Heej!
Hoppas att ni mår bra! Jag sitter och tentapluggar inför en kommande tenta precis innan påsken drar igång och vad passar då bättre än att istället för att plugga? Jo, drömma sig bort till inspirerande påskdekorationer och stämning. Ser fram emot påskmat och vila men framförallt till ett härligt påskdopp med efterföljande bastu :)) Mina favoriter på påskbordet är egenlagad vitlökssill efter min farmors recept samt currysill efter danska Meyers recept. Mmmm längtar!
Att dekorera inför påsk är tacksamt eftersom små detaljer räcker för att skapa stämning. Jag och barnen pyntade påskris tillsammans häromdagen och hängde upp en liten häxa som jag har fyndat på loppis för längesen. Några narcisser och påskliljor har också flyttat in. Högtiden är också ett välkommet bryt i en period av tullkaos, konflikter och osäkerhet om framtiden.
Ska vi titta på det som jag har sparat ner? Vi kör!
Först ut ett maxat påskris, gillar att det verkligen får ta sin plats!
Ett pynt som inte är helt omöjligt att återskapa själv. Vackert att få hänga i fönstret precis som i bilden.
Det här är nytt för mig och gillar det starkt, ett påskalternativ för en julstjärna i form av påsklilja! Så fint!
Rettro-påskägg ftw. Fin idé att samla dem likt dessa på ett vackert fat.
Mmm mina favoriter narcisser i två skiftande färger. Har dock inte sett de rosa hos de florister jag passerar – vart kan man hitta dem?
Stämningsfullt med den gula färgen som tar fokus i en vacker men enkel vit keramikkruka/vas. Bra inspo!
Mat med dekoration är aldrig en dålig idé hehe.
Sökte på pinterest Cotswold easter decorations och fick bland annat upp den här bilden. Mysigt att sitta här med morgonte och lyssna på radion medan solen skiner in..
Sökte också på Ukraninan easter aesthetic. Underbar påskpicknik, och vilka vackra målade (gissar på handmålade) ägg i korgen till vänster.
I samma sökning fick jag upp dessa ukrainska ljusstakar – otroliga.
Här ser vi en mer vad jag gissar på traditionell ukrainsk äggmålning. Snygg skjorta dessutom!
Såhär vill jag se ut i påsk haha.
Då går vi in mer på påskförtäring och först ut en cruditéeplatå. Mmmums vad gottttt
I tidigare inlägg har jag gissat på att bålen får en revival, vad kan det vara i den här? En trevlig liten påskbål ser det i alla fall ut att vara. Kan man säga att is är snyggt? Tycker i alla fall att de också har lyckats med formen på isen haha.
Första gången jag ser denna smarta ljusstake, dock gissar jag på att vinet måste ha druckits upp och att flaskan är tom? Får inte helt ihop det annars gällande funktion och estetik hehe.
I skymningens stund är det stämningsfullt att tända ljus, dessa föll mig i smaken och ser ut att vara handgjorda.
Kanske inte en typisk påskdekoration men den var snygg så fick vara med ändå!
Sådana här smörsnäckor ser jag ofta på loppisar, tips på enkel kul bordsdekoration! Funkar ju att bara ha i flingsalt också.
Wow! Ett fantastiskt sätt att servera ostron på. Måste hitta något liknande, värt mödan att få servera ostronen efter att fullständigt ha besudlat ner köket med att öppna dem.
Äggen ska också upp på ett vackert fat. Liknande går att hitta på t.ex. Etsy eller loppis/second hand. Fint med den rosa färgen, är snyggt ihop med gult.
En klassiker! Min mamma har en liknande och för mig är detta verkligen ett måste under påsken, fyllt med Anton Berghs marsipanägg.
Tips på påsktårtor haha, så otroligt cute.
Ett av våra påskris hemma, blev inte så voluminöst men gillar det ändå!
Vår påskhäxa som ser ut att vara påväg ut genom dörren..
Alla bilder från Pinterest förutom mina egna.
Nu ska jag tillbaka till tentaplugget, men innan dess – kommentera gärna om ni önskar något speciellt som jag ska skriva om. Vore roligt att höra!
Önskar er en härlig torsdag och i förväg – Glad Påsk!
xx
Charlotte
Vårdagjämning innebär rena trottoarer och såklart roligare skor! Är så trött på vinterboots men också färgpaletten på mina kläder. Är redo för roligare klädkombinationer och framförallt efter att få återupptäcka min garderob.
