Förra veckan åkte vi till landet. Det var fint. Men jag klarade inte hela veckan som vi tänkt. Mamma är överallt men samtidigt ingenstans. Jag har ju berättat tidigare om att min mamma drabbades av två hjärntumörer för två år sedan och för ett halvår sedan beslutade vi att avsluta all behandling. Mamma är inte lägre här med oss som den person hon var. Det är svårt att veta vad hon förstår och om, när eller hur man ska nå fram. På många sätt är jag ställd över att hennes kropp kämpat på och att hon inte somnat in. Men jag önskar henne och oss runt omkring någonting annat. En pendel som svänger varje dag.
Att vara på landet är att gå runt i mammas livsverk. Hon älskade den platsen mest på jorden och det är så svårt att se hur det inte längre har det rotsystemet kvar, att allt var kopplat till mamma på något vis.
Så efter noga övervägande och en hel del gömda tårar i diverse badrum och gästrum så packade vi ihop och åkte hem.
Fint och svårt på samma gång.
Kram
Det brukar ju vara uppskattat så jag kör en liten sommarbloppis här igen.
Ni mailar eller smsar mig på [email protected] eller 0703333180. Frakt tillkommer.
Först till kvarn som vanligt.
// Julia
Skinnsandaler Mules. Other stories 400kr strlk 39
Kjol beige WERA. Strlk 38.
300kr
Stickad klänning Zara strlk small, 300kr
När vi landat lite hemma frågade våra fantastiska grannar om vi ville komma över på middag. Jag har sällan blivit så glad. Den här semestern har vi nästan inte träffat några vänner alls. Är det tiden? Är det året? Är det livet? Hoppas att sällskap och vänner kommer tillbaka efter pandemins slut.
Jag grundade med ett bad och en kaffedrink.
Sen trotsade jag värmen och tog på mig jeans och min födelsedagskavaj. Den var perfekt.
Vi packade vagnen med ”nu sover nog Eli lagom till middagen grejer” och gick dom där trehundra stegen som det är mellan oss och dom.
Det viktigaste nedpackat. Därunder ligger charken, osten och presenten.
Den här snyggingen skulle såklart med.
Hela familjen superpepp på sällskap.
Vi dukade upp lite förfest, den ansvarade vi för.
Hade ribbat linne med brottarrygg och tänkte på min gymnasietid. Är man för gammal för den här typen av linne? Superskönt i vilket fall.
Barnen hittade små hörnor och stunder då allt flöt och också då det knorvades lite, så som det ska va.
Middagen stod dom för! Härligt somrigt och fisk och skaldjursveckan fortsätter för min del.
Enter maten drack jag den godaste rom jag provat. Så här får ni också det tipset.
Det blev öppna och härliga samtal om allt från politik, till barnen, husrenivering, par-humor och bröllop (dom ska nämligen också gifta sig i september)
Tack snälla livet för grannar och för att dom är såhär härliga.
Jag och Harry kickade igång min födelsedagshelg med ett morgonbad hemma innan vi skulle packa in oss i bilen.
Vi skulle nämligen bo över på Vår gård i Saltsjöbaden för att testa deras nya familjesviter och fira min 37 år dag.
Vi återkommer ofta till Vår gård för att det är en sådan vacker och mångsidig plats. Massa konst, god mat, badbrygga och stora grönområden för barnen att springa runt i.
Dom har renoverat senaste året och det är så vackert ner i minsta detalj. De har valt en modern stil som gifter sig fint med tegel, hortensior och smidesdetaljer.
Vi började med en promenad på hotellområdet.
Varje gång jag ser kombinationen tegel och hortensia så påminner jag mig om att vi ska atenlägga runt vår rabatt också, sen glömmer jag det lika kvickt. Kanske kan den här bilen hålla minnet färskt.
Det är som skattjakt när man ska hitta fram till rummet, böcker, spel, små pryttlar och härliga soffor att klättra på.
Jättefin renovering och stort för hela familjen.
Harry fick bäddsoffa och Eli tog vi med vår resesäng från Babybjörn som gått varmt hela sommaren. Han har aldrig sovit bättre än i den.
John och jag fick som eget rum med skjutdörr och tv på båda sidorna. Vilket en sån här kväll inte var av intresse men ÄlSKAr när hotellrum har Netflix och bekvämligheten att bara slappa.
