Hallå där! Jag hade frågelåda på insta. En frågare undrade vilka märken jag söker på på Sellpy eller om jag söker på material. En annan ville veta hur man hittar billiga saker på samma app.
Jag slår ihop frågorna för svaren hänger samman. För att skryta så är jag en riktig sakletare som kan hitta väldigt bra grejer i vilken skräphög som helst. Dels behöver man nog en vild fantasi som snabbt kan se potential i olika plagg av varierande stil. Dels behöver man tycka det är tillräckligt roligt att leta för att man ska ägna sig åt det en bra stund, helt enkelt.
Först och främst är den bästa Sellpyregeln att filtrera hårt, men det vet ni ju redan. Ställ in storlek, färg, material, typ av vara, maxpris och vilka mönster du vill ha.
För att svara på hur man hittar billiga saker hjälper det om du har en stil som inte är i trend. Märkena som ligger under ”premium” är aldrig prisvärda fynd utan vi måste leta i mer okända segment. Jag kollar ju efter 80- och 90-talsplagg där och de kan vara i toppskick för nästan inga pengar. Ofta av okända märken eller sådana som riktar sig mot en mer damig:) kund. Ja, faktiskt tantmärken! De har bra kvalitet och klassiska snitt. Du måste bara styla dem på ett kreativt sätt. Sedan är det bara att skrolla och skrolla för att hitta silhuetterna som fångar ditt öga.
Åter till första frågan, vad jag söker på. Jag är inte den som är den utan här kommer jag bjussa på en redig lista av specifika märken jag samlat på mig under åren som sellpyjunkie. Håll fast vid det jag sa, det är alltså mest tantmärken i 90-talsstil och ditt jobb är att sålla ut guldkornen! Here goes: min sellpylista. Säg till om ni hittar nåt kul!
Kläder:
Andiata
Anna Holtblad
Ann Taylor
Baboo
Basler
Birgitta
Bitte Kai Rand
Bogner
Carachtere
Dino moda
Franco callegari
Gamla Kappahl
Gamla Lindex
Gerry weber
Gunilla Pontén
Guy Laroche
Hennes Collection
Jensen
K.U.S
Kello
Kellermann
Laura Lebek
Laurel
Lecomte
Lene sand
Liz Clairborne
Louis Féraud
Marc Cain
Mari Philippe
Mexx
Munthe plus Simonsen
Nk/Color Club
Peter hanh
Pret
Rena Lange
René Lezard
Rils
Rosner
Steilmann
Stockmann Silk
Strenesse
Turnover
Yessica
Väskor
Coccinelle
DKNY
Don Donna
Etienne Aigner
Furla
Salvatore Ferragamo
Tosca Blu
Skor:
Bally
Bruno Magli
Charles Jourdan
Don Donna
Pertti Palmroth
Pura Lopez
Rizzo
Shape by Ecco
Wildflower
Jag hade kunnat fortsätta men jag håller det mediumkort för nu. Har ni några andra bra tips för fynd på Sellpy? Kram
Det är inte jag som försöker vara svår och unik, det är bara det att min färganalyspalett Kall vinter (jag ska prata mer om det framöver!) helt enkelt inte har setts i modet på senaste. Ni vet, det har varit mer chokladmousse och beige. Jag tror dock att det kan ändras snart, jag såg i ögonvrån att Prada kommer med klara, kalla färger. Oavsett ska vi väl komma ihåg att man ska bära dom färgerna en gillar, oavsett trend!
Det finns några nyanser som jag nog undvek förr men som jag är lockad av sedan ett par år. Kolla:
Teal! Djup blågrön mittemellan juvelton och jordig. Egentligen tillhör den höstens palett inom färganalys. Jag har så svårt att begripa det. Oavsett: fin.
Wow, jag hatade lila förr. Nu när jag fått reda på att en kall, mörk sådan faktiskt passar mig har jag bytt inställning. Både en sådan som strumpbyxorna på bild samt en färg jag väldigt sällan ser, en mörk grålila. Hittade ett par byxor i den perfekta varianten i Malmö sist.
Till sist, en ljus, kall gul. Tänk på en du kan hitta i kall sommars palett. Sval och lite syrlig men inte intensiv. Ganska svår att hitta tycker jag!
Vissa påstår att INGEN passar i gult, specifikt ljusgult. Det är självklart inte sant.
Andra nyanser jag gillar som inte känns populära nu är magenta, turkos och kall ljusrosa.
Vilka färger har ni omvärderat på sistone?
Hej!
Jag grämer mig. Ni har säkert läst att man ska förvara sina parfymer borta från solljus och värme. På grund att lathet och platsbrist har jag haft mina flaskor framme ett tag. Inte så länge tyckte jag, några veckor bara! Grejen är att dofter kan sabbas på väldigt kort tid, det har jag lärt mig nu.
Nu när jag sprayade en av dom kände jag en bekant, sur underton krypa sig fram genom det som egentligen ska vara ett fång magnolia i Floraïkus Cricket Song. En härsken känsla i parfym kan jag uppleva som just sur, bitter och nästan som aceton om det är riktigt illa.