Sneakers och skor är en av få grejer som jag ibland köper nytt, eftersom de ska forma sig efter min fot. I mitt instagramflöde har det dykt upp flera modeller och märken av sneakers som känns roliga. I flera år har jag haft ett par ljuslila Salomons men de är slitna nu och samtidigt är det lite trist att se alla ha samma modell på stan nu, vill bli inspirerad av andra brands. Har hittat alternativ, låt oss spana in dem;
Först ut, denna modell från Asics på alltid så stilsäkra Hanna Stefansson. Lika snygga till en elegantare klänning eller shorts. Står högt upp på min lista!
Sen har vi den här uppstickaren från Ecco (?) i ett samarbete med Natacha Ramsay-Levi. Otippat snygga och roligare variant till Salomons.
Här stylar Ella Karlberg en av modellerna från den kollektionen. Lite osäker på färgen, men finns också i endast vit färg om man vill safea det. Oavsett vilket, snygga!
Jag har haft denna modellen från Nike, P-600 tidigare men i en annan färgsställning. Tycker de är snygga och funkar både till vardags och fest (lol). Kul färgkombo!
Vi rör oss vidare mot högre höjder. Fin och kul styling med scrunchies som matchar skorna. Här via @elsiesarchive.
Ballerina är en skomodell jag tycker kan vara svår, speciellt att hitta vintage eftersom de kan vara så uttöjda. Tycker den här modellen från @loefflerrandall är inspirerande.
Från samma brand hittade jag dessa 1970-talsmodell skorna, påminner om de med scrunchies högre upp. Fint att matcha med avklippta jeans eller till klänning.
Sist ut kommer dessa från @mrlarkin. Mina favoriter är de vita och de med zebraimitation. Själva formen på sko borde gå att hitta på Sellpy, ska lägga in bevakning omgående.
Over and out!
xx
Charlotte
Hej! Är långsam med bloggposts inser jag :))) läser en kurs i Samhällsvetenskaplig Metod som upptar mycket av min tid. Det är ett utmanande ämne, vilket också är kul, lär mig mycket. Denna veckan ska jag tillsammans med min grupp påbörja ett vetenskapligt rapportskrivande med efterföljande tenta. I mitten av april börjar min sista delkurs för denna terminen vilket är i ämnet Viktimologi – läran om brottsoffer, och vi kommer bland annat att besöka en rättegång. Studietiden rullar alltså på fort vilket också livet utanför skolan gör. Vi kikar!
Med hopp om våren köpte jag en pärlhyacint och placerade i köket. Nu har de vissnat och ska bytas ut till Narcisser.
Gjorde ett tredje hål i mitt vänstra öra, längtar tills det är läkt och jag kan byta ut det till ett roligare örhänge!
Under sportlovet var vi uppe i Fjällen för långfärdsskidor, skidskola, korvgrillning och frisk luft hehe. Samt en vecka av hemtentaskrivande…
Min vårskinnjacka har plockats fram! Ett gammalt fynd i mjukt skinn från Beyond Retro. Har flera svarta vintageskinnjackor men behövde något i en annan färg så inte allt blir 100 nyanser av svart hehe.
Solen letar sig fram hemma, aah hopp om livet igen. Finally! Helle Mardahl Bon Bon Medi står som ett smycke i bokhyllan.
Ett av mina absoluta favoritobjekt här hemma, fyndat på en gatuloppis i Kbh för många år sedan. Är ett litet blombord egentligen, men vi använder det för att ställa flaskor med bubbel på om vi har gäster över.
Just det, jag har också fyllt år och i år på fettisdagen! Firade lugnt med våra familjer, och jag bjöd på bubbel och minisemlor.
Mitt hår är så torrt för tillfället så håller det uppsatt mycket innan våren gör hårkvalitén bättre eller något i den stilen. Scrunchie från @_francafranca_ och hårspännen från Åhléns.
I förra veckan var jag inbjuden på middag tillsammans med runt 30 stycken andra kvinnor till relanseringen av det kvinnliga nätverket HON. De teamade upp tillsammans med Estee Lauder och Spalt PR för kvällen som innehöll flera intressanta livs-och karriärserfarenheter. Tack än en gång för en strålande kväll!
Svängde förbi Björk&Berries nice butik på Riddargatan häromdagen efter att ha fått deras parfymoljor rekommenderat.
Har också hunnit med ett besök på Liljevalchs för att spana in vårsalongen tillsammans med min mamma och syster.
Det här fotot var en av mina favoriter. Fotografen bakom heter Mariam Elsayed och rummet är hemma hos hennes farmor i Egypten.
Likaså de här skulpturerna i polyester och polyestervadd av Erika Emerén. Verket till höger heter Väsen, och är en utav sex stycken verk i serien Vara Väsen. Skynda förbi Liljevalchs innan sista datumet 27e April!
