädgården sin peak, tror knappt att den kommer kunna bli lika fin igen. Gick all in med färgglada dahlior och hade en ständig kamp med tvestjärtar och mördarsniglar.
Inspirationen kom givetvis från Charlie McCormick.
I år har vi bestämt oss för att inte odla några dahlior. Kanske någon enstaka favoritsort i kruka. Mestadels för att de kräver sin uppmärksamhet och vi kommer att vara på vårt lantställe i Dalarna tre veckor i sommar. Tvestjärtar och mördarsniglar ska motas bort och de behöver stöttas upp från den ständiga vinden. Men visst kommer jag sakna att ha dahlior i trädgården, overkligt vackra är de. Det var en fin sommar då jag bjöd in grannar och vänner till trädgården för att plocka sig en bukett. Har man tid att ge dem så ger dahlior utdelning, minst sagt.
Samma sommar lyckades vi bli självförsörjande på grönkål och svartkål. En riktig skatt. Här är hemligheten till att vi lyckades så bra, iallafall vad jag vill tro. I år kommer vi att satsa mer på att odla det som vi äter mycket av och grönkål ligger på topp ett där.
Solrosor vill jag helst inte vara utan. Har lärt mig att de blir finast om jag direktsår dem. Ett år var jag ambitiös och försådde säkert 25 stycken. De växte sig jättefina inomhus men så fort jag satte ut dem kom sniglarna. Det har blivit lite blandat resultat när jag direktsår, men då känns det iallafall inte lika ledsamt om sniglarna skulle ta dem. Inbillar mig att de blir stadigare från början när de får växa sig starka nere i jorden från start.
Men får jag bara välja en sommarblomma så är det rosenskära. Försår du dem så blir de riktigt buskiga och fina och fungerar bra som insynsskydd. Ett plus är att sniglarna inte går på dem lika hårt. För att få mycket blommor ska du undvika alltför gödselrik jord. Mina favoritsorter är Purity och Psyche White.
Men allra finast är Cupcake.
I år tänkte jag även testa att odla rosenskära i kruka, som här hos Emma i Brighton. En annan sommarblomma, som du enklast direktsår, är jungfrun i det gröna. Den liknar rosenskäran med sina dilliga bladverk.
Som jag nämnde i början blir det luktärtor även i år. Här står de på rad och väntar på att komma ut så fort de växt till sig. Då ställer jag ut dem i sin plastpåse på vår altan. Där får de stå tills de blivit knubbiga och starka plantor. I slutet av maj brukar jag försiktigt ta isär dem en och en och sätta ner på sin växtplats. Jag beställer alltid mina luktärtsfrön från Cecilia Wingård och har aldrig blivit besviken på resultatet.
Förhoppningen är att få sätta mig och lukta på en liknande bukett även i år.
I höstas fick vi äntligen upp vårt växthus i trädgården. Något vi planerat och drömt om i många år. Där ser jag framför mig krukor med örter och annat ätbart. Men mer om växthuset i ett eget inlägg.
När man är under stress (i mitt fall känslomässig stress) så är det som om all lust och inspiration försvinner, speciellt till sådant man tidigare tyckt om att göra. Det blev så tydligt för mig för ett år sedan. I år kommer inget att pressas fram, allt får ta sin tid och när det kommer bakslag kommer jag att ta dem med ro. Inte minst när det kommer till allt som har med trädgård att göra. Är bara så glad över att jag kan känna pirr och lyckorus igen.
Hej trädgårdssäsong 2023, jag är så redo för dig!
/ Cattis
Den här vintern har vi nog båda upplevt en kyla som har krupit sig, vad det ibland känts som, in i själen. Jag tror inte vi behöver nämna några elpriser, men ni kan ju tänka er när det kommer till två dragiga gamla hus. Och det gör något med en den där kylan, den gör att man börjar längta. Och man längtar tillslut så mycket att det gör ont. Efter solens varma strålar och ett ljummet hav som rullar in längst sandstranden. En vind som är behaglig mot ansiktet och färger som vibrerar.
Känner ni det?
Ett av våra favoritkonton och märken Yöli & Otis är på Bali och varenda bild som lagts upp där den senaste tiden har varit en lisa för själen. Sakta men säkert har vi tinat upp.
