God morgon!
Re-postar ett inlägg jag skrev för ett år sedan som är lika aktuellt idag. Glädjande nyheter imorse att konsumtionen av second hand ökar – go vintage!
Läs inlägget här: Trött på Black friday men inte på vintage
På tal om vintage så slog jag till på en välbehållen skinnjacka med pälsdetaljer förra veckan. Hittade den hos Re: Fashion på hörnet Linnégatan/Sturegatan. Rekommenderar verkligen ett besök för ett kurerat urval av vintagekläder. Det finns så mycket fint! Följ dem här @regarding.fashion.sthlm
xx
Charlotte
Häromdagen var jag inbjuden till en frukost och visning av Betiyons sortiment i Cathy Nordströms fina lokaler vid Karlaplan. Grundarna tillika systrarna Molly och Jajja som står bakom Betiyon var på plats och berättade om hur idéen föddes när Molly fick sitt första barn. Deras produkter som bland annat utgörs av hudolja (min favorit), ansiktsolja och schampoo samt balsam är rena och helt fria från mikrobiomer. Kan verkligen rekommendera deras produkter, har själv använt dem länge och märker faktiskt en skillnad. Förutom trevliga samtal, nya bekantskaper och gott kaffe var det inspirerande att befinna sig i Cathys univers. Hon har en unik stil och jag hade gärna inrett mitt hem med hennes fina saker!
Hela sortimentet presenterat – allt tillverkas i norra delarna av Sverige. Det gillar jag, närproducerat och bra för kroppen. Dessutom doftar de underbart.
Ett urval ur Cathys sortiment tillsammans med Betiyons behagliga ansiktsolja.
Cathy, Molly och Jajja välkomnar och berättar om sina respektive verksamheter.
Fina detaljer, för mina tankar till Menorca mmmm sommarvärmen!
En ottoman från Rijd Interior men klädd i ett av Cathys tyger.
Så mysigt att få börja en kall novembermorgon med att kliva in här!
Här kan ni spana in deras produkter:
https://betiyon.se/
https://www.cathynordstrom.com/
Tusen tack Betiyon, Cathy och Heidenstam Schreeb för att jag fick komma.
xx
Charlotte
Hello sunshines!
Vi lever fortfarande instängda hemma utan utsikt och det är en märklig tillvaro. När vi klev ut genom dörren igår sken solen vilket var en nyhet fram tills dess. Känslan av att inte riktigt längta hem not fun. Tre veckor till sen har vi nya fönster, det ser jag verkligen fram emot. Har svårt att komma i julstämning, har ni landat i den? Det smyger sig på men fortfarande en känsla av att det är lite för tidigt? Gjorde ett försök genom att spara ner jul/nyår inspiration för hår och make, ett enkelt sätt att komma i en liten stämning i alla fall. Vi kikar!
Gothic-red och glam för den som bangar glitter!
Lite samma tema här, svart och mystisk. Typiskt för den som läser i genren dark academia?
En manikyr jag blev sugen på, men är naglarna lite för o-juliga med det blåa? kanske går med alternativet som kommer lite längre ner.
Otrolig look för en glögg-fest. Extra plus för glittriga ögon och glittriga läppar.
Matcha din ögon-make med naglarna som du precis sett. Diskret men ändå lite glam?
En variant av matta naglar. Fint med en brun eller beige outfit som på bild.
Pricken över i:et hehe. Snyggt!
En av mina favoriter! Blått tycker jag är en av julens färger vet inte om ni håller med? Jag är dock sämst med att få till sådana här lines men får kanske göra ett nytt försök.
Här har vi fina naglar, kanske blir dessa jag gör till slut.
Nu in på roliga håruppsättningar! Har du x antal hårnålar över kan du ju göra denna uppsättningen.
Relativt enkel DIY med julglitterkedja. Tänker att man också kan använda lametta-glitter för den som har bråttom?
Typiska Arket/Tôteme-tjejen tänker jag går på den här uppsättningen? Minimalistiskt, snyggt och festligt.
Svenska modellen/skådespelerskan Frida Gustavsson i maxad metallic-ögonskugga. Snyggt till en i övrigt svart outfit.
Har man kortare frisyr tycker jag den här looken är nice. Fint med den blå ögonskuggan till.
