“A nod to The Umbrellas of Cherbourg, Jacques Demy’s cult film where love, music, and rain meet in pastel-colored streets”
Så beskriver det franska klädmärket Rouje sin nya kollektion Les Parapluies Rouje, en hyllning till den franska film-klassikern Les Parapluies de Cherbourg med Catherine Deneuve och Jacques Demy i huvudrollerna. Minns när jag såg den för många år sedan, om det var när jag bodde i Paris eller strax innan är svårt att minnas. Det som däremot inte är svårt att komma ihåg är berättelsen, kläderna, dialogerna och självklart musiken. Se den!
Kort om storyn: Den 17-åriga Geneviève bor i Cherbourg tillsammans med sin mamma som har en paraplyaffär. Hon blir kär i bilmekanikern Guy men såklart tycker hennes mamma att han är the wrong guy (no pun intended hehe) för henne. Istället ska hon gifta sig med Roland som är rik och ett mycket bättre val (enligt mamman) men Geneviève kan inte helt glömma Guy. Just det, det regnar också mycket. Ett klassiskt kärleksdrama med andra ord!
Låt oss titta på några bilder ur den kommande kollektionen och hitta liknande plagg vintage – för det är så mycket fint stilmässigt att inspireras av.
Sökord på Sellpy:
– Rött paraply
– Beige trenchcoat
– Röda ballerinas
– Svarta sandaletter med låg klack
– Brun kavaj + byxor dam
– Röd tunn polo
Så, nu bör ni ha en början på att riktigt komma i fransk-romantisk-mode-stämning inför hösten. Även om man inte bor i Frankrike är det ju aldrig fel att drömma sig dit genom en outfit :)))
A tout à l’heure!
/Charlotte
Så har höstterminen äntligen kommit igång! Fokus för mig denna termin ligger på utformningen av dagens kriminalpolitik, straffandets sociologi och kriminologiska (lätt att skriva kriminella hehe) metoder. Läser nu kandidatkursen vilket innebär att mitten av våren 2026 har jag en fil.kand i Kriminologi om allt går som det ska. Det har gått fort och snart är jag i mål, det känns både skönt och spännande, inte minst till vad som komma skall jobbmässigt. Frågor på temat kriminologi? let me know!
Parallellt med studierna pågår också livet fyllt av kontraster, precis som jag vill ha det.
Utsikt någonstans mellan Linköping och Norrköping. Läser min kandidatkurs via Linnéuniversitetet och det innebär mycket tid i tåg. Älskar det. Pluggar samtidigt som jag lyssnar på klassisk musik. Vilken bättre iscensättning finns det för att låtsas som om man är med i en film lol.
Växjö stadsbibliotek uppfört år 1966 och ritat av Erik Uluots. Otroligt snyggt med originalinredning kvar. Påminner om mycket dansk offentlig arkitektur.
Runt om hörnet från bibblan fångade jag en grön korsning. Fastigheterna med grönska på fasaderna påminner om mitt barndomshem i Charlottenlund, Danmark. Vårt hus var byggt i funkis med murgröna överallt.
Tåget går vidare mot Köpenhamn! Tyvärr inte denna gång, men gud vad jag blir sugen så fort Øresundståget dyker upp på perrongen att kliva ombord.
Däremot gick tåget till Göteborg (bilden: säg att du är i Göteborg utan att säga det)! Vega har medverkat i en film så jag och Sebastian turades om att närvara på plats med henne.
Utöver plugg och socialt hann jag svänga förbi roliga butiker, bland annat Le Village Antik.
och vintagebutiken Schultneck! Hittade tyvärr inget denna gång men rekommenderar ett besök!
Hann också med en sväng förbi Artilleriet och klämde på drömstolar att ha i köket.
Min kompis Tove som bor med sin familj i Göteborg tog med mig till trevliga Café Imperiet. En blandning av Apollo och Atelier September fast i Gbg.
En drömmig bakgård i Haga.
