En långhelg i malmö

1 year ago

I fredags lämnade jag hem och barn för att åka iväg själv och hälsa på min syster i Malmö. Tror det var första gången sedan… mitt äldsta barn föddes?! Förväntningarna och pirret inför att åka tåg i fred var mycket höga. Jag kan avslöja att själva tågresorna inte levde upp till mina orimligt ställda förväntningar.

Resan ned hade jag bokat i en vagn där djur var tillåtna. Det var nog den smutsigaste tågvagnen jag någonsin befunnit mig på. Djur och barn som var närvarande skötte sig exemplariskt. Däremot hade någon av mina medpassagerare en intensivt stinkande andedräkt. I kombination med dålig ventilation tog det nästan knäcken på mig. Behövde lägga mig på soffan och slumra när jag kom fram:)

Hemvägen innehöll en mycket obehaglig polisinsats på tåget. Det var skrämmande att se hur poliserna eskalerade situationen, använde sig av elpistol och gav en vibb av att liksom njuta av det. Usch.

Ok men Malmö! En av mina favoritstäder! Även om jag faktiskt besökt ganska få städer när jag tänker efter. Jag har en mapp på Instagram där jag sparar restauranger, caféer och butiker att besöka. Jag hann med några av dem. Se det som tips om du ska besöka Malmö snart!

En långhelg i Malmö

Först och främst så är utbudet för begagnat mycket mer intressant och generellt lite billigare än i Stockholm. Björk & Frihet på Södra Förstadsgatan försöker jag att besöka varje gång. Den är så stor att en halv dag kan passera där inne. Välsorterat! Vissa saker är lite dyra medan andra är fynd. Avdelningen till höger närmast entrén har vintage och 80/90-tal, jag hittar alltid något fint. Där köpte jag min nya favoritvårkappa.

Jag brukar också ta en sväng på Humana, Öppen famn och Öppna hjärtat. Myrorna på Ystadsvägen har jag för mig är stor och bra men jag var inte där den här gången.

Rad Susie och Pop Boutique är bra för mer utvald vintage.

En långhelg i Malmö

Nygamla kappan. Lång, vid och stadig. Från Junesco och gjord i Sverige. Färgen är en vacker, dämpad lilaaktig mörkblå

Sådant som jag åt ute och tyckte om:

  • Taiwanesiska restaurangen Sanlo. Jag tog beef noodle soup, jättegod! Killen som mötte oss i kassan var väldigt trevlig.

 

  • Enkel och snabb lunch på Casual Bakery. Bagel med lax och kapris är perfekt för mig som blir rastlös av för stora luncher som tar lång tid att äta.

 

  • Fika på Nostra. Nästa gång vill jag prova pannkakorna.

 

  • Fika på Farina. Passade på att hälsa på Augusta som jobbar där, så himla trevligt. De hade semlor! Åt även en bulle med pistage och en annan med citronkräm. Allt var toppen.
En långhelg i Malmö

Casual Bakery

En långhelg i Malmö

En sväng på mysiga butiken Veya Studio som drivs av Victoria Henry. Älskar sånahär ställen! Om du också gillar små prylar till bordet, färgglada väskor och kläder i batik/wax prints så går du hit. Jag köpte en marknadsväska. Som godis, eller hur?

En långhelg i Malmö

Jag kände att jag slappnade av direkt när jag klev av tåget. Malmös behändiga storlek och lite kontinentala flair gör att mina stressymtom dämpas direkt. Tröskeln för att gå ut och ta sig för saker är så himla mycket lägre. Det mesta är på promenadavstånd! Även att strosa runt på kedjorna, t.ex Arket var en lugnande och trevlig upplevelse jämfört med den nästintill aggressiva stämningen i butiken på Drottninggatan här i Stockholm:)

Måste planera in en ny resa snart! Och övertala min man att flytta ned.

Kram

Sparat på pinterest

1 year ago

Halloj!

