Här följer åtta sparade ögonblick från telefonen.
Murgröna, oljemålningar och drömhus..
Varsågoda!
Utflyktsmålen i sommar är många och ett som står på listan
(men ligger för långt bort) är Kullshagebruk.
Så himla vackert i all sin röriga enkelhet..
Ljuvlig färgskala & fina detaljer hos Malene Malling..
En lampett som jag mer än gärna hade haft på väggen i vårt kök, dock låg den en bit över min redan tighta renoveringsbudget..
Kanske kan någon annan lycklig själ införskaffa?
Lovisa – mitt smarta väsen i trollskogen. Med tusen järn i elden, örat mot marken och ett hjärta som aldrig sluter sig.
Älskar precis allt hon tar sig för..
En uns av avundsjuka högg till i bröstet när Petra visade upp sitt nya hus. Fantastiskt vackert! Så spännande att få följa processen hos Villa Tungården..
Jag letar efter en liten, liten oljemålning med svulstig ram– och hos mina vänner Anna & Jennie hittade jag den här. Inte alls så liten som jag tänkt mig, och absolut ingen svulstig ram – men det var något med motivet som fastnade hos mig.
Kan det vara Stenshuvud, måntro?
Varsågod & köp!
Mönstermix från den inspirerande Sofia Lyngaard..
Fredrika – en ordkonstnär av rang,
men också en mästare på att omge sig av skönhet..
Trevlig kväll till dig!
*
Köpenhamn – igen!
Första timmen på andra sidan sundet präglades av en oväntad, gnagande ångest i bröstet. Det förvånade mig något, för egentligen fanns det inget att vara ångestfylld över, tvärtom..
Resan till Köpenhamn var en belöning, en liten seger efter att jag klarat körkortsteorin – en utmaning jag verkligen, verkligen bävat inför. Inte en sekund har jag trott på min förmåga att klara det, kväll efter kväll med promillehalter, vägskyltar och dieselbenämningar..
Men tänka sig, det gick!
Ångesten lättade i takt med allt vackert som omgav mig och vädret bjöd på 25 grader, sol och vindstilla..
Med hem följde bara ett par vintagefyndade, blommiga shorts i mjukaste bomull. Allt annat som väckte ha-begär fanns ju, när jag tänkte efter, redan i garderoben eller på vinden..
Fasaderna påminde mig om morfars tavlor från Paris och Venedig. Jag är så himla glad att några av hans målningar nu äntligen pryder väggarna i vårt hus..
Ett vackert litet galleri på Frederiksberg.
Den här gången valde jag att frångå min vanliga rutt och tog några omvägar, mest av nyfikenhet – för att se vad som dolde sig runt hörnet. Och som ni ser blev jag inte besviken..
25 000 steg i flipflops.
Någon kallade dem för “Louboutins of Copenhagen” på Instagram och jag är beredd att hålla med..
Fyndade mina shorts i en liten fullproppad vintagebutik i närheten av Værnedamsvej…
Spillkum, tomater & basilika.
Och vin..
För hundra år sedan var det gamla krucifixet på bilden en självklar del av min allra första inredningsstil. Sida vid sida stod gamla franska kyrkoljusstakar, glaskupor med torkade rosor och blockljus med madonnafigurer..
Säga vad man vill om det..
Glad blev jag när jag klev in i Skall-butiken och fick syn på en spegel – snarlik med de två från min mormor som ligger undangömda på vinden. En av dem, den i storlek större, får nu äntligen pryda väggen
i gästrummet..
Lika vackert som alltid..
Färgklick utanför Sakura..
En av mina favoritpelargoner hade tagit plats på trottoaren..
Även om jag inte skulle införskaffa en idag, så har jag sedan “ungdomens dagar” – varit svag för gamla marockanska vintagemattor..
När jag stod utanför Tine K slog det mig att det mesta av det jag ville ha redan fanns där hemma. På vår altan står nämligen ett stort, egenodlat fikonträd omringat av prunkande rosmarin och citrontimjan i gamla terracottakrukor..
Skönt att bli påmind ibland!
Tänk att jag till hösten kan svänga inom Torvehallerna efter jobbet.
Vilken ynnest!
Väl hemma igen blev det ett uppfriskande dopp innan middagen..
Och dagen avslutades med en livsbejakande kvällspromenad
runt kvarteret..
Tack livet, för allt det vackra som du bjuder på!