När Vega var ledig en dag åkte vi hem till min kompis Amy och hennes barn strax utanför stan. Medans barnen lekte bläddrade jag i..
Terrence Conrans bok “Easy Living” som publicerades år 1999. Oooh så många fina hem, får nästan bli ett eget inlägg. Fastande för det här köket!
Tillbaka i storstan och det innebär att hänga på låset helgmornar när Lidl öppnar. Deras butik vid oss har eget bageri och det betyder varma nybakade baguetter, croissanter och pain au chocolat till frukost. Väldigt bra pris vilket såklart är uppskattat i dessa samhällsekonomiska tider!!
På tal om samhället, strök över detta i min kurslitteratur.
Har också hunnit med att gå på konsert på Mosebacke. Jag och min kulturklubbskompis insåg att fickorna i våra jackor var perfekta för att förvara ölen i hehe.
Förra helgen besökte vi Nationalmuseum för att se Ernst Billgrens fina utställning innan den stänger. Vår favorit var det ni ser i bild, ett skepp men som framifrån är ett rävansikte.
I helgen var vi på bröllop och jag stod mellan klänningen på bild och en brun, blev den sistnämnda. Men den här i guld förtjänar ändå att visas fram! Fyndad tidigare i somras på Beyond Retro.
Bruden och brudens klänning samt slöja var så otroligt vacker!
Avslutar inlägget med en kvällsbild från bistron i Snälltåget på väg hem häromkvällen.
xx
Charlotte
Hello sunshines!
Låt oss kika på vad jag har sparat ner den senaste tiden:
Köket hemma hos svenska @lisapahne i London ser så mysigt ut. Sakta smyger sig hösten på och stora mängder te, tända ljus på morgonen och lite disigt utomhus längtar jag till.
@joannepalmaro har varit i Italien och besökt Neapels motsvarighet till Versaille nämligen slottet i Caserta. Trädgården och dess skulpturer är otroliga. Vill gärna besöka den här platsen en dag!
Jag läste Stolthet & Fördom i somras och Elizabeths tillvaro i en hästdroska föreställer jag mig typ såhär. Tycker alltid att @steffan flöde är stämningsfullt. Bilden föreställer “The Travelling Companions” målad av Augustus Egg från år 1862.
Ballongbyxan trendar överallt just nu men @blancamiro nailar en fulländad look. En outfit jag gärna gör en copy+paste på.
Danska @theapartmentdk har under sommaren besökt finska Eliel Saarinens hem och ateljé. Huuur fint badrum? Tänker att det måste vara *zen* att inte se in i en spegel vid handfatet hela tiden? Badkaret och kaminen mmm. Så fint!
Under Cph Fashion Week tycker jag att @caroeditions gjorde det bäst. Byxorna med rosetter nertill är wow. En mix av 80-tal och damigt, men fortfarande eklektiskt och edgy.
Ytterligare en look jag fastnade för med både frisyren och statement smyckena. Bild via @streetstyleglobal_.
Lite kort bakgrund om det som händer i bilden: Under andra halvan av 70-talet initierade den grekiska konstnären Leda Papaconstantinou ett performance projekt. Historia, myter och avant-garde kreativitet i en härlig mix. Vilka fantastiska kostymer, vilket hantverk och det i en fantastisk miljö. Så fint! Bild via @portes_magazine.
Kontot @theworldofinteriors är ni kanske bekant med, om inte är det en rekommendation att följa för roliga reportage och inspirerande bilder. Inget för den som dras till det minimalistiska :)) hursomhelst skulpturparken La Scarzula skapad av arkitekten Tomas Buzzi iscensätter enligt honom den idealiska staden. Finns mer att läsa om den här: https://www.lascarzuola.it/en/
Danska konstnären Esben Weile Kjær + Sylvie Fluery ställer ut verket Medusas Hair hos galleriet Beau Travail på söder i Stockholm. Blir definitivt ett besök innan utställningen stänger.