Noga utvalda detaljer.
Sen badade vi på stranden och bryggan som ligger precis utanför rummen. Alltså precis.
Det var en sån där 26 graders dag så vi gick knappt upp.
Åt en lunch på resturangen. Ville ha allt på menyn men som vanligt när jag är på resturang blir det ofta fisk. Inlagd lax med dillpotatis pressgurka och nobisdressing.
En kall alkoholfri IPA på det.
Jag rekommenderar er en rundvandring om ni åker hit för det finns så mycket historia och konst att ta del av.
Önskebrunnar och tornrum.
Jag hade klänning och pärlor för jag fyllde ju år.
I bageriet kan man titta på när det bakas bröd eller köpa sig egengjort sorbé. Det gjorde vi lite för många gånger kanske.
Sen i badet igen.
Jag är ju inte den som väljer en mönstrat tapet kanske men är ändå så imponerad av hur fint de knutit ihop känslan av skog, hav och hantverk.
Eli stormtrivdes.
Sen gjorde vi oss iordning för en födelsedagsmiddag.
Den skulle vi äta på udden.
Här blev det ju svår att få barnen att sitta alls, man förstår ju det med klippor och statyer och öppna vidder. Men det var så vackert och vi fick äta i skift. Som jag ärligt tror att nästan alla småbarnsföräldrar gör. Eller?
Två sek sitt.
Kvällsljuset var magiskt och ibland tänker jag på hur det hade blivit om vi ändå valt att gifta oss här men dom renoverar Skärtofta så vi får spara det till när någon fyller jämt istället.
Ostron
Bakom John ser ni Villa Skärtofta. Då förstår ni kanske vad jag menar?
På min riktiga födelsedag morgonen efter åt jag crossiant, brie, sallad och bacon till frukost och drack en balja kaffe med havremjölk.
Eli som vaknar 05.00 somnade i busken och lät oss andra få en stund till samtal.
Sen tävlande vi ned.
Badade hela förmiddagen och efter en sen utcheckning packade vi ihop oss igen.
När vi kom hem fick jag presenter och fina brev. Vi slängde ihop en Eton mess till kvällsteet, spelade Yatsy och bara mös.
Jag fick en drömgräns och födelsedagshelgen var komplett.
Nu är jag 37 och tror ärligt talat att det här året kommer jag peeka.
Kram och tack för alla grattis.
Vi fyller och tömmer och tvättar och bubblar upp i barnpoolen mest hela tiden. Vilken tur att vi skaffade den här nu när hela semestern legat över 26 grader.
Vår nya soffa på stenterassen har verkligen förstorat trädgården. Här blir stenen varm emot slutet på kvällen och sista glaset och sidorna i boken läses med fördel här.
Fick fantastiska smycket från Skat Jewelery som jag nämnde. Örhängena hade jag på min födelsedag. Riktiga statementpieces.
Dom glimmrar i takt.
Jag har hälsat på i min väns nya lägenhet. Hon är så duktig på att skapa fina och inbjudande varma miljöer.
Allt känns lite danskt på ett mycket bra sätt.
Grejer överallt och tavlor i drivor.
Spännande att inreda något så modernt med en blandning av gammalt och nytt.
Sen har jag fortsatt att svettas i stort sätt sätta kläder. Avklippta jeans, oxfordskjorta och sandaler.
Tre böcker har jag hunnit med under Elis vilostunder. Att få krypa ned mitt på dagen ger en känsla av siesta och utomlands.
Varmt kaffe är bannlyst. Jag har ett sockerlag med kardemumma från delin i.
Vår stora Orkidé höll på att sloka så jag klippte ned den och satte dem i vas. Kanske världens mest tacksamma ”snittblommor” står i flera veckor.
Eli somnat numera i famnen utan särskilt mycket bök alls. Det är så fint att få bära någon till sömns. Allt annat är mest en individualistisk utveckling och nej, stop, jag vill, jag vill inte. Precis som det ska va när man ska börja förskolan om (4!) veckor.
Harry är numera den mest tålmodiga storebror man kan önska sig! Jag är helt golvad över hur bra det funkar med dom hemma såhär. Trodde faktiskt att vår långa semester skulle slita på alla men nu är det som vi verkligen hittat lunken.
Jag provar allt om och om igen inför bröllopet. Har inte tagit på mig klänningen sen vi hade vår provning i våras. Den behöver läggas upp och sys in i livet men annars är den PERFEKT.