Alla bilder via Pinterest.
xx
Charlotte
Morning sunshines! Vår fastighet genomgår fasadrenovering vilket innebär att vi inte kan se ut eftersom alla fönster har ersatts av kartong. Förlitar mig på Yr innan jag går hemifrån och hoppas på det bästa hehe. Som jag skrev till en kompis, relaterar till deltagarna i Love Is Blind eller Big Brother minus draman och en vinstpott haha. Anyways, ett höstrusk kräver ljusglimtar som får en att glömma kyla, mörker och snart snö om än för en liten stund. Först ut Rosalías senaste singel Berghain från hennes senaste album Lux. Utöver att videon är estetiskt tilltalande med en avskalad spansk set design fylls rummen av en orkester och kör. Rosalía gör låten tillsammans med Björck och Yves Tumor och den kan kort sammanfattas som ett masterpiece. Inte minst för Rosalías operadebut (?). Lyssnat på den repeat i flera dagar och den blir bara bättre och bättre. I samband med releasen av Lux hölls ett listening party i Barcelona som såg helt fantastiskt ut. Kul och annorlunda lansering.
I ett tidigare inlägg berättade jag om mitt besök vid öppningen av Stockholms Filmfestival. Det svenska Oscarsbidraget Eagles of the Republic hade svensk premiär med besök av filmens regissör Tarik Saleh och skådespelaren Fares Fares. Det är den sista fristående filmen i en triologi som utspelar sig i Kairo (dock inspelade i Istanbul) och den här är min favorit. Saxar handlingen från Stockholms filmfestivals hemsida: Den täta politiska thrillern följer hur Egyptens klarast lysande filmstjärna, George Fahmy (Fares Fares) hamnar i onåd med regimen och pressas att spela huvudrollen i en propagandafilm om president en Abd al-Fattah al-Sisi för att rädda sin karriär. Han dras in i ett nät av sex, propaganda och korruption på insidan av maktens slutna korridorer i detta stilsäkra och rafflande Kairodrama där Saleh åter lägger Egyptens politiska och religiösa elit under lupp. Med andra ord ett måste att se på bio i höstmörkret.
Ingen har väl missat AI:s framfart inom musikvärlden vilket jag blev påmind om för ett tag sedan. Lyssnade i vanlig ordning på min Discover Weekly i Spotify och därmed en ny låt i 50’s stil. Av “någon” anledning kunde jag snabbt sjunga med i texten och lyssnade på låten repeat. Sen insåg jag att det är Eminems låt Without Me som har gjorts om till en AI version med Motown sound av Red Village lol. AI när det är som bäst eller vad tycker ni?
Nu är det dags att öppna dokumentet för dagens skrivpass av kandidatuppsatsen. So long!
xx
Charlotte
En liten spaning – knälång kjol vilket för tankarna till 90-talet. Med andra ord relativt lätt att hitta vintage. Har sparat ner fyra stycken som är stylade på ett sätt jag gillar!
@chiarabaratello med en något längre kjol som sträcker sig ner till vaderna. En look jag gärna kopierat rakt av. Fint alternativ till kommande glöggar?
Bella Hadid nailar den perfekta looken. Tänker Kokaii (kommer ni ihåg?) och en helt perfekt skinnjacka. Färgkombinationen med det bruna, gula/beiga och röda är riktigt snygg. Bild via @voguemagazine.
Den lille scarfen gör det lille extra till skjortan och kjolen. Fint stylat av @josefinehj.
Slutligen Elsa Hosk stylad av @veronica_bergamini för Vogue. Bra inspiration för vintagerundan!
Det var det hele för idag – någon favorit?
xx
Charlotte
Kallt väder ute, en inlämnad hemtenta i statistik och fars-dag! Grattis alla pappor och till alla mammor som fixar för sina barns pappor hehe. I högtalarna spelas som vanligt DR P8 jazz och vad är då mer passande än en dokumentation över de senaste veckornas händelser.
För ett tag sedan var jag inbjuden till lanseringen av finska Vaarnii samarbete med Fredrik Paulsen hos Nordiska Galleriet. Så snyggt inne på deras toalett med vägghängt Montana skåp mot kakelväggen. Min väska från Gucci/Vestiaire smälte in fint i ett litet badrum som på många sätt påminner om Kph.
Vacker blomdekoration till eventet.
Och en mycket fin pall från deras samarbete som platsar bra hemma hos oss.
Vidare med händelserna, ingen rast ingen ro. Eller lite ro under min dotters höstkonsert i kyrkan. Så vackert med ljusinsläppet och de otroliga fönstren.
Fångade en detalj hemma hos oss och tycker min dotters drak-kreation passar in så fint med ljusstaken från Ward Wijnant. Drömde om den redan när jag jobbade hos Beau Marché i Köpenhamn 2011. Tycker mycket om den!
Det var min tur att arrangera KK (Kulturklubbens och inget annat hehe) månadsträff senast vilket blev ett besök hos Fotografiska för att se deras helt nya jubileumsutställning: 15 Fotografiska år. Rekommenderar! Vi gick dit en måndagkväll (ett av få museer som har öppet den veckodagen) vilket innebar lite folk – skön tid. Efteråt promenerade vi till Skeppsbron och intog en stadig middag på Zum Franziskaner.
En av mina favoritfotografier i utställningen!
Har letat efter ett par snygga manchesterbyxor länge både i fysisk second hand och på Sellpy. Svårt att hitta men gjorde det tillslut hos Arket. Tog en bild i provrummet. Min regnjacka (vägrar traditionella regnjackor) fyndad på Beyond Retro och gammal keps.
Lyckades fånga solljuset hemma i vardagsrummet. Var bara två veckor sedan men solen känns långt borta nu…
Halloween! Firades under typ en vecka för oss givet barnens olika aktiviteter och kalas. Här var jag påväg själv med min kompis Carro till Halloweenfest med tema Hilma af Klint. Fri tolkning så knåpade ihop en egen hår-accessoar med inspiration från en av Hilmas målningar.
En ny dag = en ny Halloweenoutfit. Här som en feminin Dracula på vift i tunnelbanan.
Händelserna tar inte slut! I torsdags var det svensk premiär för Tarik Saleh’s film “Eagles of the Republic” som öppnade Stockholms Filmfestival i biograf Skandia. Så vackert tak inne i biosalongen.
Tarik Saleh tillsammans med Fares Fares och resten av teamet från filmen på scen. Denna filmen är den tredje och sista i hans triologi som utspelar sig i Egypten. Dock är alla fristående och har annorlunda backstory. Sveriges Oscarsbidrag – så roligt för dem. Se filmen, Fares spelar i vanlig ordning väldigt bra och fotot är så fint.
Dagen efter åkte jag till Lilla Espressobaren på Hornsgatan där The Way We Play hade bjudit in för att fira Issue No 8. Så fint ordnat och kul att träffa bloggkollegor.
Många fina originaldetaljer (?) bevarade i lokalen. Älskar sånt här spegeltak och väggklockan ser ut att vara från 50-talet.
Issue No 8 – innehållandes flera fina och inspirerande inredningsreportage.
Slutligen – egentligen typ förra årets trend men fastande för den här rosetten som är något oversize. Finns hos Åhléns. Kappan från Beyond Retro.
Trevlig söndagskväll :))
xx
Charlotte
I dessa utklädningstider finns det en och med det sagt bara en maskeradfest jag hade velat spola tillbaka tiden till och besöka. En av de mest förmögna familjerna för sin tid familjen Rotschild höll en riktigt lavish fest år 1972 i deras slott Chateau de Ferrières i Frankrike med en lika lavish gästlista. Kanske har ni sett en bild på Audrey Hepburn bärandes en fågelbur på huvudet eller Salvador Dalí i princip inte alls utklädd? Dessa två namn plus flera var inbjudna till vad som kanske kan kallas det årets fest? årtiondets fest?
Temat var Surrealist Ball och klädkoden löd: black tie, long dresses & surrealist heads. Dalí utformade inbjudan vilken han gjorde spegelvänd. Vid ankomsten till festen stod servitörerna redo utklädda till katter och på utsidan av slottet skapades en illusion om att byggnaden stod i lågor. Middagen serverades med tallrikar klädda i päls och besticken ersatta med döda fiskar. Minst sagt en upplevelse. Om jag inte minns fel, bangade Dalí att bära en form av huvudbonad med argumentet att hans hjärna eller huvud var ett geni. Genialiskt haha. Hursomhelst hela slottet var dekorerat och utformat surrealistiskt med en touch av mörk symbolik samt flertalet konstverk och konstinstallationer signerade Dalí. Entrén till festen var genom en slags “helvetesport” för att sedan träda in i en drömlik och surrealistisk atmosfär.
