Hej på er!
Jag fick en fråga om produkter som doftar gott som inte är klassisk parfym. Det finns många sätt att doftsätta sig själv eller saker runt omkring en som inte innebär att man ska spraya något. Tänk förr i tin när folk bar parfymerade handskar och peruker! Förmodligen för att allt och alla stank något fruktansvärt. De gamla egypterna använde sig på fest av parfymerat vax som de bar i koner på huvudet som sakta fick smälta ned och rinna över axlarna.
Nu tänker jag på handkräm. En bortglömd kategori? I det här klimatet antar jag att de flesta är torra och behöver smörja händerna några gånger om dagen. Oparfymerade och trygga Miniderm från apoteket gör ett jättebra jobb och ofta nöjer jag mig så. Om en ändå vill väva in en olfaktorisk upplevelse är händerna ett bra ställe att göra det på. De sitter på ett lagom avstånd från ansiktet, så är man lite känslig eller inte sugen på mycket parfym är det en lagom, svag puff som når näsan då och då.
Tre tips kommer här:
Har ni tips på fina handkrämer med god doft? Tipsa gärna! Kram
Hej!
Oj, det är ingen vidare spännande tid just nu. Jag sitter i min favoritfåtölj med fötterna på radiatorn och äter chips. Vill ni se sex saker jag inte kommer buda på men ändå sparat på Auctionet?
Jag gillar ju en huvudbonad. Den här får man buda hem från Barcelona. Har ni också noterat att auktionerna från Barca ofta har bra textilier?
Ett riktigt grannt skåp. Jag är intresserad av mörkt trä nu.
Älskar såna här små sidobord för att samla damm, jag menar en hög med böcker och en söt lampa!
Designerväskor är en enorm scam, märkena har enorma marginaler på dem och hantverkarna som tillverkar dem får såklart uselt betalt. Det finns massor av vackra väskor från okända eller små märken!
Vackert med klot
Små askar med lock, jag kan inte hålla mig borta.
Har ni köpt nåt älskvärt på nätauktion? Berätta gärna. Kram
Jag såg ett klipp på barn i Gaza. Någon frågade dem vad de ser fram emot i en vapenvila. Svaren var i stil med att få sova i sin egen säng och att kunna besöka sin mammas grav.
Att få sova i sin säng. Det får en att inte klaga över att det är lite stökigt, smutsigt och lappat här va. Herregud.
Hej, idag var jag på stan
Jag växte fast hemma under jullovet så det kändes mycket exotiskt att ta bussen in till smeten.
Min man och jag åt lunch på Lao Lao. Sedan gick vi till ljuvliga Tea Centre för att köpa, ni gissade rätt, te. Vår bortglömda kombucha behöver fyllas på, vi tog också ett hekto oolong. Standard hos oss.
mysigt, trevlig stämning, doftar gott
Köpte inte det här teet men fotade för att minnas till nästa gång. Älskar allt med mint!
På väg från tebutiken hoppade jag in på Edursdotter och pratade lite med en av kvinnorna som har butiken. Jag hade bestämt mig för att kolla in efter att jag såg en krage eller halsduk i skyltfönstret för ett tag sedan. En vit, krullig i fårskinn. Nu var alla slutsålda förutom en grå.
Tack till det gotländska fåret som ägt den här pälsen. Hoppas du hade ett fint liv <3
Jag och kvinnan pratade en stund om textilavfall och material. Kul! De hade fina halsdukar, mössor, underställ och tröjor i olika typer av ull. Bäst var ett par raka byxor i merino, blev sugen på att testa men orkade inte krångla av allt jag hade på mig.
Sista stoppet innan jag fick nog för idag: COW parfymeri. Jag kom in med önskemålet lättburet, mjukt och muskigt. Jag fick många bra tips och gick därifrån med Pierre Guillaume Dialogue with Venus på ena armen och Frederic Malle Acne Studios på andra.
Jag får se hur de känns. Vilka är era bästa mjuka, hudnära dofter?
Hallå där
Visst har jag väl sagt att jag är en Sellpyjunkie? Jag shoppar sällan nu mera (duktiga jag!) men scrollar och tittar. Letar upp och hjärtmarkerar omärkta 90-talsplagg i skimrande siden för en spottstyver, lena kappor i ull och kashmir, gamla jeans från Levi’s och nätta italienska 80-talssandaletter i en kvalitet du knappt får tag på idag. Jag kurerar min egna virtuella butik och fantiserar om hur den skulle se ut och var den skulle ligga om den fanns i fysisk form.
