Doftworkshop med björnlundaarvet

2 months ago

Hej på er! Jag har en rolig grej att berätta. Daniella som driver Björlundaarvet och jag ska hålla workshop tillsammans den 3:e maj. Då får ni blanda och doftsätta en egen bivaxsalva och ett bivaxljus. Jag kommer hålla en föreläsning om doft och doftsinnet och Daniella visar allt som har med hantverket runt bivaxet att göra.

Doftworkshop med Björnlundaarvet

Ni bokar här. Hoppas vi ses!

Helgen vecka 16 med glass och drinkar

2 months ago

God måndag!

Jag skriver det här på söndag kväll så antingen förbereder jag mig snart inför en föreläsning på campus eller så sitter jag hemma och ser den i inspelad version (tack ni lärare som spelar in föreläsningar!).

Det slog mig för ett tag sen att jag inte känner ens en tillstymmelse till depression just nu!? Kan inte minnas att jag känt så tidigare i mitt liv. Tänk om jag hade kunnat veta det jag vet nu för ett år sen när jag trodde att det var min personlighet att inte vilja lämna hemmet. Nu har jag ork och lust att vara ute, cykla, planera aktiviteter och vara social i lagom dos.

Helgen var toppen och hela började med att jag mötte min vän Tove på Tjoget. Vad roligt det är att sitta där och glo på folk som myllrar i eftermiddagssolen. Det är liksom en hobby för mig att titta, fundera på var de kommit från, vad de jobbar med, vilken humor de har och hur de är i nära relationer. Vi tog var sin alkoholfri körsbärscocktail och åt snacks. Mycket gott och trevligt, älskar mina vänner.

Helgen vecka 16 med glass och drinkar

Titta vilken snygg drink!

Helgen vecka 16 med glass och drinkar

På fredagen såg jag ut såhär. Kavaj, brosch och väska från olika second hand-butiker i Malmö, byxor från COS via Vinted och solglasögonen från Chimi är som klistrade på mitt ansikte. Sockballerinorna från Arket har jag tassat ut i nästan varje dag sen jag köpte dem för några veckor sen. Inte superbreda men inte så farligt smala heller. Inget skav eller kläm.

Helgen vecka 16 med glass och drinkar

Mitt alldeles egna, gulliga gäng! Smäller av. På lördagen tog vi en tur till stan för att äta gelato på Aryam. Barnen valde smakerna brynt smör och karamell respektive mango. Vi vuxna delade på en affogato. Jättegott som alltid.

Jag är sträng med att de måste ha keps eller solhatt när vi är ute. Först fick den här hatten ett nej från Paloma. När jag frågade om hon inte ens vill ha den om jag sätter blommor på den ändrade hon sig<3 så jag strök fast såna dekorationer man fäster med strykjärn. Succé.

Helgen vecka 16 med glass och drinkar

Hoppade in på Aplace tidigare i veckan och sprayade den här parfymen innan yogan. Doftade så himla gott under passet men kunde inte avgöra om det var den här eller High Road som doftade godast. När jag testade den här igen igår kunde jag bekräfta. Först ska jag skaffa ett sample men ett flaskköp ligger någonstans i framtiden. Den har ingefära, svartpeppar och cannabis bland annat. Jag älskar ju ingefära och har hittills bara testat en parfym med ingefära som jag inte tyckt om.

Jag har inte gjort en veckosammanfattning av parfymer de senaste två veckorna. Det är mest för att jag inte har varierat mig så mycket utan har roterat typ fyra vårdofter jag redan skrivit om flera gånger. Vi plockar upp den rutinen längre fram!

Helgen vecka 16 med glass och drinkar

Annars har jag vilat, tagit TBE-vaccin, suttit vid symaskinen, tvättat sängkläder, sålt lite grejer på Vinted och försökt ordna i garderoben men rört till det mer än innan. Mitt i röran drog jag på mig den här kostymen från Rodebjer (PR-gåva) och måste absolut bära den imorgon igen. En anledning att ta mig ut bland folk istället för att uggla hemma framför datorn ändå.

Det var det för nu. Kram

Vikten av accessoarer och uteplatsen invigd

2 months ago

Hallå. Tack för de stöttande och fina kommentarerna på mitt förra inlägg. Jag blir glad och lättad på riktigt. Svartvitt tänkande ligger nära mig men det är enklare att nyansera min studiesituation när jag får höra om att ni och andra har gjort på lite olika sätt för att nå examen. Det kommer lösa sig!

