Pinterest lately

7 years ago

pinterest lately
pinterest lately
pinterest lately
pinterest lately
pinterest lately
pinterest lately

På pinterest samlar jag allt som inspirerar mig. Just nu är det lite mellanläge på inredning, klassiker och modeflugor. Allt i samma skål så att säga. Ni kan följa mig på Julia Brukroken

How many are to many?

7 years ago

How many are to many?
How many are to many?
How many are to many?

Hela Nacka blommar! På kvällarna smyger jag ut och klipper med min sekatör. Det är FÖR vackert för att lämna ute. Doften från mig att minnas skrubbsår, smält glass, läppglans, kalla vår- ben, lätta pussar och barnvagnspromenader.

Garden party

7 years ago

Garden Party
Garden Party
Garden Party
Garden Party
Garden Party
Garden Party

Nu grönskar det i dalens famn. Här hemma är det som en liten oas just nu. jag har lyckats lura över båda min a föräldrar på umgänge flera ggr den här månaden. det känns rätt ok att kunna ge tillbaka lite till dom som grillat och bäddad och klappat på en hela livet. Ibland blir vi trötta på varandra. Det blir så när man umgås mest hela tiden, men det är märkligt hur ofta vi väljer varandra när vi är lediga. Mest hela tiden. Jag och min mamma har jobbat ihop i många år innan hon gick i pension. Jag och mina syskon jobbar på samma företag, men när helgen kommer är det ändå som om vi lyckas hamna på samma veranda eller uteservering. vi dras till varandra lite som motpoler tenderar att göra. Pappa han är här mest jämt, han har vart det sen Harry föddes. Dom har en aldeless särskild relation och han hör bara till. Harry kallar även vårt gästrum för Morfars. Med värmeböljan kunde jag sitta där på trallen och titta på en blandning generationer som stundtals driver mig till vansinne, får mig att både rysa av välbehag men även krypa in i skalet ibland. Men det är en ynnest att välja sin familj även då den blivit tilldelad en.

Hur har ni det med familjer och häng?

 

Weekend

7 years ago

Weekend
Weekend
Weekend
Weekend
Weekend
Weekend

Plättar, paket och pusskalas. Kan det få summera helgen kanske? För första gången på mycket länge kändes det som en evighetshelg. Det här med morsdagsfirande tycker jag är en alldeless utmärkt idé. Funderade ett tag på att det var olika bud på sociala medier om man är tillåten att “Fira” sig själv eller inte. Om det handlar om ens egen mamma eller om även faktumet att man är mamma är värt att fira?

Jag måste säga att det känns både fint och märkvärdigt att uppmärksamma både sin egen mor och sitt moderskap. varför i hela fridens namn kan man inte få sätta ord på den egna lyckan och övervallande känslan det innebar att viga delar av sitt liv totalt till en annan människa. Jag ser all den kraft och glädje och förändring som kommit ur föräldraskapet och ser också en stor poäng med att uppmärksamma det. Dessutom är det mysigt med “dagar”. Det tycker i alla fall vi i vår familj, kommers eller ej. Jag fick frukost och paket och kärlek. Dom andra fick frukost och massa kärlek men minus paket då.

Sen åkte vi till Tom Tits och hade en helt magiskt dag. kunde inte önskat mig en bättre morsdag. (minus köerna hem från Södertälje en söndag eftermiddag, borde räknat ut det lite tidigare). Sen fick jag mens och som en spik i glädje kistan konstaterade världsordningen att jag minsann inte ska bli mor en gång till även denna månad. Så lite grus i kistan kan man dela på. Man ska inte bli för glad förstår ni får då kommer nån och tar ned en på jorden igen.

Hejs!

 

Interview

7 years ago

Interview

 

Eftersom jag haft en påannonserad blockering i min inspiration kring skrivande och vi för stunden inte kan ladda upp bilder på bloggen så lånade jag en lista av vår nya bloggkollega Peppe Ö . Tänker att det kan hjälpa mig att komma igång och att det kan vara så att vi har lite nya läsare på TWWP?

Vad heter du?

Julia Synnöve Brukroken

Var bor du?

I Saltsjö Boo utanför Stockholm

Vad köpte du senast?

Jordgubbar & Aprikoser

Hur lång är du?
171 cm.

Vad stod det i ditt senaste sms?

Onsdag i nästa vecka? Aw och middag?

Vad gillar du mest med dig själv?

