D'f6den

17 years ago

Jag 'e4r s'e5 sjukt oinspirerad* idag att jag knappt kan stava mitt eget namn. Ni f'e5r ta ert ansvar och roa varandra. Och mej.


*jag har antagligen 'e4tit f'f6r lite socker.

Gauntanamo

17 years ago

Min polare Daniel* mailade ig'e5r och fr'e5gade om jag kunde beskriva, eller 'e4nnu b'e4ttre skicka 'f6ver en bild p'e5 USA:s ambassad i Helsingfors. S'e5ledes f'f6rl'e4ngde jag min morgonjoggingrunda och gjorde av avstickare till 'd6stra All'e9n. N'e4r jag smyger omkring i buskarna runt ambassaden med min kameratelefon f'f6r att f'e5 en bra bild stannar det en polisbil och undrar vad jag h'e5ller p'e5 med.

D'e4r st'e5r jag i buskaget. En potentiell terrorist, kamouflerad till joggare med mitt spionverktyg till kamera i h'f6gsta hugg.

Jag ba:
"Iiiiiiiingenting. Fotar bara lite ambassaden f'f6r min arktiektkompis i Stockholm."

Poliserna:
"Har vi h'f6rt det d'e4r f'f6rut? The oldest terrorist trick in the book".

S'e5 Daniel, om jag inte svarar p'e5 ditt n'e4sta mail beror det antagligen p'e5 att jag sitter i en orange sparkdr'e4kt p'e5 Kuba.


*ja, han med flygf'e4ltet.

Huset p'e5 bilden har ingenting med historien att g'f6ra. Det 'e4r n'e4mligen en helt annan ambassad i Brunnsparken.

F’f6rb’e4ttra er!

17 years ago

Det 'e4r n'e4stan alltid l'e4rorikt och uppbyggande att f'e5 konstruktiv feedback. Ig'e5r kom det ett litet vitt kuvert till redaktionen, inne i kuvertet fanns det en liten, liten utriven bit av Pappers modesidor och med en liten, liten, liten skakig gammaldags handstil stod det skrivet:

"Om'f6jligt att l'e4sa. F'f6rb'e4ttra er!"

Jag gillar uppmaningen F'f6rb'e4ttra er! S'e5 enkel, men samtidigt s'e5 djup.

F'f6rb'e4ttra er!

17 years ago

Det 'e4r n'e4stan alltid l'e4rorikt och uppbyggande att f'e5 konstruktiv feedback. Ig'e5r kom det ett litet vitt kuvert till redaktionen, inne i kuvertet fanns det en liten, liten utriven bit av Pappers modesidor och med en liten, liten, liten skakig gammaldags handstil stod det skrivet:

"Om'f6jligt att l'e4sa. F'f6rb'e4ttra er!"

Jag gillar uppmaningen F'f6rb'e4ttra er! S'e5 enkel, men samtidigt s'e5 djup.

Reklam

17 years ago

Ikv'e4ll m'e5ste alla titta p'e5 Lilla Onsdag* f'f6r d'e5 'e4r inte bara Andr'e9 med, utan ocks'e5 Basse. Basse** l'e4r f'f6r 'f6vrigt vara extra sur under intervjun.


*ni ska ju titta andra tisdagar ocks'e5, men ikv'e4ll 'e4r det extra viktigt.
**Basse har dessutom kl'e4tt ut sig till bankir!

Finanskrisen

17 years ago

Jag f'f6rutsp'e5r att den gruvliga finanskrisen kommer att leda till ett samh'e4lle utan pengar d'e4r man ist'e4llet byter tj'e4nster mot tj'e4nster*. Idag betalade jag till exempel cykelreparationssnubben med en stor morot.


*eller gr'f6nsaker.

Musik

17 years ago

F'f6rresten, har ni f'f6rslag p'e5 musik jag kan spela d'e5 jag sommarpratar i juni? Jag t'e4nkte mej lite MGM och CSS f'f6r att det f'e5r mej att t'e4nka p'e5 f'f6rra sommaren. Men annars? Vad vill man h'f6ra en varm sommareftermiddag?

Flystationen

17 years ago

Min svenska polare Daniel mailade mej och menade att det l'e5ter gulligt d'e5 jag skriver flygf'e4ltet.

"Det l'e5ter ungef'e4r som ett gr'e4sf'e4lt d'e4r det landar propellerplan. Man f'e5r n'e4stan lite Casablanca-vibbar av det d'e4r."

Vad s'e4ger man d'e5 p'e5 modern svenska? Flygplatsen? Flygstationen?

Detta har h’c4nt:

17 years ago

Andr'e9 bj'f6d p'e5 stand up ig'e5r och jag sprang p'e5 b'e5de Smulan och Hannah*. Och en trevlig kvinna fr'e5n Jakobstad som kom fram och sa: "Hej! Visst 'e4r du Peppe, jag gillar Papper". Det gjorde mej f'f6rst glad. Sedan fick jag omedelbart d'e5ligt samvete f'f6r att Papperversionen som bifogas i Vasabladet och 'd6T har s'e5 sjukt d'e5liga tryckf'e4rger. Efter'e5t tog Lena-Fi mej till Ysi p'e5 en 'f6l. En 'f6l blev magiskt nog bara en 'f6l. Senare fanns det en option att tr'e4ffa Karin p'e5 Beefen, men jag stannade bara p'e5 Delish f'f6r lite glass och cyklade sedan hem till Munkholmen. Stannade hemma gjorde tydligen Karin ocks'e5.

Nu har jag legat jetlaggad och kollat p'e5 Houseavsnitt sedan halv sju. Bara tre timmar kvar tills jag kan ta bussen** till Helsingfors-Vanda f'f6r att m'f6ta en vad jag antar mycket bakfull Magnus. Ser fram emot det. Mera Magnus 'e4n bakfyllan.

En halv minut av era liv har nu g'e5tt 'e5t till att l'e4sa totalt ovidkommande information ur mitt liv och ni har bara er sj'e4lva att skylla.



*och Tuomas i s'e4llskap av Hannah.
**BUSSEN! Fatta att jag tar bussen till flygf'e4ltet f'f6r att m'f6ta Maggan.

Detta har h'c4nt:

17 years ago

Andr'e9 bj'f6d p'e5 stand up ig'e5r och jag sprang p'e5 b'e5de Smulan och Hannah*. Och en trevlig kvinna fr'e5n Jakobstad som kom fram och sa: "Hej! Visst 'e4r du Peppe, jag gillar Papper". Det gjorde mej f'f6rst glad. Sedan fick jag omedelbart d'e5ligt samvete f'f6r att Papperversionen som bifogas i Vasabladet och 'd6T har s'e5 sjukt d'e5liga tryckf'e4rger. Efter'e5t tog Lena-Fi mej till Ysi p'e5 en 'f6l. En 'f6l blev magiskt nog bara en 'f6l. Senare fanns det en option att tr'e4ffa Karin p'e5 Beefen, men jag stannade bara p'e5 Delish f'f6r lite glass och cyklade sedan hem till Munkholmen. Stannade hemma gjorde tydligen Karin ocks'e5.

Nu har jag legat jetlaggad och kollat p'e5 Houseavsnitt sedan halv sju. Bara tre timmar kvar tills jag kan ta bussen** till Helsingfors-Vanda f'f6r att m'f6ta en vad jag antar mycket bakfull Magnus. Ser fram emot det. Mera Magnus 'e4n bakfyllan.

En halv minut av era liv har nu g'e5tt 'e5t till att l'e4sa totalt ovidkommande information ur mitt liv och ni har bara er sj'e4lva att skylla.



*och Tuomas i s'e4llskap av Hannah.
**BUSSEN! Fatta att jag tar bussen till flygf'e4ltet f'f6r att m'f6ta Maggan.
Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.