Här om dagen fick jag syn på att jag hade 348kr i Sellpy credits! Jag kunde inte slappna av. De behövde brännas för att jag skulle få sinnesro. Jag köpte det här:
Kappa från Mayla 105kr. Clochehatt utan rosett 110kr. Clochehattmed rosett 80kr
Nackdelen är såklart att passform, finish och storlek alltid innehåller en skopa gissning på Sellpy. Ska bli spännande att prova när paketet kommer fram.
Jag har börjat landa i något efter stilkrisen tror jag. Vill känna mig som en dramatisk men också goofy och varm häxa. De mörka färgerna får representera en sorts sorgedräkt, RIP medmänsklighet och klimatet. Det finns också något väldigt vilsamt i att jag är en liten bit efter 30 och får börja klä mig… dare I say mer moget? En kort miniklänning med hål på magen och ryggen är inte för mig. Eller jo, fast med långärmad ulltröja och tights under:)
Det är också en lättnad att inse att det är helt orealistiskt att sträva efter att se *tidlös* ut. Det är synonymt med att stagnera för mig. Däremot har jag kommit närmre någon typ av ryggrad i silhuetter, material och färger att svänga runt varefter säsong och suget efter nyheter varierar.
Jag såg ett inlägg på Substack där en kvinna, har tyvärr glömt vem, listade plagg och accessoarer hon ska vara noga med att hålla sig ifrån. Kul grepp tycker jag! Jag har t.ex en tendens att lockas av romantiska, flytande plagg som viskar boho. Älskar stilen på andra men plaggen blir inte burna av mig. Ska skriva ned mina avstå-plagg, tar det i ett eget inlägg.
Puss!
Hallå på er snögummor. Jag tänker på parfym igen. Specifikt designerparfym.
Har ni hört om designer- respektive nicheparfym? Det är ett sätt att dela upp dofter baserat på intention och ursprung. Designerdofter kommer som namnet antyder från märken som i vanliga fall säljer kläder. I samma segment brukar jag bunta ihop juvelmärken, bilmärken och kosmetiska märken. Tänk Dior, Ferrari och Lancôme. Parfym blir för de varumärkena ett sätt att sälja en bit av sin exklusiva värld till en kund som inte kan köpa en bil eller en väska.
Nichemärken är sådana som tillverkar enbart parfym. De har aldrig stora reklamkampanjer och delar sällan upp dofter efter kön. Niche har också ofta haft en saftigare prisbild.
På senaste har allt blandats ihop och begreppen har tappat sin innebörd. De är alltså helt irrelevanta. Ett märke som enbart producerar parfym och som alltså kan definieras som niche kan kosta 500kr per flaska, vilket får anses som budget. Medan en helt vanlig Dior J’adore kostar 1800kr sist jag kollade. Kvack!?
Parfymörerna bakom dofterna är de samma oavsett märke men de har olika verktyg och budget att jobba med. Inom de segmenten som ska sälja stort går en doft igenom många fokusgrupper för att bli så likeable som möjligt. Så slipas det intressanta bort och parfymörens konstnärliga uttryck får ta mindre plats.
Inom s.k. ”niche” har parfymören generös deadline, om någon alls, kreativ frihet och kanske större budget. Exempel på sådana märken är Stora Skuggan, Bon Parfumeur och Xerjoff. Tänk på allt som säljs på t.ex COW och FabLab.
Kanske känns det istället mer givande att tänka på dofter som hantverksmässigt tillverkade vs. icke hantverksmässigt tillverkade?
Det finns gott om designerdofter som är riktigt bra och som har uppnått kultstatus. De flesta jag kan tänka på kommer från 80-90-00 talen. Tänk på de klassiska Dior Dune, Dior Poison och alla dens flankers, Narciso Rodriguez For Her. Unika dofter med karaktär!
Några fler, vågar jag säga, ikoniska designers är:
På senare år har designerhusens släpp känts likriktade och oinspirerande, med några undantag såklart. Jag är ingen parfymsnobb alls och är öppen för att testa allt. Det känns lite som en sport att hitta något bra bland designers eller kändisparfymer. Nyare släpp som ändå har något är Gaultier Divine, en solig luftig och salt vanilj med marina inslag. Chloé Nomade är intressant med trä och ekmossa. Hermès Twilly är toppen med ingefära, jasmin och vanilj.
Vad har ni för favoriter bland designerdofter?
God, sen kväll!
Igår scrollade jag och fastnade vid den här bilden. Det var som att en inredningsblixt slog ned i huvudet på mig, precis det här har jag letat efter! Färgskalan, symmetrin. Kan jag kanske fixa något liknande, fast på en väldigt stram budget?