Min initsiativförmåga- jag får saker att hända. Samt min obotliga nostalgiska läggning som gör att allt minns mig. Och att jag tar hand om alla traditioner – för mig själv och för andra.

Vad gillar du minst med dig själv?

Att jag ofta tycker så starkt om frågor jag brinner för så jag har svårt att perspektivisera och att jag behöver träna mig i att vara i nuet.

Har du söndagsångest?

Ofta, men har velat byta jobb ett tag.

Vilka städer har du bott i?

Jag har bara bott i Sthlm men flyttat 15 ggr

Låt på huvudet just nu?

Allt med Daniel Nordgren

Är du en ringare eller smsare?

Sms:are av rang

När går du och lägger dig?

Somnar varesig jag vill eller inte prick 22.00

Hur många kuddar sover du med?

Två, en mellan knäna och en under huvudet.

Äter du några vitaminer/kosttillskott?

Just nu allt som skulle kunna hjälp kroppen att behålla en graviditet.

Vad läste du för språk i gymnasiet?

Franska – men jag gick knappt i gymnasiet. Jag kan fortfarande inte förstå var jag fick mina betyg från. Enbart historia och religion som fick min konsentrerade närvaro, annars var det pojkar som jag såg som major ämne. Rätt sorgligt ändå?

Vad har du för ringsignal på telefonen?

Ring ring typ

Go to-mat som alltid är gott?

Ramen.

Hur uppvaktar man dig?

Man bryr sig om det som firas. Om det så är namnsdag, kärleksdag eller vanlig fredag. Man är där och man är intresserad.

Vad gör du ikväll?

Jag intresserar mig för min sambo som äntligen är hemma från filminspelning. Jag ska vara där och va nostalgisk och göra honom till en gymnasielärare och sen somna på hans axel exakt 22.00

Vad gör ni?

Är det något annat ni undrar så fråga på!

Craft or mindcraft?

7 years ago

Craft or mindcraft?
Craft or mindcraft?
Craft or mindcraft?

Hemma hos oss finns ju ingen padda. Det framstår ibland som om vi är något lite Amish liknande i det beslutet. Det finns ingen padda av den enkla anledningen att först och främst är vi så trötta på skärmar ur ett vuxet perspektiv och ju längre tiden gick och desto äldre Harry blev och vi hade “klarat” oss utan så blev inköpet mer och mer avlägset. Det är så att många beskriver paddan som sin hjälp, som en nödvändighet i vardagen och som en självklarhet när det kommer till stimulans och utmaning för sina barn. Jag tror att alla som säger så ärligt tycker att det är precis så. Jag tror att man tar sina beslut med goda intentioner och sen är det så med det. Alla gör och bör köra sitt race.

Jag har läst mycket kring barns språkutveckling på sistone, jag har också vart intresserada av den forskning som nu presenteras om barn och digitala plattor. Det har gått tio år sen man såg den explosionsartade ökningen av användandet och det är först nu man på riktigt kan börja mäta konsekvenserna, både de positiva och de mer alarmerande.

Både på förskolan och i samhället i stort kan vi se en trend där barns språkutveckling och ordförråd kraftigt försämrats de senaste åren. Det går då med forskningenschjälp att se en koppling till den ökade användningen av ipads, mobiltelefoner och datorer. 40% av barn under 2 år använder mobiltelefoner/ipads regelbundet, 2011 var det 10%. Professor Ingvar Lundberg säger följande: Det är i samspelet mellan oss människor som utvecklingen sker. För att barnen ska kunna utvecklas och mogna språkligt , socialt och emotionellt krävs närvaro och samspel med andra människor. Något som det ur ett samhälligt perspektiv blivit ohyggligt mkt mindre av sedan de portals skärmarna. Det är bara att fråga vilket tonårsförälder eller klasslärare du vill. Hela sättet att ungås har förändrats. Men våra barn vet ju inte ens hur det var innan, hur ett samhälle utan konstant distraktion såg ut? Jag är själv fast i den här manicken- jag jobbar ned den konstant. Jag använder den som förströelse, lyckopiller och inspiration. Det går inte att stocks under stolen med- men det gör också att jag väljer bort så mycket av samtal och umgänge. Ringer ens folk varandra längre? Fikar man? Promenerar msn ihop om det inte är i träningssyfte? Nja man ses på instagram mest va….

