Fem produkter från badrummet

1 year ago

Hallå där!

Jag tänkte visa er fem flaskor med innehåll som doftar riktigt bra. Vissa dagar räcker det en använder i duschen gott och väl som parfym, så det är kul att varva tråkiga med effektiva doftfria grejer med doftsatt lyx. För mig kan det bli något av det här:

Fem produkter från badrummet

Matiere Premiere Parisian Musc. Den här tvålen är från ett parfymmärke och parfym är det du får! Den är ordentligt doftsatt. Fin att sätta fram på handfatet för att gulla med gästerna nästa gång det är middag. Den doftar av musk, självklart men jag får nästan mest av allt massor av grönt fikonblad. Min man tycker att den doftar varmt, som strykjärnsånga medan jag får en sval känsla av vårvind och nyutslagna knoppar.

Fem produkter från badrummet

Åh, jag älskar Davines. Fick jag välja ett enda hårvårdsmärke skulle det bli dom. Den här masken från OI-serien passar ett tjockt, torrt hår och doftar underbart av amber, läder, vanilj och kryddor. Jag har inget annat från OI men jag kan tänka mig att håret doftar gott hela dagen om man har i någon av leave in-produkterna. De skriver på hemsidan att den har ”persistent perfume” och det är sant.

Fem produkter från badrummet

Djuprengörande schampo från Authentic Beauty Concept. Vegansk och peta-approved. Ingen absolut nödvändig produkt men trevlig att ha då och då om man guckat runt med mycket hårprodukter. Den här har en klassiskt blommig shampodoft. Man blir på gott humör!

Fem produkter från badrummet

Naturlig och ekologisk tvål från Arc. Den är gjord för barn men jag använder den på mig själv också. Riktigt trevlig, skummar bara lite lagom och lämnar en återfuktad. Ekologiska märken har en tendens att doftsätta allt med citrus men det slipper vi här! Arc doftar precis som jordgubbsyoghurt. Så mysigt ju.

Fem produkter från badrummet

Pr/gåva. Sista för idag då! Molton Brown Sunlit Clementine & Vetiver. När jag fick den här tänkte jag först att min bror skulle få ta över den. Sen ångrade jag mig, den växte på mig från att jag tyckte den var ok till att längta efter att använda den! Ibland vill man bara ha en doft som inte är så söt, ni vet? Visst, clementin är en citrus med viss värme, sötare än citron men över lag är det en träig och frisk doft. Molton Brown är ett parfymmärke så det finns både lotion och edp att spraya på om man vill ha mer effekt. Känns som en doft man vill ha i vårens sol och kanske på semestern med en nystruken, vit skjorta.

Det var det jag hade från badrummet idag. Vilka är era godaste duschprodukter? Kram

En helg med ett barn

1 year ago

Planen var att hela familjen skulle åkt till fjällen den här helgen. Jag och ett barn fick stanna hemma pga 40 graders feber medan andra barnet och min man åkte utan oss. Min man hade fixat och bokat och jag tyckte lite synd om honom för att det inte blev som vi hade tänkt.

Han tittade på mig och sa ”du blir inte ofta besviken va?”

Det var en intressant observation. En lustig effekt av att leva ihop med någon är att en annan person som ser en nästan lika ofta som man ser sig själv, fast utifrån. Frågan fick mig att fundera. Min avsaknad av besvikelse hänger förmodligen ihop med en nästan total brist på inlevelseförmåga. Jag blir inte besviken på en inställd plan som knappt väckte några känslor i mig från början, även om jag uppskattar en rolig plan. Förstår ni vad jag menar?

En helg med ett barn

Jag saknar resten av familjen men har haft en väldigt speciell helg med mitt stora barn. När febern släppte fick vi en chans att umgås på ett sätt vi sällan gör. Vi skrev en lista på roliga saker att göra hemma och bockade av tre av punkterna. Hälsa på farmor och farfar, facetime:a morfar och åka till stan och fika.

Vi provade Kersh Kaffes nya hål i väggen på Götgatan. Vi tog en kaffe och en bit mjuk pepparkaka, sittdansade till musiken och pratade med den trevliga personalen.