Vikten av accessoarer och uteplatsen invigd

Klädinspirationen är tillbaka. Jeans eller annan byxa med kavaj-vädret är här och jag känner mig som mig själv. Det tillåter kagom många lager och en silhuett jag trivs med. Ryser av hur mysig våren är! Alla kläder är begagnande. Kavajen köpte jag när Beyond Retro hade max 149kr på allt i butiken. Ett kap.

Vikten av accessoarer och uteplatsen invigd

Har jag sagt hur mycket jag älskar mina solglasögon från Chimi? Har använt nästan varje dag sen jag köpte dem. De ger en 70-talsglammig vibb och passar till exakt alla outfits jag redan har. Känner mig lite som Miles Davies efter Bitches Brew-albumet på ett bra sätt. Jag var heller inte helt oinspirerad av Phoebe Philos accessoarer när jag fastnade för de här. På samma spår ska jag även rota fram mina blomformade, stora vintageörhängen. Känner att den här sommaren är de roliga och excentriska accessoarernas säsong. Stora pärlhalsband, ankelsmycken, kanske tåringar?!

Vikten av accessoarer och uteplatsen invigd

Uteplatsen är fixad och invigd! Det är ett mikroklimat i det här hörnet som lurar en att tro att det är sommar. Underbart är det. Nu ska jag sätta mig och läsa en stund samt vårfixa fötterna (alltid Manucurists lack i färgen Snow på tårna!)

Vi hörs. Kram

Att ligga efter och att komma ikapp

2 months ago

God morgon från ett café i Gamla Stan. Jag ska sitta här en stund och läsa kurslitteraturen från skolmomentet vi är i nu, samtalsmetodik. Har aldrig varit så här inspirerad inför något tror jag! Lyxigt.

 

Att ligga efter och att komma ikapp

De senaste veckorna har jag fallit av vagnen en smula. Jag insåg att jag behövde kontakta (den underbara) studievägledaren på mitt program för att reda ut saker och ting runt hur jag ligger till i studierna.

När förra terminen började gick jag rakt från heltidssjukskrivning på grund av utmattning in i en ganska tung utbildning på 100%. Med de förutsättningarna var jag helt klar med att jag fick testa och se hur det skulle gå. Avbryta och pausa om det skulle behövas.

Varefter tiden har gått har jag fått fler och fler uppgifter som släpar efter mig. För att vara behörig till termin tre i höst behöver jag riva av dem under den här terminen helt enkelt, vilket är ett stort jobb att göra på ett par månader. Om det inte går får jag ta ett studieuppehåll och ta igen tentorna i lugn och ro.

I en och en halv dag grät jag. Delvis på grund av att det är så sorgligt att skiljas från min klass som jag gillar så mycket. Men även den ovälkomna gamla följeslagaren prestationsångesten som viskar i mitt öra att man SKA klara en utbildning på fem år. Men vem har sagt att det är sant egentligen? Jag är säker på att man kan bli en bra och inspirerad psykolog även om det tog sju år att ta examen!

Nu har jag landat i att det är ungefär 50/50 om jag tar ett uppehåll till hösten eller inte och det känns faktiskt helt okej. Eller ganska skönt? Det är mer än rimligt att plugga på ett sätt som gör att man får gå igenom utbildningen med hälsan i behåll. Jag jobbar fortfarande mot mina mål men jag kan omvärdera metoden på vägen.

Den här veckan har vi som sagt samtalsmetodik. Det höjer min moral mycket, jag är ganska säker på att såna här praktiska moment är mer min grej än statistik och teori om neurovetenskap.

Kan ni inte skicka er bästa pepp i kommentarerna? Hur var vägen för er till examen? Vill veta allt <3

Kram

Screenshots från kamerarullen

3 months ago

God morgon gummor!

Det är långfredag. Skönt att årets mysigaste och minst kravfyllda högtid är här. Vi ska åka iväg den här gången och det känns fint att få byta miljö i några dagar, särskilt i och med att vi ska söderut.