Hemma hinner vi inte storstäda men alla gör sitt bästa för att plocka undan innan man lägger sig. Skönt att ändå vakna och kunna plocka undan igen.
Vi vill sälja vår stora Petitosoffa. Men klädseln är helt slut, så man behöver skaffa en ny sån. Soffan är liiiite för stor för vårt rum. Jättejättefin men vi behöver nått annat. Ni kan ju maila mig om du är intresserad?
Långa tv morgnar med Heidi, Kiri och Lou och Paddington.
Ibland kommer pappa på besök och då är det killar överallt. Vågar man drömma om en liten tjej, nej alltså missförstå mig rätt. Jag vill InTe skaffa eller önska mig fler barn och könet är ju helt oviktigt men ändå ändå ändå kan jag ibland få för mig att det blir något annat. Någon annan som haft sånadär funderingar?
Ibland åker jag in till stan och tar en snabblunch när jag hälsar på Mamma.
Vi planerar även att bygga om huset hörni! Alltså drömmen och allt som kommer med det, ritningarna, samtalen, möjligheten att alltid bo kvar.
Jag har även vaccinerat mig, första dosen klar!
Harry har förstått korsord och det är till Johns stora lycka.
Harry slår in paket och är allmänt gullig.
Å så charken. Allt man vill äta fortfarande.
Nästa vecka åker vi till landet! Hoppas vi hörs sen?
För en vecka sedan fick jag en fråga om jag ville besöka L:a Brukets butik på Södermanagatan och välja några produkter att prova. Jag blev jätteglad och tackade såklart ja.
Finns ju inget så härligt som fin produktdesign hörni.
Vid den här disken kan man prova allt. En storfavorit hos mig är handpenningen. Den är särskilt härlig på sommaren och efter dessa år med evigt handspritande. Den lämnar som en torroljad hinna sen på huden.
Jag kände mig så ärad att få besöka butiken och välja ut några produkter. Jag älskar L:a bruket och har alltid gjort. Minns när jag och John flyttade ihop på Skaraborgsgatan och man lixom nästan skämdes för man tog de sista slantarna innan löning och köpte dyr-tvål eller doftljus. Men jag är ju av den åsikt att de där extra i detaljerna sätter hela känslan. Hellre Ikea kök och sen fint porslin, ja ni förstår.
Till midsommar fick jag ett bud med en håressens. Den doftar 7 sorters blommor, skog och svensk sommar. Men i budet fanns även en krans. Jag lät den hänga nere på västkusten och tänker att den kan bli så här vacker med tiden.
Butiken har alltid varit vacker i sin renhet men nu med den här bestyckningen är det nästan som en teaterkuliss.
Det är så fint när man presenterar produkterna såhär även hemma, jag hittar marmorerat och liknande både på loppis och våra kedjor som H&M och Hemtex. Mycket prisvärt men gör all skillnad i badrummet.
Hej i värmen!
I garderoben hängde jag den smartaste av saker. Det är en rumsdoft på hake. Som en do not disturb skylt men med doft. Jag valde en mörkare träig ton som fungerar bra med mina parfymer. Nu är det en fröjd att sova jämte min garderob.
Nu när det mest handlar om att packa lätt och få med sig saker i en väska använder jag den här Vildrosoljan som rakcreme, bodylotion, glowproduk och parfym. Det är dessutom bland det sommrigaste och mest klassiska man kan dofta.
I förra veckan gjorde jag mig iordning (så mkt som det går i den här värmeböljan) och åkte in till stan.
Jag skulle för-fira min födelsedag med min bästa vän Sofia.
Som vanligt när jag är i stan vilket jag är högt nån gång i månaden så svänger jag in på Totême.
Provade det här härliga vansinnigt dyra setet i vaniljfärgad tung silke och linne.
Började genast fundera på om jag kunde ha tre ombyten till bröllopet. Ganska snabbt insåg jag att det var en helt orealistisk tanke och hängde tillbaka kläderna på hängaren igen.
Hoppade tillbaka i mina och satt en stund och tittade på dom innan jag lämnade butiken.
Ni ser ju.
Dagen till ära hade jag också ett halsband i saltvattenpärlor som jag fått av SKAT jewelery. Jätte fint när de följer en storleksorning från små till lite större tycker jag.
