Här kommer lite fredagsinspiration i form av ett event som ägde rum för några dagar sen, en timme från Paris ute på den franska landsbygden i ett hus som kallas La Maison Réveillon. Egentligen känns det helt ointressant vilka eventet var för (Dr Hauschka för den som undrar), för det var det minst inspirerande, utan det var platsen, maten och stämningen som fick oss båda att gå igång. Nu kikar vi!
Tröttnar aldrig på rislampor. Extra vackert i sandfärgat rispapper. Källa: @fanyb
Källa: @fanyb
Stämningen var så fin på det här eventet. Väldigt rofyllt, själsligt och ofixat. Yviga buketter med blommor och kvistar, plockmat på olika brickor, blockljus och citrusfrukter. Källa: @alicepilate
Vi kan inte tänka oss att PR byrån som arrangerat eventet släpat med något eget kurerat porslin här, utan tagit det som redan finns. Vackert i sin enkelhet. Källa: @gazette_rp
Vill så gärna veta vad det här är för otrolig röra att doppa grissinis i. Gissar på en syrlig ärthummus? Källa: @alicepilate
Mimosa både i desserten och i buketterna. Hade ingen aning att man kunde äta mimosablommor. Enligt Internet har de en mild blommig smak. Källa: @fanyb
Källa: @alicepilate
Källa: @alicepilate
Källa: @vicplusgreen
Källa: @fanyb
Huset som går att hyra både för privatpersoner och för fotograferingar och event har bland annat besökts av Milk Magazine och franska ELLE som gjort reportage därifrån.
Ha en fin fredag!
Källor: Lisa Says Gah, @alicepilate, CARO Editions, @milsted, @3rdritual, Mellow Mind, Pinterest.
Visst är det så att om man säger saker högt så kommer det att hända. Vi skrev ju tidigare att vi har ett stort projekt på gång under det året som just nu går under arbetsnamnet Seasonal stories. Det här projektet började vi prata om för snart två år sen, men av olika anledningar har det dragit ut på tiden. Så som det är när livet kommer emellan. Kanske var det meningen för att saker och ting skulle få landa och växa och ta nya vändningar. Och nu har vi väl landat i en ganska klar vision. Idag öppnade vi upp vårt moodboard vi haft för det här projektet och tänkte att det vore fint att dela det med er. Den röda tråden är det holistiska, organiska och lekfulla där det estetiska får ta plats. Just nu upptar det här en stor del av vår tid och tankeverksamhet och det var längesen något kändes så lustfyllt och rätt. Vi hoppas att ni kommer tycka om det här lika mycket som vi gör.
Upptäckte en röd tråd när jag gick igenom skärmdumparna i min mobil från den senaste tiden. Den lilla skatan i mig tycks visst ha vaknat till liv och har dragits till allt som blänker i form av silver.
En helt ljuvlig vintage Cartier klocka upplagd av Sophie Buhai. <3
Var tvungen att ta en skärmdump på den här välkomponerade frukostbrickan från Villa Copenhagen som @alicepilate lade upp när hon bodde hos dem under CPHFW. Vitt, pistage, silver och glas i en perfekt kombo.
Apropå CPHFW så fastnade jag lite extra för de olika silverdetaljerna i dukningen på By Malene Birgers vackra middag. Ingen missade väl den fantastiska lilla smörkupan?
Avslutar med ett loppisfynd (?) som Elsa lade upp på den här blanka silverkniven med vackra detaljer. Jag vill kunna spegla mig i allt som har med silver att göra från och med nu.
/Nathalie
Hej och tack för all fin respons vi har fått, blir så glada. <3 Det här med att blogga i en duo känns väldigt roligt. Vi tänker oss att det kommer bli soloinlägg blandat med gemensamma inspirationsinlägg av olika slag. Extra kul kommer det bli när vi ses irl ihop!
Helgen på ön bjöd på både sol och snö, så som det ska vara i februari. Gillar när det är riktig vinter på vintern här på västkusten som annars mest är lite grådassig för någon som är uppvuxen i dalarna.