Posande i en nyfyndad perfekt skrikig limegrön topp från den italienska vintagebutiken Napoli Centrale på Sankt Paulsgatan 3.
En annan dag var jag via Redgert & Comms inbjuden på presslunch för Mateus nya kollektion Flowers som de har gjort i samarbete med designern Sam Baron. Får en att drömma om en härlig vinlunch vid Medelhavet mmmm. Tack för en supertrevlig och god lunch <3
Fick en vacker blå Lilja med hem, älskar att ta närbilder på blommor!
Helgen började med en middag på Stockholms Stadshotell (tips, så trevligt och gott!) tillsammans med mina kompisar Helena och Carro. Efter det blev det en riktig festrunda, behövdes!
Outfiten för kvällen som jag gjorde en copy paste för kvällen efter när vi var bortbjudna på middag. Topp vintage, byxor vintage och skor vintage!
Sist men inte minst har jag också hunnit förbi Regarding Fashions nya lokaler på hörnet Linnégatan/Sturegatan. Tre våningar fyllda av välkurerad vintage och till bra priser, med andra ord en dröm!
Tack för att ni ville läsa med <3
xx
Charlotte
Bajer (öl)! Hygge! Tid sammen! Bliv inspireret! En äkta guide till København (med lite omnejd) har jag skrivit till er!
Kanske planerar någon in en rolig helg framöver med kompisar/partner/familj? Kanske behöver du några dagars ensamtid och vill uppleva det några timmar söderöver härifrån? Kanske vill man bara drömma sig iväg en stund till Danmarks huvudstad. Eftersom jag har bott där under totalt tolv år, talar språket, har en stark insyn i den danska kulturen så vågar jag nog påstå att jag har ganska bra koll på byen :))
Det finns flera guider till Köpenhamn, så jag skriver en guide baserat på min relation till staden och tipsar om det som enligt mig är det ægte København.
Lad os tage dertil och kanske följer några av mina veninder med på turen! Eftersom det finns så mycket att berätta om delar jag upp det i flera delar för att inlägget inte ska bli för tungt.
Först och främst, få tag i en cykel. Det är det absolut bästa sättet att ta sig runt i stan. Metro och promenad i all ära, men vill du lajva en riktig Københavner så färdas du på två hjul, vart du än ska.
Vi börjar med att hålla oss runt Kongens Nytorv och indre by, härifrån är det lätt att cykla vidare mot Christanshavn.
Är du hungrig? Då har jag flera matiga tips på lur:
Beau Marché Café au Vins
Ny Østergade 32
Här jobbade jag åren 2011-2013, det blev mitt andra hem. Många kvällar spenderades här och många lärde jag känna, och tappade räkningen ganska fort på hur många Croque Monsieurs jag tillagade. Det kommer alltid ha en väldigt speciell plats i mitt Kbh-hjärta. Rekommenderar deras charkuterie-tallrik eller Salade Chèvre Chaud. Missa inte heller deras fantastiskt inspirerande inredningsbutik som hänger ihop med vinbaren.
Gasoline Grill
Är du sugen på en klassiskt god cheeseburgare? Say no more. Gasoline Grill finns på flera ställen runt om i stan och erbjuder fantastiskt goda hamburgare. Perfekt efter ett dopp i hamnen eller på vägen till en kul kväll.
Palæ Bar
Ny Adelgade 5
Inget besök till Köpenhamn utan goda smørrebrød, och det kan du få här. Palæ bar är en autentisk dansk bodega som är lika nice på dagen som på kvällen/natten. Här har jag egentligen mest varit på natten och älskar det. Billig öl, du får röka inne och blandad publik i alla åldrar. Besöker du det för att äta smørrebrød går du in och tar ett bord, sen går du vidare in i deras kök för att hämta så många smørrebrød du vill äta. Väldigt mysigt!
Les Voyageurs
Holbergsgade 9
Familjen bakom Beau Marché öppnade för några år sedan en systerkrog/café några kvarter därifrån. Lilla Paris i Köpenhamn med fransk mat på menyn. Restaurangen ligger några hundra meter från Nyhavn utan att vara för turistig. Härifrån kan du sedan promenera ner mot kanalen och blicka ut över Børsen som renoveras efter den hemska branden förra året.
Fabro
Borgergade 134
Italienskt på en hörna, intimt och nice stämning. Perfekt en kväll du inte vet riktigt vad du är sugen på. Obs! går inte att boka bord – endast drop-in. Kul people-watching här!