Promenerade långsamt förbi resturangen där vi ska ha vårt bröllopsmiddag och kände längtan nere i maggropen. Ni är några som frågat om var för att ni själva planerar bröllop. Men som ni förstår är jag inte riktigt där när jag vill dela precis allt. Några av detaljerna vill jag ha för oss själva tills efter att bröllopet gått av stapeln. Då kan jag självfallet dela med mig om allt (nästan).
Kom fram till Schmaltz på Nybrogatan och mötte upp min kompis. Det är så magiskt där, litet och omsorgsfullt designat. Fantastisk service och urgod mat. Glömde ta bilder på själva resteranden för jag hade för roligt.
Vi delade förrätter, som alltid. Sofia är mkt duktig på att välja vin. Önskar Haglunds mer om det vin jag drack. Kanske en sommelier kurs skulle vara på sin plats.
Sen åt vi jättegod somrig middag.
Fortsatte dricka mer gott vin.
Och kramades, skrattade och skvallrade. Träffade också helt fantastiska bordsgrannar som vi flyttade ihop med en stund. Så roligt med öppna och härliga människor man möter i stunden.
Sen är resten censurerat. Snart blir jag 37 år och jag tippar på att det blir det bästa året hittills.
Kram
Vi har fortsätt att vara hemma och göra sånt som man gör bäst där.
Baka pannkakor, knuffa lite på rutiner, titta på tv halva morgonen. Åka och bada stup i kvarten och sortera lite, städa lite, pyssla lite ni vet.
Det bästa med hus är kanske hur det växer till sin dubbla storlek på sommaren. Man flyttar bokstavligen ut.
När Eli lagt sig passar vi ibland på att ha lite ”stor- middag” det är extra viktig för Harry nu när han är så tålmodig och superhärlig storebror att lägga extra energi och fokus på hans behov. Här kan vi prata ostört och verkligen lyssna till hans tankar.
Sen har jag inte tittat på tv på två veckor, är helt låst i massa krims krams kriminalare. Helst smyger jag undan i bersån eller i vårt sovrum med fläkten på en tonic och bara sträckläser.
Morfar har flyttat och vi åkte dit med en inflyttningspresent och lite barnskratt. Barnen verkligen avgudar sin morfar och det är särskilt fint när vi har så få ur den äldre generationen kvar hos oss.
Bada bada bada, aldrig har man väl vart så badsugen som det här året va?
Jag bor i mitt stickade det från Uniqlo och en gotlänning jag fått från märket SKAT. Dessvärre föll länken av efter några dagar, ska se om jag kan laga den för jag kände mig extra fin med ett smycke där.
John har klippt sig och är supersnygg (som vanligt)
Jag trängde på mig jeans en kväll för att det var absolut snyggast till mina nya skor. Ytligt ja, perfekt ja.
Badrummet är så fint nu med alla små förändringar vi gjort. Jag längtar järnet tills vi får in fönstret här.
Jag har köpt fantastiskt fina solglasögon från Bottega Veneta som en del av er frågat om.
Man orkar egentligen inget annat än det här va?
Sen åkte jag och klippte mig! Tog en rejäl bit, det blev jätte fräscht. Hinner säkert växa ut lite till bröllopet igen så jag kan ha en fin uppsättning. Och apropå bröllopet, det är ju runt knuten nu känns det som.
Tog på mig en fin stickad klänning och åkte in till stan för att hälsa på mamma, hon brukar bli glad när jag gjort mig fin. Konstig grej kanske men det är sån hon är. Den här gången fick jag ingen riktig kontakt. Men jag kunde massera hennes hand och smörja henne lite på kinden.
Ok lite pasta med räkor orkar vi också va?
Skulle ni vilja ha lite sommar recept eller är det redan så att alla andra som är extra bra på sånt fyller den kvoten?
Kram vi hörs snart. Om ni vill ha lite mer action på uppdateringar så kom gärna till min instagram @brukroken så snackar vi där. // Julia
Så kom vi hem från Västkusten och det var verkligen inte fy skam. Honungsrosorna hade slagit ut, allt fanns tillgängligt och trallen var varm under fötterna. Vi har vaggats in i semesterlunket och rutinerna flyter lite därefter. Vi tar en badutflykt per dag och låter Harrys vänner komma över när dom vill för att stilla den aldrig sinade lekglädjen. Jag njuter av att laga mat igen och ligga på soffan och läsa ”skräplitteratur”. Hälsar på mamma, bakar lite och vågar oss upp på cykel igen. Det är alldeles underbart och slappt allting. Om några dagar ska jag in till stan och det känns som ett event i sig. Återkommer då.
