En klassiker..

11 months ago

Är inte utemöbler något av det dyraste och svåraste
att navigera kring?

De man egentligen vill ha kostar skjortan & det man (jag) har råd med är för det mesta enbart fult..

Glad blev jag då idag, när jag fann denna vilstol på Marketplace för 300 kronor, dock med tillhörande kudde, men jag tycker att den är vackrare utan..

Den har även stått utomhus, vilket passar mig perfekt då jag föredrar patina framför helt nytt på denna typ av möbel..

Vad är det man säger, den enes skräp, den andres skatt?

Jag som är svag för gamla IKEA-klassiker var tvungen att se vad ChatGPT hade att säga om just denna..

En klassiker..

“..Vilstolen Karlskrona, designad av Karl Malmvall för IKEA, är en elegant lounge-stol i rotting och bambu som kombinerar skulptural estetik med komfort.

Malmvall, utbildad vid Carl Malmsten Centre for Design och School of Architecture i Århus, är känd för att skapa funktionella möbler med vacker form och smart produktion.

Stolen lanserades kring slutet av 1990-talet eller början av 2000-talet och är idag en eftertraktad vintageklassiker tack vare sin unika design och genomtänkta detaljer..”

Kommer du ihåg denna stol?

*

 

Julius roberts

11 months ago

Äntligen damp den ner i brevlådan!

Jag ser verkligen fram emot att krypa upp i soffan och bläddra bland sidorna för att hitta inspiration till höstens middagar. Vid första anblick känns recepten härligt rustika – precis det man längtar efter när svalare tider sakta gör entré..

Julius Roberts

“..Julius Roberts är en brittisk kock, kokboksförfattare och småskalig lantbrukare, som är känd för sitt varma och jordnära sätt att laga mat. Med rötter i det brittiska köket och en passion för säsongsanpassade råvaror skapar han recept som hyllar enkelheten, smaken och det hemtrevliga. Hans matlagning präglas av genuin matglädje, naturnära livsstil och en stor dos kärlek till både djur och natur..”

Följ honom här – precis som 1,3 miljoner andra..

꧁꧂

Ruby on the run

11 months ago

Dagens prognos bjöd på närmare 30 grader,
men trots värmen var jag sugen på en lite mer påklädd vardagslook..

Ruby on the run

Därför fick det bli de nya byxorna från Arket, idag i den beiga varianten som ni ser. Flipflops är fortfarande ett måste och lär inte ställas undan förrän i slutet av september..

Förhoppningsvis..

Ruby on the run

Jag fick äntligen möjlighet att kila förbi Arte. Efter en fin pratstund med Erika som grundat företaget samt blandar till alla dofter själv, gick jag därifrån med mängder av inspiration och energi!

Ruby on the run

Lunchfikat intogs tillsammans med Lovisa på AB Småland, här köpte jag även min första Rumslind som ska placeras i sovrummet..

Otroligt nog är färgerna inte fixade i denna bild,
precis så grön är den även i verkligheten!

Ruby on the run

Med hem fick även Ruby on the Run följa. Visst ångrar jag lite att jag inte köpte den nya doften Tomato Thief istället,
men det får blir nästa gång..

Kram!

*

Hemma hos..

11 months ago

Idag föll ljuset så vackert genom huset att jag var tvungen att stanna upp och ta några bilder.

Svårt att tro att det för mindre än ett år sedan var fullständigt byggkaos med nya fönster som sattes in,
väggar som revs och byggdes upp, samt ett tunt lager av byggdamm precis överallt..

Aldrig mer, eller..?

Hemma hos..

Förutom stolarna och mattan är allt på bilden antingen ärvt eller ihopsnickrat av min kille. Tavlan är målad av min gammelfarfar, och både faten på väggen och skålen på bordet kommer från mormor. Lampan är ett av mina bästa auktionsfynd – som dessutom har en tvilling på andra sidan bordet..

Hemma hos..

Det som pryder vårt slitna krus på köksbänken,
speglar nästan alltid vilken säsong vi befinner oss i. Just nu är det björnbär som växer i mängder runt knuten här nere!