Svaret är helt enkelt nej. Jag glömmer lätt att såna här villor är unika och uppförda av människor med väldigt, väldigt mycket pengar. Den sammetslena, sammanhängande och harmoniska finishen kräver just det, pengar. Och mycket utrymme.
Just det här är L’Ange Volant, designad av Gio Ponti 1927. Beställaren var en arvtagare till ett silverföretag.
Det är väldigt vackert. Bild via Palefire Studio
Någon arvtagare är jag inte, men en burk blå färg kanske jag kan få tag på!
Kram
Hej på er!
Ingen i det här hushållet behöver mer kläder just nu men jag har så svårt att hålla mig från söta grejer till barnen. Min äldsta börjar bli stor nog att gå en kort sväng på second hand-butik med, så det gjorde vi här om dagen. Jag blev stolt över att grabben på eget initiativ valde ut en randig vintage skidtröja i ullmix. Ett val helt baserat på att färgerna liknar någon figur i Ninjago och inte pga det vackra snittet:) men ändå.
Jag fick också ok på att köpa honom ett par kostymbyxor och en ribbstickad polotröja i mjuka bruna nyanser som jag tycker passar honom så bra.
Han går absolut oftast klädd i t-shirts med tryck och mjukisbyxor men jag ger inte helt upp mina försök att styla honom och hans syster. Ja, barn ska ha lekvänliga plagg men jag vill också att de ska se ut som små karaktärer ur en film av Wes Anderson. Pretentiöst men roligt!
Alpin står det på ärmen
Polon fick godkänt
Jag tänkte att barnens garderob för vårterminen ska ha inspo av barnen i Pippi. Retro hängselbyxor, basker, randiga långärmade tröjor, hemstickade mössor och koftor, färgglada chinos i ankellängd med fina strumpor, kanske loafers eller skor i tyg. Även koreansk stil med ballongformade byxor och matchande set.
Nästan allt till barnen köper jag på Sellpy. Då sorterar jag på märken som Arket, Cos, Petit Bateu, Lindex Kids, Topolino och Bennetton. Ställer även in färg, skick och pris.
Då och då råkar jag gå förbi när Sewing for Seeds i Gamla Stan har öppet. Den genomtänkta, fysiska lilla butikens återkomst, visst? Älskar såna. Där köper jag barnens favoritstrumpor.
Emmaus/Artikel 2 vid Slussen brukade ha fina retrokläder till barn men inte lägre tror jag. Jag har hittat en del på Stadsmissionen i Liljeholmen också.
Typiskt fd. estetare på 00-talet att gilla Wes Anderson. Det här är Moonrise Kingdom
Bright tops and fancy pants! Materialenpå 70-talsplagg är ofta usla men jag köper symönster när jag hittar dem på loppis
Ränder, ballerinaskor och knästrumpor
Vad är er inställning till att klä barn?
D va d för nu. Puss
Hej. Förlåt, titeln är ett klickbait. Jag har varken intresse eller förmåga att analysera trender eller tipsa andra om vad de ska göra med sitt enda liv:) Se det här som rent, egoistiskt och ytligt navelskåderi. Vad jag önskar ägna mig åt bara!
Det där med att dra ned på instagram kommer väl hålla en vecka eller två, sen tillbaka till hjärnrötan. Herregud ingen har väl sämre karaktär än jag. Men hittills går det bra! Tog bort appen ett par dagar och när jag installerade den igen kände jag bara ??? Vad är det för ställe egentligen? Plocka upp en bok istället, säger jag till mig själv. Det har jag också gjort, läste ut Sally Rooneys Intermezzo (känner meh) och tog sen upp Bodil Jönssons Tio tankar om tid tio år senare. Den kanske känns mer relevant om man läst Tio tankar om tid.
Men ok listan då
JA
NEJ
Vad känner ni? Vad sätter ni på er JA/NEJ-lista?
Jag lämnar aldrig ett fint tyg när jag är på loppis. Oftast är det dock stuvar eller udda längder vilket inte räcker för en modern upphängning för golv till tak. Jag ville täcka för min halvkaotiska garderob så det här gången beställde vi från Gotain. En kille var här i förrgår morse och satte upp draperiet jag valt, ett beige bouclétyg.
Först kändes det lite överdrivet att betala för upphängningen men jag har aldrig varit så tacksam för ett proffs. Snabb som blixten var han, sen såg det ut såhär:
Jag är så extremt nöjd! Visst ser det lugnt ut?
Kram
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren