Hej gummor och kanske några gubbar. Jag hoppar in för att se om jag får upp det här inlägget. Jag knapprade ihop vecka fjortons parfymer med olika åsikter och reflektioner. Sedan kraschade allt och texten försvann, luften gick ur mig litet.
Jag är i ett shoppingskov. Det är inte en bra sak men jag har ganska roligt. En perfekt kombination i form av en chokladbrun, ribbstickad kjol och en kallt pastellrosa t-shirt hängde framför mig på Röda Korset. Jag köpte. De plaggen påminde mig om att man inte måste se ut som att man precis rymde från cirkusen för att bära färg.
Den bruna och rosa känns som neutraler på två olika sätt. Tillsammans är de så vänligt inställda till ett mer intensivt inslag av en starkare kulör.
Plaggen är mjuka mot kroppen som i en helt naturlig takt ändrar form och storlek över tid. Jag känner mig bekväm och därmed fin.
Kjolens nyans krokar även i gräddigt vitt på ett trevligt sätt. Jag älskar en halterneck och ser fram mot att bära den här toppen när det blir varmt.
Förutom att ägna mig åt kläder har jag varit hos min frisör Jennifer på DOM. Jag älskar att klippa mig och är nästan noll sentimental med mitt hår. Är ni också såna att ni skulle kunna raka av allt typ imorgon? Eller blir ni ledsna när det blir en centimeter för kort?
Efter klippningen behövde jag givetvis dra förbi Nitty Gritty och gå igenom deras nya parfymer från Regime des Fleurs. Båda jag testade, neroli och oud var underbara!
Jag har tänkt komma ikapp med förra veckans parfyminlägg, det kan få bli ett mål till fredagen. Kram
Hej och god morgon!
Nu har man ju kunnat klä sig lite normalt igen efter att ha bott i underställ sedan oktober. Det snöar visserligen just nu men det behöver vi inte stanna upp vid tycker jag. Ja det finns sätt att klä sig på vintern också men det är verkligen inte kul. Tänk att man går igenom samma sak varje år och står ut? Vad duktiga vi är!
Jag rensar i garderoben och har provat provat provat. Det är nästan roligare och mer inspirerande än att rota i butik? Se sina plagg på nya sätt och göra kombinationer en inte tänkt på innan.
Jacka i nappa, 80-tal via Vint:ish Market. 80-talsklänning från Stadsmissionen. Känns lite som att Charlotte skulle kunna ha den här! 60-talssandaletter. Varför använder jag inte den här klänningen oftare undrar jag. Alla kroppsdelar får plats, draperingar på diagonalen och trevligt material.
Jag hade inte besökt Arkivet förrän förra veckan. Deras nisch är begagnade men nya plagg. Inte helt min grej men bra upplägg om man har specifika plagg i kikaren. Långkjolen från Dagmar som jag köpte där har jag burit typ var tredje dag sedan dess. Testade nu med bredaxlad kavaj till. Funkar bra!
Tunna, små kavajer funkar bäst som skjortor för mig. Den blå sidenkjolen är ett hemsytt fynd från Björk&Frihet i Malmö. Den har två långa snibbar att knyta i midjan men på bilden när jag dem hängandes på sidan. Sockorna med knyt har jag stickat. Är mkt osäker på den här kombinationen även om jag gillar alla plagg och tycker att den blå färgen är fin med den röda.
Verkligen en annan utstrålning med glittersandaletten till.
Kjolen är ett annat fynd från Malmö. 70-tal som nu ser ut som 50-tal efter att jag klippte av den på mitten och fållade. Innan dess var den fotsid. Längst ned hade den vävda ränder i rosa och orange. Jag trivs bättre med den här knälängden.
Grov, noppig ulltröja till och en liten bowlingväska jag köpt på Sellpy. Den här kombon vann inte på klacken till, kanske en platt, retroinspirerad sneaker till hade funkat bättre? Vad tror ni?
Imorgon kommer veckans round up av parfymerna jag burit. Kram
Hallå där
Jag ser fler och fler skor som ser fina OCH bekväma ut. Sedan ett par år har jag gått över till att för det mesta ha barfotaskor eller skor med bred tåbox. Det råkar vara i trend nu, inte mig emot! Så nu har jag sett bredare skor även från märken som inte profilerar sig som barfota. Skönt. Ska vi kolla på vad jag screenshottat i den här kategorin på senaste?