En sån stund jag hade som målbild när jag traskade runt i den kvävande tillvaron som bebisförälder! Det var ingen rolig tid. Att dra gemensamma skämt, diskutera och dela observationer med mina barn är däremot mycket roligt.

En helg med ett barn

Sedan hem igen. En stor hög med repat garn väntar på att jag ska ånga eller stryka ut det för att det ska bli ok att sticka med igen. Pust.

En helg med ett barn

Det var sol!

Det var allt. Kram

Inspiration för stickning

1 year ago

Hej på er!

För ett tag sedan fick jag en fråga om stickning, hur jag väljer projekt och samlar inspiration.

Det korta svaret är att jag helt enkelt spenderar osunt mycket tid på att scrolla och spara bilder på insta. Jag följer en hel del stickkonton men plockar lika gärna upp idéer från modemärken eller vintageannonser! Det kan vara en färg, struktur eller silhuett som fångar mig.

Min klädsmak är inte rustik, naturlig eller jordig så många typer av klassiska mönster och strukturer vet jag att jag aldrig kommer sticka. T.ex islandströjor. Vackra, på andra. Jag är basic i slätstickat för det mesta och så vill jag ha det. Kanske kan tänka mig en fläta någon gång dock? Och jag vill gärna prova att sticka med pärlor.

Det här har jag sparat i ”Vill göra”-mappen, bland annat:

 

Inspiration för stickning
Inspiration för stickning
Inspiration för stickning
Inspiration för stickning
Inspiration för stickning
Inspiration för stickning
Inspiration för stickning
Inspiration för stickning
Inspiration för stickning

Ni som håller på med handarbete, vad har ni för stick- eller systil? Kram

Aktiviteter under en bisarr vecka

1 year ago

Jag vet inte ens vad jag ska säga. Attentatet i Örebro, vilket regeringen och myndigheter lägger stor energi på att rama in som något annat än ett terrorattentat. Jag tänker på offren som kanske flytt krig för att sedan komma hit och brutalt få livet avslutat på det här sättet. Den här händelsen har satt en tydligare skräck hos många som bor i det här landet. Jag är en av dem. Det är en bekant känsla, jag har känt den under hela min uppväxt. En underliggande stress som inte går att skaka av sig. Nu visar det sig tydligt att rädslan alltid varit befogad.

Parallellt med att den ena mer sjuka händelsen efter den andra kablas ut ska man ändå hålla på med sin lilla vardag. Stickar, oroar mig, syr och funderar på mina barns framtid, gör Camilla Hamids recept på glass (den blev jättegod!) och våndas. Det är svårt att existera i det här samhället just nu men jag måste förhålla mig till det.

Aktiviteter under en bisarr vecka

Jag har sminkat mig. Det hjälper för att göra skillnad på morgon och dag

Aktiviteter under en bisarr vecka

Jag och min vän Andréa var i Jeanericasbutik för att kolla samarbetet med La Bagatelle.

Aktiviteter under en bisarr vecka

Fångad på bild av Mira Wickman

Aktiviteter under en bisarr vecka

Tycker den här jackan är så romantisk

Aktiviteter under en bisarr vecka

Bålen på vårens tröja är klar. Det är Sweater no 23 av My Favourite Things knitwear.

Aktiviteter under en bisarr vecka

Provade lite kläder jag fått ärva.

Det var allt. Kram

Barfotaskor

1 year ago

Jo, det här med barfotaskor. En egen fotvärld där estetik och mode inte bor. Barfotaskor eller minimalistiska skor har bred tåbox vilket låter tårna sprida ut sig på ett optimalt sätt när man går. De har även noll ”drop”, alltså ingen klack eller annan uppbyggnad. Vissa är också noga med att sulan ska vara så tunn som möjligt, vilket inte är viktigt för mig.

Jag började intressera mig för kroppen och fötterna efter att jag kom manglad ut på andra sidan efter mina födslar. Jag var helt sned i kroppen, gick med värkande ichiasnerv i höger ben och öm bäckenbotten. Att byta typ av skor löser väl inte de problemen, för det behövs träning, avslappning och en (eller tre!) duktig(a) fysioterapeut(er). Det kan nog hjälpa för att inte dra på sig nya problem dock.

