Juli har passerat, och sommaren går in i nästa skifte.
En månad som, när jag var yngre, var min favorit, har nu ersatts av augusti. Jag vaknar tidigt, öppnar ett fönster och drar in den svala luften.
Det doftar äpple och lavendel. Ekens blad har mörknat och kvar sitter tre ensamma päron på vårt gamla träd.
Ljuset är blekt och vaniljgult.
Inte kallt, men inte heller varmt.
Jag har insett att den svenska högsommaren bjuder på en estetik och ett tempo jag inte uppskattar.
Sandiga händer, blanka pannor, kexsmulor, ölburkar och utvälta saftglas.
När augusti gör entré, lägger sig ett lugn.
Kvar står både stolar och strandplatser.
Österlen var som vackrast dagen vi lämnade.
Vi tog vägar vi aldrig tidigare kört, möjligheter bakom varje krön.
Drömmen om ett annat liv.
Under fem intensiva veckor har jag fått äran att vara med min dotter. Se världen ur hennes perspektiv, stanna upp, reflektera. Och ibland minnas.
Hon vet att hennes mormor och morfar bor i himlen, nämner det ibland och pekar upp mot molnen med sitt solbrända lilla pekfinger.
Men hon vet inte mer än så, vilket är förståeligt.
På vägen till Bornholm, på en färja full av turistande svenskar och stressade danskar, satt vi i en stol och tittade ut över vårt oändliga Öresund.
Plötsligt utbrister hon: morfar, morfar, morfar.
Kanske var du där. Kanske inte?
Juli har passerat och sommaren går in i nästa skifte, så även jag. Det doftar äpple och lavendel och min dotter sover tungt.
Med solblekta Pippi-tatueringar formar jag hennes barndom och lagar sprickorna i min egen.
Minns det som stärkte, och ritar om det som blev..
*
När juli blev till augusti lämnade vi bakom oss fyra dagar på Österlen. Dagar fyllda med mina bästa vänner, deras pojkvänner och alla våra barn.
Det har varit tomatsås, souvlaki, pizza och fikon. Strandhäng, innergårdar och stimmiga frukostar.
En sex veckors bebis, svarta skalbaggar
och fuktiga handdukar.
Bland tårar, skratt och doften av rök har vi levt med kyrkogården som granne och ängarna som utsikt.
Hjärtat fullt.
*
Som många säkert minns blev modedesignern
John Galliano, persona non grata efter ett antisemitiskt utbrott på en restaurang 2010. Igår kväll såg jag den två timmar långa dokumentären från 2024 om honom på SVT Play..
I John Galliano: High & Low får vi följa en av modevärldens mest briljanta och mest omstridda kreatörer genom ett liv fyllt av storhet, fall och försoning. Från catwalkens magi till oförlåtliga skandaler, berättar Galliano själv, sårbart och utan filter, om vägen tillbaka från avgrunden.
Med reflektioner från nära vänner som Anna Wintour, Naomi Campbell och Kate Moss vävs en berättelse fram om kreativitetens pris, den mänskliga bräckligheten – och kraften i att börja om..
Det är en dokumentär om skuld, stil och försoning samt om att återerövra sin röst efter tystnaden..
Jag älskade verkligen denna dokumentär. Tempot är högt, det händer något hela tiden, och inget känns långrandigt eller upprepande. Gallianos liv och karriär är väl värd de två timmar dokumentären pågår – den är verkligen intensiv och fascinerande från början till slut..
Eftersom min bästa vän är judinna och min pappa var alkoholist, kan jag förstå båda sidor av den händelse som ledde till Johns förfall, men min åsikt skiljer sig från många andra omkring honom. Jag har alltid haft svårt att förlåta misstag som begås under alkoholens inflytande, eftersom valet att dricka, från början, är ditt eget – och detta gäller även mina egna misstag..
Trots förfallet, som är en central del av dokumentären, får vi följa en resa som är både otrolig och berörande.
Om du har tid över under semestern, rekommenderar jag verkligen att du ser den – du kommer inte att bli besviken..
*
Hemkommen efter tre dagar på Bornholm som känns som två veckor – är inte det det ultimata lifehacket?
När dagarna är så fyllda av utflykter och trevligheter att tiden, på något märkligt sätt, tycks expandera.
Fotoalbumet är fullt av fina minnen från den danska ön, men idag bjuder jag istället på renodlad inspiration från en mängd härliga personer!
Under morgonpromenaden lyssnade jag på ett underbart avsnitt om Malene Malling från Billgren-Wood.
Det dom sa fick mig att känna en så stark stolthet över arvet från mamma och mormor – att ständigt skapa för det vackra..
Lyssna om ni inte redan gjort det!
Rislampor, man kan inte få nog eller hur?
På måndag väntar sommarens stora sammankomst. Tolv vänner och sju barn på en gård mitt ute på Österlen. En liten personlig snacksbricka till var och en kan bli ett vinnande koncept..
Som ni vet är jag så tacksam att det är just Kajsa som är min svägerska. Hon dyker mer ofta än sällan upp i denna blogg, och jag blir lika glad varje gång hon klär sig!
Elsa delar kronärtskockor i trätråg – ett självklart ja från mig..
Ännu en stil som inte är min egen, men som inspirerar mig..
Varumärket Arte har precis släppt ett nytt doftljus med namnet “Tomat Thief” som jag bara måste åka in till Malmö och kika på..
Precis som bilden säger så är noterna bland annat tomat, cannabis, rabarber, basilika m.fl. – Låter fantastiskt i mina öron!
En överfull pilasterhylla i kvällsljus fick mitt hjärta att slå lite extra..
Vet inte varför jag fastnat för de handgjorda spetsplaggen från House of Manus, men något är det..
Johanna Bradford gjorde mig oerhört nyfiken på Village Bagels som öppnar på lördag i Vasastan, Stockholm. Denna nyöppning gör inte direkt hemlängtan mindre…
Alexander Gårdenberg delade ett kök som genast sparades ner till framtida, eventuella projekt..
Vilda luktärtor och giftiga fingerborgsblommor,
en kombination mitt i prick hos Emelie Holm..
Annika Zagerleds bröllop dök upp i flödet igen, och tanken på att ha bara en blomma i brudbuketten känns alltmer som min melodi..
Foto – Madeleine Carstensen
Avslutningsvis blev jag sugen på rosa hos Tintin..
Utvärderingen från Bornholm kommer inom kort,
nu blir det återhämtning efter tre intensiva dagar med två röjiga 1,5-åringar..
*
På söndag tar jag, Nike och Erik färjan från Ystad mot Bornholm. Sist jag var på denna danska ö tog Sverige VM-brons och jag lärde mig simma..
Året var 1994 och vi bodde nedanför ett gammalt badhotell – vid strandkanten hittade vi mängder av slipade porslinsbitar, rester från krossade tallrikar som tidens vågor rundat av..
I år bor vi vår första natt på Stammershalle Badhotell – ett vackert, havsnära ställe som Diana tipsade om. På måndag möter vi upp våra vänner Henrik, Nina och Nisse vid huset vi hyrt via Airbnb..
Låt oss ta en titt på vad man kan
göra på denna vackra ö!
Stammershalle Badehotel är som ett kärleksbrev till Bornholm – ett klassiskt badehotel med anor från 1911, vackert placerat på norra delen av ön, mellan Gudhjem och Tejn.
Här vilar hotellet på klippkanten med vidsträckt utsikt över Östersjön och ögruppen Christiansø.
Området är känt för sina dramatiska kustlinjer, slingrande vandringsleder och ett särskilt ljus som i generationer lockat både konstnärer och naturälskare..
Huset vi hyrt ligger precis vid Hammershus
och närmsta ort är Allinge-Sandvig. Omgivningarna ser verkligen otroliga ut och det ska bli så mysigt att få vakna upp omgiven av denna grönska..
En charmig vinbar och delibutik belägen nere vid kajen i Allinge‑Sandvig med inriktning på ekologiska naturviner..
På väg ut från Gudhjem hittar man den lilla hamnen Nørresand.
Här ligger Norresan där det serveras kaffe, lättare lunchmat, hemmagjord lemonad och såklart öl på fat. Du kan också beställa deras alldeles egna gin gjord på ingredienser från trädgården..
På nordvästra Bornholm odlas det ekologiska grönsaker som varje vecka levereras till lokala hushåll genom ett prenumerationssystem.
Gården drivs som ett andelsjordbruk där mark och resurser delas, och delar av jorden hyrs ut till andra småskaliga odlare. Resultatet är ett levande odlingskollektiv där både mat och gemenskap får växa!
Här finns även en mysig gårdsbutik att besöka..
Provianten ligger i Gudhjem och är även den en charmig vinbar och butik med naturliga och ekologiska viner. Som dom själva skriver: Väldigt öppet på sommaren och lite mindre på vintern..
Kort & gott ett mysigt café och pizzeria i ett..
Denna glamping (inte ett favoritord) ligger vid magiska Balka Beach, en av Bornholms vackraste stränder. Här bor du i ett av tolv rymliga bomullstält, omsorgsfullt placerade bland mjuka sanddyner med havet, himlen och stillheten alldeles intill. Här finns också en härlig restaurang som ser ut att bjuda på väldigt god mat..
Ett litet café med utsikt mot Hammerknuden. Här serveras det nyrostat kaffe från Roast Coffee, hembakta kakor, lokala drycker, öl, vin och ibland nybakade bullar med ost. Sittplatserna inomhus är få, men den stora terrassen och klipporna bjuder in till avkoppling..
Boutique-hotell med tillhörande restaurant som ligger i Sandvig på Bornholm, precis som resterande tips är utsikten på denna plats oslagbar..
Avslutar gör vi med ett nyrenoverat tryckeri från 1866, som numera rymmer tre semesterlägenheter – även detta beläget i Allinge..
*
Vi kommer som sagt att bo på Stammershalle, har en lunch bokad på Nordlandet, och jag tror att det blir ett glas vin på Proviant eller Kanten på måndagen innan resten av gänget anländer till ön. Henrik har önskat burgarkväll på Eco Beach Camp på tisdagen – och det tackar vi inte nej till..
Det ska verkligen bli så otroligt roligt att få återvända hit och jag återkommer med en utvärdering inom kort..
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
*
I sommarpresent av Erik fick jag bland annat
Julius Roberts kokbok, och eftersom jag inte köpt någon ny på länge blev jag såklart sugen på en till..
Sagt och gjort – häromdagen damp
Ellie Bouhadanas bok ner i brevlådan,
och den är verkligen så otroligt fin från början till slut!
Först och främst älskar jag hennes Instagramkonto och boken är verkligen en förlängning av den känslan man får genom hennes sociala kanaler..
Bilderna faller mig helt i smaken och även om det analoga har synts en hel del på sistone, vill jag inget hellre än att säga upp mig och flytta till valfritt medelhavsland..
Det bästa avsnittet i boken är det som handlar om “snacking” små, oftast salta smårätter som hon serverar innan middagen..
* * *
* * *
Till skillnad från många andra kokböcker känns alla recept i den här verkligen rimliga. Jag blir sugen på att laga varenda ett – det känns inte alls övermäktigt, snarare tvärtom..
Smakerna i boken är inspirerade av hennes judiska arv med rötter i både Marocko och Östeuropa, kombinerat med en kärlek till italiensk och medelhavskökets enkelhet och värme..
꧁꧂
Foto av Lucia Bell-Epstein
Efter månader av renovering, där vardagen mer eller mindre utspelat sig bland byggmaterial och sågspån,
så känns det nästan overkligt att få packa väskan och åka bort en stund..
Hemma har mer eller mindre varit hela vår värld ett tag – och även om det finns något fint i det, så blir det lättare att inte tänka på allt som återstår, när man är någon annanstans, speciellt för Erik..
Så i sommar lämnar vi skruvdragaren där den ligger
och beger oss ut på nya äventyr!
Först ut är Öland – alltid lika efterlängtat.
Sedan vidare till Bornholm, en nygammal bekantskap vi länge varit nyfikna på, därefter Österlen och sist men inte minst, en stillsam avslutning i vårt älskade Arild..
Kanske är det någon här inne som är nyfiken på våra stopp? Enkla men härliga tips på alltifrån fiskrökerier till självplock, lunchställen och loppisar..
*
Med förhållande, fritid & föräldraskap som insats –
gick du in i den här renoveringen för snart ett år sedan..
Idag blir 3,5 kilometer handspikad panel äntligen klar. Jag säger inte att vi är färdiga med vårt husprojekt, men den etapp som gjort att vi knappt har setts, pratat – och än mindre umgåtts – är nu över.
Jag är dig evigt tacksam och så imponerad över ditt tålamod, Erik. Inte en enda gång har du klagat – till skillnad från den något trötta modern på andra sidan panelen. Som sagt, tack för att du gjort detta för mig och för Nike..
Trädäck och plank tar vi nästa år..
♥
Två klassiska inredningsdetaljer är på väg hem till oss,
två favoriter som jag har drömt om länge men som aldrig riktigt haft en självklar plats i våra tidigare lägenheter..
Men nu, i huset – äntligen!
Lampan känner nog de flesta igen, Akari 1A från Vitra och stolen, som är designad av Fritz Hansen tror jag heter Skagerak Cutter Seat och är i ek. Jag har haft den i minnet sedan min mamma sålde något liknande från Fafner i sin butik för hundra år sedan.
Det är ändå fint att tänka på hur tidig hon faktiskt var med många produkter som än idag håller måttet..
Lampan kommer att stå på vårt “sideboard” bakom soffan i vardagsrummet och pallen får äran att pryda en av väggarna i hallen..
Hoppas att du har en härlig helg!
★
Min mammas bästa vän Ingrid och hennes dotter Sofia är två av de viktigaste personerna i mitt liv. Det finns knappt några andra som, likt dem, verkligen förstår min kreativa ådra, glädjen i det lilla och den ständiga längtan efter allt som är vackert..
Ingrid är konstnär och pensionerad bildlärare – precis så ljuvligt tokig som man ska vara. Sofia är Global Public Affairs Leader på IKEA, med ett stort och brinnande hjärta för hållbarhet..
Sedan min mamma gick bort har vår relation blivit ännu mer betydelsefull för mig. Varje gång vi ses känns det som att mamma kommer lite närmare – som om hennes närvaro lever vidare i vårt umgänge..
På en av våra senaste utflykter gick turen till Österlen, med Lilla Isie Boställe som mål..
Finns det egentligen någon annan plats där samtalen blir
bättre än i en bil..?
Lilla Isie Boställe ligger ungefär en halvtimme utanför Höllviken där vi bor och vägen dit är otroligt vacker..
Slitna korgar och rostiga saxar,
sådant som får mitt hjärta att slå dubbelslag..
Utbudet var inte superstort då pioner och lupiner blommat över,
men jag som älskar enbart grönt och vitt gick inte hem tomhänt..
Ingrid plockade vallmo som lika gärna kunde ha varit målade med hennes egen pensel..
För mig blev det slöjsilja och blomstermorot för hela slanten..
Som sagt..
I Sofias korg hamnade även lite väldoftande lavendel..
Butikslokalen var vacker.
Utbudet var kanske inte helt i min smak
men man kan ju inte få allt!
På vägen hem stannade till vid Annedalsgård, min favoritplats på Näset, och fyllde korgen med färska grönsaker.
Blomkålen ska jag tilllaga enligt det här receptet som Sofia Wood delade – det såg helt fantastiskt ut!
Tack för att ni finns
I & S..
♡
* * *