Den här veckan började på ett grovt sätt med en mastodontdag där vi hade sex timmars föreläsning. Jag har nog inte återhämtat mig helt från den än. Jätteintressant kurs och bra föreläsare men likväl somnade jag sittandes. Jag är gammal nog att oftast inte skämmas så mycket över saker hit och dit men det var lite pinsamt:):)

Någonting annat som är grovt men kanske inte så förvånande är “nyheten” att moderaterna kommer bilda regering med SD om de vinner valet. Det hade vi ju förstått men det är så kusligt att vi närmar oss fascistiskt styre i det här landet. Jag tror att vissa tycker att jag är alarmistisk när jag säger sådant men vi kan inte sticka huvudet i sanden. Dags att rycka upp sig!

Ugh. Helgkänsla idag i alla fall och vi tar en liten runda för att se vad jag fastnat för på senaste för att s.a.s sätta tonen för ledigheten:

Screenshots från kamerarullen

Det röda golvet och över lag känslan i vintagebutiken Office Supplies

 

Screenshots från kamerarullen

Blev sugen på att sy en väska av stuvbitar när jag såg att hantverkaren Sanna har gjort den här!

Screenshots från kamerarullen

En galen vy via Anna-Clara Leo

Screenshots från kamerarullen

Bäst stilinspiration får man från stylister som inte är influensers. Klassisk denimlook fast absolut på ett kreativt sätt. Här av Alissa Ashcraft

 

Screenshots från kamerarullen

Vackert fluffigt i Brittany Bathgates trädgård

Screenshots från kamerarullen

Fotformade sneakers av ett av mina favortmärken Baserange 

Screenshots från kamerarullen

Rodebjer känns så fräscht på senaste?!

Screenshots från kamerarullen

Ett mysigt vardagsrum jag screenshottade från någons story eller substack tror jag. Glömde tyvärr källan. Vågar jag säga att jag är sugen på vita väggar?

Screenshots från kamerarullen

Jag ogillar känslan av skjorta under stickat men snyggt

Screenshots från kamerarullen

Perfekt utseende på ett skrivbord. Mindre perfekt pris

Screenshots från kamerarullen

Alina-Mariia Hodz är proffs på att sätta ihop eklektiska outfits

Det var det för nu. Hoppas ni får en fin påsk. Kram

Parfymer v. 13

3 months ago

Skulle vi kunna skruva ned takten på tiden bara lite? Det känns som att det är ny vecka var tredje dag. Jag har haft en vecka med både stora lättnader och stora besvikelser kopplat till min utbildning men det kanske vi tar i ett separat inlägg. Dofter är alltid en tröst i alla fall, så det här har jag burit vecka 12!

Parfymer v. 13

Måndag: Flower by Kenzo. Pudrig, mjuk modern klassiker med ros, viol, jasmine, musk och lite rökelse. När jag postade den här i mina stories var det flera som svarade att deras mamma eller de själva bär/har burit denhär. En favorit!

Tisdag: Carl Kling Clary Fig (PR-gåva). Som namnet antyder har den muskatellsalvia och fikon men även citron och musk. Min huvudvärksdoft. Alltså, inte att den ger mig huvudvärk utan tvärtom:) Den lindrar när jag är lite krasslig. Uppfriskande, jordad, ren och lite grön.

Onsdag: Tonatto Ápeiron. En tung, rik amber från ett litet italienskt märke. Blev kär i na efter att ha tagit slut på en hel dekant jag köpte på FabLab. Viol, bergamot, jasmin, cederträ, labdanu, myrra, vanilj, ambergris. Känner mig mogen och glamourös i den här.

Torsdag: Unifrom Winter Saga (PR-gåva). Trevligt med en oljeparfym att rulla på sig. Ingefära (älskar ingefära!), kanel, kryddnejlika och gran. Fräsch och kryddig, helt utan sötma men ändå varm.

Fredag: Kenzo Poudre Matcha. Jag gillar att matcha har dykt upp som doftnot. Som ett nytt grepp på 90-talets och 00-talets dofter med grönt te fast med en lite jordigare, bittrare och pudrigare känsla. Den här gör mig glad och lugn, älskar. Skulle någon tvinga mig att välja en topp 10 bland parfymerna i min samling skulle den här vara med där.

Lördag: Molton Brown Milk Musk. Söt, mjölkig, muskig, inte helt oväntat va? Den är som motsvarigheten till en tonad dagkräm. Lägger den här när jag vill inte vill dofta särskilt parfymigt men ändå lite upphöjt.

Söndag: Bibbi Ghost of Tom (PR-gåva). Den här är så chic!! Rökigt te, svartvinbär, violblad och björk. Helt osöt, modern, lite sträv och väldigt grön. Jag ska testa att spraya den här på min man, tror den hade varit toppen på honom också.

