Lager på lager..

9 months ago

Det som just nu fyller mina sms-konversationer
dag ut och dag in, är temat höstkläder!

Det skickas så många bilder på stickade tröjor, kappor, byxor, skinnstövlar och sjalar att man blir alldeles matt.

Tur att man är bland likasinnade,
då blir besattheten inte lika tydlig..

Precis som så många andra här på The Way We Play,
är även jag inspirerad att gå in i svalare tider och äntligen få klä på mig ordentligt.

I mitt fall fick benen tyvärr luftas ännu en gång under fredagen, men nu är till och med jag redo för den riktiga hösten..

Lager på lager..

Dessa två bilder har sparats ned sedan innan och fick stå som inspiration till dagens outfit!

Som många säkert noterat är Alina Brane ny head of design för damsidan på Arket. Jag fastnade särskilt för hennes tolkning av lager på lager – en look som hon själv säger sig ha hämtat inspiration till från The Row..

För mig så är det 90-talets grunge-epok som är den verkliga grundinspirationen bakom det allra enklaste man kan bära:
en grå t-shirt över en vit långärmad tröja..

Den grå t-shirten har precis den där perfekta kvaliteten man är ute efter – lite tyngre i materialet men ändå följsam.

Rekommenderas verkligen!

Idag matchade jag med en rutig kjol istället för byxor, men nästa vecka får mina oversized chinos och ett par svarta Chuck 70 Converse följa med på tjejhelg i Göteborg..

Lager på lager..

Denna jacka från Arket sålde slut fortare än kvickt och tur var väl det då min plånbok just nu inte matchade priset..

Lager på lager..

Istället föll valet på den här bruna triangelscarfen i ull & alpacka..

Lager på lager..

Så här landade då dagens look! Ursäkta min försvunna vänsterhand och spretande fötter, men solen gjorde comeback och då kändes det självklart att låta benen vara bara – trots att kalendern visar
3 oktober..

Vi ignorerar väl helt enkelt helgens stundande höststorm och låter enkla, avslappnade lager-på-lager-outfits stanna kvar en
liten stund till..

Trevlig helg!

*

Season shift..

9 months ago

Idag bjuder jag på tre outfits som sparats ner till höstmappen, där ligger redan resten av oktoberstilen och väntar. Samtidigt bjuder Skåne på 22 grader och storm. Aningens svårt att vara sitt snyggaste jag i det vädret, därför överlåter jag scenen till damerna nedan och återkommer…

Season shift..

Marinblått, vitt och brunt,
en otroligt vinnande kombo i mina ögon..

Lizzy gör det alldeles perfekt.

Nu är det jag som plockar fram mina Minnetonkas!

Season shift..

Älskar den grå tröjan ihop med det vita, fransiga som sticker fram. Jag måste verkligen bli bättre på att använda accessoarer.
Kanske är det dags att slå till på det här halsbandet från Arket?

Season shift..

Kabelstickat – ett måste varje år och en klassiker man aldrig tröttnar på. Jag är fortfarande team spets över byxor och kommer utan tvekan kapitulera för Sannas look ovan..

Trevlig kväll!

*

Sedan sist..

10 months ago

Ni vet känslan av den där enorma tröttheten som byggs upp under en lång vinter av renovering? Just den tröttheten hängde kvar hela vägen fram till maj.

Varje dag kändes som ett steg genom tät dimma, och kroppen längtade efter att bara få stanna upp och vila..

Sommaren kom, och även om den var hektisk, var den också fylld av återhämtning. När augusti gjorde entré, kände jag mig äntligen rejält utvilad..

Men efter de här två första veckorna i september – herregud. Inte för att något jobbigt har hänt, tvärtom. De senaste dagarna har varit fyllda av så mycket energi, skratt och upplevelser att kroppen knappt hunnit med. Endorfinerna har gått på högvarv, dopaminet likaså. Och nu, när allt börjar lägga sig, smyger tröttheten tillbaka..

Så, häng med! Vi tar en liten tur och ser vad jag egentligen haft för mig…

Sedan sist..

Stockholm, Stockholm Stockholm.

Första kvällen i mina drömmars stad innehöll inte bara två bästa vänner utan fyra. Kvällen inleddes med vongole, pan con tomate och öl på Frippes med Carro & Towa. Avslutade gjorde jag på Schmaltz med Sophia och Bella..

Sedan sist..

Dagen efter fylldes även den kvällen av de resterande bästa vännerna – vilken vinst! Bord var bokat på Matateljén, men jag måste erkänna att pizzan vi åt på Solen som förrätt, nästan var snäppet bättre tyvärr..

Sedan sist..

Efter ett mycket lyckat 10-årsfirande på mitt nya jobb var det dags att bege sig hemåt igen. Vardagen väntade, vilket innebär att jag nu är två dagar i Köpenhamn per vecka..

Inte mig emot, särskilt när detta är vägen till kontoret..

Det verkar som att konceptet Swish and grab är stort just i den här stadsdelen; det här bordet står alltid ute över natten och möter mig med nya saker varje morgon..

Sedan sist..

En av kvällarna hoppade jag av i Hyllie istället för att åka vidare till Näset. Jag hade nämligen siktet inställt på Solidar och Zandra..

Skratt och skvaller stod på kvällens meny, och jag ger verkligen både maten, vinet och sällskapet högsta betyg..

Det känns så fint att nu enbart få vara vänner, utan jobbroller som skymmer. Samtalen blir djupare och mer intressanta när måsten läggs åt sidan..

Sedan sist..

Ett av de största ögonblicken i mitt liv hände i tisdags – jag tog äntligen körkort! Mer om det en annan gång, men min första ensamkörning hade jag planerat sedan länge..

Sedan sist..

När Nike sov tog jag bilen till Annedahl för ett blåsigt, men ljuvligt, självplock. Mitt huvud har nog aldrig varit så tyst och stilla som på vägen dit..

Kanske är bilkörning min nya terapi?

Sedan sist..

En stor klapp-på-axeln-bukett inhandlades som tack
för en bra och modig körning..

Rosenskära och hundkex pryder nu vårt kök och jag blir lika glad varje gång jag går förbi!

Sedan sist..

Veckan gick mot sitt slut och vi är nu framme i realtid – nästan.

Barnet klädde på sig själv och var redo för både
skog, strand och fika..

Sedan sist..

Väl hemma spikade Erik fast de sista vindskivorna på taket,
Nike käkade snacks och jag förberedde middagen..

Nu ligger jag nedbäddad och lyssnar på stormen utanför.
Från sommar till höst på ett ögonblick..

Tack, livet, för allt du bjudit på under dessa veckor..
Jag är så trött & så glad, men framför allt så tacksam..

*

Farmors leriga händer..

10 months ago

“..När man tänker på svensk keramik är det svårt att inte tänka på Lisa Larson. Hennes djurfigurer och lekfulla former har blivit små följeslagare i otaliga hem. Bakom varje verk finns en berättelse om kreativitet, humor och värme – egenskaper som gjort henne till en av våra mest folkkära formgivare..”

9 september 1931 – 11 mars 2024

Min fina vän och tidigare kollega Zandra
skickade mig en länk häromdagen med orden:
”Den här är nog något för oss.”

Och som så ofta hade hon helt rätt..

Det var en trailer som inte bara väckte nyfikenhet, utan fastnade på en gång. Jag kunde direkt föreställa mig hur det hade varit att se den här filmen på Spegeln i Malmö eller på Capitol i Stockholm..

En regnig oktoberkväll, ett glas rött framför sig, tillbakalutad i goda vänners sällskap med Lisas livshistoria framför ögonen..

Farmors leriga händer..

Tur är då att filmen faktiskt visas på Panora, en biograf jag måste erkänna att jag inte ens visste fanns här i Malmö. Efter visningen följer ett samtal med regissören Emilia Ekman Larsson..

Det är verkligen viktigt att boka in små andningshål som detta. Små glimtar av ljus och kultur att längta efter, när de mörka kvällarna sakta gör sitt intåg..

Se den du också!

*

September, oktober, november..

10 months ago

I Skåne dröjer sig sommaren kvar..

Dagarna bjuder fortfarande på 23 grader, strålande sol och klarblå himmel. Inte mig emot – men jag välkomnar också det som väntar: krispiga höstdagar med klar luft och dimmiga morgnar..

Tur är väl det, då hösten är till för att förverkliga alla de härliga planer som vuxit fram under sommaren..

Ska vi ta en titt?

 

September

September, oktober, november..

Helgen den 28 september åker vi till Öland för skördefest!

En tradition som förvandlar ön till ett myllrande landskap av smaker, hantverk och höstprakt. Ett självklart stopp för mig är alltid Capellagården som på något sätt fångar essensen av hela Öland..

 Jag förundras varje gång över att ön fortfarande känns som en oupptäckt pärla – trots att den är minst lika vacker som både Gotland och Österlen.

Nu börjar det äntligen dyka upp fler små restauranger, kreativa initiativ och spännande utflyktsmål, vilket gör att jag längtar ännu mer efter att åka dit..

Bild – Agnes  Maltesdotter

Oktober

September, oktober, november..

Sista helgen i oktober är det dags för vår numera traditionsenliga Göteborgsresa med Stockholmstjejerna!