Att en sån här plats finns på riktigt känns nästan overkligt.
Vackra detaljer i keramik och rotting.
Förra året beställde vi båda stora tagetes för att odla, men sen när vi väl stod där med påsarna kändes det bara fel. Kanske gör vi ett nytt försök i år med inspiration härifrån. Får barndomsminnen av tagetes, dags att ta tillbaka denna färgglada blomma till trädgården.
Miljöer som inte liknar något annat.
Som en ateljé uppe bland trädtopparna.
Och mat som inspirerar.
I sommar ser vi framför oss mer färg och virkade plagg och accessoarer. Hade gärna burit solgula virkade shorts som dessa.
Tack för inspirationen. Det behövde vi. Hej sommartid och en stundande vår.
Jag har tänkt mycket på tiden på senaste. Hur förvirrande den är på så många sätt. Hur man som nu i mars bara vill spola fram tiden till en solig vecka i mitten av april. När gatorna är sopade, man kan ha en vårjacka på sig och det knoppar i trädgården. Jag fyller 40 år i år. En ålder jag egentligen inte har tänkt på så mycket, men jag tänker mycket på tiden efter 40. Den tiden som är kvar. Och då vill jag bara stoppa tiden. Och så där håller jag på. Fram och tillbaka. Det är verkligen en balansgång det där med att leva i nuet och kunna drömma och längta framåt. Och kanske är mars den månad då det blir som mest påtagligt.
Kanske har jag tänkt mycket på tiden för att jag har spenderat mycket tid här, i vårt gästrum som just nu fungerar som hela familjens sovrum, med en liten som haft vattkoppor.
Med ljudet av en aggressiv slipmaskin från övervåningen och hela hemmet som fyllts av ett moln av slipdamm. Men fint blir det.
Jag har inte hunnit jobba så mycket den här veckan men har smugit i väg några timmar upp till studion bara för lite miljöombyte. Och för att få andas något annat än byggdamm ett tag.
Har rotat fram en favoritskjorta från Laura Ashley som jag kommer bära mycket i vår. Tycker mycket om den veckade kragen.
Har aldrig varit en sån som uppskattat te innan, men har de senaste åren blivit en riktig tedrickare. Grönt, blommigt och örtigt ska det vara.
Imorgon är det måndag igen och det prickiga barnet är äntligen friskt. Jag tror vi båda känner samma pepp inför att allt är som vanligt igen. Även fast vi haft det mysigt i vår lilla bubbla. Och kanske är det just då man faktiskt kan njuta av det där som kallas för nuet. <3
/Nathalie
Eftersom vintern verkar hänga sig kvar ett tag till tänkte vi passa på att tipsa om något lite mer färgglatt här inne. Nämligen det brittiska loungewearmärket Thelma & Leah som drivs av Leah de Wavrin. Kläderna är lekfulla och färgglada men med en viss brittisk elegans, en perfekt kombo med andra ord! Funkar lika bra utanför hemmet en varm sommardag.
Ett favoritmönster från kollektionen Greek Islands.
Slippers i samarbete med det spanka märket Flabelus.
I januari gjorde dem även ett samarbete med ett annat favoritmärke, nämligen La Veste, som tyvärr sålde slut på en sekund men var otroligt fint! ❤️ Förhoppningsvis blir det fler samarbeten.
Kämpa på nu i vinterslasket. Snart är våren här!
Hej på er! Det blev någon veckas tysthet här på grund av lite jobb och sportlov. Nathalie har varit nere i Göteborg och hälsat på och det tänkte vi kika på. Det var sol och vi fick vårkänslor, och det var mysigt att få hänga ihop några dagar.
Vi bodde på Pigalle en natt, vilket var ett tag sen vi gjorde. Pratade mycket om när hotellet var nytt och vi var där på olika bloggevent ihop. Det känns som ett annat liv. Frukosten får fortfarande 5+.
Som vanligt smet vi in en sväng på Artilleriet och kikade. Där inne var det vår i högsta grad och det doftade mimosa och varm sol.
Fick påsklängtan av det här hörnet.
På kvällen åt vi middag på Levantine. Egentligen hade vi tänkt gå till Champagnebaren som har öppnat igen efter sin renovering men det var måndag och stängt. Cattis paljettväska från Vieille var med.
Dagen efter var vi bjudna på kaffe hos Sara i Cupboards & Goods vackra lokaler.
Vi kikade på allt fint och pratade om Frankrike och gulliga hundar. Vi båda köpte med det här favoritteet
Sen mötte vi upp Nathalies syster Mathilda som också bor i Göteborg för lunch på Bar Bulot som är en lunchvinbar i Saluhallen. Vi drack lemonad gjord av fikonblad och åt Pissaladière med rosa radicchio.
Efter lunchen promenerade vi upp till Göteborgs konstmuseum. Där inne var det lugnt och tyst och lika vackert som vanligt. Vi skippade Albert Edelfelt på grund av lite tidsbrist men hann med den permanenta utställningen på övre plan.
Eduard Dantan
Senare på eftermiddagen tog vi färjan från Stenpiren ut mot Saltholmen och sen vidare hem till Cattis. Göteborgs skärgård visade sig från sin bästa sida med solnedgång och tät dimma.
Mysig känsla att sova över hos en kompis. Morgonen efter jobbade vi ihop några timmar och hann med en promenad på ön och frukost. Sen hoppade Nathalie på färjan tillbaka till fastlandet för att ha några dagars sportlov med sin familj som även var på besök.
På fredagen möttes vi upp igen för ett möte med en kund vi ska jobba med i vår. Sen avlutade vi våra dagar ihop med att besöka Ollie som har den franska antikbutiken Curiosité som ligger i Antikhallarna. Allt är handplockat från olika antikmarknader runt om i Frankrike.
Merci!
Hann även med en lunch på Wolfgang innan det var dags att säga hej då till varandra för den här gången. Sen kom snöstormen och våren får vänta en stund till.
Februari susade förbi, och snart är årets första vårmånad här. Nästa vecka ses vi i Göteborg och det ska bli så himla härligt! Jobba, bo på hotell, äta god mat och hänga ute på ön hemma hos Cattis och hennes familj. Ser verkligen fram emot det! Vi snodde en lista från bloggveteranen Flora Wiström (bytte och tog bort lite bara) för att summera februari. Kanske blir det en återkommande grej.
Månadens TV
Pamela a lovestory Netflix
Lite tv-torka just nu men har hunnit se några saker i februari. Var säkert sist på bollen men både älskade och hatade Severance. Har även sett Händelser vid vatten, Last of us, dokumentären Pamela a love story, C.B. Strike, Cyklopernas land (favorit sen länge), svt-dokumentären Rörelsen och självklart På spåret finalen (vad ska man göra nu på fredagskvällarna). Alla sevärda på sitt sett. Blev dock mest nedstämd av Pamela dokumentären. Det fanns något väldigt sorgligt kring den även fast man gillade Pamela. Hoppas hon hittar kärleken igen! <3
Månadens doft
Fick hem tre doftsamples av En dofts fantastiska rumssprayer Olibanum III, Domus Sanctus och Aestas Liguria i veckan. Favorit är Olibanum III som innehåller doftnoter som Jasmine, Olibanum, kanel och cederträ, som just nu går att förbeställa på deras hemsida. Den lanseras i mars.
På tal om dofter, så är vi även väldigt nyfikna på Malene Mallings nya doftljus som hon faktiskt har tagit fram med En dofts parfymdesigner Emmanuel Martini. Ljuset ska dofta fransk vår med en hint av mimosa. Låter ljuvligt!
Månadens hälsa
Rutiner känns extra viktiga den här årstiden, speciellt på morgonen. Cattis som snöat in lite extra på Ayurvedisk hälsa har så klart införskaffat en tungskrapa som är ett gammal detoxverktyg och har använts inom Ayurveda i tusentals år. Kanske är tungskrapan den nya Gua Sha eller Jade rollern. Den här är från det franska märket Cosmic dealer. Missa inte heller deras raw choklad som kommer i vårens finaste förpackning.
Månadens klädesplagg
Eftersom vi båda bor i ett gammalt hus så är varma fötter det viktigaste vi har. Har spanat på dem här fluffiga inneskorna från Babbi som bland annat säljs via Lubarol hela vintern utan att slå till. Men vintern verkar ju stanna ett tag till.