Många barn idag går minste om de där vardagliga viktiga samspelstunderna med sina närstående iom att alla mer eller mindre är fastklistrade framför skärmar.

I maj 2017 kom den första forskningsstudien i USA som undersökt kopplingen mellan skärmtid och försenad språkutveckling.  Dr Catherine Birken ansvarig för studien av 900 barn och deras skärmtid i minuter per dag vid 18 månaders ålder. Alltså innan två års ålder. Barn som tillbringade mer än 30 min per dag framför skärmar fick en ökad risk för språkförsening med 49%. Man testade bla barnens joller, ordförråd, grammatiskaförmåga att kommunicera och påkalla uppmärksamhet. Alltså låt det här sjunka in 40% av barn under 2 år använder mobiltelefoner/ipads regelbundet, 2011 var det 10%. Jag vet inte hur ni känner men de första två åren av barnens liv handlar ju egentligen bara om att knyta an, läsa av ansiktintryck, testa, pröva och utmana regler och ramar för att förstå sig på andra människor. Bara att ta in hur doftar, alla fenomenen runt mig, fågelkvitter, biltrafik, årstider ja men allt som man möter runt om kring sig tröttar ut en 18 månaders så de måste sova flertal ggn om dagen. Är inte det nog för hjärnan att prosessa?

För mig  känns det så härligt att vi har så många vardagliga rutiner som bygger på att vi pysslar, målar, spelar och lagar mat ihop. Jag förstår såklart att det är en ynnest. Vi har ett barn som är snart fem och vill vara med i allt. Han vill och vet ju inte om paddan.

Vad tänker ni? Är jag en seg gammal stofil här med svårighet att hänga med i samtiden eller finns det en poäng med att komma lite närmare varandra igen?

Eller ska han få den där paddan i 5års present bara för att det är en del av ”verkligheten”

Bubbelgum

7 years ago

Bubbelgum

Allt jag behöver nu ( så som Lisa Nilsson sjunger) är att hitta mig själv igen- så även hitta det där omtalade Glowet. Här är mina för stunden nysatsningar. Vissa är redan testade och kan få 5 stjärnor. Glowmasken från Filorga, wow pop lock här serum helt OTROLIGT och såklart Essies gellack serie. Lite som en billiga schellack på salong.

Resten får jag återkomma om och ni får väl se om ni upptäcker någon skillnad på glåmigheten framöver.

Wall’in

7 years ago

Wall’in
Wall’in

Det behövdes lite färg här inne när vi bytte bord. Allt blev mest trä och dovt och vitbets å så. Inte för att det är fel på något sätt men det bara smalt ihop allting. Nu hänger det en något mer ”färggrann” (så som jag säger röd tavla – så som min bästis Sofia replikerar ”bränd jord” nyans) bredvid bordet.

Blir det bra med en ram runt tror ni?

Falcon

7 years ago

Falcon
Falcon

Min 90 tals romantik tycks inte blåsa över. Här bärs det stora trenchcoats, falcons, kabelstickade lammullströjor och kepsar för hela slanten. Det är lite som att komma hem.

Sko Adidas Falcon. Lånehund Kevin

Darker

7 years ago

Darker
Darker

Vi har en rottingbänk med tillhörande dyna som flyttat runt på uteplatsen som en skållad råtta. Jag har inte riktigt hittat en bra plats för den. Sen kom jag på att det nog handlade om att våra andra rottingmöbler ute är i mörkare nyans och att de inte fungerade så fint ihop. Så jag köpte mörkbets och nu är den så fin. En strykning är allt som krävs. Nu ska det bara på en fin dyna där så är balkongen redo att börja invigas. Det är som att vi glömmer bort den där balkongen. Ska se om den här sommaren kan bli känd som balkongsommaren rent ut av.

Julia Hichens

Julia Hichens

Blogger for The way we play. Stockholm based since 1984, I have cultivated a life where I think sophistication meets a genuine passion for the world’s finer aspects.

With an acute eye for detail, I navigate through realms of travel, fashion, and wellness, always seeking to balance elegance with the feeling of nurturing living.

I belive these experiences have shaped a unique perspective on contemporary life, one that I am eager to share with others. Whether it’s uncovering hidden gems on my travels, exploring a way to keep my classic style modern and interesting, or offering insights on style and growing as a person – mother, friend and wife. Shortly put: life as I know it. I often tend to celebrate life’s nuances and strive to do it with grace and authenticity.

Mail: [email protected]