Jag är hos min syster i Malmö och lever loppan, alltså strosar runt på stan, fikar, äter lunch, stickar, kollar film, kollar i butiker och vilar. Äkta semester för en småbarnsmor.

Vilken tur att jag råkade åka ned under vårens första dagar. Ja, man får ta ut våren i förskott även om solen varvas med kyla ok!

Nu kan man börja drömma om vad vårens kläder ska bli. Jag bär sällan vitt pga att jag inte kan hålla det rent. Men om jag gjorde det skulle det kunna se ut såhär

Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest
Sparat på Pinterest

Vad ser ni fram mot att bära nu när det är varmare? Kram

Tvåla och tvaga

1 year ago

Hej på er!

Det här känns som vårens första dag, visst? Jag började med ett besök hos min psykolog, sedan en klassisk liten *runda för ärenden* för att fira våren, shoppingskadad som man är:) Men jag köpte faktiskt ätbara saker eller förbrukningsprodukter så det känns lite ok.

Först gick jag till Tvåla och Tvaga på Nytorget. Har velat gå tillbaka och köpa deras hantverksmässigt tillverkade och ekologiska olivtvål Prima oliv länge och nu hände det. Den här gången tog jag den extra feta med sheasmör. Tillräckligt mild att använda på barnen och i ansiktet. Den är oparfymerad men har en mild och god doft. Av oliv antar jag? Mjuk och mysig.

En anekdot: när jag flyttade hemifrån som 19-åring var mitt första egna boende ett rum i Haga i Göteborg. Bara ett stenkast från Tvåla och Tvagas butik på Haga nygata alltså!

Sedan hamnade jag på Urban Deli där en mycket medryckande och positiv kille sålde mig en dyr mango. Jag tog även ett par små franska yoghurtar i sån liten kruka, ni vet? Tänkte att mina barn skulle bli glada för dom till frukost.

Tvåla och Tvaga

Tvåla och Tvagas Drömsk, Havet och Prima bi doftade toppen!

Tvåla och Tvaga

Den här valde jag. De har också tvålfat och hållare. Jag köpte en sån här magnet till duschen. Man trycker in ena delen i tvålen så man kan fästa den på sugproppen som sitter på väggen. Smart!

Tvåla och Tvaga
Tvåla och Tvaga

På det här viset!

Kom också ihåg att Tvåla och Tvaga har det lite underskattade parfymmärket L’Erbolario. Gå dit och testa Meharées, en varm och träig vanilj. Eller Alba in Asia, en 90-talsdoftande citrusmusk. Älskar att det märket vägrar ha moderna eller stilrena förpackningar till sina parfymer. Känns tryggt.

Det var allt för nu, kram.

Dela och köpa parfymdekanter

1 year ago

God söndag!

Känner ni till det här med att dela och köpa dekanter? Det är alltså att antingen privatpersoner eller mindre parfymbutiker erbjuder en tjänst där man kan köpa eller byta några milliliter av en parfym. Som ett större prov för att känna ordentligt på en doft innan man lägger sina surt förvärvade slantar på en hel flaska. Jag vet att FabLab erbjuder detta. Sniph är ett liknande alternativ fast med prenumeration. Jag köper mina dekanter via facebookgruppen LWL Parfym eller direkt av vänner och bekanta på instagram.

Tre anledningar till varför dekanter är en bra idé:

  • Du får en ordentlig chans att testa parfymen under olika tillfällen och humör över tid. Ofta räcker ett litet spray på huden i butiken inte för en ordentlig utvärdering inför ett köp.

 

  • Det är ett sätt att kunna använda dofter som man använder sällan. Kul att ha men inte varje dag-parfymerna behöver man inte mer än 5 ml av ändå? Om du är en mjuk muskperson men vill ha en rivig oud ibland på fest är det bra med bara en liten miniflaska.

 

  • Det är ett sätt att få lägga vantarna på en liten mängd av en dyr doft man inte har råd eller lust att köpa 50 eller 100 ml av.