Grøften
Ligger inne i Tivoli
Mer klassiskt danskt blir det inte än såhär, Grøften är en riktig institution. Krogen ligger inne i Tivoli så varför inte passa på att smälla ihop nöje med nöje, dvs. berg-och-dalbana med öl. Ja tack! Restaurangen har funnits i över 150 år, säger ganska mycket om kvaliteten. Inte bara på mat men stämningen och hela upplevelsen i sig. Har varit här på dansk traditionell julefrokost (julbord) var kul haha.
Sist men inte minst, valfri pølsevogn. Har du ens varit i København om du inte har ätit en rød pølse med rostad lök, senap och ketchup? Inte upp till mig att avgöra men missa det för guds skull inte, är så gott! Budgetvänligt alternativ dessutom.
För en bodegarunda, god dansk öl och dejlig ambiance kommer min lista på de bästa bodegorna i indre by här:
Bo-Bi bar
Floss
Byens Kro
Palæ Bar
Café Malmø
Mysigt inne hos Beau Marché.
Palæ bar för lunch, älskar inredningen!!
Lyckades leta fram en gammal bild från en suddig kväll i Kbh från 2012. Inte säker på att det är Palæ bar men samma stämning garanterat. Åh, får akutlängt dit nu. Inte för alla kanske, men jag älskar tuborg, cigg och sena kvällar på danska bodegor haha.
Fransk feeling garanteras hos Les Voyageurs.
Men, vi kan inte bara dricka och äta (eller?) utan det är ju alltid härligt med lite shopping och kultur. Nedan tips på mina favoriter i Indre By:
Helle Mardahl
Bredgade 17
Tidigare i höstas åkte jag ner över dagen till Köpenhamn för att vara med på invigningen av deras första butik/studio. Helle Mardahl skapar konst i glas i form av lampor, skulpturer, cocktailglas, kaffemuggar osv. Listan kan göras lång! Hennes universum är lekfullt, ett vuxet Alice i Underlandet och otroligt inspirerande. Missa inte att besöka dem om ni är i närheten av Kongens Nytorv.
Mads Nørgaard på Strøget
Här hittar ni en blandning av flera danska klädmärken bl.a. Stine Goya, SaksPotts och deras egna märke Mads Nørgaard som gör otroligt sköna långärmade randiga t-shirts. Jag har flera i min garderob och de håller otrolig kvalitet. Tips!
Second Hand
PRAG
En second-hand kedja med kläder som finns i flera stadsdelar i Köpenhamn. Den jag brukar besöka mest ligger i Kbh K på Vestergade 10.
Episode
Larsbjørnsstræde 8
I samma kvarter som Prag hittar ni Episode, välfyllt med prisvänliga vintagekläder.
Wasteland
Studiestræde 19
Slutligen i samma kvarter som båda ovan hittar ni Wasteland som också säljer secondhand kläder och kul accessoarer.
Taklampor som karameller inne hos Helle Mardahl.
Mmm yummy!
Fina och prisvärda accessoarer hos Wasteland.
Vi cyklar vidare och hallojsa Malin som får följa med vidare genom det myllrande Nyhavn över till Christianshavn. Min absoluta favoritstadsdel i Kbh.
Platsen var mitt hem de första tre åren i mitt liv. Mycket har förändrats, både bra som mindre bra saker. Här är det en mix av eklektiska människor, hus från 1600-talet, bohemiska inslag och tydliga kontraster mellan gammalt och nytt. Jag älskar den här stadsdelen i Köpenhamn. Bodde också här längre perioder som vuxen så har många minnen härifrån. Christiania, den föredetta (?!) fristaden som numera har förändrats ligger också här. När jag var där i somras var det en annorlunda stämning där jämfört med tidigare, nu kändes det mer som ett open-air museum :// Men har du vägarna förbi så missa inte att gå in. Det finns mycket häftig arkitektur att se på och trevliga barer/restauranger.
Det var del ett – tack för att ni ville hänga med. På gensyn! <3
I höstas blev jag kontaktad av det grekiska mode – och lifestylemagasinet Glow Magazine som ville göra en insiders guide till Stockholm med mig. Det tackade jag självfallet ja till, tycker det är så kul att göra city guides och det har blivit några stycken genom åren. Både till Köpenhamn och Menorca för att nämna mina favoriter hehe.
Jag kan inte grekiska men det kan chatgpt så vill man ha tips inför en weekend i Stockholm finns guiden att läsa här: https://issuu.com/glow.gr/docs/glow_210
Fotona är tagna av danska Birgitta Wolfang för tidningen Bo Bedre.