Här är hela line-upen, osäker på dock om det fortfarande kör? Ser ut så, många spännande verk och namn. Kul!
Slutligen ett helt underbart badrum skapat av spanska design-duon Quintana Partners. För den som vill fördjupa sig i deras univers och projekt har jag skrivit ett inlägg om dem som ni hittar här: https://thewayweplay.se/charlotte-ahlstrom/2025/01/quintana-partners-och-min-guide-till-menorca/
xx
Charlotte
Sakta men säkert börjar de nya vardagsrutinerna komma igång även hos oss efter en lång ledighet. Mina studier drar igång först nästa vecka, vilket gör denna lite “helig”. Konsert, middag med vänner och ett försök till en klassisk utrensning av saker hemma är på agendan. Jag klamrar mig dock fast vid minnet av roliga händelser i sommar vilket bland annat har inneburit att få klä upp sig ordentligt, så kul!
Blir alltid glad när ni frågar här eller på Instagram vart mina kläder kommer ifrån, men det mesta i min garderob är vintage så det blir svårt att köpa precis likadant :/ Men, det hindrar ju inte er från att kanske inspireras till att leta efter liknande! Oavsett så har jag satt ihop en överblick av de kläder/outfits som burits vid olika tillfällen i sommar, enjoy!
Vi tar det i någon form av ordning:
xx
Charlotte
Att kliva in genom dörrarna hem efter en längre tid hemifrån som nu efter sommaren är ofta synonymt med en känsla av att “göra om” för mig. Det är dammigt, möblerna ser tråkiga ut och en allmän känsla av blä. Någon annan som känner igen sig?
Märker att jag just nu dras till en estetik som tidigare varit en no-go för mig, kanske för att det årtiondet fortfarande upplevs som för nära min egen uppväxt. Men, dragningen dit är omöjlig att släppa, kapitulationen är här. Sommaren i city 1990 hello! Eller kanske inte bara sommaren, men definitivt 90-talet. Modet just nu är präglat av det, men det går lite långsammare inom inredning. Min bloggkollega Amanda Malm har renoverat ett stall tillhörande deras boningshus och gjort det så fint, tycker mig ana vissa 90-talsdetaljer, ni hittar hennes inspirerande inlägg om det här: https://thewayweplay.se/amanda-malm/2025/08/renovering-varat-gamla-stall-har-blivit-ett-airbnb/
Så vad är det som inspirerar (mig i alla fall) till att dra blickarna åt ett decennium som kan sammanfattas av optimism, it-boomen, globalisering och stark populärkultur (dessa trender avspeglades ju också inom inredning, vem minns exempelvis inte en datorhörna (the sims maratons <33) )?
Kanske är det en mer avslappnad, minimalistisk och personlig inredningsstil? Who knows, det kan också vara så enkelt som inredningsstilar precis som mode alltid kommer tillbaka och nu är det 1990-talets tur. Typ också det sista decenniet vi på riktigt fortfarande var glada och mer fria? Innan sociala medier och smartphones fanns. Naturligtvis har jag sparat ner massor av inspiration från Pinterest, vi tittar på det tillsammans:
Öppna glashyllor, rostfritt och trä. Boom, 90-talet i en bild som toppas av vattenkokaren från Alessi. Hade vi haft planer på att renovera köket hemma hade detta varit en målbild. Den lilla tavlan ovanför diskon sätter pricken över i:t för ett personligt, minimalistiskt och avslappnat kök.
Kandelaber i gjutjärn vid en jacuzzi och sittplatser runt…? Speciellt haha. Oavsett vilka happenings som det uppmuntras till är det snyggt gjort. Vita väggar, trä och gjutjärn solklart 90-tal.
Det här badrummet är från 1986 så egentligen inte helt rätt tidsmässigt men inte mindre attraktivt för det. Kaklet i olika färgblock och en matchande handduk gör det behagligt. Parfymflaskorna i hörnet, så fina eller hur @andreavestergren?
