En söndag

2 weeks ago

Denna dag skulle spenderas med bara Nike medan Erik fixade hemma. Då får man vara lite uppfinningsrik
och hitta på sådant som inte enbart roar henne,
utan även mig!

Idag stod alla stjärnor rätt och vi överlevde
dagen och kvällen utan problem.

Tack till både barn och mamma
för att vi höll våra (stora) känslor i schack..

En söndag

Almaregården bjuder alltid på billig glass,
god fika, höns och getter..

En söndag

Hallongården spanade vi in självplocket..

En söndag

..och fick med oss ett enormt knippe rabarber hem!

En söndag

Efter en lunch på Slättarps stannade vi till för det vanliga
blom-plockar-stoppet.

En söndag

Mycket glad att denna aktivitet är starkt förankrad
även i rakt nedstigande led.

Tack Nike för idag! 

Tack!

3 weeks ago

Tack!

Stort tack till alla ljuvliga personer som kom
och handlade hos oss igår.

Så himla fint att få träffa er IRL
och att ni tyckte så mycket om de utvalda plaggen.

(Ett extra stort tack till dig K med svärdotter.
Vilket fint möte, det värmde verkligen.)

Anna och Jennie har öppet som vanligt i butiken den 15/6
(utan mig & kläderna på plats) men ni hittar även deras hemsida här.

Hoppas att du får en fin start på veckan!

*

Ett drömjobb

3 weeks ago

Det finns två platser i mitt hjärta som jag alltid, alltid återkommer till. Sønderho Kro på Fanø i Danmark och Örum 119 på Österlen. Båda platserna bär starka minnen av min mamma och det hon stod för. Det är något som får mig att bli nästan religiös när jag är där, som att jag kan tro på nästan vad som helst, känna att jag klarar av vad som helst. En estetik som tilltalar mig och tickar alla mina boxar. Maten, servicen,
allt är i mina ögon tipp topp.

Igår hade jag ett långt samtal med min bror om mamma och hennes butik. Hur otroligt det är att folk än idag, både sådana jag känner och inte känner, kommer fram till mig och pratar om hur det doftade där inne.

Vilken musik hon spelade och hur det kändes i de fuktiga växthusen, fyllda till bredden av plättar i luften och kryddväxter.

Vi pratade om hur fantastiskt det är att kunna skapa en plats som folk kan plocka fram nästan 30 år senare och fortfarande minnas känslan av. Det är något jag alltid drömt om att få jobba med, att skapa för andras sinnen.

Nu har ett av mina mysigaste drömjobb dykt upp på Örum 119, och om du kanske är på en annan plats i livet än jag, då tycker jag verkligen att du ska söka.

Ett drömjobb
Ett drömjobb

Sök bara.

Marc by sofia

3 weeks ago

Om du inte vet vad du ska titta på ikväll,
då kan jag varmt rekommendera dokumentären om Marc Jacobs från 2025 av hans nära vän,
den ljuvliga Sofia Coppola.

Dokumentären har ett väldigt mysigt tempo och
Marc visar sig vara en helt annan person än vad jag väntade mig.

Betydligt lugnare, smartare, mer tillgiven och passionerad än vad jag tidigare trott.

Intressant och givande även om man inte är ett fan av honom som designer.

Den är absolut värd en timme och 23 minuter
av din kväll!

Marc by Sofia

Filmregissören Sofia Coppola och modedesignern
Marc Jacobs lärde känna varandra, som två unga kreativa själar, i det tidiga 1990-talets New York.

Mer än 30 år senare följer Coppola sin vän i arbetet med vårkollektionen 2024. Där framträder Jacobs kompromisslösa perfektionism i varje detalj av showen, från materialval till längden på modellernas naglar
och tjockleken på ögonfransarna.

Samtidigt reflekterar han över sin karriär och de personer som format honom – från sin modeintresserade mormor som stickade hans första kreationer till ikoner han själv har klätt,
däribland Kim Gordon och Courtney Love. 

Se den här

*

Ett dygn i båstad..

3 weeks ago

Vår sommar kommer i år att bestå av fortsatt husrenovering, Arild, Öland och ett dygn på en plats
jag verkligen sett fram emot att besöka.

Idag bokade jag nämligen in en natt på
Magnus Nilssons, vackra Furuhem.