Från Glow Magazine. Foto: Birgitta Wolfgang
Mina tips för en kul helg i Stockholm…på grekiska hehe.
Det var det hele för idag!
Glad lördag <3
Under de drygt 10 år som jag och min fästman har varit tillsammans har vi bytt soffa ett flertal gånger. Aldrig köpt en nytillverkad utan endast second hand, men ändå. Av alla möbler vi har eller har haft hemma tycker jag att soffa är den svåraste att “nöja” sig med. Den ska klara av småbarn, inte var för vit (pga fläckar), ha tvättbar klädsel och inte vara för dyr. Men framförallt ska den vara skön och snygg. Den soffan vi har nu är den som hängt med under längst tid. När vi fick hem den, fyndad från marketplace, saknade den soffben haha. Säljaren hade “glömt” att skicka med dem och sen var hen onårbar. Först försökte jag motivera en soffa utan ben med att det kanske är nice med *japansk känsla* dvs att vi framöver sitter extremt lågt framför tvn. Det höll i cirka en vecka, sen köpte vi soffben för det var visst inte så härligt med en låg soffa. Egentligen fyller den alla krav men det börjar rycka lite i min soff-nerv hehe. För att stilla mitt begär favoritmarkeras soffor på Auctionet för tillfället, kanske är det någon av er som är på soff-jakt men inte heller kan bestämma er, visst kan det vara svårt? Let’s scroll!
Big Pack Glass i en soffa! Egentligen är det inte riktigt min stil, men den ser otroligt skön ut. Klassiska 90-tals färger och smart med en låda undertill för t.ex. filtar eller förvaring av tv-kontrollen. Auktionen hittar ni här: https://auctionet.com/sv/4093109-kenneth-bergenblad-soffa-dagbadd-maskerad-dux
Bingo! Soffa och en fåtölj i för samma pris. Startar på en väldigt låg prisnivå. Visserligen fyller den kanske inte kravet bekväm, du slänger dig inte i den framför White Lotus men du får åtminstonde känslan av att vara med i Mad Men. You win some you loose some. Möbler från 1960-talet sviker sällan stilmässigt. Snyggt att möblera med denna duon i ett hus från just 60-70-talet. Sugen? Buda här: https://auctionet.com/sv/4093653-johannes-andersen-soffa-samt-fatolj-capri-trensums-fatoljfabrik-ab-1960-tal
Nämen titta här, en klassisk Georgisk återupplivningssoffa (?!) Bra beskrivning lol. Mycket snygg. Inte för samkväm men framför en säng för att få in lite *hotellkänsla* i ditt sovrum. Känns franskt och på tapeten! Hittar ni här: https://auctionet.com/sv/events/838-fine-interiors/238-georgisk-aterupplivningssoffa
Nu börjar det likna något – en riktig party-soffgrupp! I beskrivningen står det att ett litet brännmärke finnes, då vet man att möblerna bär på en bra festhistoria. Kaaanske inte den mest funktionella formen av soffa men dödssnygg. Purple dreams hittar ni här: https://auctionet.com/sv/3967934-luigi-colani-cor-modular-sittgrupp-orbis-modell-designad-1969
Soffa finnes tillverkad pre-netflix. Återigen, ingen man slänger sig i men så fin. Det randiga tyget gör det till en toppensoffa. Med dagens behov skulle den dock passa bäst som den andra ovan framför en säng eller kanske i ett barnrum. Hittas också via Auctionet här: https://auctionet.com/sv/4089660-soffa-1950-tal
Har man utrymme i sitt kök eller kanske på en inglasad sekelskiftesveranda tycker jag att dessa typer av soffor är otroliga. Tänk med några pelargoner i bakgrunden, romantiskt och klassiskt. Men också med ett runt bistro-bord i marmor till, ett glas rödvin och ett tänt stearinljus. Hittas här: https://auctionet.com/sv/4094495-soffa-modell-no-8-jacob-josef-kohn-thonet-osterrike-1900-talets-borjan
Alla bilder från www.auctionet.com
Ingen av sofforna är den ultimata för mig, inte heller något vi behöver eller just nu prioriterar. Men det är ju alltid härligt att drömma sig bort och möblera loss i tankarna..
Ha en fin kväll och tack för att ni läser!
xx
Charlotte
Hello!