Månadens mat
Har börjat läsa kokböcker igen efter att ha hört Siri Barje berätta i en podd att hon bläddrar i en kokbok varje morgon. Det lät så himla mysigt. Och bra mycket trevligare än att läsa recept via mobilen. Om man nu ska laga efter ett recept vilket händer lite då och då. Nyupptäckte en gammal favorit i bokhyllan här om dagen, nämligen Sally Voltaires kokbok Sally Voltaires mat. Väldigt ren och okomplicerad mat i säsong. Vill laga och äta allt i den!
Månadens poddar
Elsa Peretti för Tiffany & Co. (Vogue, 1986).
Lyssnar troget på ganska många poddar, men i perioder blir man snabbt mättad och hittar nya och nygamla favoriter. Den här månaden har vi lyssnat lite extra på Unge Meyers Lidande, P3 Klubben, Recept tack, En varg söker sin podd och gamla (oftast) Stil i P1 avsnitt. Förra veckan lyssnades det på ett avsnitt om den ikoniska smyckesdesignern Elsa Peretti som var himla bra. Inget slår heller Susanne Ljungs lugna röst.
Månadens film
Har tyvärr inte sett så många filmer i februari, men en som fastnade lite extra, nämligen The Pale Blue Eye (finns att streama på Netflix) med bland annat Christian Bale, Gillian Anderson, Harry Melling och Lucy Boynton. Tyckte mycket om stämningen och fotot i filmen. Och även fast den hade en ganska mörk handling så var den behaglig att titta på. Kort och gott; en klassiskt plågad detektiv nystar i makabra mord tillsammans med en ung Edgar Allan Poe. Extra kul är att om man undrar hur den bortskämda och elaka sonen i Harry Potters styvfamilj ser ut som vuxen så är det just Harry Melling som spelar Edgar Allan Poe.
Har även sett kortfilmen Madden som vann bästa kortfilm på Göteborgs filmfestival i år. Tyckte mycket om den också. Finns att se här.
Månadens färg
Butiken Holly Golightly via @hellehogsbrokrag
Blått, blått och blått. <3
Ha en härlig fredag!
Äntligen kom vi iväg till min familj i Dalarna och vår alldeles egna stuga sen ett och ett halvt år tillbaka. Tanken var att vi skulle fira jul där men så åkte vi på influensan. Kanske var det meningen eftersom termometern visade runt minus 20 grader kallt i Orsa kring jul och nyår. Vår enda uppvärmning i nuläget är en järnspis i köket och en kakelugn i vardagsrummet, som just nu även fungerar som sovrum. Förundrad över hur snabbt det ändå går att värma upp en stuga med enbart eldstäder. Får nypa mig i armen över att vi har en sån fin plats att åka till som är vår egen. Jag är uppvuxen på promenadavstånd från stugan och min farmor och farfar bodde ett stenkast därifrån när jag var liten, där även min pappa är uppvuxen. Min mamma (som är uppvuxen i Stockholm) tillbringade somrarna hos sin mormor som bodde granne med farmor och farfar. Som barn lekte jag mycket häromkring, på den tiden kallade vi stugan för spökhuset. Det var nästan alltid mörkt därinne eller så var alla rullgardiner neddragna, jag kan inte minnas att jag någonsin såg att någon var där. På samma byväg som våran stuga ligger bor numera även min syster med sin familj, faktiskt i huset där min farfar är född. Ja ni förstår ju att jag känner mig hemma på den här platsen.
Jag fick lov att scrolla tillbaka i mitt Instagramflöde fem-sex år tillbaka i tiden, mindes att jag smygfotade utanför en sommar. Så märklig känsla att det numera tillhör oss, apropå det där att önska något högt så kommer det att hända.
Men tillbaka till nutid. När vi kom upp i slutet av förra veckan var det ganska grått och snöfattigt, lite som vintern på västkusten kan kännas emellanåt. Framåt eftermiddagen visade sig äntligen solen. Jag kan inte se mig mätt på solkatterna från de munblåsta gamla fönstren, så glad över dem. Fokus förra sommaren, förutom ett nödvändigt takbyte som åt upp i princip hela vår renoveringsbudget, var att få ordning på vardagsrummet. Stugan består av en liten hall, kök och ett vardagsrum på runt 50 kvm på nedervåningen med en lika stor råvind på övervåningen. I framtiden planerar vi att göra om det till sovrum så vi kan använda hela nedervåningen till sällskapsyta.
Samma vy för nästan prick ett år sedan. Förra sommaren hann vi med att ta fram originaltaket, slipa av golven, renovera och måla väggarna.
Vi tog även bort en vägg och “lagade” ett stort hål i taket vid kakelugnen. Misstänker att det varit en vattenläcka där tidigare då vi även fick lappa ihop delar av golvet som var borttaget. Perfekt plats för ved bakom kakelugnen där vi har planerat att platsbygga en bokhylla. Gillar pappas idé med platsbyggd vedförvaring så mycket mer så vi kommer nog behålla det.
Morgonvyn från sängen är nog min favorit. Första boendet jag haft med kakelugn, myset! I sommar ska tak och golvlister få komma på plats och taket målas.
På fredagseftermiddagen började det äntligen snöa så vi fick vår dos av riktig dalavinter. Glad över att vi åkte hit och satte in innanfönster på höstlovet förra året, annars hade vi nog bara eldat för kråkorna som det så fint heter. Äntligen fick jag sätta mossa mellan fönstren som vi gjorde i huset som jag växte upp i, tycker det är så fint.
Ja det kom en hel del snö, stora snöflingor. Vi kunde inte låta bli att ta en promenad i snöstormen, kan säga att vi var ensamma om det ute på gatorna. Typiskt stadsbor kände jag.
Team duffle coat. <3
Älskar de stora tallarna som leder upp till stugan.
Köket är sommarens stora projekt. Hade varit skönt med en ordentlig diskho istället för något som har använts till kor i ett stall. Misstänker att den kommer från någon av ladorna på gården som skvallrar om att det en gång troligtvis bodde kor där inne. En ordentlig diskbänk och ugn vore inte heller fel. Första steget är dock att få in el i uttagen, just nu är det ett enda virrvarr av sladdar överallt till elcentralen som är inkopplad i hallen. Har gått åt en hel del stearinljus den här helgen.
Tänker mycket på hur vi ska planera och bygga köket just nu och letar inspiration på Pinterest och Instagram. Har fastnat nere i Sydeuropa och tänker att köket inte nödvändigtvis behöver hänga ihop så som det oftast gör här i Sverige? Såg det här charmiga köket från Italien och blev lite mer övertygad, och väldigt inspirerad.
Svårt att hitta en plats för kylskåpet, blev glad när jag såg det här fristående, i ett hörn dessutom. Båda bilderna kommer från @johanneaure
Fortsättning kring köket i stugan lär följa. Nu tillbaka till blåst och västkust, inte fel det heller. Allt har sin charm.
/ Cattis
En viss längtan efter våren börjar smyga sig på. Den här milda vintern luras lite och trots att det bara är mitten av februari så känns våren nära. Vi kan i alla fall drömma oss bort och kika på vad vi känner oss sugna på i vår.
Om man vill få lite härlig vårfeeling framför allt gällande mat och soliga miljöer så in och följ modellen och kocken @olaszwalek
Det är lite avskalat med text, så lite oklart vad alla fantastiska rätter innehåller men allt hon lagar är en fröjd för ögat.
Allt som är gott på en tallrik.
Fin vårstil också med trench och keps.
Ska bara odla ätbara saker i år.
HEMMET
Det enda vi vill göra i vår är att rensa och skala av. Det enkla pryllösa livet lockar mer och mer.
STIL
Denim på denim. Och blått i olika nyanser i form av skjortor och ytterplagg. Den här looken är i och för sig från Skall AW23 men känns som något vi vill bära redan i vår.
Skall igen, här på @lamialand
Kära i den här overshirten i denim från Totême. Så fint stylad också.
Eller den här från Accidente com flores.
Ballerina och platta Mary Jane. Dem här röda från LOLO the Ballerina syns redan på var och varannan stylish danska just nu. Här på @nannaskytte_
Grön av avund på dem här skorna som Jaimie Fitzgerald hittat vintage.
Fin vårstil med jeans, ljusblå skjorta och platta Mary Jane.
Fransar på allt; byxor, kjolar, kragar. Fastnade lite extra för dem här byxorna från Rodebjers vårkollektion.
Jeans med fransar från Blanca Mirós märke La Veste.