Rostfritt = var populärt tillsammans med andra material som trä. Här är hela paketet i ett.
Italien eller Spanien, vem bryr sig förutom hur gardinerna är hängda och färgen på dem! Valvad hylla och inte för mycket saker i rummet. Stämningsfullt.
Det här gillar jag, var inte tillräckligt gammal för att minnas om man tog in böcker som det här i köket. Smart lösning på litet utrymme för att maxa allt. Lutar kanske mer åt att det är ett senare årtionde men det får vara med ändå!
Bänkskivan på köksön ger mig lite kalla kårar, den hade jag bytt ut. Men i övrigt ett varmt och inbjudande kök. Mjuka färger och material med vita väggar åter igen, skapar det som jag associerar till 90-talet.
Den snyggaste kyl/fryslösningen som jag har sett på länge. Vågar inte helt påstå att den passar inom ramen för årtiondet MEN det spelar ingen roll. Wow, vilken dröm att ha det här hemma.
Nu blir det musikpaus innan vi går vidare till de sista bilderna. Årtiondet var ju också ett genombrottsdecennium för house/electro och techno, så mycket bra musik. Vi lyssnar på en av mina favoriter (i videon finns också mycket inredning att vila ögonen på):
Som klippt och skuren ur en IKEA-katalog, vilket jag också tror att det är. Bulligt, mjukt, trä och mycket vitt med färgstarka detaljer.
Minimalistiskt, mycket vitt som bryts av med svarta stolar. Behagligt utan att vara tråkigt. Väldigt tilltalande!
Nu börjar denna bildkavalkad närma sig sitt slut, näst sista bilden. Här ser vi rostfritt igen, skåpsluckorna flörtar med 50-talet men balanseras väl upp med bänkskivan och dörrarna, så fina. Köksrestaurangsfeeling!
Sist ett kök som påminner om den första. Glashyllor så snyggt, trä och ännu mer glas. Självklart finns det rostfria med här också men på pallarna. Mums!
För den som är lika nostalgisk som mig tipsar jag också om SVTs serie Noughties – tillbaka till 00-talet för en musiktripp down memory lane.
Nu ska jag köpa lördagsgodis med mina barn, ha en skön helg <3
xx
Charlotte
Läst!
Som jag nämnde i tidigare inlägg och även i ett annat inlägg så ville jag koppla bort telefonen under sommaren. Tycker nog att jag lyckades ganska bra! Men det tog inte slut där, jag frikopplade mig nästan helt från att se serier eller filmer och har istället läst böcker, med varierade genrer. Låter pretto, kanske det är hehe men har det varit otroligt skönt. Användning av telefonen har främst varit för att ta bilder eller för kommunikation. Har kommit in i en riktig läsperiod och ska försöka hålla i det året ut. Medveten om att kommande kurslitteratur kommer konkurrera, men har sätt upp ett läsmål om 14 böcker fram till årsskiftet och jag är redan mer än halvvägs så det är goda utsikter till att lyckas. Kanske en inspiration till att haka på om ni vill?
Men, för att gå vidare och inte bara läsa om hur härligt jag tycker det har varit att läsa så kommer nedan listan på böckerna. Skriver kort om handlingen till dem, vill man läsa mer får man googla :))
Kvinnor som pratar relationer, kärlek osv. Inget nytt under solen att det är så, tyckte boken var helt okej. Det var en avsaknad av fler skildringar av männens samtal dem emellan. Den får ett extra plus av mig (surprise) för att handlingen till stora delar utspelar sig i Köpenhamn.
En norsk klassiker som jag läste på svenska. Knut Hamsuns Svält som han skrev i slutet av 1800-talet var tydligt inspirerad av Dostojevskijs Brott och Straff. Hamsun fick Nobelpriset 1920 vilket lockade mig att läsa boken, men också för att han tidigt liksom Dostojevskij skildrade individens inre. Hamsuns politiska läggning är dock inte oproblematiska och de tar jag såklart avstånd ifrån.
En riktig klassiker, har försökt få min äldsta dotter att läsa denna. Men eftersom hon inte är så pigg på det gjorde jag det istället. Åh, den är så fint skriven och skildrar 14-åriga Bertas liv när en ny hushållerska (Caroline) gör entré i familjens hushåll. Handlingen utspelar sig i början av förra sekelskiftet.
Här talar vi klassiker hehe. Vet inte hur många gånger jag har sett filmen men har inte läst boken, det var på tiden! Kärlek, romantik och så otroligt artiga dialoger mellan karaktärerna även fast de är fly förbannande på varandra. Älskar det!
Rent hus har jag skrivit om i tidigare inlägg, men kort handlar det om en hushållerska som inifrån en fängelsecell berättar sin version om dottern i familjen som arbetade hos dödsfall. Inte superimponerad, läste den på en dag (kort bok) och det är tydligt att den handlar om klasskillnader med en intressant vinkling. Greps inte helt av den, men alltid kul att läsa böcker av författare från andra länder.
Har inte läst Ett jävla solsken av Fatima Bremmer men hennes senaste Ligan (har också skrivit om den i tidigare inlägg). Gillar man historieskildringar runt förra sekelskiftet och stadsdelar och ställen som inte finns längre (rip Klarakvarteren) rekommenderar jag Ligan starkt. Fiktion möter historiska dokument och kvinnors kamp för jämlika arbetsförhållanden som männen. Fascinerande berättelser och personporträtt.
En liten bubblare! Vanligtvis kanske inte en titel jag direkt skulle tänkt wow, den här måste jag läsa. Den tillhör en av mina favoriter från denna läslistan. Hur kunde man ana att tuberkulos ligger bakom New Mexico som amerikansk delstat? Eller att det var på “modet” att se lite lätt tuberkolossjuk ut under 1800-talet? Synliggörandet av skillnader i distribution av vaccin mellan covid-vaccinet och mot tuberkulos är slående. Rekommenderar verkligen er att läsa den här boken. Lärde mig mycket!
Har helt missat den här tidigare, blir lätt lite tveksam till “trendiga” böcker. Men den ska ha att den var en bladvändare, för det är den. Handlar kort om två författarinnor varav den ena är mer framgångsrik än den andra. Den sistnämnda får tag på den andres opublicerade verk och publicerar det som sitt eget. Vill inte spoila men läs för att om inte annat komma igång med läsning igen om du har haft en lång paus. Anledningen till att jag till slut valde att läsa den var på grund av nästa bok..
Babel – en hemlig historia. Min absolut bästa bok den här sommaren. Känner inte att jag ger den rättvisa med att förklara handlingen. Om jag gör ett försök så följer berättelsen en pojke från Kanton som tas till Storbritannien under ett kolonialt 1800-tal. Pojken har en förmåga att lära sig språk snabbt och det används till översättningar av ord som i sin tur på silverplattor kontrollerar allt från maskiner till elektricitet i världen. Vanligtvis är inte den här typen av genre (tror fantasyroman?) den jag faller för, men blev nyfiken och nu har jag signat upp på mig på R.F Kuangs kommande bok “Katabasis”. Läs Babel, den är otroligt fascinerande.
Ovan lästa, vilka ska jag ta mig an nu? Jo dessa två:
Titeln säger mycket, och vad mer kan vara aktuellt än att förstå hur en generation har påverkats av sociala medier och smartphones?
Fick tips om denna av en kompis och blev nyfiken. Nu ligger den på mitt sängbord och väntar på att bli läst. Liksom ovan är aktuell ur en aspekt, är det här ämnet minst lika relevant ur flera aspekter.
Det var det hele för nu, har många fler böcker på listan men börjar så här. Finns på Goodreads om ni tycker det är kul följa mig där! Samt, kom gärna med tips på böcker ni har läst i sommar som absolut inte får missas :))
xx
Charlotte
Hola!
Hemma sedan några dagar tillbaka, och jag försöker behålla lite av sommarkänslan, den kan väl inte redan vara slut? Ledigheten har varit väldig härlig, och som jag önskade i tidigare inlägg om hur sommaren skulle bli önskade jag bort mycket scroll och har istället fått läst hela nio (!) böcker. Jag har knappt sett en film eller serie, vilket har varit underbart. Listan på böckerna kommer i ett senare inlägg, för detta inlägget ska nämligen handla om en plats som jag besökte för två veckor sedan i Mahon på Menorca.
Eva Velazquez är en belgisk kläddesigner och samlare av antika föremål och har tillsammans med Jimmy Beyens tillika scenograf, antik – och konsthandlare, öppnat en butik i centrala Mahon. Föremålen kurerade av Jimmy har till stor del hittats i Sverige, och Evas kläder designas och tillverkas i Belgien. Att kliva in i deras värld är lite som att göra en tidsresa. Om jag minns rätt är butikslokalen ett tidigare mejeri/specerihandel och var relativt välbevarad. Gick igång på det gamla “köket” och kaklet som bevarats, otroligt fint gjort! Att dessutom se en Kockumskål och äldre möbler som kommer från Dalarna var nästan en surrealistisk upplevelse i 38 graders värme på Balearerna.
Ellen och Maria på väg in i lokalen.
Kläderna är inspirerade av gamla franska arbetskläder, och mycket var så snyggt. Hade vi inte rest med personligt föremål endast (yesss vi gjorde det, funkade galant för 2v solsemester fyi!) hade kanske något följt med hem.
Den traditionella espadrillen i en modernare touch.
Poetiskt!
Var väldigt sugen på hatten, men tyvärr svårburen i Stockholms klimat. Hade jag spenderat mer tid på Menorca så kanske…
En bild på det gamla köket, här ser ni tydligt de äldre svenska möblerna. Hur fint?!
Här vill man slå sig ner med ett glas rödvin/7up (min nya sommarbesatthet) och äta citroner typ?
Jimmy Beyens berättar för oss om hans kurering och historien om lokalen. Uppe i högra hörnet rester av den gamla skorstenen.
Välbevarat skåp och där inne på hyllorna hittade jag den gamla kockumskålen.
Aaahh en total fröjd för mitt (hoppas också ert) öga, hade kunnat flytta in direkt!
En av Evas kreationer, så vackert och med hög kvalitet.
Har någon av er läsare vägarna förbi Menorca inom en snar framtid rekommenderar jag absolut ett besök. Om inte så följ dem @jimmy.beyens och @eva_velazquez för inspiration.
xx
Charlotte
Hej!!
Sorry, jag har behövt fokusera på mina studier och jobb vilket tyvärr gjorde att min närvaro här blev lidande. Nu har jag i alla fall *sommarlov* lol och i mitten av juli hoppas jag få ett positivt besked om att ha blivit antagen till kandidatkursen i kriminologi – det närmar sig en fil.kand med andra ord. Meeen, nu slutar jag prata om studier, och fokuserar på det som jag längtar efter i sommar!
Först ut, en sommarsallad med en twist av rosor i receptet presenterat av Noma. Ni hittar receptet här: https://nomaprojects.com/blogs/recipes/watermelon-salad-with-wild-rose-feta-mint
I min kulturklubb (är också med i en bokklubb, ej att blanda ihop!) har vi som uppdrag över sommaren att läsa Ligan av Fatima Bremmer (Ett jävla solsken). Googla er fram till handlingen, men skriver kort att den utspelar sig i Klarakvarteren under 1970-talet. Det är fortfarande ett stort frågetecken till hur man kunde riva det, hur finns det inte en större vilja att bevara? Ska bli väldigt kul att läsa den och hoppas på givande tidsskildringar.
CF Hill gör en pop-up i sommar på Skottarps Slott i Skåne som jag hoppas hinna förbi. Utöver det självklart ett besök på Louisiana.
Bada i saltvatten så mycket som jag kan, och hänga med familj, släkt och vänner i Skåne.
Att hänga badkläder på tork i solnedgången efter ett kvällsdopp.
Det årliga besöket på galleriet Hauser & Wirth på Menorca och se verket ‘Untitled’ av den peruanska konstnären David Zink Yi.
Samt besöka det nyöppnade Nonna Beach som är en systerkrog till Nonna Bazaar, också det på Menorca. Blir skönt med ca 50 grader! lol.
Men det jag ser allra mest fram emot är att lägga ifrån mig telefonen, bada i havet med mina barn, och det klassiska vara mer *närvarande*. Jag ska försöka det i alla fall, lätt att säga men får bli en sommarläxa hehe. Titeln på inlägget kanske ni känner igen, låten Electric feel av MGMT. Lyssnade på den mycket när jag bodde i Paris 2007 och påmindes om den häromdagen. Får symbolisera känslan i sommar kanske?
Kul att skriva igen, hörs snart <3
Har en så stark längtan efter långa mjuka havsbad, het sol, tunna kläder, någon röjig spansk local gitarrdänga på i högtalarna och bilturer genom grönskande och delvis karga landskap. Enligt tradition åker vi till Menorca även denna sommaren och jag längtar så mycket. Bland bilderna som har sparats ner på ig finns det tydligen ett tema, vilket vittnar om just ovan :)))
För några år sedan öppnade Cristine Bedfor ett otroligt mysigt hotell mitt inne i Menorcas huvudstad Mahon (Maó). Nu öppnar de sitt andra hotell i hennes hemstad Malaga. Jag har ivrigt följt med under renoveringsresan och blir så sugen på att besöka. Tips för den som planerar en sväng till Malaga, förhoppningsvis med välfungerande el haha.
En inblick i ett av rummen, tycker mycket om färgvalen.
Tysk/spanska influensern Carlota Weber Mazuecos (@carlotaweberm) har teamat upp med danska brandet Planet Nusa (@planetusa) och gjort en nice kollektion. Så snygg klänning och så snygg tidning (Menorca) lol.
Vi stannar på ön och kikar in hemma hos Blanca Miró som jag har skrivit om tidigare. Hennes familj har ett hus på Menorca och detta är ett av deras inspirerande skåp med nice innehåll. Gillar också korgarna ovanpå. Bild via @blanca_a_table.
Blanca Mirós parhäst och tillika medgrundare till märket La Veste La Veste – Maria de la Orden (@mariadelaord) bär upp den här outfiten riktigt snyggt. Ingen kan väl ha missat pillerburkshattens comeback och tillsammans med klänningen från hennes eget märke @maisonola samt korgväskan ger jag denna look 5 av 5!
Tipsar också om denna kjol som kommer från danska märket @nue_notes. Lika fin under den skandinaviska sommaren som vid Medelhavet :))
xx
Charlotte
Dagarna flyger iväg och de senaste veckorna har ni säkert märkt att inlägg från mig inte har postats lika frekvent. Får tyvärr skylla på mina studier, som visserligen har varit mycket intressanta men också krävt allt mitt fokus. Men, nu så! Lite mer back on track med en sista delkurs som startar i morgon. Hoppas att den ger mig möjlighet att skriva mer ofta härinne, tycker det är så kul!
På kvällarna somnar jag oftast till något på tv:n, det är en härlig mix av allt möjligt hehe, och det vill jag gärna dela med mig av.