Sko- och accessoarkingarna Loewe. Sju surt förvärvade tusenlappar på ett par sneakers får man ge för att tassa runt i dom här. Bara inspiration såklart men jag tycker det är intressant att se de stora designers släppa en sån här skolinje. Även deras klackar har rundare tår, mycket snygga dom också.
Jag lade upp en story på min instagram i förrgår om min provrunda av skor på Massimo Dutti. Den beiga skon i mocka fångade mitt intresse när jag såg den på hemsidan och jag tog mig till butik för att testa. Den sitter som en smäck, är mjuk, bekväm och känns välarbetad. Minus såklart för att det är en fast fashion-kedja men över lag är jag imponerad över designen och kvaliteten.
Och till sist det koreanska märket Reike Nen. Vackra skor som man kan välja i ”vanligt” eller brett insteg!
Vilka är era favoriter?
Kram
Hej! Tänkte att det är kul med en uppsamling av veckans parfymer för att se vad som faktiskt är i rotation just nu. Jag har tydligen inte burit parfym varje dag men väl fem av sju dagar. Här kommer dom!
Anthousa Fig & Vetiver. Den här köpte jag begagnat i en facebookgrupp för flera år sedan. Jag hittar nästan ingen info om märket, tror inte ens att det säljs längre? Det är en fräsch musk med gröna och blommiga noter. Romantisk och gammeldags. Som om Diptyques Philosykos skulle dra på sig en skir, vit klänning och lajva belle epoque. Den här beter sig allra bäst på textilier eller i luften.
Calvin Klein CK2. Känner någon till den här? Tråkigt att släntra efter som uppföljare till en av världens mest populära parfymer utan att bli uppmärksammad. De räknar upp noter som den sägs innehålla, som wasabi, violblad, blöt sten, orrisrot och sandelträ. Men jag känner bara den där ozoniska dofter av fukt i kläderna på någon som precis klivit in genom dörren. Trots sin lätta, luftiga karaktär sitter den länge och doftar starkt. Det är något kusligt med den här, som en AI-bild. Jag är osäker på om jag tycker om den eller inte.
D.S & Durga I don’t know what tillsammans med Molinard Héliotrope. Den förstnämnda är gjord för att bäras ihop med andra dofter. Den här kombinationen funkade bra. Trots det är jag ändå mest för att bära parfymer ensamma som de är men det var roligt att testa. Varmt muskigt trä tillsammans med tvålig heliotrop. Inte så tokigt!
Fredagen gick i Sous le Manteau Poudre Impériales tecken. Den är perfekt! Egentligen ville jag använda den idag också men det blev:
Bibbi Ghost of Tom. Jag behövde något grönt och lite bittert för att plocka upp humöret idag.
Ja, det var det. Vad har ni burit för doft i veckan?
Kram
God lördag!
Har ni blivit väckta i arla timme av ett vrålande rådjur? Och hoppat upp i ett rasande adrenalinrus pga att ni inte ännu visste att det var ett rådjur utan trodde att det var en människa som var på väg att tas av daga?
Det hände mig i morse. Inte den mest underbara starten på en helg men men. Nåt som faktiskt var härligt var igår eftermiddag. Min man tog en halvdag ledigt och vi hade barnvakt. Jag tycker att vi är ganska bra på att bete oss som turister i vår egna stad så det tog vi fasta på igår. Hoppade av tunnelbanan i Zinkensdamm och strosade sedan i lagom takt åt sydost.
Jag var klädd i ribbstickad långkjol från Dagmar via Arkivet. Det finns en matchande linne till, känns som att jag kommer bära dem mycket i vår. Under bar jag flera tunna lager av ull pga att jag är kroniskt rädd att frysa men jag var alldeles för varmt klädd! Kände mig bekväm och som mig själv dock, noterar den här outfiten.
Jag doftade Clary Fig av Carl Kling. Fikon åt det grönare hållet. En av få dofter jag kan bära när jag har lite huvudvärk, den lindrar.
Första stoppet var Judiths Second Hand. Mitt mål med att gå dit var att titta på en finsko som inte klämmer sönder tårna. Liten klack är ok för en festsko men absolut inte högre än… fyra cm? Tant orkar inte stappla på stilletter som förr i tiden.