Det kändes väldigt härligt att ta ett dygn i Båstad när vi avslutat veckan i Arild. Då kan vi även passa på att besöka Norrvikens trädgårdar, som jag konstigt nog heller aldrig har upplevt.

En semester helt i min smak!

Ett dygn i Båstad..

De har så gulliga beskrivningar på varje rum,
vårt rum beskrev de såhär:

Kalkputsade väggar målade med äggoljetempera,
fernissade orginalgolv i gran.

Dubbelsäng från Mattssons Sängar byggd helt i naturmaterial.

Sängkläder, handdukar och badrockar i linne,
tillverkade särskilt för oss av Vävaren i Båstad.

Skrivbord, stol och byrå från Norrgavel.

Vintagebelysning från Hans-Agne Jakobsson.

Litet men väldigt fint badrum med dusch.

Ett dygn i Båstad..

Det öppna köket är något av det jag ser mest
fram emot att få uppleva!

Det fanns bara ett bord kvar under kvällen och det var redan 17.15, egentligen perfekt, för då kan Nike äta med oss och sedan kan vi förhoppningsvis ta en ostörd drink när hon sover..

Förhoppningvis.

Ett dygn i Båstad..

Furhuem uppfördes 1901 och har genomgått en omfattande renovering under stjärnkocken Magnus Nilssons ledning.

Verksamheten nyöppnades med pensionat,
bageri och restaurang i oktober 2025.

Ett dygn i Båstad..

Den duktiga kocken Frida Nilsson är en del av ledningen
och även operativ kökschef på Furuhem.

Jag har hört mycket gott om maten,
så det ska bli väldigt roligt att testa!

Ett dygn i Båstad..

Fina färger och detaljer överallt..

Ett dygn i Båstad..

Jag älskar denna vy och vet inte hur många bilder jag sparat ner
på den hyllan och skickat till min kille..

Ett dygn i Båstad..

Det känns, utan att veta,
som att lindblomsgrönt skulle kunna vara en genomgående färg på Furuhem, mycket av inredningen är i alla fall från Norrgavel.

Jag ser så mycket fram emot detta dygn, hoppas verkligen att mina förväntningar infrias!

*

Från katastrof till comeback..

3 weeks ago

Från katastrof till comeback..

Hår, hår, hår.

En resa som gått upp och ner de senaste tre åren,
mest ner om vi ska vara ärliga.

Barnafödande och en rejäl felklippning drabbade
mig hårt, men nu är vi äntligen på uppgång igen!

Därför vill jag tipsa om två fantastiska frisörer,
en i Stockholm och en i Malmö.

När jag bodde i huvudstaden var det enbart
Sofia Ringberger som gällde för min del. Fantastisk personlighet och lika duktig frisör. Om ni får möjlighet att boka tid så hittar ni henne på NOOK.

Tips nummer två är en nyfunnen favorit i Malmö och det är Rebecca Zadig. Jag har nyligen både klippt och färgat hos henne och blev verkligen otroligt nöjd.

Rebecca spenderar sina dagar på härliga Atelier Allora på Davidshallstorg och är precis som Sofia, otroligt kunnig, ärlig och noggrann.

Fortsatt fin vecka till dig!

*

Ej betalt samarbete,
enbart mina varmaste rekommendationer.

501:or, cashmere & solblekta kepsar

3 weeks ago

Redan förra hösten började det bubbla inom mig..

501:or, cashmere & solblekta kepsar

En oerhörd längtan efter att jobba med något vackert igen,
fysiska ting att sätta samman till en helhet.

Långt bort från algoritmer, budgetar eller KPI:er,
enbart lust!

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Jag inspirerades av mycket, men fastnade för färger som rött, cremevitt, svart och ljusblått..

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Samlade uttryck som jag blev glad av..

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Och på kvinnor som inspirerade mig..

Nadia – Sophie – Sidsel – Hanna

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Så småningom började en röd tråd ta form och..

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Nu på lördag är det äntligen dags!

Tillsammans med Anna och Jennie på JAJA HOUSE
öppnar jag upp en liten pop-up med blandade vintage-kläder och accessoarer i deras lokaler!

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Som ni ser är stilen säkerligen inte för alla, men under hela vår och vinterhalvåret har jag samlat på mig ett gäng 501:or, cashmeretröjor, 90-talets Jackpot och Hennes, Havaianas, jeansjackor, kjolar och shorts. Solblekta kepsar, sneakers och en och annan godbit som sticker ut..