Solen värmde mot väggen på våran altan som ligger i söderläge, det är min favoritplats att sitta på så här års. Jag premiäranvände min franskappa i ull som jag fyndade på rean hos Boutique Laila Secondhand för ett par veckor sedan. Kan rekommendera ett besök där om du är i Göteborg!
Inför julafton möblerade vi om hemma och flyttade ut matbordet och stolarna till vardagsrummet istället. Det blev väldigt bra så där har de fått stå kvar sedan dess. Rymligare känsla och skönt med direkt anslutning till köket. Den silvriga bumlinglampan har fått komma ner från vinden, förtjänade inte att stå gömd där. Känner mig fortsatt sugen på glansig silver och metall i inredningen.
Den tidigare matsalen ska få bli bibliotek istället. Ser fram emot att få samla alla böcker och magasin på ett och samma ställe. Äntligen ska de sista flyttkartongerna med böcker (sen sju år tillbaka!) få komma ner från vinden.
Svårt att inte låta bli att bläddra. Fastnade i ett gammalt nummer av Elle Decoration med omslag från Amalie Adrian och Noam Griegst inspirerande hem i Köpenhamn. Ett par timmar tidigare hade jag fastnat för en bild Carolina Storm lade upp i sina stories på Instagram, en otrolig kopp som visade sig vara just vintage Griegst. Vad är sannolikheten, märkligt hur det kan vara ibland. Ångrar att jag inte tog en skärmdump på Carolinas kopp, men den var såklart från det snäckformade porslinet i serien Konkylie som formgavs av Noams pappa Arne Griegst för Royal Copenhagen 1978. Hon tipsade om att kolla i välsorterade antikaffärer nästa gång jag är i Danmark, så så får det bli.
Avslutningsvis en bild på min morgongröt som jag inte kan vara utan under vintern, havregrynsgröt med dadlar, hackade mandlar, kanel, kardemumma och en klick ghee. Måndagar är dagen då en av mina favoritpoddar Ayurvedapodden kommer med ett nytt avsnitt. Just ayurveda och hur det hjälpt mig det senaste året får bli ett eget inlägg längre fram. Men kan kort säga att varm frukost/mat under de kyligare årstiderna och att dricka kokt varmt vatten istället för kallt gjort stor skillnad för hur jag mår idag. Rätt logiskt egentligen, det där med maten. Däremot lite motstånd till att dricka kokt varmt vatten i början, det erkänner jag. Men nu känner jag precis tvärtom.
/ Cattis
Hej. Vad fint det här känns. En helt ny plats där vi ska få hänga och även få vara en del av TWWP som vi alltid inspirerats av. Nu är tanken att otaliga små listor och små texter i anteckningar på mobilen, böcker vi läst, musik vi lyssnat på, Pinterestmappar, sparade bilder på Instagram, filmer och serier vi sett, tankar och idéer som snurrar i huvudet och timslånga samtal oss emellan förhoppningsvis ska få leva ut här på bloggen både i text och visuellt.
Lite kort om vilka vi är. Vi heter Nathalie och Cattis och har haft ett pågående bästis-distans-förhållande i flera år. Vi bor båda på landet, Cattis på västkusten på en bilfri ö utanför Göteborg med sin familj, och Nathalie i ett gammalt stall utanför Västerås med sin familj. Vi är även från Dalarna respektive Värmland så vi antar att vi är lantisar by heart. ❤️ Vi jobbar båda med styling och inredning, och har nyligen gått ihop som en stylistduo med gemensam studio. Vi tänker att några av er kanske följer oss på Instagram där vi heter @annacate och @nathaliemyrberg.
Precis som rubriken säger så är det här början på något nytt. Vi har båda känt under en längre tid en längtan efter något mer reflekterande och flytta fokus från det snabba uppdaterandet till något som får ta mer tid. Under det här året hoppas vi även kunna lansera ett gemensamt projekt. Den resan vill vi gärna dela här.
Vi tänker att vi smygstartar lite så här, så hörs vi mer snart. Det här ska bli så kul!
Välkomna hit!
Stylistduo och bästisar.
Instagram – @nathaliemyrberg @annacate
Contact – [email protected] [email protected]