Hittade ett nästan perfekt alternativ direkt! By Malene Birger med precis lagom klack. Det var mules så jag lämnade dem, hade de haft rem bakom hälen hade jag nog köpt. Jag tycker att formen på tån var fin till lång kjol och att kantigheten ger karaktär.
Strosen gick vidare till östra söder. Vi stannade på FabLab som alltid när jag har tid och är i närheten. De har rea! Svårt att motstå en sådan butik. Jag köpte en flaska parfym som jag testat noggrant och velat ha länge.
Sous le Manteau Poudre Impérial är här. Torr, pudrig, massor av kryddor, musk, cederträ, rökelse och vanilj bland annat. Det här är exakt min stil. Välblandad, torr men tung och lite (mycket?) av allt. Doften matchar min målbild med att ha en lite häxig vår- och sommarstil. Ser ni den lilla amuletten i keramik som följde med kartongen? Den ska jag spraya och hänga in i garderoben.
Innan vi åkte hem stannade vi på Baron Hammam. Dörren stog öppen och släppte ut ett oemotståndligt spår av tvåldoft, jag var helt enkelt tvungen att gå in. Köpte en aleppotvål och sedan var energin slut och vi åkte hem. En mycket trevlig eftermiddagsdejt i all sin enkelhet.
Kram
Hej!
Jag har så dåligt minne så jag vet inte om jag redan skrivit om deodoranter, kanske även just de här? Min tanke är att jag ska fixa med kategorier och taggar osv, men är osäker på om det här bloggverktyget är särskilt uppstyrt på just det sättet. Men det vore bra, jag tänker att ni läsare vill kunna söka på doftkategorier och gå tillbaka till tips.
De här använder jag nu i allafall. Jag klarar inte av de vanliga söta och blommiga dofterna från Rexona och Dove, de luktar liksom svett från början? Det krävs något mer friskt i grunden i en deodoft för att det inte ska kännas unket från start. Jag har också känslig hud som lätt börjar klia, särkilt av ”naturliga” varianter och de här är såklart kli-godkända av mig! Varsågoda, här är dom.
Lush The Greench. Ett pulver med rosmarin och tea tree. Den doftar inte helt oväntat grönt, örtigt och torrt. Liksom örtskåp! I och med att det är ett pulver kan man strö det lite var stans där man vill vara torr, t.ex på fötterna och i skorna. Alla ingredienser förutom två är från växtriket i den här men den har inte irriterat mig hittills.
Moss & Noor Light Mint. Eventuellt den bästa deon jag provat hittills? Ingen antydan till klåda och doftar underbart. Finns i trepack, antingen med tre olika dofter eller med en och samma. Eukalyptus är näst bäst. Såg också att det kommit en gurkdoft jag inte testat än!
Acqua di Parma Essenza. Ett gel-stift som doftar stilig herre. Minus för att det är en formula som inte torkar in, annars mycket trevlig.
Har ni testat någon av dem? Vad finns det mer för deos med gröna toner jag borde lägga tassarna på?
Kram
En av vårens stilförebilder är den coola av de två systrarna Knowles, nämligen Solange! Jag får intrycket av att hon har pondus, intelligens, fingertoppskänsla och integritet. Men vad vet jag. Bra kläder har hon i alla fall, såhär skulle jag vilja se ut.
Sjalett, ringar i öronen, denim i mörk tvätt och en liten klack. Så vill man sitta på uteserveringen, eller hur?
Stora, bulliga örhängen, flätor och en chunky stickad tröja. 10/10.
Lockarna utborstade och ballongform på byxan. Jag gillar verkligen en sko som knyts runt ankeln.
Vårigt vitt, over size och tabis.
Vilken look var er favorit? Kram
Hej
Jag har burit parfym de senaste dagarna och nu tänkte jag säga vilka! Förra veckan fick jag ett PR-bud med en parfym från Bibbi Parfums. Jag lade beslutet om exakt vilken doft det skulle bli i tjejen från PR-byråns händer och bad henne skicka sin favorit. Vågat ändå! Det är ju så personligt vad som funkar.
Hem till mig kom i alla fall Ghost of Tom. Parfymören bakom den här doften är Jérôme Epinette. Jag hittar ingen information om det är samma man som gjort Byredos Mixed Emotion men det är inte omöjligt för de påminner en del om varann. Plus att Epinette gjort mycket annat för Byredo.
Ghost of Tom har varit en inspirerande injektion i min samling. Älskade jag den från första spray? Nej. Den kändes knepig och lite utmanande. Däremot var det något som planterades i hjärnan och hakade fast i minnen från barndomen. Först tänkte jag: den är rökig! Askfat och fuktiga blad, lite som blöt cigg? Sen tänkte jag: det är svartvinbär! Grönt bittra blad och mörkt lila, syrliga bär. Bären ger en viss sötma. Sen tänkte jag: det är en tedoft! Svart, bittert te utan den sportiga känslan många tedofter kan ge mig. Jag har burit den här flera gånger under veckan, den blev en oväntad ny favorit. Den är givetvis allt jag nämnt, en grön, rökig tedoft. Påminner lite om Floraïkus dofter som ofta har te och svartvinbär i sig.
Dekanter är inte lika snygga på bild som flaskor men förtjänar sin plats! De dagar jag velat ha en lugn doft som inte utmanar mig har jag sprayat Diptyque Fleur de Peau. Papprig iris och musk.
Amouage Material. Den här har jag varit kluven till innan. Ouden här har känts lite för animalisk, som stall. Nu sist var det bara nåt som stämde, jag sprayade den utan att tänka så mycket och jag kunde se den på ett nytt sätt. Det är en varm och stor vanilj som aldrig blir för söt.
Serge Lutens Le Participe Passé. Det här är en märklig en. Kola, frukt, kåda, patchouli och artemisia (används för att smaksätta absint). Knäpp mix som ligger runt en i luften i lager, som att varje not har en egen slöja som hänger separat men ändå tillsammans. Mycket fascinerande effekt! Oavsett så är helhetsintrycket sötsalt lakrits. Om du älskar lakrits måste du försöka testa den här.
Har ni testat några av de här parfymerna?
Parfym känns roligt igen efter att ha varit i en vintersvacka.
Roligt men trivialt jämfört med att barn mördas i Gaza igen efter ”vapenvilan”. Det är avgrundsorgligt och svårt att känna att en kan göra skillnad, men att skänka pengar till Läkare utan Gränser kanske är något.
Kram
Hallå där
Nu är det dags för en rockad här. Bjässen från Dyrlund dök upp idag och ska byta plats med bokhyllan. Jag tror verkligen att det här vardagsrummet behöver en möbel med låg tyngdpunkt.
Den behöver dammtorkas och eh… doftsaneras från sin källarlukt. Sen ska den förvara sällskapsspel, pussel och böcker.
Jag är så nöjd!
Hej!
Vid vabb av piggt barn behöver man ju hitta på något. Jag och ungen tog en sväng på Möjliheternas hus. En bra butik på det sättet att utbudet är stabilt med många äldre plagg, de har en möbelavdelning och priserna är rimliga. Gulliga retroplagg till barn finns, även en välsorterad textilavdelning! Det negativa är att stämningen är off och personalen kan vara lite otrevlig.
Den här gången blev det fångst, se här:
Är ni skjortpersoner? Det är jag och jag kollar alltid alltid herravdelningen på loppis. Den här ljusa men intensiva blå nyansen är så fräsch, visst?! Köpte även en helt vanlig svart 90-talsbyxa i ullmix. Sånahär plagg är sånt jag slänger på med väldigt lite tankekraft. Tryggt.
Pumps som kommer kräva två dagars rehab efter användning pga smala och hårda men jag kunde inte låta de här ärtiga 60-talarna stå kvar! Ps. Min dotter tog bilden, en riktigt bra fotograf för att vara tre år<3
Jag vill bli bättre på att hänga upp bilder på familjen. Lite ramar är en bra start.
Och till sist, ett par gardiner i en krämvit färg. Där man skymtar grönt tyg i bakgrunden har det alltid suttit korta våder men jag fick en känsla av att jag vill ha upp något ljust och långt istället. Även om den gröna är väldigt trevlig! Jag ska jämföra och se.
Det var allt! Såg du nåt du gillar? Kram
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren