Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/functions.php on line 124
Boosta ditt immunförsvar | January 29, 2022 | The Way We Play

Boosta ditt immunförsvar

6 months ago

Hej fina ni,

Hur mår ni såhär i slutet på Januari? Det känns som att så många är sjuka just nu så jag tänkte att det kanske kan vara på sin plats att komma med mina favorittips för att boosta upp våra immunförsvar.

 

Vissa vitaminer och mineraler är verkligen essential för ett fungerande immunförsvar och vissa är mindre roliga att köpa men ack så viktiga.

Så detta kanske inte blir det sexigaste inlägget men så himla viktigt att ha koll på detta tycker jag.

 

Viktigt att tänka på är att din tarmhälsa är A och O- har du problem med din tarm så kan du antagligen inte upp näring från din kost/ superfoods/ vitaminer etc pga irritation/inflammation i magen så då är dyra kosttillskott bara att kasta pengar i sjön. Jag hade läckande tarm i flera år utan att veta om det. Det kan orsakas av stress, irriterande mat och dryck som kaffe, alkohol, socker, gluten, laktos osv och även antibiotika. Om du har en läckande tarm så kan man enkelt säga att tarmen läcker ut alla näringsämnen så kroppen inte tar upp dem. Det får bli ett inlägg i sig om hur du kan läka din tarm men probiotika, fermenterad mat och massa kollagen är KEY!

 

Ok, så här kommer mina personliga favorittips- jag är dock ingen läkare som ni alla vet så dessa är mina privata upplevelser och tips.

Boosta ditt immunförsvar

Ok here we go.. D3-vitamin

Tecken på att du har brist på denna superviktiga vitamin är du kan känna dig trött, du saknar energi, eller känner dig allmänt låg. Studier har visat att många som lider av depression har D-vitaminbrist och det är en av de viktigaste vitaminerna att få i sig för att hålla immunförsvaret på topp, speciellt under dessa crazy times.

Jag brukar ta mellan 5 000 och 10 000 IE per dag men om jag känner att jag håller på att bli sjuk kan jag dubbla det.

Men även utan märkbara symtom kan du lida brist- eller ha låga värden, av denna viktiga vitamin. Det beror dels på att vi största delen av året exponeras så lite för solljus, som är den viktigaste källan till D-vitamin. Men också för att många av oss är bra på att smörja in oss med solskyddsfaktor, bär skyddande kläder eller har starkt pigment. För att ta till sig D vitamin från solen ska vi typ springa runt nakna i runt 30 minuter och det kan ju va rätt svårt att få till den rutinen i vardagen..eller?

Fet fisk är en utmärkt källa till D-vitamin, tonfisk, lax och makrill är några exempel om man nu äter det. Även kantareller innehåller stora mängder D-vitamin, eftersom de ofta utsätts för mycket ultraviolett ljus. 
De flesta får dock inte i sig tillräckligt med D-vitamin genom kosten, särskilt inte under vinterhalvåret, så ett tillskott är alltså att rekommendera.

Zink

 

En rätt bortglömd mineral som är superviktig för vår hälsa och som många har brist av.

En teori till varför zinktillskott kan förkorta bl.a en förkylning, virusinfektioner, uvi, herpes m.fl. är att mer än 300 enzymer i kroppen har behov av mineralen för att fungera optimalt. Den spelar en viktig roll för kroppens antivirala immunitet och studier har visat att den hämmar tillväxten av virus.

Det är även känt att zinkbrist kan medföra aptitlöshet, depressiva symtom, torr hud och kan även påverka vår moon time.

Ihållande och återkommande förkylningar, försämrad kvalitet på hår, hud och naglar samt en orolig mage är några av de indikationer som kan tyda på låga nivåer i kroppen.

Numera spekuleras det även om zinkbrist kan leda till irritation, depression, minskad inlärningsförmåga, trötthet och viktförlust – tillstånd som blir allt vanligare i Sverige.

Det har visat sig att personer med akne och andra hudbesvär ofta märker positiv skillnad av ett zinktillskott och i kroppen fungerar den som en antioxidant och skyddar cellerna mot oxidativ stress.

Jag brukar ta mellan 25-50 gr per dag och ibland dubblar jag det om jag känner mig låg- works like magic.

(Det sägs att höga doser zink även kan hjälpa till med att få tillbaka luktsinnet efter C..Har inte funkat helt för mig ÄN men vill ändå tipsa om det)

C- Vitamin

En central antioxidant som stärker immunförsvaret och är nödvändig för en massa funktioner i kroppen.

