8 ögonblick av skönhet..

12 months ago

Här följer åtta sparade ögonblick från telefonen.
Murgröna, oljemålningar och drömhus..

Varsågoda!

8 ögonblick av skönhet..

Utflyktsmålen i sommar är många och ett som står på listan
(men ligger för långt bort) är Kullshagebruk.
Så himla vackert i all sin röriga enkelhet..

8 ögonblick av skönhet..

Ljuvlig färgskala & fina detaljer hos Malene Malling..

8 ögonblick av skönhet..

En lampett som jag mer än gärna hade haft på väggen i vårt kök, dock låg den en bit över min redan tighta renoveringsbudget..

Kanske kan någon annan lycklig själ införskaffa?

8 ögonblick av skönhet..

Lovisa – mitt smarta väsen i trollskogen. Med tusen järn i elden, örat mot marken och ett hjärta som aldrig sluter sig.
Älskar precis allt hon tar sig för..

8 ögonblick av skönhet..

En uns av avundsjuka högg till i bröstet när Petra visade upp sitt nya hus. Fantastiskt vackert! Så spännande att få följa processen hos Villa Tungården..

8 ögonblick av skönhet..

Jag letar efter en liten, liten oljemålning med svulstig ram– och hos mina vänner Anna & Jennie hittade jag den här. Inte alls så liten som jag tänkt mig, och absolut ingen svulstig ram – men det var något med motivet som fastnade hos mig.

Kan det vara Stenshuvud, måntro?

Varsågod & köp!

8 ögonblick av skönhet..

Mönstermix från den inspirerande Sofia Lyngaard..

8 ögonblick av skönhet..

Fredrika – en ordkonstnär av rang,
men också en mästare på att omge sig av skönhet..

Trevlig kväll till dig!

*

En doft av ros..

12 months ago

Köpenhamn – igen!

Första timmen på andra sidan sundet präglades av en oväntad, gnagande ångest i bröstet. Det förvånade mig något, för egentligen fanns det inget att vara ångestfylld över, tvärtom..

Resan till Köpenhamn var en belöning, en liten seger efter att jag klarat körkortsteorin – en utmaning jag verkligen, verkligen bävat inför. Inte en sekund har jag trott på min förmåga att klara det, kväll efter kväll med promillehalter, vägskyltar och dieselbenämningar..

Men tänka sig, det gick!

Ångesten lättade i takt med allt vackert som omgav mig och vädret bjöd på 25 grader, sol och vindstilla..

Med hem följde bara ett par vintagefyndade, blommiga shorts i mjukaste bomull. Allt annat som väckte ha-begär fanns ju, när jag tänkte efter, redan i garderoben eller på vinden..

En doft av ros..

Fasaderna påminde mig om morfars tavlor från Paris och Venedig. Jag är så himla glad att några av hans målningar nu äntligen pryder väggarna i vårt hus..

En doft av ros..

Ett vackert litet galleri på Frederiksberg.
Den här gången valde jag att frångå min vanliga rutt och tog några omvägar, mest av nyfikenhet – för att se vad som dolde sig runt hörnet. Och som ni ser blev jag inte besviken..

En doft av ros..

25 000 steg i flipflops.
Någon kallade dem för “Louboutins of Copenhagen” på Instagram och jag är beredd att hålla med..

En doft av ros..

Fyndade mina shorts i en liten fullproppad vintagebutik i närheten av Værnedamsvej…

En doft av ros..

Spillkum, tomater & basilika.
Och vin..

En doft av ros..

För hundra år sedan var det gamla krucifixet på bilden en självklar del av min allra första inredningsstil. Sida vid sida stod gamla franska kyrkoljusstakar, glaskupor med torkade rosor och blockljus med madonnafigurer..

Säga vad man vill om det..

En doft av ros..

Glad blev jag när jag klev in i Skall-butiken och fick syn på en spegel – snarlik med de två från min mormor som ligger undangömda på vinden. En av dem, den i storlek större, får nu äntligen pryda väggen
i gästrummet..

En doft av ros..

Lika vackert som alltid..

En doft av ros..

Färgklick utanför Sakura..

En doft av ros..

En av mina favoritpelargoner hade tagit plats på trottoaren..

En doft av ros..

Även om jag inte skulle införskaffa en idag, så har jag sedan “ungdomens dagar” –  varit svag för gamla marockanska vintagemattor..

En doft av ros..

När jag stod utanför Tine K slog det mig att det mesta av det jag ville ha redan fanns där hemma. På vår altan står nämligen ett stort, egenodlat fikonträd omringat av prunkande rosmarin och citrontimjan i gamla terracottakrukor..

 Skönt att bli påmind ibland!

En doft av ros..

Tänk att jag till hösten kan svänga inom Torvehallerna efter jobbet.
Vilken ynnest!

En doft av ros..

Väl hemma igen blev det ett uppfriskande dopp innan middagen..

En doft av ros..