Kanske byts den ut mot en stor bukett vildkaprifol nästa vecka,
den doften är faktiskt oslagbar..

Hemma hos..

De enda färgklickarna i vårt hem står auktionsfynd nummer två och tre för. Bordet är, om jag minns rätt, från Swedese och fåtöljen vann jag tre exemplar av..

Två av dem klädde vi om i tyg från Bemz, och den tredje fick flytta hem till min mycket stilsäkra vän Nina,
som även hon snart flyttar ner!

Det stora äpplet i trä är från Pellgaardska,
min givna favorit på Österlen..

Hemma hos..

Olsson – vår knasigaste familjemedlem i sin korg från Denjo Dogs. Om du letar efter snygga bäddar, koppel eller andra hundaccessoarer tycker jag verkligen att du ska spana in Denjo. Min bästa vän Robin driver det tillsammans med en annan nära vän, och även om jag är partisk vågar jag lova att allt håller högsta kvalitet!

Snäckan på golvet och den lilla tavlan på väggen betyder extra mycket för mig – de är arvegods från min morfar och pappa, och jag blir verkligen glad varje gång jag ser dom..

Det var den lilla inblicken det!

꧁꧂

Tack snälla för att just du läser & kommenterar här inne.
Hoppas att du har en fin vecka..

*

Nostra

11 months ago

Nostra

Mitt favoritställe att jobba från i Malmö är utan tvekan Nostra.

Dels för att miljön påminner mig om Köpenhamn, men också för att ägarna, Andrea och Alexandra, gör så mycket för staden i stort genom att driva både Noir och Nostra framåt.

Malmö behöver den här typen av eldsjälar som fortsätter kämpa – och vi som älskar den här typen av platser behöver stötta dem och sprida tipsen vidare..

Här får man gärna sitta med datorn både före och efter lunch. Maten och drycken är både prisvärd och riktigt god, musiken är alltid spot on och klientelen härligt blandat..

Ett ställe som gör i alla fall min vardag lite bättre!

*

Balloon

11 months ago

Balloon

I helgen åkte jag in till stan för att uppdatera min höstgarderob. Äntligen börjar jag få en känsla för hur min kropp mår och ser ut efter graviditet och förlossning. Eller snarare – det är dags att förlika mig med de förändringar som har skett, i stället för att streta emot eller gräma mig över dem..

Så, sagt och gjort: jag bestämde mig för att prova ett par byxor från Arket som jag verkligen tycker är jättefina. I våras var jag nog inte helt mottaglig för visdomsord som ”acceptans” och lät dem ligga kvar på hyllan – men nu så..

Balloon

Jag köpte dem faktiskt i både svart och beige. Det kändes befriande att trotsa föreställningarna om vad jag ”passar i” och i stället bara lyssna på känslan av lust.

Resultatet?

Ballongbrallor som får följa med mig in i en spännande jobbhöst i Köpenhamn. Jag kan verkligen rekommendera dem till dig som letar efter ett par riktigt sköna byxor med en trendigare touch..

Själv har jag saknat den typen av plagg i min garderob,
då jag oftast dras till det sportiga och klassiska..

Nu får jag återvända lite (men bara lite) till min Stockholmsstil, byxorna kompletterar därför den dansk/skånska looken alldeles utmärkt!

Näst på listan står en fin, scarf att knyta i midjan samt en kortare jacka i brun eller beige canvas.

Tips någon?

*

Villa viola

11 months ago

Villa Viola

Villa Viola är ett gammalt gotländskt bageri från 1897 som en avlägsen bekant till mig har köpt tillsammans med sin kille Adam. Nu har Adam och Evelina precis öppnat upp sitt renoveringskonto – och jag är nog inte ensam om att tycka att det är otroligt roligt att följa den här sortens resor.

Älskar att folk går på känsla och passion.
Så modigt att våga!

Villa Viola

Än så länge finns det inte så många bilder, men jag var tvungen att ta en skärmdump på den här ljuvliga, tillfälliga lösningen i sovrummet. Så vackert att spänna upp gamla tyger och lakan som får nytt liv. Tänk att få vakna upp till ett böljande vitt hav som sträcker sig över hela taket och vidare till andra sidan väggen..

Så spännande att följa detta projekt!

*

(Även Evelinas privata konto är värt att följa för mängder av livsnjut)

ögonblick

11 months ago

Några ögonblick från de senaste dagarna,
fångade i farten och förevigade här!

Ögonblick

Sedan hon började gå har det här varit hennes favoritplats.
I bakgrunden en ny besatthet: Barnen i Bullerbyn som ljudbok..

Ögonblick

Äntligen blommar det på Annedals självplock,
som jag har längtat!

En stor bukett med skira riddarsporrar fick följa med hem.

75 kronor av ren lycka..

Ögonblick

Nu är den här – lampan jag längtat efter. En påminnelse om att tålamod och kvalitet vinner i längden.

Aldrig mer impulsköp med andra ord!

Ögonblick

Stora terracottakrukor till ett bra pris,
en evig jakt, eller hur?

Här fanns det faktiskt några riktiga fynd
i en mängd olika varianter.

Resterande utbud är dock inget för dig som har en liknande smak som mig, men krukorna – väl värt ett besök!

Ögonblick

En bild som inte gör platsen rättvisa – men det var här, på ljuvliga Köpmangatan 6, vi landade i beslutet om våra hallampor.

Det blir Star i mässing av Jonas Bohlin, alltså inte denna variant
som jag tror heter Kvist, utan den långsmala..

Ögonblick

En av våra sista morgnar tillsammans innan vardagen tar vid.

Tack för denna sommar Nike,
tänk så fint allt blev..

*

En bukett av björnbär..

11 months ago

Det enda som faktiskt fått mig att höja blicken under Köpenhamns modevecka var inte någon visning i sig, utan den dukning som Sissi Pohle, aka Tables and food, skapade för Skall under onsdagen..

En bukett av björnbär..

Imorgon är det utan tvekan jag som ger mig ut för
att fylla famnen med björnbär..

En bukett av björnbär..

Jag är helt klart lite mätt på den här typen av korgar, som vi sett frekvent sedan Mith.Cph gjorde entré, men..

En bukett av björnbär..

..i rätt sammanhang, och tillsammans med den randiga duken,
blir det ändå otroligt vackert!

En bukett av björnbär..

Om jag inte minns fel finns det något liknande den här duken undanstoppat på vinden – vi får se vad lådorna bjuder på den här gången..

*

Konst, ångest & kultur

11 months ago

Idag bjuder jag på tre inspirerande tips på temat konst, ångest och kultur – perfekt inför höstens intågande!

Konst, ångest & kultur

Jag har en bekant från barndomen som heter Malin Ebbing.
Vi känner inte varandra superbra men jag tycker att hon är en otroligt skicklig journalist med konst som specialområde.

Du har kanske stött på hennes namn i samband med reportage som Hemma hos Beata Heuman eller från Madelen Möllards färgstarka hem.

Om du har minsta intresse för kultur rekommenderar jag varmt att följa henne på Instagram – hennes blick för det visuella och förmåga att lyfta fram det unika är väldigt intressant..

Det var via ett av Malins inlägg – hon är kvällens guide – som jag fick upp ögonen för “Copenhagen Art Galleries Walking Tour”.

Kvällen äger rum den 29 augusti.

Läs mer här!

Konst, ångest & kultur

 

Under ett mindre trevligt ångestpåslag förra veckan snubblade jag över boken “Tvärtom “ av författaren Stefan Pagreús.

Den finns att köpa begagnad här.

Kanske är det väl värt en beställning inför höstens nystart?

Konst, ångest & kultur

Jag har tidigare skrivit om Kathe Kaczmarzyk och vill verkligen rekommendera er att följa hennes inspirerande nyhetsbrev – du kan anmäla dig här. Förutom att dela med sig av sin vackra livsstil på Instagram, bjuder Kathe i nyhetsbrevet på små, härliga tips och glimtar från sin kreativa vardag.

Så här beskriver hon det själv:
“…Recipes, conversations, and moments delving into my weaving practice…”

Hoppas att du får en fin vecka!

*