Jag lyckades koppla ihop två löst hängande snören i hjärnan när jag provade sneakers på Nitty Gritty för ett par år sen. Tyckte det var så konstigt att inte ens skor som är designade för att vara bekväma var det? Allt klämde på stortån och orsakade smärta i den leden. Butiksbiträdet sa nåt i stil med: om de inte känns bra är det inte värt det. Hade inte tänkt på förrän då att det är skorna det är fel på och inte mina fötter.

Strax därefter köpte jag mitt första par barfotaskor. Ett par neutrala sneakers från Groundies. Jag kände mig som en clown.

Känslan av att gå på moln var dock så extrem att det inte fanns någon återvändo. Ni vet hur det kan gå en behaglig rysning längs med ryggraden när man duschad och insmord får lägga sig i en nybäddad säng? Så kändes det, fast i fötterna.

Det rundade utseendet har vi inte sett så mycket i modevärlden förrän för några år sedan. Om Margiela eller Loewe visar fotformade skor tror faktiskt att det spelar stor roll för att många ens ska kunna se det som ett bärbart alternativ. En måste vänja ögat!

 

 

Barfotaskor

Fotformade skor som dock inte är barfotaskor. Medsols från vänster: Cordera, Gia Studios, Margiela och Loewe

Här är ett exempel på ett par barfotaskor, handgjorda av en kvinna i Slovenien, med några outfits som hade funkat till. Vår- och sommar är enklare än höst och vinter tycker jag. Sandaler är inga problem medan de fodrade skorna kan vara svåra att hitta.

Barfotaskor

Skorna i mitten: @ritabarefoot. De andra bilderna:@donni, @alameda, @mira.maktabi och Reese Blutstein

En får vaska fram kreativiteten och försöka snälltolka de här skorna för att det är sällan stylingen i det här segmentet hjälper en på traven. Det blir ändå bättre och bättre har jag märkt! Det kan hjälpa att tänka på koreanskt och japanskt mode för att få en känsla för hur en ska få ihop allt. Avslutar med några looooks med mina barfotaskor!

Barfotaskor

Vivo barefoot 

Barfotaskor

Bohempia

Barfotaskor

Groundies

Barfotaskor

Vivo Barefoot 

Barfotaskor

Bohempia

Pust! Jag ser fram mot våren och försommaren så jag kan dra fram sandalerna och släppa tårna fria.

Vad tänker ni om fotformade skor?

 

Jag ska lära mig åka skidor

1 year ago

Förra året lade jag ett bud på Auctionet på en skiddräkt från 80-talet. Kan inte minnas varför, jag åker ju inte skidor! Men den kom fram, passade och hade en perfekt blå nyans.

Den kan ju inte bara hänga och damma, så nu är en resa till fjällen bokad så jag kan lära mig åka för en gångs skull. Hjälp?

Jag ska lära mig åka skidor

Sett på senaste: inredning och kläder

1 year ago

Sett på senaste: inredning och kläder

Hej! Det här har jag sett och känt saker inför på senaste tiden, bland annat.

Sett på senaste: inredning och kläder

Jag rider fortfarande på inredningsrycket jag fick häromsistens. Det finns en plan och jag vet ungefär hur jag ska genomföra den! Är det såhär strukturerade människor ofta känner sig alltså?

När jag är på loppis brukar jag snabbt rycka åt mig och snabbt gå till kassan med bra tyg, i den mån jag har råd. Det här är ett beteende jag absolut inte kommer jobba bort. Det finns ett skåp fullt MEN just det är faktiskt toppen för när sylusten infinner sig. Vill jag ha nya kuddar, bordstabletter eller en tygpåse? Då kollar jag bara i min egna tygbutik. En gång har jag köpt nytt, fancy tyg och det har jag inte vågat klippa i än!

Just de här kuddarna gjorde jag av indiska tyger jag fått av min mans mamma, tror det är sent 70- eller 80-tal. Jag sydde den ena sent på kvällen och den andra dagen efter. Trodde alltså att jag hade gjort två likadana men insåg i dagsljuset att det var en rand och en ruta. Samma färger i alla fall!

Sett på senaste: inredning och kläder

Annars då? Jo, jag såg den här tjejen på insta och tyckte hon får ihop färger, silhuetter och accessoarer på ett fantastiskt sätt.