Den bidrar till kollagenbildning, hjälper till att absorbera järn, stärker slemhinnor-, blodkärlsväggar- och binjurarna.

C-vitamin kallas för en anti-stressvitamin och är superviktig för balansen i hjärnans kemi, eftersom den skyddar cellerna mot oxidativ stress, minskar trötthet och utmattning, samt risken för att få depressiva syndrom.

Den kan även bidra till en gladare yoni då den alltså hjälper till att smörja slemhinnorna. 

Människokroppen kan dock inte producera C-vitamin utan vi behöver få det via kosten eller kosttillskott- Jag älskar att börja dagen med ett glas varmt vatten med en pressad citron i och en shot äppelcidervinäger och om jag äter tillskott ser jag till att det är utan askorbinsyra som sägs utvinnas ur svartmögel..Yikes.

Några andra naturliga källor till C-vitamin är  paprika, persilja, apelsin, grönkål, broccoli, nypon och chili.

 

B- Vitamin

Hjälper till att boosta ditt immunförsvar, och är extra viktigt vid stress eller om kroppen är stressad av bekymmer, sorg, förkylning, menstruation osv. Du kan ta B-vitaminer i form av exempelvis B-vitaminkomplex eller B12, särskilt viktigt med dagligt tillskott är det för dig som är vegetarian eller vegan. Den här vitaminen hade jag så dålig koll på innan men jag tycker verkligen B12 gör stor skillnad i mitt liv

 

Ok, nu över till mina älskade örter och jag börjar med min absoluta favorit- Nässlor...

De är otroligt näringsrika och innehåller betydande mängder av en lång rad vitaminer, mineraler och aminosyror. 

De är en bra källa för C-vitamin, järn, folsyra, kalcium och hjälper till att bygga upp och bibehålla en god tarmhälsa. Det är en fantastisk ört för att att höja energin och orken. 

Nässlor är ett mycket bra alternativ till en grön juice- de är bättre för miljön (de växer som ogräs, kräver lite vatten och växer i Sverige vilket inte alla grönsaker gör), det kräver mindre arbete att göra ett nässelte eller infusion och väldigt mycket mindre disk. Dessutom är nässlor väldigt mycket snällare mot din plånbok och du behöver inte kånka hem kilovis av grönsaker från mataffären.

Boosta ditt immunförsvar

Här har jag plockat nässlor på tomten och torkat och sen gör jag en kall infusion dvs jag häller över kallt vatten och låter stå över natten och har sen medicin direkt från min egen mark- är inte det bara ren magi?

Boosta ditt immunförsvar

Uppenbarligen är bilden från i somras, idag går jag runt med mössa och invirad i diverse filtar och raggsockar men denna bild fick mig att drömma mig bort till varmare dagar..snart så.

Citronmeliss

Boosta ditt immunförsvar

är en antiviral ört (vilket betyder att den bekämpar virus) och den har även antiparasitiska samt antibakteriella egenskaper. Förutom att den är magisk mot virus så verkar den upplyftande och är fantastisk om man känner sig lite låg och fylld av ångest. Win win win och jag brukar göra ett te med citronmeliss och Helig basilika som är en fantastisk adaptogen.

Echinacea

 

är en av världens mest använda och bäst dokumenterade läkeörter, som verkar virushämmande och stimulerar immunförsvaret. Jag brukar ta det i tinktur form men när jag hade The big C gjorde jag ett starkt avkok tillsammans med lite immunboostande och antivirala örter som fläderbär, lakritsrot och drack flera koppar om dagen tillsammans med Manuka honung och det var så helande. Svensk ljunghonung har även den visat sig ha liknande antibiotiska egenskaper som Manuka. Köp lokalt odlad honung, den man hittar i de vanliga butikerna är oftast överhettade och har minimal medicinal effekt.

Boosta ditt immunförsvar

Jag har även gjort några magiska antivirala tinkturer med just de örterna och växterna jag nämnde ovan. Ta några droppar i vatten och få naturens egna potenta medicin.

Fläderbär

 

har använts i traditionell folkmedicin för behandling av sjukdomar i luftvägarna, munnen, mag-tarmkanal, hud, virala infektioner, feber, förkylning och influensa och smakar gudomligt tycker jag. Min lärare i naturmedicin- Marysia har världens bästa recept på  fläderbärsmedicin som har illustrerats så fint av Christy Dawn som är ett fantastiskt sustainable klädesmärke från LA- kolla in både receptet och hennes kläder här

Boosta ditt immunförsvar
Boosta ditt immunförsvar

Oreganoolja

 

Oregano är en fantastisk ört som jag brukar ta som droppar (av oljan) i ett glas vatten- sjukt starkt och inget man bör ta under längre tid utan mest när man känner att man behöver fighta något och då är oljan en sann räddare i nöden. Du kan även koka upp oregano på spisen och stå över med en handduk över huvudet vilket är magiskt för bl a luftvägarna. Man kan även gurgla halsen med oljan. Ta även om du tror att du utsatts för parasiter och bara en best friend att alltid ha med sig på resan.