Så, gör inte som jag! Förvara parfymen i ett mörkt skåp. Och inte i badrummet.
Kram
Hej! Jag tänker på det här med kläder och identitet en hel del. Det är lösa trådar som svävar runt i huvudet, jag tror det kan hjälpa mig att få ned det i text. Kanske kan det vara kul för er att hänga med?
Det har gått tre och ett halvt år sedan jag födde mitt andra och förmodligen sista barn. Inte är det konstigt att självbilden rubbas lite post partum. Det får ta tid för alla delar att hitta sin nya plats.
Hur man väljer att uttrycka sig med kläder handlar ju mycket om känsla, fluffiga begrepp som vi inte alltid är så tränade i att vara tydliga kring? Precis som med doft. Jag gillar tydliga ramar, listor och metoder så därför har jag tänkt bryta ned och stapla upp mitt letande efter min nuvarande stil med fyra inlägg framöver på var sitt tema, på det här viset:
Det jag redan vet att jag bottnar i är en len mix av lågmäld elegans och en smula excentriska inslag. Naturmaterial med lyster, långa linjer, enkelt och bekvämt men alltid lite skarpt. Hellre just elegant än gulligt och fluffigt, med undantag självklart.
Alltid en vintage-hint. 40-tal och 80-tal med markerade axlar och midja, flödande tunna tyger. 50-talets stora, klockade kjolar med en liten sandalett och 60-tal för inspiration till accessoarer, hår och smink.
Och alltid en perfekt balans mellan klassiskt herrigt och damigt.
Var är ni i er stil just nu? Känns det stabilt eller är ni sökande, som jag? Vi kan lista ut det här tillsammans, det blir kul.
Kram
Jahopp, så jag verka ha slarvat bort två par sandaler från förra året. De kanske råkade åka med någon påse till Myrorna?
Min idé var att ha framförhållning och göra noggranna efterforskningar. Jag vill att mina sandaler ska ha platt, låg sula, ha så få remmar som möjligt men ändå tillräckligt många för att hålla foten på plats så jag slipper knipa med tårna för att parera, gärna vara i läder samt inte se ut som en lärare (älskar lärare såklart!) eller någon som ska på vandring (gillar vandringssandaler dock).
Kollade runt på nätet och de ganska få alternativ jag gillar var antingen slut i min storlek eller kostade lite mer än jag vill ge just nu. T.ex mina bortslarvade Vivobarefoot Opanka och Groundies Amalfi.Till slut såg jag ett par från märket B.lifestyle i storlek 37 på Promenix. Åkte och provade, köpte.
Så, nu är jag redo.
Vad tänker ni ha på fötterna resten av våren och sommaren? Säg gärna. Kram
God morgon på er!
Få principer i mitt liv håller jag fast vid men en av dem är att jag aldrig står i kö om det inte är absolut nödvändigt. Igår gjorde jag ett undantag och ställde mig sist i ledet runt hörnet från Cathy Nordströms butik när hon hade utförsäljning på tyger. För ett tag sedan såg jag hennes mönster och har tänkt på dem sedan dess. Tygerna har precis rätt balans mellan hemtrevlig retrokänsla men ändå nytt, mättade kulörer och finstämda mönster.
Jag köper ju alltid tyg på loppis men äldre tyger säljs sällan i tillräckligt stora partier för t.ex garderober. Nu har jag sett nog av vår stökiga hall, den måste döljas! Och det med ett fint stycke tyg.
Jag hade tänkt mig en solig gul. T.ex den här som påminner lite om detaljerna på en röllakanmatta, eller hur?
Men jag valde den här, Karin’s dress istället. Det är så fint, kommer knappt våga sätta saxen i det!
Ett och annat kuddfodral av loppistyg och någon slarvig sängkappa har jag väl sytt ihop. Den här gången måste jag skärpa mig. Fodra! Nåla! Använda måttband haha.
Allt beiget hänger löst här hemma nu. Inspirerad att blanda mönster nu, livet är för kort för att inte.
Annars då? Jag och min man åt på Café Nizza igår. Det var otroligt gott, som det blir när mat är baserad på ost, smör och mjöl. Jag åkte hem med magknip på grund av att jag glömde bort att jag definitivt är laktosintolerant.
Kram
Hej. Jag körde ned i ett dike energimässigt. Allt känns lite grått samtidigt som att saker i det lilla känns mer kul på senaste? Blandat alltså. Jag har i alla fall burit parfym i vanlig ordning. Vad doftar ni idag?
Jag har släpat ned lådor från från vinden, rotat och letat och hittar allt utom det enda jag söker: mina sandaler. Det känns viktigt att ha dem redo så fort det blir tillräckligt varmt men jag vet inte var de är! Oavsett blev ett bra tillfälle att se över sommargarderoben som innehåller alldeles för många plagg jämfört med hur kort säsongen är. Men det är ju den roliga tiden att klä sig, nåt kul måste man ju få ha.