Sett på senaste: inredning och kläder

Bild från Pinterest 

Fint med tyg istället för sänggavel!

Sett på senaste: inredning och kläder

Jaquemus

Jag är ingen väskperson (team sko!) men jag minns en blå-vit-röd bowlingliknande väska jag hade och älskade i mellanstadiet. Det är fortfarande en stadig, kompakt form på väska som jag stannar upp vid. Märke spelar ingen roll, ser ofta många fina på Sellpy för typ 300kr. Jag köpte faktiskt en idag, hoppas det känns bra irl också.

Sett på senaste: inredning och kläder

Okänd konstnär via Auctionet

Jag önskar mig fler skulpturer i framtiden. Sådana hittar jag sällan i butik. Är det kanske på konstskolornas marknader en ska kolla efter sånt?

Sett på senaste: inredning och kläder

Efter jag såg och skrev om blåvita vardagsrummet i L’Ange Volant Villa av Gio Ponti kände jag att mitt vardagsrum behöver blått! Nu är ju sovrummet och badrummet redan blått men ändå… Stor, blå matta och blå soffa hade varit nåt. Juste jag kom också på att jag inte verkligen inte gillar vår soffa men det är en annan historia!

Såg ni nåt ni gillar? Kram

En konstig handling

1 year ago

Alltså handling som i mataffärsshopping! Jag gick in för att köpa shampo men kom ut med det här. Varför kostar en sån här random påse alltid 300kr?!

En konstig handling

Svårt att låta bli 14 tjusiga tulpaner på extrapris. Det kan ju inte vara bra att köpa växthusodlade, besprutade och influgna blommor? Men fina:) Sen shampo och balsam. De här gör ett bra jobb när jag inte har lust eller råd med frisörshampo. Skönt med oparfymerat.

Jag visste inte ens att de hade limpistol på mataffären men det är perfekt! Ska göra klart det här:

En konstig handling

Jag har sytt som fodral till lådor att ha i barnens rum. Det här mönstrade 80-talstyget är mycket fint men ger mig huvudvärk i större partier så det blir bra att ha hos ungarna. I ett skåp eller bakom ett draperi. Juste, limpistolens roll här är alltså att tyget ska fästas på insidan på nåt snyggt sätt och tåla ungarnas omilda behandling.

En konstig handling

Och tejpen är för att få upp formen på sänggavlar till barnen. Jag fick ett ryck och vill att det ska kännas lite mer klart här istället för att varje rum bara samlar skräp. Livet är för kort för att inte ha i alla fall ett färdigt rum!

Sänggavlarna ska jag beställa av tapetseraren Klara Tladi. Hon gjorde gaveln till vårt sovrum och vi är så otroligt nöjda med den! Det är alltså en stark rekommendation att höra av er till henne om ni bor i Stockholm och vill få en möbel fixad.

Kan vara kul att ta en starkare eller djupare färg till barnens sängar. Kanske randigt. Jag har tänkt att fixa sängkappor och eventuellt överkast i samma tyg som gavlarna. Lite som en italiensk film på 60-talet. Eller hittar jag bara på nu?

En konstig handling

Besprutade men vackra.

 

Kram på er

Badrummet är klart!

1 year ago

Stambytet är över! Jag ska aldrig mer ta rinnande vatten och fri tillgång till min egna dusch förgivet. Nu har vi ett varmt, torrt, rent och vackert badrum. Jag blir glad varje gång jag kliver in. Ibland finner jag mig själv ståendes där inne bara för att det är så otroligt skönt att värma fötterna på golvet, äkta lyx faktiskt.

Vi spenderar ca dubbelt så mycket tid där nu, inte så konstigt i och med att det blott var en kall och rå håla med hål i väggarna innan. Ingen ville hänga där mer än nödvändigt (pun intended).