*
Ni som har hängt här ett tag vet att jag tidigare har tipsat om Loshults handelsbod. Jag har ännu inte haft möjlighet att åka dit, men tycker fortfarande att allt ser så otroligt mysigt ut..
Nu i sommar verkar de dessutom ha utökat sortimentet med olika små pop up-butiker, vilket gör det hela ännu mer spännande..
Låt oss ta en närmare titt!
Loshult är en liten ort i nordöstra Skåne som ligger precis vid gränsen mot Småland. Handelsboden har öppet tisdag till söndag från 12 – 18.00..
När det enkla får tala – och som alltid blir det vackrast så..
Mina vänner Sofia och Lovisa är riktiga samlare när det kommer till korgar och det vore så roligt att få besöka denna plats tillsammans..
Förutom korgar har handlesboden en del som är mer som en “Farmers Market”. You had me at papperspåsar med vackra typsnitt, goda ostar & mjölk i glasflaska..
Att ta en fika under besöket känns – om man ska döma av den här bilden – som en alldeles fantastisk idé..
Avslutar gör vi självklart med en kaffe,
islatte för min del tack..!
Besök eller följ dem gärna här..
*
De som känner till mig känner oftast till Carro,
därför tror jag inte att hon behöver någon längre presentation..
Hon har som tur är, varit en del av mitt liv länge, länge
så det känns inte mer än rätt att även hon nu,
blir en del av fantastiska The Way We Play..
Tack för ditt aldrig sinande matintresse mitt hjärta,
du inspirerar oss alla med din glöd och passion för allt som är gott här i livet..
Varmt välkommen Mad for Nash!
*
*
Två av plaggen som fick följa med hem igår – en oversized skjorta och en t-shirt med volangkant, båda i 100% bomull. Carro lärde mig att den här typen av mönster som toppen bär faktiskt har ett namn: Pointelle.
“..Pointelle är en stickteknik som skapar små hålmönster i tyget – ofta dekorativa och feminina. Den används vanligtvis i finstickade plagg som tröjor, toppar, underkläder eller babykläder. Mönstret kan vara geometriskt, blommigt eller randigt, och ger plagget en lätt, luftig känsla..”
Och precis som ChatGPT så fint beskriver det – det var just den feminina känslan jag var ute efter. Jag bär nästan alltid bara större t-shirts i vitt eller grått, så den här toppen tillför verkligen något nytt och mjukare till garderoben..
Hoppas att du får en fin dag!
*
Dagen tillbringades i Köpenhamn för ett längre möte och självklart passade jag på att svänga förbi Torvehallerna på vägen hem..
Blev både glad och överraskad när jag såg att de sålde krasse i kruka – precis som man brukar köpa basilika, persilja och andra kryddväxter. Så himla fint!
Ångrar nu att det inte blev ett köp..
I stället fick tre nya plagg följa med hem – trots den svaga svenska kronan blev det inte alls särskilt dyrt!
Nu håller jag bara tummarna för att vädret slår om från monsunregn till sol och vindstilla igen..
*
Det finns så mycket inom mode som jag älskar men som jag själv inte riktigt trivs i eller skulle bära.
Just därför var jag tvungen att dela med mig av de här örhängena från Arket, som jag köpte till min svägerska.
Blir man inte så himla glad av både färgen och formen?
De finns även i svart – kanske något till och med jag vågar mig på…
*
I sommar hyr vi, tillsammans med våra vänner i Stockholm, ett stort hus på Österlen..
Om jag har räknat rätt blir vi 12 vuxna och 7 barn – alldeles underbart och smått kaotiskt på samma gång.
I mitt tycke är det dock enklare med barn när man är många; det finns alltid någon att leka med eller en vuxen som kan rycka in där det behövs.
Då alla är mycket mat- och vinintresserade, så har menyn redan börjat ta form. Recept sparas ned åt alla håll och kanter, och Instagram går varm av skärmdumpar..
Här är några förslag som jag gärna slänger ihop när ansvaret ligger på mig!
Sanna, en av Stockholms bäst klädda, delade den här snacksbrickan – och jag fastnade direkt för gurkorna..
Sikrom med lättsaltade chips – finns det något godare?
Min vän Petter tipsade om den här drinken från Stockholms Bränneri. Som ni säkert redan vet är jag ett stort fan av deras Paloma, men denna gång är det den nya ‘Garden Smash’ som får följa med. Extra plus för det smarta burkformatet!
Är det en affogato på mjukglass jag ser..?
En annan sorts frukost som verkligen faller mig i smaken..
Tunt skivad tonfisk med olivolja, citron och peppar. Min mamma lagade ofta laxcarpaccio med mängder av parmesan och citron på somrarna, en klar favorit..
Hysteriska dagar fyllda av logistik kräver enkelhet.
Då är svaret alltid pizza..
Det här är nog det jag är allra mest sugen på att laga: Fateh. Friterat libabröd, kikärtor och vitlöksyoghurt. Här verkar Riz dessutom ha toppat med en annan sorts nötblandning som pricken över i:t..
Kanske bjuder vi på sockerkaka, inlagda aprikoser och
lättvispad grädde? Oavsett – ljuvligt..
Under varma sommarkvällar är cruditéer en given favorit..
En klassiker som min pappa alltid serverade hemma hos oss, cantaloupemelon med parmaskinka. 90-talet när det är som bäst..
Sist men inte minst,
något jag blev så himla pirrig på att testa:
‘Sage sour’
– Lika delar salviasockerlag, lime och gin –
Ser ni det lilla, glödande salviabladet på toppen?
Genialiskt.
Tack snälla för inspirationen Gabriella!
*
Ps. Alla personer bakom respektive rätt är länkade under varje bild. Vill ni ha mer härlig inspiration till fantastisk vardagsmat?
Då ska ni absolut spana in Floras senaste inlägg, ”Maten vi lagar”
꧁꧂
I slutfasen av en fasadrenovering, teoriplugg –
och ett barn med tandsprickning.
Låt oss se vad som faktiskt hamnar i
minnesbanken från denna helg!
★
Fredagslunch på Ruth’s i sällskap av Malmöfavoriterna Zandra och Sonja. Dressingen på salladen var otrolig & innehöll bland annat dragon och pecorino..
Förra veckans inspirationstripp över sundet resulterade i ett par bruna, lösa bomullsbyxor. Till det – i sann Köpenhamnsanda – en rosa, oversized skjorta från Arket och ett par lila Havaianas. Lådcykeln adderar förstås ytterligare några poäng på Köpenhamnskontot..
Premiär för strandmiddag – äntligen!
Erik tog sommarens först dopp och i matlådorna väntade god
och enkel vardagsmat, recept här..
Avslutningsvis – otroligt i teorin, men omöjligt i praktiken..
Hoppas att du får en fin vecka!
*
Att dela med mig av vår enorma renovering har på senaste tiden inte känts helt självklart.
I början trodde jag att det skulle vara det, men ju längre in i projektet vi kom, desto mer privat kände jag att jag ville vara.
Det är tillräckligt utmanande att navigera i sina egna beslut – att då även ta in andras åsikter, även de vänligt menade, fanns det helt enkelt inte utrymme för denna gång..
Att inreda ett hem är en process. Och är man som jag – någon som ställer ut doftljus och vaser med blommor långt innan det ens är dags att börja inreda – då blir en lång och krävande renovering, en rejäl påfrestning av att försöka “lugna sig”..
Vi har sedan i somras valt att lägga allt fokus på fasad och tak, vilket nu äntligen snart är klart. Det betyder att vi börjar få både tid och inspiration att ens tänka på interiören..
Igår kom den här bänken – eller rättare sagt, två stycken – som var tänkta att stå på ovanvåningen. Men eftersom vi har letat efter något att placera bakom soffan, kändes det här som ett bra tillfälligt alternativ.
Kan du (Nellie) som gillar stilleben komma och styla,
mitt tålamod tog slut haha..
Skåpen i bakgrunden kommer att få rostfria fronter,
och ovanför dem bygger vi en platsbyggd bokhylla, fönsterna ska bli färdiga o ja, allt tar tid..
Våra fåtöljer är äntligen på omklädning och får en ny ljusblå klädsel. Mellan dem kommer det här lilla bordet att stå. Jag gillar verkligen kontrasten mellan det moderna i plastoch vårt klassiska soffbord!
Jag älskar när någon tar sig friheten att bläddra i det som står i bokhyllan eller ligger på soffbordet, det skapar en liten inblick i våra intressen vilket känns både familjärt och personligt..
Sakta men säkert närmar vi oss målet, pjuh!
*