2001

2 years ago

Året var 2001 och filmen Festival hade premiär med Ebba Hultqvist i huvudrollen. För den som inte har sett filmen så handlar den kort om 17-åriga Lina som utan sina föräldrars tillåtelse åker på Arvikafestivalen tillsammans med sin kille och bästa kompis. Filmen är bra och skildrar säkert mångas ungdom, men för mig var det soundtracket som gjorde störst intryck. Jag var 14 år och lyssnade efter att ha sett filmen 24/7 på The Soundtrack of Our Lives, Ceasars Palace och Bad Cash Quartet på min iPod <3

Igår kväll väldigt spontant stod jag framför stora scenen på Gröna Lund tillsammans med min kompis Klara (också hon ett stort fan) för att se The Soundtrack of Our Lives! Även fast vi båda har sett dem live flera gånger tidigare så levererar de alltid, inte minst Ebbot <3 my spirit person <3. Det går inte att förneka att det är ett av sveriges bästa rock – och liveband. Kul kuriosa – sjöng en duett med Ebbot på Golden Hits för många år sedan – är väldigt glad över det minnet :))

Så kul att få känna sig *ung igen*, röja loss i publiken och innan dess ladda upp med en sväng i PopExpressen, Lustiga Huset och House of Nightmares haha. Måste börja umgås mer så med sina vänner, varför gör man inte det istället för att alltid gå ut och äta middag och dricka vin?!

 

 

2001

Kung Ebbot

Vaknade upp idag helt lycklig i själen efter kvällen igår. Just nu läser jag en kurs i Svensk – och Nordisk historia på distans via Luleås Tekniska Universitet parallellt med en delkurs i Kriminologi på Stockholms Universitet. Så dagen har gått i ett fram till nu, men jag har hunnit med kort att hämta ut en liten tavla jag vann på auktion via Auctionet för några dagar sedan. Motivet föreställer en kvinna utritat (utskuret?) i mässing med en träram och är från 1960-talet. Tyvärr är det en oidentifierad konstnär men med signaturen KAP så om någon vet mer, skriv gärna! Har inte bestämt vart den ska få hänga hemma än, men lägger upp bild när den är uppe. Mycket av den konsten vi har hemma har jag hittat på loppisar, auktion eller ärvt. Får skriva ett eget inlägg om det.

2001

Den lille tavlan

På tal om konst lite kort så köpte jag Claude Monets kokbok “Till bords hos Monet” på loppis vid något tillfälle, underbar att bläddra i och läsa om hans relation till måltider, hur och när de skulle serveras samt hans strikta skötsel av sin köksträdgård. Väldigt inspirerande läsning! Förra helgen hade vi vänner över på middag som hade med sig egenodlade grönsaker, en av de bästa presenterna att få. Lajvade Monet en liten stund hehe. Det är ett tips för övrigt, att köpa kokböcker på loppis om man gillar det eller ge bort i present, är oftast härlig estetik i de lite äldre böckerna. Just nu dras jag till dem från 90-talet, fulfint på samma gång.

 

2001

Bild ur kokboken

Nu back to studies – trevlig helg och kul att ni vill läsa!

//Charlotte

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.