Hoppas ni har en fin eller går på välförtjänt semester snart.
Sen fortsatte härligheterna. Vädret var oväntat varmt och augustilikt.
De dagar vi hade mulet fick vi mer kvalitetstid med familjen. Det är ju inte ofta vi sets det senaste året.
Då vi hade vår egna stuga kunde man även dra sig undan för att läsa en bok eller bara ligga och lyssna till samtalen utanför.
Vi varierade fisk över disk och en och annan lammentrecote.
Med den lilla båten kan man komma till stora platser.
Svårt att avgöra om det är franska rivieran eller Sverige.
Harry kallade det paradisets plats. Jag förstår verkligen. Tänker så mycket på alla mina somrar på båt som barn.
Jag passade på att få lite sol. Märker att jag blivit nästan lite skygg , så fort det känns som jag blir lite varm vill jag in i skuggan. Är superrolig för att bränna mig och hade nog otur med solcreme i år. Antar att den var gammal eller att jag missat en fläck för mina axlar blev krabbröda även med 50 spf. Jag ska se till att skaffa bra crèmer när jag kommer till stan. Min mammas hudcancer är mitt bästa solskydd om nu ångest är en bra metod.
Men det är inte sunt att bli rädd heller. Behöver lite D vitamin för att vara lycklig. Men sola med måtta kanske är lösningen. Som mer så mycket annat.
Man slutar räkna bag va.
När jag ser honom på avstånd i nya miljöer slår det mig med sån kraft att han är min. Kan ni känna igen det där? Man ser dom på jobbet, vid en bardisk, på ett tåg eller i en ny badvik och all kärlek och längtan lixom kommer rusande.
En annans längtan som rusar
Harry och jag plockade blåbär med bästa svärmor och sen bakade han sin första paj och jag drack cava och vispande grädde. Life goals
Här hoppas vi att John tänker samma sak om mig då.
Att få spendera tid med Farfar när man inte sets på nått år. Det är något så viktigt och fint med generationshäng. Man blir som en liten by. Allas fina sidor och mindre smickrande smälter samman och blir en helhelt. Jag saknar verkligen att vara en stor-familj. Sedan min mamma blev sängliggande på hem så känns det som om min familj fallit lite isär, vi hittar inte samma mötespunkt längre. Det är som om allt som var lite givet inte är det längre.
Men då glädjs man extra av att fiska krabbor och skicka bilder till alla man saknar.
Kbt för en spindelfobier
Till alla som frågar så är den här favoritteöjan från Tôteme och finns på rea nu om jag inte såg fel. Önskar mig exakt samma i grått i födelsedagspresent.
Vidderna
Jag hade sån märklig kroppsångest i början på sommaren. Så oförtjänt och omodernt. Men det är svårt med sommaren tycker jag när man ska klä av sig och vara bland folk. Men sen bestämde jag mig för att inte gå på det där tramset som samhället knuffar på oss. So what om allt hänger lite och jag inte känner igen mig själv. Jag visste ju att det skulle bli så efter en graviditet. Jag visste ju att allt jag önskade var att kroppen skulle hålla, bära och nära. Nu är den en kropp bara och jag borde vara snällare emot den.
Vi avslutade nästan alla kvällar med att ta en promenad, borde bli bättre på det hemma men tänker att det är så påverkat av destinationen. Ska se om jag kan utmana mig till att hitta andra vägar när jag kommer hem.
Kram
Blogger for The way we play. Stockholm based since 1984, I have cultivated a life where I think sophistication meets a genuine passion for the world’s finer aspects.
With an acute eye for detail, I navigate through realms of travel, fashion, and wellness, always seeking to balance elegance with the feeling of nurturing living.
I belive these experiences have shaped a unique perspective on contemporary life, one that I am eager to share with others. Whether it’s uncovering hidden gems on my travels, exploring a way to keep my classic style modern and interesting, or offering insights on style and growing as a person – mother, friend and wife. Shortly put: life as I know it. I often tend to celebrate life’s nuances and strive to do it with grace and authenticity.
Mail: [email protected]