Fick en fråga på instagram om inte jag kunde berätta mer om många av de loppisfyndade objekten och möblerna hemma hos mig – ert ord är min lag, självklart vill jag det! Danska inredningsmagasinett Bo Bedre gjorde ett hemma-hos reportage för lite drygt 1,5 år sedan, använder mig av deras fina bilder tagna av danska fotografen Birgitta Wolfgang Bjørnvad, stylingen ansvarade Trine Jørck för. I höstas gjorde The Way We Play ett superfint Small Talk också det med många fina bilder. Då hade vi också fått mer på plats (mattor heh) och dessutom bytt plats på matsal och vårt sovrum. Mycket kan hända på så kort (haha) tid. Resultatet från TWWP ser ni här: https://thewayweplay.se/small-talk/charlotte-ahlstrom/
Om ni är vidare intresserad av att se hur det ser ut hemma hos rekommenderar jag er att följa mig på instagram @charlotteahlstrom, där visar jag upp mer spontant.
Välkommen in! Matta från Auctionet, hallbord ärvt och bordslampa från Blocket. Osäker på väggspegeln men tror från Hötorgets loppis. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/BoBedre
Hall med loppisfyndad pall, i taket lampan Bon Bon Pendant i färgen Rhubarb från danska Helle Mardahl. Hittar ni hos themodernsthlm.se. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
!hola! mmm solbränd och fotograferingen skedde precis efter solsemester. Secondhandset i brun sammet, piano ärvt och på väggen relief i glas av danska Maria Bang Espersen. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
Hemmets hjärta, vårt kök. Idag har vi sisalmatta under bordet och andra stolar. Bord från Auctionet, stolar från Blocket. Vinglas från danska Helle Mardahl. Klassisk PH lampa över matbordet. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
En inblick i vårt gamla sovrum, byrå från Blocket. Inramad poster från en resa till Beijing för många år sedan. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
En av våra matsalsstolar från loppis på Christiania i Köpenhamn. Den vackra textilbonaden hittade jag på Hötorgets loppis. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
En av mina absoluta favoriter, en Bon Bon Medi från Helle Mardahl. Hittar ni hos themodernsthlm.se. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
Bokhyllan med tillhörande barskåp är ett gammalt italienskt från 1960-talet som jag köpte via Etsy. Står helt fristående vilket underlättade monteringen hehe. Golvlampan från min mormor, och på väggen till vänster en väggljusstake i keramik från Auctionet. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
På väggen ser ni en av mina absoluta favorittavlor hemma. Fyndad på Hötorgets loppis för runt 100 sek. Ibland tolkar jag motivet som en blomma och ibland som en aggressiv klo. Hänger starkt ihop med min PMS hehe. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
Sist men inte minst en detaljbild från vårt vardagsrum. Tavlan som hänger ovanför dörren är också från Hötorgets loppis fyndad för en billig peng. Soffan från Blocket och väggreliefen i svart från Auctionet. Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad/Bo Bedre
Som ni märker så är nästan allt hemma fyndat second hand eller via auktion. Detsamma gäller köp av kläder. Älskar att köpa vintage! Jag har sagt det många gånger men det tåls att säga igen, inredning och hem (enligt mig) är som mest spännande med historia. Det tycker jag är svårt att få till om allt är nyproducerat eller om ett hem endast ska följa trender. Är såklart medveten om att det ska finnas tid, intresse och lust att inreda ett hem nästan uteslutande hållbart. Men om det får lov att växa fram långsamt och samtidigt fyllas med böcker och konst blir det något av det tillslut. Dessutom är det nästan alltid mer ekonomiskt att konsumera på andrahandsmarknaden. Jag sticker dock inte under stolen med att jag också köper vissa saker nyproducerat, men majoriteten av våra saker hemma är inte det :))
xx
Charlotte
Om ca två veckor fyller jag år (entering the season of pisces yey), och i år ligger dagen på fettisdagen. Är inget stor semmelanhängare men ah, kul att alla ska fira min födelsedag med att äta semlor haha. I Danmark pågår samtidigt Fastelavn vilket traditionellt firas med att bland annat äta fastelavnsboller. Traditionen symboliserar ursprungligen brytpunkten mellan slutet på vintern och välkomnandet av fastan. Idag är det absolut en barnens högtid som klär ut sig, och i skolor runt om i landet hängs en tunna upp i taket. Sen får alla barnen ställa sig på led och i turordning slå på tunnan med ett tillhygge. Oftast har tunnan en svart målad katt på utsidan (gammal historisk symbol) och innehållet är fyllt av godis. Den som lyckas slå sönder tunnan blir Kattkung eller Kattdrottning. I samband med detta äts alltså också fastelavnsbolle, Danmarks motsvarighet till den svenska semlan och det sjungs fastelavnssånger. Tycker mycket om den här traditionen och tycker också att det är supertråkigt att det inte är en svensk, får bli ändring på det! Minns hur kul jag tyckte att det var som barn när jag bodde i Danmark, hade gärna gett det vidare till mina barn.