HÄLSA
Efter ett långt uppehåll med fokus på annat som löpning och styrka så känns yogan lockande igen. Ibland räcker det med att börja dagen med en enkel solhälsning. Ett fint komplement också till övrig träning och inner peace. Namaste!
Vi båda älskar örtte, och dricker det under hela dagen varvat med varmt vatten. Gör du ditt egna örtte (ros och mynta är en favorit) fungerar det även som en liten doftmeditation. Blunda och andas in ångorna en stund innan du dricker ditt te. Det låter kanske lökigt men det är en lisa för själen. @charlottelynggaard_dk
MAT
Gröna ärtor i olika former. En syrlig ärthummus eller som här, smashade ärtor och ricotta på surdegsbröd.
Den enklaste maten brukar vara den godaste. Pasta, tomater och färska örter. <3
Vill servera all mat på stora fat och kärl i lera. Handdrejade och handmålade.
Grönt, grönt och åter grönt. Här i form av en gurk- och avokadosallad med färska örter och kapris.
LÄSA/LYSSNA
Har flera böcker av Kerstin Ekman i bokhyllan men den här triologin (Vargskinnet) har tyvärr aldrig blivit läst av någon anledning. Så det ska det bli ändring på i vår. Tyckte mycket om både boken och filmatiseringen av Händelser vid vatten så ser fram emot att dyka ner i dem här böckerna. Kan också rekommendera att lyssna på en gammal intervju med henne som en annan favorit Eric Schüldt gjorde i sin poddserie 60 min. Den är fin!
I lite research men också bara i allmänt härlighetssyfte satte jag mig i bilen i tisdags och åkte mot Ytterjärna som ligger ca en timme från oss. En plats jag besöker i alla fall minst en gång varannan månad. Sörjer fortfarande att mina barn inte går på Waldorf längre (varken förskola eller skola), så det här brukar ge mig en lagom dos antroposofisk injektion (läs det med en nypa salt). När man ändå är i området kan jag varmt rekommendera att besöka både Skillebyholm och Saltå kvarn som också ligger i krokarna.
Kulturhuset i Ytterjärna ritat av arkitekten Erik Asmussen. Satte mig här för att jobba lite med en kopp örtte (rosenmynta) från Skäve gård och några mail som skulle i väg. Hade jag bott lite närmare hade jag lätt kunna ha det här som mitt frilanskontor.
Apropå Erik Asmussen så håll ögonen öppna efter den här vackra boken som brukar dyka upp på Bokbörsen lite då och då.
Promenerade en sväng i Trädgårdsparken (som nationalmålaren Bruno Liljefors, Nils Erik Nilsson och konstnären Arne Klingborg varit med och skapat) och spanade in i en av mina favoritbyggnader Ekoasen där dem bland annat har konstterapi. Lite så här föreställer jag mig att jag vill bo någon gång i livet. Enkelt, varmt, ljust, trärent och avskalat.
Växthuset i Trädgårdsparken är så vackert. På sommaren så odlas det för fullt ute på området och här inne trängs bland annat tomater i den bortre växthusdelen.
Tillbaka i Kulturhuset och restaurangen KulturMat (som har en biodynamisk och ekologis inrikting) för lite lunch. Bjussar på en äkta skolmatsalsbricka, men med allt som man gillar i form av indisk linssoppa med råkostsallad, hummus och surdegsbröd till. Och en citronlemonad smaksatt med “Näs” humle. Mums! Läser just nu De vuxnas lögnaktiga liv av Elena Ferrante som jag gillar väldigt mycket.
Tog med lemonaden som färdkost och passade på att besöka Robyggebutiken som ligger på området som är en helt ljuvlig butik. Köpte med färgad bivax eller knådvax som det kanske kallas till mina barn, eterisk rosmarinolja och handstöpta ljus från Saltå By.
Har fortfarande inte riktigt vant mig med mitt korta hår. Minst 20 cm rök förra helgen när min syster var här på besök.
Innan jag åkte hem igen stannade jag till vid Saltå Kvarn som har sitt bageri och butik ca 5 min från Ytterjärna. Som alltid så köpte jag deras glutenfria bovetebröd och fröknäcke. En perfekt dag om ni frågar mig.
/Nathalie
Stylistduo och bästisar.
Instagram – @nathaliemyrberg @annacate
Contact – [email protected] [email protected]