Hudvård va! Jag både älskar hudvård och bryr mig inte om det. Jag är genetiskt torr så kräm har alltid bara varit en grej jag behövt ägna mig åt. Jag är inte en av dom som kan skölja av ansiktet med vatten och smörja med miniderm då och då. Ointresset ligger i att jag vill ha så få steg som möjligt och testar inte nytt i onödan.
Dock spårade jag ur rejält för sex år sedan. Mitt första barn var runt ett halvår och jag kände mig väl…sliten? Så jag drog på med alldeles för starka ansiktsprodukter i hopp om lyster och pigghet. Jag fick perioral dermatit istället.
PD blir värre av feta och täckande produkter. Därpå följde flera år av nästan inget förutom en rengöring och en enkel dagkräm. Vilket är helt ok men också ganska tråkigt! Och jag kände mig både torr och tilltäppt vilket ledde till att jag klämde på varenda ojämnhet vilket ledde till pigmentfläckar som aldrig går bort!
Elsa Billgren la upp ett inlägg för ett tag sen om stabila produkter man köper igen och igen. Sånt är kul att tänka på!
Jag tog en bild på det som tagit slut på senaste. Några andra favoriter i listan nedanför är inte med på bild. Det på bilden jag inte kommer köpa igen är micellär rengöring från ACO (torkade ut lite för mycket) och en ögonkräm från La Roche Posay (känns onödig) och dagkräm från ACO (helt ok men det finns bättre). Resten är favoriter som jag redan använt i flera år eller kommer köpa igen.
Sedan PD-utbrottet har jag för det mesta använt det mildaste jag får tag på i varje kategori. Min rutin är alltså mycket fukt men inte fett. Ganska nyligen har jag lagt till serum också.
Till kroppen tar jag vilken neutral kräm som helst som min atopiske man får utskrivet på recept. Det var det!
Vad är er inställning till att smörja och hålla på?
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren
Jea · 1 year ago
Jag avskyr att smörja mig! Känslan av kräm på huden är hemsk!! Men på vintern är jag tvungen att smörja ansiktet. Beroende på hur torr huden är använder jag bareMinerals Butter Drench - riktigt fet- eller Kiehl's Ultra facial cream - lätt. Jag är rödhårig så på sommaren måste jag ta solkräm i ansiktet, då har jag också La Roche-Posay 50. Den är lätt/tunn och känslan av kräm försvinner rätt snabbt och den gör ett bra jobb. För resten av kroppen använder jag kläder för att slippa smörja mig. Jag skulle behöva att gå i terapi för min avsky mot känslan av kräm på kroppen! Cerat på läpparna går bra, det använder jag året om. Flera gånger om dagen. Men kräm på huden. Burr!!
Andrea Vestergren · 1 year ago
Inte konstigt alls tycker jag, fattar vad du menar egentligen haha. Jag vägrar också smörja kroppen med spf:) Hellre långärmat i solen ja!