 

Dessutom är det perfekt att sälja av en del av sin samling på det sättet. Särskilt om man har så pass många parfymer att man inte kommer ta slut på dem under denna livstid. För att kunna dekantera behövs småflaskor, ofta två, tre eller fem ml. Sedan sprayar jag bara rakt ned i lillflaskan. Vissa håller på med trattar och sprutor men det orkar inte jag. Sedan på med etikett, packa i bubbelplast och skicka iväg!

Dela och köpa parfymdekanter

Här är senaste dekanterna för mig. Tre av dem har jag bytt till mig. Älskar att byta! Vi borde bli lika bra på att byta alla saker precis som vi gör med barnkläder och parfymdekanter. Tack Emilia! Innehållet är Narciso Rouge, Room 1015 Sonic Flower och Yin Transformation. Pudriga och mjuka dofter, underbara allihop. Jag tror jag har två starka favoriter men ska känna på dem lite till.

Den sista, Frederic Malle Acne Studios, köpte jag i LWL Parfym. Har ni testat den doften? Det känns som att den fick ett visst buzz när den släpptes.

Då tänkte jag ”Ha! De ska inte lura mig med någon hype. Jag ska ta den för vad den är”. Den sägs dofta sköljmedel, det har vi väl känt förr. Så jag gick till NK, sprayade den på ett papperskort som jag stoppade i fickan och gick hem. Kortet lade jag i mitt smyckesskåp. Varje gång jag öppnade dörren släppte kortet ifrån sig en mild men ändå tydlig puff av kalk, aldehyder, musk, bränt socker och… smultron?! Jo, de säger päron men jag känner smultron.

Acne Studios är romantisk. Inte på ett flörtigt vis utan nostalgiskt romantisk, som att titta på solblekta gamla foton från en solsemester från barndomen. Söt, enkel, kanske gullig. Förtrollande på något vis! Den är otroligt potent, ett spray sitter hela dagen plus lite till. Tre milliliter kommer räcka mig ett tag.

Köper ni parfym på det här sättet? Kram

Makeri 14 och stadsmissionen

1 year ago

Hej på er!

Jag bläddrade i en bok om stickning på biblioteket för ett tag sen. Den heter Naturtröjor: Nyponrosor, blåvingar och helyllekoftor för barn och det är Celia B Dackenberg som skrivit den.

Det finns många fina mönster i boken men Kräftsockorna var omöjliga att släppa! Så, igår tog jag mitt presentkort jag fick i födelsedagspresent till garnbutiken Makeri 14 i gamla stan för att köpa material till Kräftsockorna. Det rekommenderade garnet Visjö har utgått men jag valde en motsvarande variant istället. Ulysse, en tunn men ändå fluffig och len fransk merinoull. Självklart i en röd nyans.

Makeri 14 och Stadsmissionen

Garnbutiken ligger precis bredvid Stadsmissionen, omöjligt att inte ta en titt! Där inne stötte jag på min kompis Linda. Hon konstaterade att jag är den hon oftast möter oplanerat och det är helt sant. Det känns slumpmässigt men det blir väl så när man har liknande intressen och dygnsrytm.

Det här är väl ändå en av stans bästa secondhandbutiker? Kolla på det här gulliga setet. För stor för min dotter så jag lämnade det.

Makeri 14 och Stadsmissionen

De har en liten hylla med parfym i den här butiken, det är så roligt. Nästan all parfym jag har är köpt begagnad. Idag följde två stycken med mig hem, den ena är Chanel Allure Sensuel. Jag blev så nyfiken för jag har haft ett nytt intresse för Chanels dofter på senaste. Den linjen har liksom andra dofthus ett helt eget DNA. Aldehyder, citrus och trä, kan det vara det som gör det?

 

Makeri 14 och Stadsmissionen

Det finns en del att säga om begagnad parfym, det får bli ett eget inlägg en annan dag. Kram

Bokhylla vs. ingen bokhylla

1 year ago

Inredning inredning inredning.