 

 

Kolloidalt silver

Stärker immunförsvaret, samtidigt som det rensar kroppen på ovälkomna bakterier, svampar och virus. Jag brukar shotta detta magiska silver när mitt immunförsvar behöver en boost och jag brukar även använda den som en mouth rinse efter jag borstat tänderna- fantastiskt för munhälsan. Och ni vet väl att om man får en infektion i munnen kan det sprida sig till hela kroppen så det är superviktigt att ta hand om sina tänder och tandkött. Använd inte tandkräm med flour och ta hand om tandkött som blöder eller alla små tecken på att något inte står rätt till. Jag har borstat tänderna för hårt hela mitt liv så jag har problem med mitt tandkött och efter att en magisk holistisk läkare berättade att min onda nacke kunde bero på ett inflammerat tandkött har jag verkligen försökt vara supernoga med min munhälsa och min generella inflammtionsnivå i kroppen är så mycket bättre nu än för några år sedan.

Sen brukar jag äta en vitlöksklyfta om dagen vid behov och koka upp ingefärste som jag dricker med Manuka honung- YUM

Gurkmeja – en av de starkaste antioxidanterna vi känner till och används ofta inom ayurvedan som är en uråldrig tradition. Jag ÄLSKAR min turmeric latte/ golden mylk som jag dricker flera gånger i veckan- här kommer receptet igen för er som missade det.
Boosta ditt immunförsvar

Ceremoniell kakao

 

Och sen, my grand finale..min ceremoniella kakao- rik på antioxidanter, magnesium, probiotika, järn, koppar, zink, hjälper kroppen att utsöndra serotonin så jag känner mig blissful, fantastisk för att balansera våra hormoner, ger oss naturlig energi och gör mig på så bra humör. 

 

Jag blandar den med himalaya salt, cayenne, dadlar, varmt vatten och adaptogener som Chaga, Reishi, Lions Mane, Ashwaganda, Shatavari eller Maca.

 

Och det vet ni väl redan att ni kan köpa er egna kakao på min hemsida!

Boosta ditt immunförsvar

My kind of medicine

Om du får the big C så kan jag även tipsa om att detta hjälpte mig på vägen..

NAC

En aminosyra som är en väldigt kraftfull antioxidant som sägs vara en väldigt effektiv mot detox av bl a spikproteiner.

 

Tall

En viktig växt vid problem med lungorna. Koka upp vatten på spisen (ångbad), ta i tall alt tallolja kanske tillsammans med oregano och andas sen in ångorna av medicinalväxterna för en redig cleanse. Dina lungor kommer tacka dig.

 

Ivermektin – Egentligen en parasitmedicin som är hett omdebatterad men jag kan bara säga att den räddade mig när jag blev sjuk- tur i oturen så befann jag mig i Guatemala så där kan man köpa det på vanliga apotek för inga pengar alls. Den har även hjälpt några av mina vänner som lidit av långtids C.

 

Andra magiska aktiviteter att ta till för ett bättre välmående och starkare immunförsvar är att:

ANDAS, SJUNGA, SKAKA, DANSA, MEDITERA, GÅ UT I NATUREN, KRAMAS OSV..

 

Var det här för mycket information att ta in på en gång? I know..det är ett heltidsjobb att hålla hälsan på topp och jag hjälper så gärna till och guidar dig med kost, örter, vitaminer och övningar för att boosta ditt immunförsvar, allmänna hälsa, yonihälsa osv.

 

Här kan du läsa mer om  en coaching session med mig som jag erbjuder under mitt ena företag Her Peace som är en plattform för kvinnlig underlivshälsa om ni kanske har missat det? Vi håller i retreats ca en gång i månaden där vi gör allt möjligt för att höja vår frekvens så vi kan leva ett mer harmoniskt liv i enlighet med vår cykel. Vi äter och utbildar i antiinflammatorisk och high vibe mat, vi mediterar och promenerar i naturen, badar, bastar, blir coachade, andas, dricker kakao och andra magiska örtelixir, skakar, dansar and the list goes on. Ni hittar dem i vår kalender på vår hemsida

 

Ha en fin helg,

Kram från skogen

Boosta ditt immunförsvar