Förra året gick vi miste om Bar La Lune,
så den här gången ser jag extra mycket fram emot att njuta av rödvin och höstmörker på bästa sätt..

November

September, oktober, november..

I november blir en efterlängtad dröm verklighet!

Tillsammans med Erik och några av våra närmaste vänner beger vi oss till Vyn för en klassisk gåsamiddag – med andra ord, en för oss långvarig tradition men i ny skepnad..

Jag längtar efter att få kliva in i Daniel Berlins värld av smaker och stillhet, mitt på Österlen, där landskapet bär på en alldeles särskild skönhet även under årets mest karga månader..

Vart tar dina planer dig i höst?

*

Husdrömmar

10 months ago

När vi köpte huset i Höllviken snuddade vi vid frågan om att vara med i Husdrömmar. I efterhand är jag mer än glad över att vi inte gav oss in i en totalrenovering med ett kamerateam i ansiktet dygnet runt. Som tur är finns det andra som gör precis lika galna resor som vi – och jag har dessutom förmånen att känna två av dem.

Nyfikna på vilka?

Husdrömmar

Min fina vän David och hans Danielle har satsat helhjärtat på att skapa sitt drömhus – och nästa vecka dyker det upp i Grand Designs.

Jag kan inte vara annat än djupt imponerad över deras resa. Under mer än tre år har de kämpat i ur och skur, med hammare i ena handen och en nyfödd i den andra, för att förverkliga sin husdröm. Det är en historia om tålamod, envishet och en orubblig tro på visionen de haft sedan start. Resultatet?

Ett hem som verkligen speglar både deras mod och kreativitet.

Huset hittar ni här – och missa inte att följa deras avsnitt nästa vecka den 10 september!

Husdrömmar

Ofta när man får följa olika renoveringsresor sker de i tvåsamhet. Just därför är det extra roligt att följa min barndomsvän Hanna, som nyligen köpt en gammal sommarstuga här i Höllviken.

Med en outtröttlig energi tar hon sig an projektet på egen hand – och verkar lära sig massor längs vägen. Jag hoppas verkligen att Husdrömmar får upp ögonen för henne och hennes lilla hus, för det är inspirerande att se någon lyckas utanför den så kallade “normen”.

Att förverkliga drömmar kräver inte alltid en partner – kan själv tycks snarare vara Hannas motto..

Följ hennes renovering här!

*

Mellanrätter & en magkänsla i uppror..

10 months ago

Mellanrätter & en magkänsla i uppror..

Jag ligger i min hotellsäng och blickar ut genom fönstret. Det känns som när jag bodde på Söder –
moln som rusar och dinglande ben mot Folkungagatan.

Systemet mitt emot, ung och förväntansfull.

Jag bor fem trappor upp i en liten vindsvåning.
Kylen låter högt på nätterna, min pappa har just dött och på dagarna skickar jag badbomber till samhällets första influencers.

Årstaviken blir min arena – jag springer, och själen får äntligen vila. Rör mig genom årstider där vår blir sommar, sommar blir till höst. Under vintern värms min allt tunnare kropp av prasslande överdragsbyxor och kliande polyester.

I december tar jag vägen genom Hammarby sjöstad, möter män från ett fjärran liv, husbåtar med levande ljus och ett kolsvart mörker från äldreboendet.

Mitt Stockholm. ”Om vi hade bott här hade mitt liv varit enkelt”, skickar jag till en av alla chattgrupper.

Jag ler när jag ser dem på håll.
I solglasögon, italienska vintageskor och
med en vattnig Aperol för 160 kronor.

Att vänskap håller över tid, där luckorna är större än närvaron – vilken gåva. Att någon väntar, har tålamod och finns där trots allt.

September är här men vi sitter fortfarande ute.
Olivolja på ljusa jeans och mellanrätter som delas på sju.

Min puls är lugn men magkänslan i uppror.

Gjorde vi rätt, varför gjorde vi det?

Jag hastar genom Centralen i stickad tröja.
”Höst”, sa de? Det är 23 grader varmt och doften av urin, betong och smutsiga väggar når mig i rulltrappan.

Stockholm, jag är hemma för en stund.

*

Think about how slowly flowers grow..

10 months ago

LinkedIn brukar sällan bjuda på något som berör mig,
men häromdagen fastnade jag verkligen för ett inlägg om AI, skrivet av creative director
Petter Johansson..

Think about how slowly flowers grow..

“..If you reading this, maybe you should take it personally. You’re here a bit too often, reading a bit too much about AI. There’s a whole world outside AI, think about it just as much as you think about AI.

Think about how slowly flowers grow. Think about freshly printed ink that can’t be erased. Think about all the cars that aren’t computers, but that actually take you safely to your destination. Think about a cold light lager beer, or even two. Think about your bed, your pillows, your art, your kids, your very own doctor, your wooden floors, your sunset, a deep conversation face to face.

Think about that.

And think about how much you miss it when everyone just writes about how AI is going to change everything.

So far I’ve only found one truly great use case: not having to think about management consultants and research. AI is amazing at producing the same generic research as every other survey or report. Incredibly efficient, now it’s all in one place.

I enjoy that..”

Blomsterkrasse och bistromat..

10 months ago

Jag kände att det var dags att kika igenom albumet med skärmdumpar. Denna gång kändes det ovanligt enhetligt? Mycket inredning, nästan inget mode, lite mat, men alltid med det vackra som gemensam nämnare..

Kom, följ med så tar vi en titt!

Blomsterkrasse och bistromat..

Jag tror att det var via Elsa jag upptäckte Josefinas Instagramkonto och glad är jag för det. Allt är verkligen ljuvligt vackert..

Blomsterkrasse och bistromat..

När jag såg denna bild som Alexandra lagt upp – blev jag påmind om att denna fina ljuskrona faktiskt ligger på vinden och väntar!

Kanske får den sin plats i vårt framtida växthus,
eller varför inte på vår kommande uteplats redan till våren?

Blomsterkrasse och bistromat..

Via min bloggkollega Charlotte snubblade jag över härlig sovrumsinspiration. Våra garderober är redan på plats, men eftersom vi ska sätta en träpanel längs hela väggen bakom sängen fastnade jag verkligen för just den här färgen..

Blomsterkrasse och bistromat..

I början av september åker jag upp till Stockholm för jobb, men allra mest ser jag fram emot att få träffa mina bästa vänner igen.

På onsdagen har vi bokat bord på Matalején, vilket känns extra spännande efter att de nyligen fick höga betyg i DN..

Bild från Elsa

Blomsterkrasse och bistromat..

Söker en pall i detta utförande, här hemma hos Catarina.

Tips någon?

Blomsterkrasse och bistromat..

Josefina igen.
Här fastnar jag nog mest för ljusstaken och karaffen..

Vilken är din favorit?

Blomsterkrasse och bistromat..

Ellen påminde mig om att jag måste ta mig till Annedal
& plocka en stor bukett med rosenskära…

Blomsterkrasse och bistromat..

Jag har redan två väskor från Little Liffner som jag använt hur mycket som helst, men denna nyhet seglar absolut upp på önskelistan..

Blomsterkrasse och bistromat..

My, alltid My. Jag blir så inspirerad av alla som odlar och ska verkligen försöka ta tag i vår baksida nästa år..

Blomsterkrasse och bistromat..

Fin frisyr via Ida Agemo..

Blomsterkrasse och bistromat..

Det går inte en dag utan att Riz lägger upp rätter som jag blir sugen på att laga. Jag vet inte om det där är pepparsås, men plötsligt blev jag otroligt sugen på en riktig bistromiddag..

Blomsterkrasse och bistromat..

Äntligen har jag fått möjlighet att äga en bit av mitt favorittyg! Tack vare gulliga Kajsa på Mina fina fynd har några längder nu hittat hem till mig. Kanske blir det några kuddfodral eller varför inte en omklädd pall?

Blomsterkrasse och bistromat..

Sensommarkänslan samlad i en bild av Lennart Weibull..

Fortsatt fin helg till dig!

*

Keramik & pasta

11 months ago

Just nu finns det få saker som inspirerar mig lika
mycket som Ellen och Evelina på Abrahamsgården.

Allt är så genomtänkt, så känslosamt och vackert..

Pastan, keramiken och den passion som driver dem strålar verkligen igenom kameran – och jag längtar så efter att få besöka dem inom kort..

Keramik & pasta

Abrahamsgården i Norberg drivs sedan 2023 av
Ellen Pålsson Norberg och Evelina Rönnung – två kreatörer som lämnat storstaden för att skapa en plats där hantverk, mat och gemenskap står i centrum. Här möts vackert kuraterade föremål, en pastarestaurang med lokala råvaror och en levande miljö av kreativitet och hållbarhet..

Keramik & pasta

En av dessa ljuvliga “Honungsburkar” står högt upp på min önskelista. Ett samarbete mellan Abrahamsgården x keramikern Lars-Åke Lindsted. Dock ser de tyvärr ut som att alla är slutsålda..

Keramik & pasta

Det grafiska är inte fel de heller..

Keramik & pasta

Färsk pasta en masse..

Keramik & pasta

Som sagt, precis allt är vackert..

Trevlig helg till dig!

*