Det finns en diffus känsla i inredning som jag kallar för Kulturarbetarhem. Det är en hemtrevlig, varm men ändå avskalad och ostylad stil. Tänk dig att dina föräldrar är typ bibliotekarie och konstnär. Eller slöjdlärare och musiker. Kulturarbetarhemmet är en sammanblandning av hur det ser ut hos föräldrarna och deras kompisar ni är på vernissagemiddag hos ibland. Vita väggar fulla med konst av vänner och bekanta, svartvita foton, rejäla mattor, kanske ett hemsnickrat kök, gamla möbler och viktigast av allt: minst en vägg som täcks av arkivhyllor som är fullsmockade med böcker.

Så växte jag upp och det är väl svårt att helt gå ifrån det som är bekant sedan barndomen. Eller så gör man tvärtom?

Drömmen om bokhyllan som vardagsrummets mittpunkt har i allafall känts självklar för mig. Tills jag satte upp en bokhylla i vardagsrummet och insåg att den mest funkade som uppsamlingsplats för inkompletta barnpussel, garnnystan och hårnålar. Jag tror att det funkar om man har en stor mängd böcker som fyller upp från topp till tå och det har inte vi. Alternativt om man är mycket duktig på att hålla ordning. Det är inte jag.

Bokhylla vs. ingen bokhylla

Vad vilsamt:)

Så, det är inget mer med det. Hyllan får åka upp till sovrummet och in med: skänken. Eller sidobord? Varken skänk eller sidobord känns som rätt översättning men kolla själva här

Bokhylla vs. ingen bokhylla

Hembudad från Auctionet. På senaste har jag kollat på ett lite väl intensivt sätt på blocket, marketplace och auktionssidorna efter ett skåp med rätt mått, nyans och form. Men det är ju så man måste bete sig med begagnade möbler, jakten är en del av nöjet! Jag har tidigare sagt nejjj till att ta in teakmöbler här, det känns kliché i ett 50-talshus. Men den här är lite mer 70-talsbullig och groovy tycker jag!

Det känns som att den här pjäsen låser upp en spärr jag har känt inför vardagsrummet. Tänkte sätta mitt gamla draperi bakom, lägga fram böcker, några tunga småprylar i klarglas och sätta en eller två snygga lampor på. Vad tror ni? Bra va?!

Så småningom vill jag ha en enorm, mjuk matta och hänga konsten på ett mer medvetet sätt. Det känns bra.

Kram

Har jag tröttnat på parfym?

1 year ago

Hej! Hur mår ni?

Jag ligger till sängs med en huvudvärk som klyver skallen i två. Tidigare hade jag en riktigt trevlig eftermiddag med mitt yngsta barn. Vi tog bussen till Stadsmissionen för att köpa en skrivbordslampa jag sett dagen innan. Den tänker jag ställa i barnrummet. Jag fastnade för lampan efter att jag kom på att det här hemmet behöver lite mer djupa färger! Murrigt och inte så beiget.

Har jag tröttnat på parfym?

Vackert roströd

Sedan köpte vi en bulle och en kokosboll samtidigt som jag kände en känsla jag blivit bekant med i samband med senaste året. Yrsel, kyla i ansiktet, ett molande i huvudet och ett illamående som kröp på mig. Kroppen säger nej tack och då är det bara att åka hem och lägga sig raklång för att vila. Jag är inte mycket för att man ska lära sig så himla mycket av livets alla motgångar men jag har fått en ny förståelse för min kropps signaler post utmattningssyndrom och det är väl bra.

Mitt mående kopplat till månadscykeln har stadigt blivit sämre och sämre efter varje barn dessutom:) så i drygt en vecka nu har jag inte känt något doftsug alls. Parfym som annars kan vara en tröst eller uppmuntran. I korta stunder har jag oroat mig för att jag slutgiltigen tappat parfymintresset helt och hållet. Vill sälja av hela samlingen!