Men det här inlägget ska inte bara handla om semlor och traditioner utan istället presenterar jag en liten trendspaning på festdukningar framöver. Från att ha sett grönsaker/frukt en masse på långbord till att jobba olika höjder med valfritt bröd eller smör anar jag en mer okomplicerad duknings-comeback. I ett tidigare inlägg skrev jag att 2025 är året jag tror på clean girl i dukningsformat hehe men får nog ändra mig lite angående det, istället presenterar jag mob wife dukning pga roligare haha.
Vi börjar starkt med en klassisk bålskål. Bring it back! Nu är covid borta, och vi kan börja dela bakterier igen!
Excuse me, är detta vad jag tror det är? Mycket mycket trevligt. Jag är ett stort donken-fan så bring it on.
En av mina favoriträtter är en caprese-sallad, ingen pesto dressing eller annat på. Vill ha den enligt bild med tomater och mozzarella samt en toppen olivolja. Så trevligt att servera såhär!
Kan man inte riktigt släppa stilrena dukningar är det här en uppdaterad stilren variant.
Det här – wow!! Varför har jag själv inte tänkt på en liknande servering av pommes vid middagar hemma tidigare? Nu kommer jag i alla fall INTE glömma det. Otroligt!
En klassisk räkcocktail, hoppas snart de dyker upp i menyerna. Kan Sturehof göra en egen variant av prinsesstårtan kanske en annan instutution snappar upp denna? Räk-nar jag med haha (ja, jag är född i Gbg).
Kunde inte låta bli denna variant, även om den anspelar på mat i höjd som jag precis har raljerat om ovan lol. Men alltså detta är en skaldjurstårta (?)! Är lika fascinerad av den som fundersam på a l l t skal som ska hamna någonstans… oavsett en snackis vid valfritt event!
Vi rör oss vidare till något mer avskalat men en bra idé! Har inte sett den här typen av duk tidigare, alltså gamla tidningar. Gillar!
Något jag också gillar till fest är cigg presenterat såhär. Fest utan cigg är tråkigt, sorry not sorry.
Om man inte vill lukta tobak på fingrarna har jag löst problemet åt dig.
Enkelt DYI att göra för en liten såväl som stor tillställning.
Har tidigare varit skeptisk till svart porslin likt detta, men märker att jag dras till det mer och mer. Fem av fem på denna dukningen.
Det var en kort visuell trendspaning om dukningar/festdekorationer framöver. Tror verkligen på mer avslappand ton vid event. Vi får se helt enkelt! Oavsett passar det bra som kontrast och härligt att drömma sig bort till eftersom jag är hemma och vabbar en liten sjukling. Innan dess hann jag med en föreläsning på temat sexuella brott, samtyckeslagen och incels. Väldigt intressant och aktuellt.
Nu vidare tillbaka till blåbärssoppa, te och titta på Emil i Lönneberga :)))
xx
Charlotte
Glad alla <3 dag!
Den här veckan har gått i ett, och vilka underbara soliga dagar. Känslan är att på riktig leva igen och jag kan väl inte ha varit ensam om att ha stannat upp och blundat mot solen hehe. Well well, senaste tiden har innehållit en blandning av allt möjligt mellan fest och forskning. Bakom kulisserna massor av plugg, hämtning/lämning till olika barnaktiviteter och soundtracket till det har varit They’re Not Like Us av Kendrick Lamar. Vet inte hur många gånger den har spelats i min Spotify och det i kombination med att ha sett hans framträdande under Super Bowl. Snygg pik till Drake haha.
Just nu läser jag om genus och brott vilket är mycket intressant. Forskningen pekar på att vi som samhälle ser kvinnor som dubbelt avvikande när de begår ett brott. Dels för att det bryter mot könsnormen men också för att det bryter mot samhällskontraktet för att jämföra med män som enligt samhället endast bryter mot det sistnämnda. Finns flera förklaringar till det och det beror också såklart på vilket perspektiv vi väljer att använda när vi studerar det. Dagens lilla inspel av kriminologi!
Nu kikar vi på veckan i bilder!
För en vecka sedan var jag medbjuden av min kompis Elsa på Millesgårdens nya utställning Extas kurerad av Robert Fux. Utställningen belyser svenska divor genom åren. En minst sagt glittrande utställning med fantastiska kostymer. Här på bild min favorit, den romarriketinspirerande klänningen. Typiskt nog minns jag inte vem som hade burit denna. Otrolig oavsett – gå och se!
