Orange is the new black

8 years ago

Orange is the new black
Orange is the new black

Jag bestämde mig för att enbart ha kläder som kramades i helgen. John blev aldeless till sig då han tyckte jag klev så långt ur min färgkomfortzon att han var tvungen att klia sig i ögonen lite. Jag håller med om att det är rätt vågat för att vara jag men samtidigt är det något lungt med den här rosttonen. Jag har fått frågor om vara klänningen kommer ifrån och den finns fortfarande på Arkets hemsida att klicka hem. Förövirgt tycker jag att man i stort sett kan sluta handla någon annanstans än Arket. Dom har bannemig allt.

Best of budget

8 years ago

Best of budget

Fick en så viktig kommentar på ett inlägg för ett tag sedan från en 20 årig tjej. Hon ställde frågor om all den nivå av kostsamma önskemål och livsdrömmar här på bloggen. Jag tror jag svarade henne på ett genomtänkt sätt. Men det fick mig att tänka på när jag var 20 och de perioder då jag letade efter snygga alternativ från storkedjorna. Så nu tänkte jag lägga till ett segment i bloggen som får heta best of budget helt enkelt. Jag handlar ju mestadels av mina saker där men ska bli lite extra noga med att hitta prisvärda varianter.

Här har vi då: mönstrad byxa H&M studio, kjol från samma sammarbete med men snygg knäppdetalj och dessutom i ull. Stickad- vävd tröja från Zara och Statement Kavaj från Uterqüe.

Happy friday

8 years ago

Happy Friday
Happy Friday
Happy Friday
Happy Friday
Happy Friday
Happy Friday

Har ni någon fredagsrutin? Jag brukar se till att ha preppat min kaffekokare innan jag lägger mig på torsdagen. Jag ställer fram lite exklusivare krämer vid handfatet och väljer alltid min favoritparfym som känns som en omfamnande vän från förr. Sen har jag börjat lyssna på mina 90tals klassiker, ni vet Whitney, Phil Collins, REM och annat sånt som får mig att tänka på lättsamma grejer och ork. För gud så man orkade i tonåren. Fredags buketten har jag lagt av med – men funderar på att bli lite bättre på det där att pynta igen, den här fredagen bukett ser ju lite… ja.. inspirationslös ut får man nog konstatera. För på något sätt tror jag att pyntandet kan vara grovt underskattat. Men mina öron får omtanke – alltid I med lyxörhängen, väger upp vilka stressringar under ögonen  som helst.

Utöver alla de där lite små lifehacksen så FÖRSÖKER jag sluta tidigt. Bara sluta jobba helt enkelt.

Brukar göra susen för feelingen. Testa ni också 😉

 

Sleepo

8 years ago

Sleepo
Sleepo
Sleepo
Sleepo

Vi har haft en liten sängkläderskris här hemma. Senaste halvåret har John total strejkat alla de välgenomtänkta , superlyxiga linnepåslakanset som jag köpt på oss under de senaste åren. Han tycker att det känns som att vi sover på tagel. Jag har motarbetat honom in i det längsta och motat den trista linnehataren i dörren. Men då smyger han ned och lägger sig i gästsängen eller lägger på nya omatchade lakan nästa dag som förstör hela känslan. Men det värsta är ju inte han såklart eller hans beteende utan att jag nu är smittad. Jag tycker plötsligt också att det är helt vansinnigt oskönt. Det river på huden, det absorberar mer än de svalkar så… Nu måste jag ge med mig och in med bomullen och satin.

Jag har hittat en hel del fina budgetvarianter att välja på – för det kommer bli svindyrt att byta ut allting.

Ellos hade de första satinlakanen med svartgrå kant. Den bredrandiga kommer från H&m Home och den där frostiga äggskalsvarianten från Sleepo. Färgglatt värre.

Your right to react

8 years ago

Your right to react
Your right to react

Nu var det dags att rösta snart. Ja hur ska jag skriva det här inlägget utan att drabbas av den enorma känsla av maktlöshet som slår till så fort jag tänker på valdagen. Varje dag passerar vi stolpar och torg med valmanifest där budskap som “Hjälp där, mindre kaos här” eller rätt och slätt “heja Jimmie” som om vi stundade en fotbollsmatch. Men det är precis så upptakten känns. Obalanserad som en hejaramsa, adrenalinstinn som en hejaklack och svettig som en bortamatch. Jag är faktiskt rädd på riktigt – sådär som jag bli när jag är jagad rädd –  för hur valnatten kommer sluta.

För några dagar sedan när jag stjussade till föris frågade min son mig om alla plakat som sitter uppe. Jag gav mig då in i en återvändsgränd där jag försökte förklara demokrati, val och partiledare. Men det slutade i att vi i rent klarspråk ändå kunde enas om att någon som tycker att vissa människor är värda mindre än andra, att man ska håna andra publikt och göra skillnad på tjejers och pojkars möjligheter att utvecklas som människa är en elak person. punkt. Bara elak och behöver någon som kommer och säger till så det där elaka slutar. Jag försklarade då inte för en snart 4 åring att det dessvärre kryllar det av dessa “elaka” runt omkring oss för någon gräns var ändå nådd just där och då.

Men efter en juvenil och helt vardaglig konversation om människan och hur världen bör bete sig så slog det mig att min son kanske kommer spendera sina första medvetna skolår i en klassrum där kunskapen om hur statsskicket är uppbyggt och hur ett samhälle styrs, kan representeras av en bild på Jimmie Åkersson som stadsminister i sig. Det är möjligt att Sveriges största parti vid den tidpunken han ska förstå strukturer, normer, värdegrund och empati  är ett rasistiskt, konservativt, kvinnoförtryckande parti. Och det ska utgöra någon form av grund för honom att luta sig emot. Folket har röstat fram det här blir svaret på frågan om hur.

Vad kommer det göra med hans funderingar?

Vilken påverkan kommer det ha på undervisningen?

Vad kommer sägas i klassrummen?

Jag vill rösta och jag vill rösta för full hals, jag vill känna en känsla av hopp att önskar att det fanns kraft att delge men det stannar i en kvävt rop på hjälp. Nu måste vi hjälpas åt så att det där elaka inte segrar.

Whislist

8 years ago

Whislist

Polotröja Acne, Jeans Massimo Dutti, Underkläder Hm, Skor Uterque. Örhängen Loewe. Här blandar jag gammalt och nytt. Hösten är som ni kanske vet vid det här laget min absoluta favoritårstid. Det är också den period då modet är som mest lättburet tycker jag. Det finns oändliga kombinationemöjligheter med det man redan har och om man fortsätter köpa klassiker så blir det tidlöst med modernt på samma gång. Jag inser att jag snart måste börja backa ur min beigea period om jag inte ska riskera att se ut som en sengångare.

Biggest dream

8 years ago

Biggest dream
Biggest dream
Biggest dream
Biggest dream
Biggest dream

Vi har bestämt oss. Vi ska äntligen försöka ge oss på att realisera en gemensam livsdröm. En dröm som säker delas med en hejdundrandes massa andra. Vi har börjat undersöka hur vidare vi kan skaffa oss det där landstället på Gotland inom några årsramar. Det känns helt magiskt att ha haft snacket, drillat på detaljerna, bollat för och nackdelar och sen bara enats om att det kanske blir det bästa vi gör. Nu börjar ju som alltid långt innan något är klart den evighetslånga pinterest perioden. Det finns inget ljuvligare tycker jag. Titta så fint det startat i inspirationsflödet.

Kitchen aid

8 years ago

Kitchen aid
Kitchen aid

Jag skulle vilja ge vårt lilla lilla kök lite mer kärlek och detaljfinlir. Jag har haft våra knivlister i en låda sen vi flyttade in. Jag tänker mig också en sorts avlastningshylla över köksfönstret som i franska bondkök. Ev vill jag kuppa igenom lite terrakotta tallrikar på väggen också men där har John satt ned foten det bestämdaste då han tycker att det blir aldeless för seniorboende då. Jag skulle vilja komma åt den här känslan om ni förstår vad jag menar?

Flower power

8 years ago

Flower power
Flower power
Flower power
Flower power

Nu kommer snart hösten och jag vill att vår trädgård och uteplats ska fortsätta att blomma – det är på något sätt nästan mysigare att sitta på trallen med kaffe koppen och glo på växter med ylletröja på. Jag har blivit så inspirerad av en tjej som också heter Julia, men är på tok mer kunnig när det kommer till trädgård och växtlighet. Hon driver en blogg som heter Glanzeliusgarden – ni hittar den här. Nu har hin hjälpt mig att tänka lite kring höstplantering och jag har satt igång och grävt.

Hoppas att det blir lika fint som jag föreställt mig.

Jag fick en ynka men vacker Dahlia att överleva torkan sommras men fikon blev det många av. Man ger och man tar så att säga.

To be continued….

Whislist

8 years ago

Whislist

Jag är så överförtjust i flödande långa kjolar. Det är snyggt till kängor, sneakers och klackar. Det enklaste och mest stilrena höstoutfiten är och kanske alltid kommer vara långkjol och grovstickad tröja… Ni håller med va?

Den här har jag redan beställt och kommer från Massimo Dutti. Sen kan jag ju inte få nog av den här Céline modellen av pull on skor. Vill ha dom i alla färger men den här Khakin känns höstig och “färggrann” på samma gång. Sen vill vi ju skaffa hund. Så hund är väl där för att vänja mig vid tanken på att det är dit alla ev pengar kommer gå framöver om det blir hund då det vill säga. Men titta vilken gobit för båda ögat och själen.

Julia Hichens

Julia Hichens

Blogger for The way we play. Stockholm based since 1984, I have cultivated a life where I think sophistication meets a genuine passion for the world’s finer aspects.

With an acute eye for detail, I navigate through realms of travel, fashion, and wellness, always seeking to balance elegance with the feeling of nurturing living.

I belive these experiences have shaped a unique perspective on contemporary life, one that I am eager to share with others. Whether it’s uncovering hidden gems on my travels, exploring a way to keep my classic style modern and interesting, or offering insights on style and growing as a person – mother, friend and wife. Shortly put: life as I know it. I often tend to celebrate life’s nuances and strive to do it with grace and authenticity.

Mail: [email protected]