Vilka dofter sticker ut av det ni har burit i veckan? Kram

Nya knappar på en gammal favoritkavaj

3 months ago

Glad lördag!

Den här helgen kräver lugna dagar så jag hoppade över yogan i morse. Ibland är det snällt mot en själv att gå även om man inte vill, andra gånger är det snällt att stanna hemma.

Tänkte visa er mina nya knappar jag köpte på Tygverket igår!

Nya knappar på en gammal favoritkavaj

En hylla full av vintage knappar i pärlemor, silver, svart. Eller varför inte glas eller trä!? Här blir jag alltid stående länge och bara stirrar för att de är så fina. Min kavaj som behöver piffas är mörkt grå så den här gången letade jag knapp i kall nyans. Svart, silver, grått, vitt eller glas tänkte jag.

Nya knappar på en gammal favoritkavaj

Det blev silver. Tre stora och sex små. Det är två olika varianter, fint att inte matcha.

Nya knappar på en gammal favoritkavaj

Känner så starkt för det här plagget. Jag köpte den för typ inga pengar på Sellpy för några år sen, bor i na. Knapparna har aldrig känts helt hundra på den så när två av dem flög av såg jag det som ett tecken på att alla ska bytas.

Ser ni att de är lite hamrade på ena sidan?

Nya knappar på en gammal favoritkavaj

Amazing. Nu ska jag sy i dem.

Berätta, hur mår ni? Hur är helgen? Kram

Parfymer v. 12

3 months ago

Hej och god söndag denna solens dag. Nu kommer veckans parfymsvep som samtidigt blir en genomgång av nästan alla mina reserör från Floraïku. De är ett set jag fick av min gulliga man i present för några år sedan. Först var jag inte helt såld på stilen pga att jag inte föredrog citrusar alls. Det har tagit mig ett tag att låta dem växa på mig + två graviditeter som ändrat min doftsmak åt det fräschare hållet. Det gör att de landar bra hos mig nu när jag plötsligt vill ha ljusa och skarpa dofter?

Det är ett franskt märke med inspiration av japan, därav de haiku-liknande titlarna. När jag läser recensioner av dofterna från det här märket är det mycket blandade åsikter vilket jag tror beror på den vansinniga prislappen vilket skjuter förväntningarna i höjden. För tre lök vill man bli absolut hänförd av en parfym, inte bara dofta vackert och rent antar jag? Vilket många av Floraïkus dofter verkligen gör, med den äran.

Nåväl, detta är vad jag burit.

Parfymer v. 12

Måndag: I See the Clouds Go By. Svartvinbär, körsbärsblom och musk. Väldigt lik One Umbrella for Two (se nedan) minus den kakiga noten! Svartvinbär är inte min favorit men den funkade bra här, den kändes ren och inte sur som den kan bli ibland. Helt ok doft men inte bäst i test.

Tisdag: First Dream of the Year. Grapefrukt, iris och apelsinblom. Okej den här gjorde ett intressant trick på mig. Grapefrukt är den sista citrusen att bete sig bra på min hud (tycker den kan lukta svett) men jag ville ge den en chans. Här funkade den bra, piggade upp och gjorde mig på somrigt humör. Så långt var allt helt ok men jag hade svårt att plocka upp några andra noter. Vid lunch dämpade sig grapefrukten och jag tänkte att den gett upp, detta är trots allt vad man kan förvänta sig av en citrusdoft. Jag började dock plocka upp en papprig iris runt mig likt den i Diptyques Fleur de Peau. Om den hade haft en färg skulle den varit skirt målad i en pastellviolett nyans. Kunde inte lista ut vad den kom från men det var såklart First Dream of the Year. Grejen är alltså att noterna inte är som blandade med varandra utan att de tar vid där den andra tar slut, förstår ni vad jag menar? Grapefrukten ligger liksom ovanpå irisen i ett eget skikt. Mycket trevlig!!

Onsdag: Between Two Trees + One Umbrella for Two. Två tedofter gjorda på två olika sätt. Den förstnämnda har grapefrukt, mate och vetiver. Grön, skogig och sträv. Den sistnämnda var min ursprungliga favorit i setet, nu mera för söt på egen hand för min smak. Den har svartvinbär, te, ris och musk. (och doftar blåbärsmuffin!). Jag blandade dessa två för en balans i sötma och det funkade bra. Jag gillar och kommer fortstätta bära dem på det här sättet.