Den spegelvända inbjudan gjord av Dalí.
What can you say bra utklädnader och bra dekor.
Som en tavla!
Audrey Hepburn i sin fågelbur. Klart godkänd utklädnad!
Värdinnan Marie-Hélène de Rothschild.
Dalí, hans hjärna och en gäst.
Fascinerande konstruktion – gillar den.
Hög kreativ höjd!
Lavish.
Dukningen med den pälsklädd tallriken och döda fisken.
Teatralisk dekor.
Andra gäster på listan var bland andra Brigitte Bardot, Yves Saint Laurent och Grace Kelly. Kan inte tro något annat än att maskeraden måste ha varit helt galen och sjukt rolig. Det sägs dessutom att Stanley Kubrick inspirerades av festen när han gjorde Eyes Wide Shut. En surrealistisk ball är ett bra fest-tema med andra ord – paxar den hehe.
Vill ni läsa mer om detta sök på The Surrealist Ball 1972 eller Rotschild Surrealist Ball.
xx
Charlotte
Vanligtvis går jag ständigt i göra-om-hemma tankar men den senaste tiden har det uteblivit. Om det beror på studierna, orken eller att helt tappat lusten är svårt att veta. Men nu har det börjat smyga sig på. Kanske för att hösten och mörkret är på intågande? Vi behöver göra ett omtag med belysningen hemma, framförallt i vardagsrummet och då är det lika bra att se till andra saker också.
På tal om att göra om så har Bemz tillsammans med inredningsdesignern Patrica Roti (tips att följa, bor i ett underbart hus i Skottland med stil @patricarodi) lanserat kollektionen La Maison. Kopplar mönstren till franska landsbygden, L’Occataine och lavendelpåsar men också lite Dalarna? Mina favoriter är Simply Linen – Rococo Blue/Red Multi och Évelyne Stripe Linen Blend – Green/Blue.
Alla bilder nedan kommer från Bemz hemsida – vi kikar!
Designern Patrica Rodi och soffan Färlöv från Ikea klädd i min favorit, mönstret Rococo Blue/Red Multi.
Den andra av mina två favoriter mönstret Évelyne Stripe Linen Blend – Blue/green. Snygg golvlampa dessutom!
För den som tycker om att blanda färg och mönster är detta ett fint alternativ och en fin kombination. Soffan Ektorp från Ikea och mönstret heter Recycled Textured Panama – Austine Pink Multi. Vet dessvärre inget mer om fåtöljerna.
Évelyne Stripe Linen Blend – Blue/green igen men nu också som soffbord.
Recycled Textured Panama – Austine Pink Multi. Vacker kontrast till skulpturen i vitt.
Kollektionen i sin helhet hittar ni här: https://bemz.com/sv-se/magazine/bemz-x-patricia-rodi-la-maison-collection
Tjing!
Hej!
Jag sitter på tåget hem mot Stockholm och vad passar bättre då än en liten lista :))
Något jag har skämt bort mig med: Först ut som en övergång från mitt tidigare inlägg om naglar får ni se vilken manikyr jag gjorde. Hämtade tydlig inspiration från en av de bilderna i det inlägget.
Kallar dem för tribal-fire nails hehe. Gör mina naglar hos Kim Naglar på Linnégatan 19 i Stockholm om någon undrar. Rekommenderar dem verkligen, alltid flex med tid.
Något jag har skrattat åt: Ricky Gervais show i ett fullsatt Avicii Arena, inte klokt att han lyckas fylla arenan och var tvungen att dokumentera massan. Han var så bra som vanligt, drar saker långt bortom PK-gränsen och skrattar åt sig själv. Den bästa humorn haha.
Får lite Hitta Holger känsla..
Kultur jag har upplevt: Bjöd med min mamma på teater i fredags och såg Hamlet på Elverket. Passa på att besöka det och se Hamlet innan Dramatens mer experimenterande scen stänger ner. Hoppas verkligen inte på att lokalen går samma öde till mötes som Park biografen på Sturegatan. Tillbaka till Hamlet, den var otrolig och likaså skådespelarna. Försök se den och fyi 3,5h passerade väldigt snabbt. Settingen och stämningen var mäktig. Det fanns många budskap att tolka i handlingen vilket berörde oss starkt.
Något jag har dokumenterat: Eftermiddagssolen som lyste vackert in hemma hos oss.
Relief från Auctionet och sänglampan likaså.
Ett rum jag fastnat för: designstudion @casajosephine har skapat ett otroligt hem i Madrid. Materialmixer, 90-tals vibes och dov färgpalett.
Fler bilder finns att se via @theworldofinteriors.
En resa jag har gjort: tur och retur till Växjö för start av ny delkurs i kriminologisk kvantitativ metod. Data, variabler, Chi-2 och multipel regressionsanalys är några av de saker som jag ska studera samt repetera de kommande fem veckorna.
Växjös vackra domkyrka i morgondimman.
En outfit jag vill kopiera rakt av: ahh följer Estelle Pigault på instagram som jag tycker har en väldigt bra stil och inte minst frisyr. Häromdagen la hon upp två bilder på stories av en otrolig skinnjacka och snygga jeans. Mycket bra att hämta inspiration ifrån till nästa gång jag går på en vintagerunda.
Jackan aah hur fin?? Bild via @estellepigault.
och jeansen bakifrån. Hur snygga? Bild via @estellepigault.
Något jag har lyssnat på: för den som vill fördjupa sig i kriminologi eller bara tycker är spännande så rekommenderar jag podden Kriminalsamtal med Lunds Universitet som avsändare och med tema brott och straff. Exempel på ämnen de lyfter; Straff och mänskliga rättigheter, Ung och dum – eller ung och dömd? samt Kan vi straffa för hårt. Något att bita i helt enkelt. Lyssnar via Spotify och länken kommer här: https://open.spotify.com/show/26y2iEBXpDMpjgC7ndhInZ?si=ef2b0167a2d0434a
Ett par snygga stövlar som jag fastnade för: Gala Gonzalez bar ett par otroliga stövlar från Fendi nyligen i nyligen Milano. Annorlunda färg och klack vilket gör dem riktigt nice!
Bild via @galagonzalez.
Något jag tycker är fint: denna handgjorda blomma som en brud höll i handen istället för en brudbukett. Designen står danska @wette__mille för som för övrigt gör vackra smycken.
Kul med annorlunda! Bild via @wette__mille.
Något jag blev väldigt glad över: Fick ett mail häromdagen av en läsare som undrade mer om min pågående utbildning och hur jag bygger ihop min fil.kand i Kriminologi. Blev otippat glad och är det fler som undrar om min väg hit eller undrar om utbildningen hör av er. Tycker bara det är roligt att kunna hjälpa till med eventuell guidning.
Tack alla som läser och kommenterar 🙂
xx
Charlotte
I nästan 1,5 år har jag haft en paus på att göra mina naglar men har nu fått lust till det igen. Är det någon av er läsare som har provat nagellack som klistras på och efteråt filas ner? Är nyfiken på att prova eftersom det känns skonsammare än att ständigt göra shellack. Vanligt nagellack är tyvärr inget alternativ på grund av hur lätt de förstörs.
Inspirerad av min kära bloggkollega Jeanette Åkerberg som postade ett par fina naglar för ett tag sedan dedikerar jag hela det här inlägget till naglar som enligt rubriken är damn good looking. Rådande status för mig är en hemtenta så en kort paus för att titta på naglar är skönt!
Först ut mina egna naglar som jag stolt har lyckats spara ut. Varför ser många handbilder ut som klor (i alla fall min haha).
Gillar denna manikyr skarpt – edgy och klassisk.
Också en favorit!
Kan vara samma som ovan, oavsett snyggt.
En något diskretare och klassisk manikyr med en twist “lazer nails” kallar jag dem!
Är nog en variant av clip-ons – snygga!
Väldigt sugen på att testa något liknande!
Typ sådana jag har själv nu och bara att addera den blå pricken. En roligare variant av klassiskt röda naglar.
Prick-detaljer igen men nu mot en brun fadande stil. Fint!
Hanna Stefansson la upp denna bilden för några veckor sedan i hennes stories. Så fint med en graderande rosa variant mot den limegröna jackan och silverarmbandet.
Det var det – nu tillbaka till verkligheten och hemtenta. Ha en fin dag!
xx
Charlotte