Och dagen avslutades med en livsbejakande kvällspromenad
runt kvarteret..

Tack livet, för allt det vackra som du bjuder på!

*

The basket shop..

12 months ago

Ni som har hängt här ett tag vet att jag tidigare har tipsat om Loshults handelsbod. Jag har ännu inte haft möjlighet att åka dit, men tycker fortfarande att allt ser så otroligt mysigt ut..

Nu i sommar verkar de dessutom ha utökat sortimentet med olika små pop up-butiker, vilket gör det hela ännu mer spännande..

Låt oss ta en närmare titt!

The basket shop..

Loshult är en liten ort i nordöstra Skåne som ligger precis vid gränsen mot Småland. Handelsboden har öppet tisdag till söndag från 12 – 18.00..

The basket shop..

När det enkla får tala – och som alltid blir det vackrast så..

The basket shop..

Mina vänner Sofia och Lovisa är riktiga samlare när det kommer till korgar och det vore så roligt att få besöka denna plats tillsammans..

The basket shop..

Förutom korgar har handlesboden en del som är mer som en “Farmers Market”. You had me at papperspåsar med vackra typsnitt, goda ostar & mjölk i glasflaska..

The basket shop..

Att ta en fika under besöket känns – om man ska döma av den här bilden – som en alldeles fantastisk idé..

The basket shop..

Avslutar gör vi självklart med en kaffe,
islatte för min del tack..!

Besök eller följ dem gärna här..

*

She´s here!

1 year ago

She´s here!

De som känner till mig känner oftast till Carro,
därför tror jag inte att hon behöver någon längre presentation..

Hon har som tur är, varit en del av mitt liv länge, länge
så det känns inte mer än rätt att även hon nu,
blir en del av fantastiska The Way We Play..

Tack för ditt aldrig sinande matintresse mitt hjärta,
du inspirerar oss alla med din glöd och passion för allt som är gott här i livet..

Varmt välkommen Mad for Nash!

Läs mer här

*

*

Pointelle

1 year ago

Pointelle

Två av plaggen som fick följa med hem igår – en oversized skjorta och en t-shirt med volangkant, båda i 100% bomull. Carro lärde mig att den här typen av mönster som toppen bär faktiskt har ett namn: Pointelle.

“..Pointelle är en stickteknik som skapar små hålmönster i tyget – ofta dekorativa och feminina. Den används vanligtvis i finstickade plagg som tröjor, toppar, underkläder eller babykläder. Mönstret kan vara geometriskt, blommigt eller randigt, och ger plagget en lätt, luftig känsla..”

Och precis som ChatGPT så fint beskriver det – det var just den feminina känslan jag var ute efter. Jag bär nästan alltid bara större t-shirts i vitt eller grått, så den här toppen tillför verkligen något nytt och mjukare till garderoben..

Hoppas att du får en fin dag!

*

Två snabba..

1 year ago

Dagen tillbringades i Köpenhamn för ett längre möte och självklart passade jag på att svänga förbi Torvehallerna på vägen hem..

Två snabba..

Blev både glad och överraskad när jag såg att de sålde krasse i kruka – precis som man brukar köpa basilika, persilja och andra kryddväxter. Så himla fint!

Ångrar nu att det inte blev ett köp..

Två snabba..

I stället fick tre nya plagg följa med hem – trots den svaga svenska kronan blev det inte alls särskilt dyrt!

Nu håller jag bara tummarna för att vädret slår om från monsunregn till sol och vindstilla igen..

*

Olivgrönt

1 year ago


Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 29
Olivgrönt

Det finns så mycket inom mode som jag älskar men som jag själv inte riktigt trivs i eller skulle bära.

Just därför var jag tvungen att dela med mig av de här örhängena från Arket, som jag köpte till min svägerska.

Blir man inte så himla glad av både färgen och formen?

De finns även i svart – kanske något till och med jag vågar mig på…

*

Sommarens smaker..

1 year ago

I sommar hyr vi, tillsammans med våra vänner i Stockholm, ett stort hus på Österlen..

Om jag har räknat rätt blir vi 12 vuxna och 7 barn – alldeles underbart och smått kaotiskt på samma gång.

I mitt tycke är det dock enklare med barn när man är många; det finns alltid någon att leka med eller en vuxen som kan rycka in där det behövs.

Då alla är mycket mat- och vinintresserade, så har menyn redan börjat ta form. Recept sparas ned åt alla håll och kanter, och Instagram går varm av skärmdumpar..

Här är några förslag som jag gärna slänger ihop när ansvaret ligger på mig!

Sommarens smaker..

Precis som bildtexten säger, omelett fylld med tegelost samt mannagrynsgröt med rabarber och hallon. Något jag tror kan bli Matildas favorit..

Sommarens smaker..

Sanna, en av Stockholms bäst klädda, delade den här snacksbrickan – och jag fastnade direkt för gurkorna..

Sommarens smaker..

Sikrom med lättsaltade chips – finns det något godare?

Sommarens smaker..

Min vän Petter tipsade om den här drinken från Stockholms Bränneri. Som ni säkert redan vet är jag ett stort fan av deras Paloma, men denna gång är det den nya ‘Garden Smash’ som får följa med. Extra plus för det smarta burkformatet!

Sommarens smaker..

Är det en affogato på mjukglass jag ser..?

Sommarens smaker..

En annan sorts frukost som verkligen faller mig i smaken..

Sommarens smaker..

Tunt skivad tonfisk med olivolja, citron och peppar. Min mamma lagade ofta laxcarpaccio med mängder av parmesan och citron på somrarna, en klar favorit..

Sommarens smaker..

Hysteriska dagar fyllda av logistik kräver enkelhet.

Då är svaret alltid pizza..

Sommarens smaker..

Det här är nog det jag är allra mest sugen på att laga: Fateh. Friterat libabröd, kikärtor och vitlöksyoghurt. Här verkar Riz dessutom ha toppat med en annan sorts nötblandning som pricken över i:t..

Sommarens smaker..

Kanske bjuder vi på sockerkaka, inlagda aprikoser och
lättvispad grädde? Oavsett – ljuvligt..

Sommarens smaker..

Under varma sommarkvällar är cruditéer en given favorit..

Sommarens smaker..

En klassiker som min pappa alltid serverade hemma hos oss, cantaloupemelon med parmaskinka. 90-talet när det är som bäst..

Sommarens smaker..

Sist men inte minst,
något jag blev så himla pirrig på att testa:
‘Sage sour’

Lika delar salviasockerlag, lime och gin

Ser ni det lilla, glödande salviabladet på toppen?

Genialiskt.

Tack snälla för inspirationen Gabriella!

*

Ps. Alla personer bakom respektive rätt är länkade under varje bild. Vill ni ha mer härlig inspiration till fantastisk vardagsmat?
Då ska ni absolut spana in Floras senaste inlägg, ”Maten vi lagar”

꧁꧂

Fyra från helgen..

1 year ago

I slutfasen av en fasadrenovering, teoriplugg –
och ett barn med tandsprickning.

Låt oss se vad som faktiskt hamnar i
minnesbanken från denna helg!

Fyra från helgen..

Fredagslunch på Ruth’s  i sällskap av Malmöfavoriterna Zandra och Sonja. Dressingen på salladen var otrolig & innehöll bland annat dragon och pecorino..

Fyra från helgen..

Förra veckans inspirationstripp över sundet resulterade i ett par bruna, lösa bomullsbyxor. Till det – i sann Köpenhamnsanda – en rosa, oversized skjorta från Arket och ett par lila Havaianas. Lådcykeln adderar förstås ytterligare några poäng på Köpenhamnskontot..

Fyra från helgen..

Premiär för strandmiddag – äntligen!

Erik tog sommarens först dopp och i matlådorna väntade god
och enkel vardagsmat, recept här..

Fyra från helgen..

Avslutningsvis – otroligt i teorin, men omöjligt i praktiken..

Hoppas att du får en fin vecka!

*

Process..

1 year ago

Att dela med mig av vår enorma renovering har på senaste tiden inte känts helt självklart.

I början trodde jag att det skulle vara det, men ju längre in i projektet vi kom, desto mer privat kände jag att jag ville vara.

Det är tillräckligt utmanande att navigera i sina egna beslut – att då även ta in andras åsikter, även de vänligt menade, fanns det helt enkelt inte utrymme för denna gång..

Process..

Att inreda ett hem är en process. Och är man som jag – någon som ställer ut doftljus och vaser med blommor långt innan det ens är dags att börja inreda – då blir en lång och krävande renovering, en rejäl påfrestning av att försöka “lugna sig”..

Vi har sedan i somras valt att lägga allt fokus på fasad och tak, vilket nu äntligen snart är klart. Det betyder att vi börjar få både tid och inspiration att ens tänka på interiören..

Igår kom den här bänken – eller rättare sagt, två stycken – som var tänkta att stå på ovanvåningen. Men eftersom vi har letat efter något att placera bakom soffan, kändes det här som ett bra tillfälligt alternativ.

Kan du (Nellie) som gillar stilleben komma och styla,
mitt tålamod tog slut haha..

Skåpen i bakgrunden kommer att få rostfria fronter,
och ovanför dem bygger vi en platsbyggd bokhylla, fönsterna ska bli färdiga o ja, allt tar tid..

Våra fåtöljer är äntligen på omklädning och får en ny ljusblå klädsel. Mellan dem kommer det här lilla bordet att stå. Jag gillar verkligen kontrasten mellan det moderna i plastoch vårt klassiska soffbord!

Jag älskar när någon tar sig friheten att bläddra i det som står i bokhyllan eller ligger på soffbordet, det skapar en liten inblick i våra intressen vilket känns både familjärt och personligt..

Sakta men säkert närmar vi oss målet, pjuh!

*