501:or, cashmere & solblekta kepsar

JAJA HOUSE är först och främst en webbshop, men för dig som inte vet så har de även en otrolig butik som är öppen lördagar fram till sommaren..

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Har du inte besökt JAJA HOUSE fysiskt än är det verkligen dags.

Butiken är fylld av kurerad inredning, både vintage och nytt,
allt handplockat av Anna och Jennie..

501:or, cashmere & solblekta kepsar

Hoppas vi ses där!

(Inspirationsbilder från Pinterest, Sophie Bille Brahe m.fl.)

Giulia

1 month ago

Förra veckan, på vårt mingel i Köpenhamn,
träffade jag en så intressant person!

Inte bara var hon sanslöst vacker och som tagen ur vilken romantisk film som helst, hon hade också ett liv som jag verkligen avundades..

Giulia

Giulia Cingolani är en frilansjournalist från Rom. 60 % italienare och 40 % svensk, som nu ska flytta till Köpenhamn för kärleken..

Giulia

Samtidigt som Giulia skriver för olika tidningar, senast en kulturartikel för Aftonbladet här, förstår jag det som att hon även har ett eget magasin med namnet Roman Radar.

Men det som inspirerade mig allra mest..

Giulia

Var att hon tillbringar sex månader om året på Capri
och fantastiska Villa San Michele.

När hon sa det kom jag direkt att tänka på att Flora var där,
& blev lika delar imponerad som förbluffad över historien om Axel Munthe som byggde sin dröm på den svårtillgängliga ön..

Giulia

Huset och trädgården är öppna för allmänheten, här bedrivs också olika typer av kulturverksamhet, något som Giulia bland annat ansvarar för.

Du kan också ansöka om ett stipendium för att få tillbringa en tid på villan, och hade jag inte varit mitt i en renovering med ett litet barn hade jag gjort det på studs.

One day, one day..

Giulia

Giulia har även ett konto som heter Giulias Italien, där hon helt enkelt delar med sig av bilder och tips från det vackra landet..

Giulia

Att ha turen att få ett liv att leva, och sedan bara leva ett och samma sådant, det känns på något sätt som ett slöseri?

Efter mitt samtal med Giulia gick det verkligen upp för mig att om det finns en gnista som tänds, måste man ta tillvara på den så fort tillfälle ges..

Giulia

Avslutningsvis tycker jag verkligen att du:

1. Ska läsa på om historien om Villa San Michele och Axel Munthe, kan ingen snälla göra en film om detta?

2. Följ Giulia på något av ovan konton, eller bjud henne på en kaffe nästa gång du befinner dig i Köpenhamn!

*

Regn & rödvin

1 month ago

Regn & rödvin

Förra veckan började Obeyas lilla ”Vin & Venner-turné”.

Premiären gick av stapeln en regnig onsdag i Nørreport
och jag var barbent för första gången i år.

Alltid en utmaning..

Regn & rödvin

Om du vill ha tips på en riktigt bra vinbar, då tycker jag absolut att du ska spana in stället vi hängde på, nämligen Rødder og Vin.

Det röda på tapp var bland det godaste jag druckit!

Regn & rödvin

På torsdagen var vi i Malmö där vi hade abonnerat en del av
Karin Leis restaurang Sanlo.

Otrolig mat, dryck och service även här.

Trots monsunregn på förmiddagen sprack det upp och
blev starten på en ljuvlig försommarhelg.

Stort tack till alla härliga som kom förbi för vin og nya venner,
och tack Christin för lånet av bild!

Bornholm

1 month ago

Bornholm

I helgen firade vi Eriks mammas 70-årsdag på Bornholm och bodde återigen på Stammershalle Badehotell,
precis som förra sommaren..

Bornholm

Hotellet ligger fantastiskt vackert precis vid havet och har anor
som sträcker sig över 100 år tillbaka..

Bornholm

Som sagt, bokstavligen ett stenkast från havet..

Bornholm

Morgondoppen var iskalla men luften bjöd på högsommar..

Bornholm

Inredningen är allt ifrån danska designklassiker till typiskt badhotell. Även om det var lite, lite sämre än förra gången (det berodde enbart på personalen) kan jag verkligen varmt rekommendera
denna lilla pärla!

*