Torsdag: Doftlös pga matförgiftning!! Urk.

Fredag: Sound of a Ricochet. Träig, mörk och dammig vanilj. Doftar som ett gammalt träskåp. Tung. Mystisk och lite gotisk men ändå snygg. En kursare tyckte att den kändes kinesisk.

Lördag: Cricket Song. Om jag måste välja team ros eller team vita blommor är det utan tvekan vita blommor. Magnolia känns som en av de ljuvare varianterna i den familjen och Cricket Song är den finaste jag provat i kategorin. Bergamot och vetiver gör blomman sällskap. Känner mig som en rik mamma klädd i vita linneplagg i den här parfymen Hon som bor nära stranden i Malibu (jag har aldrig varit i Malibu).

Söndag: Sleeping on the Roof. Detta är nu i realtid, sprayade precis. Liljekonvalj, apelsinblom och musk. Ljus, skarp, ren. Gör mig på gott humör men känns också lite som lyxigt diskmedel eller såpbubblor.

Har ni testat Floraïku? Vilket är er favorit i så fall?

Våren och sommaren 26 via phoebe philo

3 months ago

Det tog mig ett tag att inse att Phoebe Philos design ringar in allt jag vill ha/vara. Vuxen, avslappad, polerad, kanske också lite sexig? Här är några av looksen för sommaren, rakt av screenshottat från deras stories på insta.

Våren och sommaren 26 via Phoebe Philo
Våren och sommaren 26 via Phoebe Philo
Våren och sommaren 26 via Phoebe Philo
Våren och sommaren 26 via Phoebe Philo
Våren och sommaren 26 via Phoebe Philo

Grejen är att det här utseendet går att dra ihop av sådant jag redan har hemma, eller sådant som går att lägga till från Vinted. Just Vinted är fantastiskt för snygga läderjackor till riktigt fyndpris. Även vintage Levi’s och bra äldre skor av bra kvalitet.

Känner ni också starkt för Philo? Om inte, vad är ledorden för stilen under de varmare månaderna?

Idag har jag varit matförgiftad:) och har sovit flera timmar mitt på. Ska fortsätta kura mig nu med kombucha och kokosbollar. Puss

Parfymerna vecka 11

3 months ago

Det är söndag! Jag har doftat på olika sätt den här veckan också, så nu går jag igenom exakt vad.

Parfymerna vecka 11

Måndag: Floraïku My Shadow on the Wall. Krispig, grön viol (violblad), mimosa och sandelträ. Den renaste och luftigaste trädoften jag testat hittills, extremt lättburen.

Tisdag: Lush Big. Apelsinblom, mandarin och pyttelite vanilj. Jag säger vanilj bara för att Lush skriver att den har det, jag uppfattar den inte som en vaniljig doft alls. Men den noten fungerar bra för att runda av och värma upp andra noter så det är nog det den gör här. Doftar lätt, mjukt och tvåligt.

Onsdag: Clarins Pour Amour! Kryddig, varm, lätt och väldigt snäll doft som känns väldigt mycket vänlig lågstadielärare.

Torsdag: Precis som förra veckan bar jag Frederic Malle Portrait of a Lady. Doftar helt otroligt gott på kläderna dagen efter.

Fredag: En träig kombo för jag kunde inte bestämma mig. Stora Skuggans Moonmilk är krämig, kryddig, len med massor av sandelträ. Inte den dilliga, gröna varianten utan varm och rund. Funkar fact: jag gifte mig i Moonmilk! Tillsammans med Comme des Garcons Wonderwood. Den har också sandelträ men även ceder. Känns lite tvålig på avstånd?

Lördag: Igår tog jag JLO Still innan yogan. Nu börjar ett tema utkristallisera sig, att lördagarna är yogadag och doften anpassas efter det. Det får då gärna vara lätt och citrusigt. Still är en av de bästa kändisdofterna med earl gray-te, grönt äpple, jasmin, freesia, musk och trä.

Söndag: Dagens doft behövde vara minimalistisk och stöttande för återhämtning. Room 1015 Sonic Flower är en skir och pudrig slöja av iris, morotsfrö, peppar och musk. Väldigt lik Glossier You om ni testat den?

 

Nu vill jag veta dels vad ni har på er för doft vid yoga eller annan träning, dels vad ni annars doftat i veckan? Kram