Har jag tröttnat på parfym?

Den här skåpsdörren ska man inte öppna mitt under brinnande huvudvärkkan jag meddela

Det kan mycket väl vara så att allt känns bättre om tre dagar:)

Jag har rensat ordentligt i parfymskåpet i alla fall och ska förbereda försäljning av ganska många flaskor och prover. Enklast är nog att kränga dem på i stories på instagram. Jag ska försöka säga till här innan om någon vill köpa.

Det känns skrytsamt att visa upp skåpet så jag disclaimar och berättar att det mesta är fyndat på tradera eller bytt med vänner och bekanta. Ett par av dem är pr-gåvor.

Har jag tröttnat på parfym?

Annars då? Jo, jag har nystat upp garn som legat upprepat i en hög sedan förra året. Typiskt sån uppgift jag dragit mig för men så tar det en kvart att fixa.

Har jag tröttnat på parfym?

Börjar få tillbaka intresset för min garderob. Provade igenom olika kombinationer och tänker på vår.

Har jag tröttnat på parfym?

Kände mig lite put together en stund idag.

 

Det var allt för nu. Skulle ni vara intresserade av en parfymloppis på instagram? I så fall hittar ni mig på @a.vestergren och jag säger till innan jag lägger ut dem, som sagt. Kram!

Produkter jag köper igen

1 year ago

Hudvård va! Jag både älskar hudvård och bryr mig inte om det. Jag är genetiskt torr så kräm har alltid bara varit en grej jag behövt ägna mig åt. Jag är inte en av dom som kan skölja av ansiktet med vatten och smörja med miniderm då och då. Ointresset ligger i att jag vill ha så få steg som möjligt och testar inte nytt i onödan.

Dock spårade jag ur rejält för sex år sedan. Mitt första barn var runt ett halvår och jag kände mig väl…sliten? Så jag drog på med alldeles för starka ansiktsprodukter i hopp om lyster och pigghet. Jag fick perioral dermatit istället.

PD blir värre av feta och täckande produkter. Därpå följde flera år av nästan inget förutom en rengöring och en enkel dagkräm. Vilket är helt ok men också ganska tråkigt! Och jag kände mig både torr och tilltäppt vilket ledde till att jag klämde på varenda ojämnhet vilket ledde till pigmentfläckar som aldrig går bort!

Produkter jag köper igen

Elsa Billgren la upp ett inlägg för ett tag sen om stabila produkter man köper igen och igen. Sånt är kul att tänka på!

Jag tog en bild på det som tagit slut på senaste. Några andra favoriter i listan nedanför är inte med på bild. Det på bilden jag inte kommer köpa igen är micellär rengöring från ACO (torkade ut lite för mycket) och en ögonkräm från La Roche Posay (känns onödig) och dagkräm från ACO (helt ok men det finns bättre). Resten är favoriter som jag redan använt i flera år eller kommer köpa igen.

Sedan PD-utbrottet har jag för det mesta använt det mildaste jag får tag på i varje kategori. Min rutin är alltså mycket fukt men inte fett. Ganska nyligen har jag lagt till serum också.

 

  • La Roche Posay Toleriane rengöring. Ärligt talat inte så effektiv men samtidigt det enda som inte irriterar eller torkar ut min tunna, papperslika hy. Man får köra två omgångar om den första rundan inte riktigt bet. I Frankrike finns den här i stor flaska med pump, vill ha det här också!!

 

  • La Roche Posay Toleriane dagkräm. Den är anpassad för rosacea och andra känsliga hudar. Lugnar men känns inte fet. Nattkrämen är också bra.