Den som känner mig, och framförallt har känt mig länge vet att när jag var yngre var jag helt b e s a t t av Titanic. Inte bara av filmen med Leonardo Di Caprio och Kate Winslet utan också av händelsen med fartyget som sjönk den 14e April 1912. I julklapp eller födelsedagspresent fick jag vid 11-12 års ålder en Titanic-box, vilken bland annat innehöll planritningar över fartygets respektive däck, menyn som serverades sista kvällen, vad orkestern spelade osv. En guldskatt enligt mig! Dessutom har jag vid två tillfällen besökt en Titanic-utställning som turnerar runt världen. Har båda gånger besökt den själv eftersom ingen var lika intresserad av att följa med hahaha. Anyways, eftersom det var 113 år sedan förra veckan som Titanic sjönk (RiP) tror jag att Svt Play valde att highlighta inget mindre än en dokumentär i två delar som heter Titanic i färg. Man har alltså kunnat återställa flertalet interiörer i färg till hur det såg ut inne i fartyget då systerskeppet Olympia var inrett likadant. Slukade dessa avsnitt snabbt och för den som är lika fascinerad av händelsen som jag är finns den att se här: https://www.svtplay.se/titanic-i-farg
Läste btw att någon vill bygga en ny Titanic baserat på gamla ritningar samt köra samma rutt.. but why???
Förutom att fördjupa mitt intresse för sad händelser valde jag att se en dokumentärserie i tre delar som skildrar människor som har valt att stanna i Tornedalens glesbygd, finns också att se på Svt Play (finns så mycket bra där!). Vi får följa människor som alltså inte väljer att flytta till större orter, utan går emot en viss norm. Jag tycker det är många fina berättelser och skildringar, inte minst viktigt att påminna sig själv hur stora delar av Sverige faktiskt ser ut. Under en period i mitt liv bodde jag i Hultsfred (1,5 år) vilket stod i kontrast till mitt liv i Stockholm. För mig är det berikande och framförallt lärorikt. Se den här: https://www.svtplay.se/vi-som-valde-att-stanna-1
Vi går vidare och vänder blicken likt Titanic mot USA. Älskade första säsongen av The Last of Us, och förra veckan började ju säsong två. Aaaaah det är så bra vill se allt i ett svep men icke säger Hbo (Max?). För de som inte har koll, kort om handlingen: världen har tagits över av ett svamp-virus som förvandlar smittade människor till zombies. Några människor har lyckats överleva och alltså inte bli smittade, vad händer sedan osv. Väldigt väldigt bra, med Pedro Pascal och Bella Ramsey i huvudrollerna. Serien är baserat på tv-spelet med samma namn, och för den som har spelat är handlingen ingen överraskning men oavsett är den väldigt sevärd. Hittar ni här: https://www.max.com/se/sv/shows/last-of-us/93ba22b1-833e-47ba-ae94-8ee7b9eefa9a
För ett bra tag sedan (tror inte att jag har skrivit om detta tidigare?) var jag och min kompis Emelie på bio. Vi skulle egentligen ha sett den nya Bridget Jones filmen men tänkte äsch, vi ser den när den kan streamas istället. Låt oss istället se något mer *kulturellt* och beslutade oss för att se Flickan med nålen av svenske regissören Magnus von Horn. Filmen utspelar sig i Danmark mitt under första världskriget, den visas helt i svart/vit och ja, är otroligt bra och välgjord. Flaggar för att den inte ska ses av känsliga, gravida eller om man helt enkelt har svårt för jobbiga kroppsliga scener. Den är tung och mörk. Utan att avslöja för mycket skildrar den händelser som kanske inte pågår i modern tid i vårt samhälle i samma utsträckning men absolut på andra platser i världen. Filmen stod i total kontrast till vad Bridget Jones handlar om haha, men det är också kul att se något annat ibland. Dessutom var det Danmarks Oscarsbidrag vilket var varför vi ville se den. Tror fortfarande att den går på bio för den som blev nyfiken haha.
Tror det var allt jag har sett eller börjat titta på! Hoppas att något var av intresse. Tack så mycket förresten för inspel under tidigare inlägg vad ni önskar mer av att jag skriver om. Bara att kommentera eller skriva till mig på dm på min ig @charlotteahlstrom om något dyker upp.
Ha en fin dag!
xx
Charlotte