Jag håller det kort och låter er kolla på bilderna istället. Vi är mycket nöjda med alla val, det är färgglatt och känns modernt med en lagom dos klassiskt 50-tal. Jag skriver info med länkar under bilderna för den som är intresserad. Varsågoda: vårt nya badrum

Badrummet är klart!
Badrummet är klart!
Badrummet är klart!
  • Handdukstorkar INR Line, lackerade för att matcha högskåpet
  • Toalettrullehållaren ingick i standardvalet, vet inte märke på den
  • Kroklisten satt här när vi flyttade in men Byggfabriken har likadana

Ser ni att vi har en inspektionslucka här till höger? Den kom från fabriken kritvit och så ville vi verkligen inte ha det. Jag tog en kakelplatta till färgaffären så bröt de en burk med sprayfärg i matchande nyans. Samma som taket alltså. Smälter in ganska bra va?

Badrummet är klart!
  • Skåp Slim djup blå Toniton och likadan lampa som ovanför spegelskåpet
  • Strömbrytare Byggfabriken
Badrummet är klart!
Badrummet är klart!
  • Fläkt från Fresh (bra namn!)

Vi gav oss envist på två försök att montera snygga, rostfria fläktar med slät front. Den första gav ifrån sig ett vansinnigt oljud och den andra gick inte igång alls. Så vi tog standardvalet till slut ändå. Mindre… eh elegant kanske men den låter nästan ingenting och funkar toppen.

Badrummet är klart!

Kakelmannen gjorde ett otroligt fint jobb. Jag tror och hoppas att han känner sig stolt.

Jag tror det var allt! Jag bor typ i badrummet nu, det är så mysigt att jag nästan smäller av. Säg till om jag missade nåt. Puss

Nytt i parfymskåpet: i don’t know what

1 year ago

Hallå där

Vet ni vad som legat och surrat lågintensivt i bakhuvudet på mig sedan julafton? Ett sökande, scrollande, läsande, funderande. Jag fick ett presentkort på COW parfymeri. Valen är så många att jag grävde mig djupare i beslutsvåndan och var nog på väg att fastna där. Skulle jag välja en parfym eller kanske en lyxig kräm? Ett lysande hallonrött läppstift eller en mörkt safirblå ögonpenna? (De har ju Victoria Beckham där och de pennorna är tyvärr de dyraste men också bästa jag provat)

Jag landade i att välja ut en parfym till slut. 90% av allt jag har i mitt parfymskåp är begagnade slattar från Tradera så att få en sprillans ny känns speciellt, trots att jag knappast har ett skriande behov av en ny doft.

Nytt i parfymskåpet: I don’t Know What

Nästan högtidligt

Så jag har sprayat, testat, känt och tänkt. Personalen på COW har sett mig flera gånger den senaste veckan. Skämdes nästan sista vändan, obs de har bara varit välkomnande och gett mig all hjälp!

Jag valde ett spår för att inte tappa bort mig helt. Det spåret var mjuk, fluffig, mild och lättburen musk. En sån doft som ens vänner älskar att känna när de lutar sig mot en för en kram eller doften som sitter kvar på ens stickade tröja dagen efter. Så vill jag dofta! Den som till sist var in the running of becoming min nästa favorit blev alltså D.S. & Durga I don’t Know What.

Nytt i parfymskåpet: I don’t Know What

Innan en flaska är värdig en plats i skåpet behöver doften ha testats flera gånger vid olika tillfällen. Den här sprayade jag på huden säkert fyra eller fem gånger innan köp. Gillade den lika mycket varje gång. Ingenting i doften får vara utmanande eller störigt. Jag älskar en knepig och komplex doft men på huden måste den ändå sjunga på nåt vis.

I don’t Know What är dock motsatsen till svår. Egentligen är det en ”fragrance enhancer”, anpassad för att agera som struktur för andra oljor eller parfymer. Jag tycker den är underbar på egen hand också. Bergamot, Iso E Super och transparenta muskar gör att den mest känns som varm, ren hud. Det här är verkligen inte maximal bang for your buck, tvärtom. Den ska bara ge en sån lätt och anspråkslös känsla. En je ne sais qoui!

Nytt i parfymskåpet: I don’t Know What

Ärligt talat hade jag en sekund av tvivel, precis när jag rivit av plasten runt kartongen. ”Är jag dum i huvudet som valt en svindyr parfym som knappt ska dofta något?” tänkte jag.

Men sedan fick jag fatt på ett suddigt och lent doftspår i luften, insåg att det var jag som luktade så gott och mitt beslut landade på rätt plats.

Har ni testat I don’t Know What? Vad tycker ni i så fall?