 

 

  • Peptidserum från Apolosophy. Den här lillen har jag använt sedan i höstas och den gör så stor skillnad! Otroligt prisvärd, är inne på min andra flaska. Känns mer vattnig än oljig. Den har gjort min hud tillräckligt robust för att fasa in:

 

  • Retinoidserum från Dr Sam Bunting. Aj, vad de höjt priset på den här! Mild gel med bl.a azelinsyra som faktiskt lugnar rosacea/inflammation. Jag flagnade lite först vilket är väntat, sen kom rosenknoppshy. Vill köpa igen, den är den enda aktiva produkten jag kunnat fasa in utan negativa effekter.

 

 

Till kroppen tar jag vilken neutral kräm som helst som min atopiske man får utskrivet på recept. Det var det!

Vad är er inställning till att smörja och hålla på?

 

 

Planera trädgård

1 year ago

Heje!

Hur har ni det? Jag är fortsatt strandad i feberfortet men det är faktiskt helt ok. Jag slogs av hur enkelt och snabbt det går att lämna bara ett barn på morgonen istället för två, så det är en fördel med att minst en av dem varit hemma i typ två veckor:)

 

Planera trädgård

Den yngsta och jag tog oss ut en stund igår för att återvinnina skräp och posta ett kuvert. Innan vi gick in igen hängde vi lite i trädgården som jag inte satt min fot i sedan typ oktober. Det värmde ordentligt mot den här medelhavsväggen vi har!

Det kändes nytt att strosa runt den lilla plätten. Här vill jag driva upp massor av goda tomater, örter i krukor, pionbuskar, sätta marktäckare runt en buske och fylla på med så mycket lavendel som får plats. Framförhållning är inte min starkaste gren men visst behöver man börja planera trädgårdsåret redan nu?

Planera trädgård

Jag har gått och surat för att vi inte hann och/eller orkade sätta lökar i höstas. Men det kommer ju tulpaner här ändå?! Från året innan då? Detta gjorde mig mycket glad.

Planera trädgård

Hon försäkrade mig om att det var något väldigt smarrigt i den där hinken. Tack men nej<3

Förra året hade vi en plattsättare här som gjorde iordning betongplattorna så att de ligger jämnt. Ett nytt staket har ersatt det gamla som var ruttet. I övrigt har vi inte gjort något här på de tre åren som gått sedan vi flyttade in, som synes. I år blir högtryckstvättens och målarfärgens år.

Planera trädgård

Sedan gick vi in igen. Jag rengjorde ett vintage halsband. Beläggningen på plastpärlorna åkte med smutsen ned i tvålvattnet och låg som ett fint skimmer i botten på skålen. Synd men fint att några äkta pärlor bland plasten fick komma fram och lysa.

Efter det tänkte jag göra en spenatpaj. Barnet tyckte att hallon lät godare, så då blev det hallon. När jag tog en tugga av den nygräddade pajen kunde jag inte avgöra om den smakade som efterrätt eller mat. Jag tror att den vitlökskontaminerade skärbrädan har med saken att göra.

Det var allt från en medioker och väldigt trevlig dag. Kram

Växer fast hemma

1 year ago

Hej!

Nu är det varvning av feber mellan olika familjemedlemmar och jag har fått ställa in allt kul på senaste. Gnäll! Det är som det är.

Jag var bjuden av min TWWP-kollega Frida till nyöppningen av &Other Stories-butiken. Var mycket spänd på att se den nya beautybaren med tjusigt placerade parfymer. Det får bli en annan gång då jag fick vända i dörren pga sjukt barn. Other Stories har en av de absolut bästa budgetlinjerna för parfym, håller ni med? Har ni testat någon av dem?

Här skulle jag också kunna lägga in mer klagande på hur oinspirerat det känns att klä sig just nu. Ska försöka kanalisera tröttheten inför att dra på mig underställ ännu en morgon till drömmar om vad jag faktiskt vill klä mig i till våren istället. Kanske en ordentlig runda i garderoben och pussla ihop looooks. Kan bli ett eget inlägg.

Växer fast hemma

Nä, det var inget. Bara en bild på mitt mycket randiga matbord. Kram, vi hörs snart!