Alltid så stilsäkra Elsa <3
Många bra citat, bland annat detta av Birgit Nilsson hehe.
Lill Lindfors tursalamander i montern!
Extasisk klänning! Wow!
Vidare till en annan institution, Arrheniushuset på campus. Tycker det är en av de snyggaste byggnaderna där.
Jag satt hemma och pluggade en dag och lyckades knöppa en bild med ok ljus. Dr Westerlunden har inte lång tid kvar, den är så sorglig. Däremot glad för att pelargonen växer på.
Häromkvällen var jag på en spännande dragning hos en av våra portföljbolag i den styrelsen som jag sitter i. Ämnet faller inom Life Science och mötet var i fastigheten Forskaren i Hagastaden (lilla New York? lol) som var supercoolt.
Vår matsal i dagsljus.. oftast här jag sitter och pluggar om det sker hemma.
Full moon lover 4 ever <3 lite Dracula feeling. Tips btw på bra och spännande bok att läsa, Dracula av Bram Stoker.
Japp har också varit förbi Beyond Retro igen, kan inte låta bli om jag är i krokarna. Denna gång deras butik på Drottninggatan. Detta limegröna sett med sjönjungfru goes spanien feeling fick följa med hem!
Provade även denna skjortan och jeansen. Skjortan klistrade sig, ni vet när den är för “elektrisk” och jeansen satt sådär så de fick stanna kvar!
Men detta starka 80-talsset åkte också ner i påsen hem. Fint att använda överdelen till ett par jeans och ballerina.
En morgon sken solen (ja det var här jag stod och blundade upp mot den haha) och vårvintern gjorde sig tillkänna ute på Djurgården.
Jag och min kompis Emelie tog stora varvet runt vilket såklart ska förevigas på bild. Vi har hängt sedan vi började förskoleklass tillsammans för många år sedan. Så fint <3
Avslutningsvis en detalj från imorse, fixade lite extra fint med alla hjärtansdag firande för våra tjejer till frukost.
Nu, tillbaka till plugget – trevlig helg!
xx
Charlotte
Hej!
Starka vår vibes utomhus idag, så härligt och snart (ganska snart i alla fall) släpas stolarna ut mot asfalten. Längtar! Jag tänkte bara snabbt tipsa om en kommande film jag läste om i helgen som har svensk premiär den sjunde mars. Filmen heter The Seed of the Sacred Fig (Det heliga trädets frukter) och utspelar sig i Teheran, Iran. Kort om handlingen saxat från Bistro Capitol:
“Iman arbetar som domare i Teheran. Han brottas med paranoia på grund av den politiska oron i landet. När hans pistol försvinner misstänker han sin fru och sina döttrar. Hans drastiska åtgärder tär på familjebanden samtidigt som de sociala reglerna upplöses i allt snabbare takt.”
En spännande thriller och jag var helt uppslukad av trailern. Regisserad av den iranske regissören Mohammad Rasoulof och filmen är Tysklands Oscarsbidrag. Här ser ni trailern:
För några år sedan hade jag möjligheten att besöka Iran under några dagar. Första stopp var staden Isfahan som dateras nästan tusen år tillbaka som civilisation. Därifrån bilade vi till Teheran, huvudstaden som rymmer nästan tio miljoner invånare. Utanför passerade ett fascinerande och bergigt landskap och vid varje stopp möten med vänliga människor. För mig är det viktigt att uppleva olika kulturer och människor, gärna det som står i kontrast till mitt eget liv. Det är också så jag hämtar min inredningsinspiration när man plockar lite från varje kultur. När jag var 20 år flyttade jag till Indien under några månader, en av de absolut bästa perioderna i mitt liv. Får bli ett eget inlägg! Besöket i Iran lämnade inte mig oberörd. Kulturen, arkitekturen, maten och det pulserande stadslivet – men viktigast människorna. Delar lite bilder från resan.
Snygga färger och många handfat i ett offentligt badrum.
Me 🙂
Vill minnnas att jag tyckte och fortfarande tycker lamporna var snygga.
Någonstans mellan Isfahan och Teheran.
Den här vyn och utsikten, svårslaget!
Ahh så snyggt med morisk arkitektur. Vill gärna sitta här igen och äta middag :))
Spännande med det torkade gräset/halmen på hustaket. Kommer tyvärr inte ihåg varför man gjorde så..
Snygga hus!
Det är många år sedan nu men tror den här bilden är tagen inne i den berömda Shan Moskéen.
Minns att jag var och fortfarande är väldigt nöjd med det här fotografiet.
Minst sagt ett minnesvärt besök!
xx
Charlotte