Några parfymdekanter har skickats iväg.
Ett paket kom från Lush. Jag känner starkt för Lush, deras parfymlinje är bland det bästa vi kan få tag på i butik här. Den här gången var det badgrejer som kom. Jag har använt skrubben och duschkrämen ett par gånger och är redan len som en slipad sten! Känner mig stereotypiskt ”redo för sommaren”. Som att man inte får existera utan att vara skrubbad och snygg:)
Det är en sådan dag att jag nu behöver gå och lägga mig här igen, i mina chokladbruna lakan.
Kram
Hej på er!
För ett tag sen köpte jag en bricka på stadsmissionen i Gamla stan och är förvånad över hur starkt jag känner för den. Den är lackad i en fin brun nyans och har en tjusig tupp i guld som springer med benen i splitt. Undrar vad han flyr ifrån?
I perioder intar jag de flesta måltider i sängen pga utmattningen och det känns lite viktorianskt och romantiskt att bli serverad mat på en fin bricka.
Ny och ännu oförstörd.
Perfekt för att ta ut lunch på uteplatsen.
Eller frukost i soffan. Jag upptäckte att den inte tål värme, den har två tydliga märken i form av ljusa ringar i samma storlek som min favorittekopp.
Det var allt för nu. Kram
God måndag!
Det här blev förra veckans parfymbricka. En blandning av tyngre, fylliga amberdofter och lättare aromatiska citrusar och blommor, det speglar vädret ganska bra? Kom så ska jag berätta mer om dom.
Jag ser att Francesca Bianchi Tyger Tyger är med på bild men jag har inga anteckningar om den och minne som en guldfisk. Jag kan ha burit den, kanske inte. En favorit i kategorin varm amber med honung i alla fall.
Vad bar ni för doft förra veckan som satte sig på minnet hos er? Berätta gärna.
Kram
Grattis, det är fredag!
Ja, vecka 14 passerade ju för ett tag sen men jag känner att det är tillfredsställande att vara ikapp kronologiskt. Jag började, eller ja, skrev klart det här inlägget i söndags men det försvann. Så det här är det jag bar under förra veckan. En intressant doftvecka i mitt lilla liv!
Måndag: Zoologist Bee
Jag har starka och varma känslor för Bee. Honung, bivax, sandelträ, rökelse och vanilj hänger runt mig i ett ganska tätt moln när jag bär den. Den är söt och drypande men vägs upp av den svagt rökiga noten. Jag vet att många ogillar honung i parfym för att det blir för animaliskt och påminner om kropp, svett eller urin.
När jag tog en smutsig hiss i ett mörkt hörn av Gullmarsplan sist kunde jag faktiskt känna att dunsten påminde om vissa ganska animaliska muskar jag känt i exlusiva parfymer. Inte en helt oangenäm lukt tycker jag. Undrar vad det säger om mig.
Vågar jag säga att Bee är en del av topp fem-listan i min samling? Jag tror det.
Tisdag: Bibbi Swimmingpool
Mitt intresse för märket Bibbi är väckt! Jag fick ju Ghost of Tom som pr-gåva och jag gick till COW för att testa resten av dom. Jag bad om personalens favoriter och gick från butiken med Swimmingpool och Soap Club på varsin sticka. Swimmingpool har mint (älskar mint), basilika, eukalyptus och trä, bland annat. På papper var det ordentligt kylande örtig, på huden vecklades den ut till en klassisk och grön klassisk cologne. En mycket trevlig upplevelse från början till slut.
Onsdag: Amouage Myths
Jag tog mig vatten över huvudet med Myths. En stor och svulstig doft som blickar bakåt i tiden kan absolut kännas rätt, men den här är för stor för mig. Mossa, amber och fylliga blommor med gröna skarpa noter jagade mig som ett argt spöke av en barsk dam som dog på 1840-talet. Jag kände mig inte glad av Myths.
Torsdag: Chanel Allure sensuelle edt
Den här köpte jag på chans för 69 kronor på Stadsmissionen i Gamla stan. En ren, luftig och modern patchouli tillsammans med citrusar och vetiver ger mig intrycket av en polerad havsbris. Den känns sportig. Inte helt och hållet min stil men jag gillar den. En mycket bättre tolkning av ”ung patchouli” är Coco Mademoiselle som verkar vara väldigt populär men som inte är för mig.
Fredag: Floraïku One umbrella for two
Fotorealistisk bärpaj. Nybakad och varm men blåbär och svartvinbär. Jag blir fascinerad varje gång jag bär den men nog är det lite för söt för mig.
Jag sprayade lite av Glossier you på kvällen för att bryta av.
Lördag: Rook Undergrowth
Tisdagens Swimmingpool inspirerade mig att dra fram mer mint. I Undergrowth är minten inte skinande klar i en drink vid medelhavet, utan fuktig och jordig i en brittisk trädgård precis efter regnet. En återställande doft.
Har ni testat någon av dom här? Vad bar ni under förra veckan? Kram
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren