Spring light

7 years ago

Spring light
Spring light
Spring light
Spring light
Spring light

Det har varit många dagar med vackert väder den här månaden. Det får huset att visa sig från dess bästa sida. Efter en lång jul hemma är det lätt att bli lite ”hemmablind” det finns fortfarande en hel del projekt som ska bli klara här men det är roligt att det är så. Det känns tillfredställande med hus, man blir aldrig klar. Jag tror inte heller att jag vill det…

Först ut är att ansöka om bygglov för altanöppningen på baksidan. Det skulle verkligen vara en fröjd lagom till 1maj.

Tänkte återkomma med lite inspirationsbilder på hur vi hade tänkt oss allt samman.

Modern love

7 years ago

Modern love
Modern love
Modern love
Modern love

Vi älskar Moderna museet på helger. Dom har öppen ateljé för barn, kanonfin ´lunch Buffé med något för alla. Bra kaffe och sthlms bästa utsikt. Sen på det är fortfarande de permanenta utställningarna gratis och det är sagolika promenader till och från Skeppsholmen. Om ni inte lagt till det som en klar barnfamiljsfavorit så är det ett av mina bästa tips.

Vi kanske ses där?

 

Most of the time

7 years ago

Most of the time
Most of the time
Most of the time
Most of the time

Vardag mina vänner – älskade hatade stressiga sega vardag. Senaste månaden har jag i stort sätt vart ensam med allt vad logistik heter. Det har av olika anledningar krävts att John behövt vara på annan plats. Jag har i vanliga fall inget emot det – är rätt nöjd med perioder då man kan göra på sitt eget sätt och i sitt eget tempo. Sen längtar jag såklart med brukar faktiskt hitta ett rätt skönt lunk när man vet att nu är det så här ett tag.

Men i förra vecka kände jag att jag på något vis måste bumpa upp vardagen lite. Få lite pepp i den för jag kunde inte komma på ett enda recept. Jag hann och orkade inte tvätta håret så det har fått en orange ton. Harry fick ha samma jeans hela veckan och packa sin egen förispåse (däri ligger typ allt som inte bör vara på en förskola). Disken låg och simmade samt att ja humöret… hmm inte det bästa.

Men igår fick jag lite vårkänslor trotts att temperaturen gått ned till minus 6. Jag ska sluta se vardagen som en transportsträcka till helgen och istället försöka fylla den med lite härligheter. Så här till veckans lilla men ändå avgörande humörförbättringlista.

Måndag: Somna med bok senast 22.00, doftljus och inga skärmar igång alls.

Tisdag: Lyxsallad, ansiktsmask och seriemaraton Netflix

Onsdag: Nya sängkläder och bad

Torsdag : Träna på Sats med syrran

Fredag: Landet och charkbricka.

Seså nu ser jag redan fram emot varje dag den här veckan. Ös gärna på med vardagstips så jag kan förnya mig inför nästa. Vill ju inte bada sönder mig innan våren är slut.

Made

7 years ago

Made
Made
Made

Ni får ursäkta hur jag ser ut, nedmaskad och ostruken men jag är så förälskad i den här saken att ni förmodligen kommer att se den på var och varannan semsterbild hela sommaren i alla fall. (ps så har jag precis fått bekräftat var vår semester skall gå och det pirret är om något starkare). Men det här är ett sammarbete mellan Avavav Firenze och Fanny Ekstrand samt Viola Bergström. Jag blir så glad när någon tar den klassiska gingsham rutan och gör den just klassisk. Man kan ha den som strandklänning, över ett par jeans eller liknande. Den har en offshoulder möjlighet men man kan också bära den lite mer upphasad eller vad man säger. Tror det kommer bli toppen.

Orbiyes

7 years ago

OrbiYES

Till er alla från en helt supernöjd konsument. Jag har provat så många schampon senaste åren i hopp om att något äntligen skulle kännas som rätt groda. Men efter alla kyssar har hårprinsen inte visats sig. tills nu. Här har ni mitt bästa tips någonsin för att lyckas dofta som en ängel, skapa stadga och mjukhet på samma ggn och plötsligt inte bli helt nedfetat i hårbotten efter en och en hal dag. Här är vad jag skulle vilja säga en mirakelprodukt. Slut på tips.

Cherish

7 years ago

Cherish
Cherish
Cherish

Nytt år och dags för lite klädavård. Jag går igenom mina plagg en gång per termin för att se över om allt är helt och snyggt. Vädra ur Khasmir ordentligt och sortera upp garderoben så det blir prydligt och snyggt (i en månad eller så). I helgen var det dags. Jag sorterade ut en hel del som jag tänkte skänka till min kompis då jag under om de här bloppiga inläggen är rätt onödiga? Gillar ni det eller känns det som jag försöker kränga på er grejor?

Iallafall så blev det rent och friskt och uppstyrt i hallar, skåp och lådor. Jag brukar använda en khasmirkam och den här Ullsprayen som doftar enbart nytvättat på både ull och jeans faktiskt.

Det känns som en bra grej att göra- man får syn på så mkt fint och bra man har och vinner då lite på att bli nykär i sin egen garderob.

Har ni tips på hur man kan få vanliga ostrechiga jeans att ”töjas” lite? Har ätit upp mig ett par nio över julen och skulle vilja ha några byxor som ändå funkar?

 

 

Biblioteke

7 years ago

Biblioteke
Biblioteke
Biblioteke
Biblioteke
Biblioteke
Biblioteke
Biblioteke
Biblioteke

Under helgerna bestämde vi oss för att bygga om lite till våren. Vi vill skapa en möjlighet att gå ut på baksidan inifrån huset. Så där lampan lyser emot väggen skall vi förhopningsvis öppna upp med dubbeldörrar i glas. Men hela det här projektet krävde då att vi var tvungna att tänka om helt med möblering och se om det ens var möjligt att “svänga” runt hela rummet på det viset. Jo men visst gick det att svänga. Det blev inte lika optimalt i sin planlösning med det gick. Bara tanken av att kunna ha öppet där under sena kvällar och tidigare morgnar får det att kittlas under mina fotsulor.

Det blev ett så avlångt och lite märkligt rum när vi möblerade om att vi funderade ett tag på hur ska vi göra nu då – om det ändå ska vara lite trångt och mysigt kanske det ska få vara extra mysigt. Så vi skissade lite på att bygga en egen möbel av Ikea stommar för att sen måla och få den där platsbyggda looken. Nu är hela projektet klart och det blev väldigt hemtrevligt.

Eller vad säger ni?

Rust

7 years ago

Rust
Rust
Rust

Den här lilla kärleksdrömmen till Khasmirkappa får mig att längta till våren. Jag knep den på H&M rean. Den är mjuk som ett litet lamm och färgen har något härligt Old Céline över sig. Det kanske är så att det bruna blir nästa års beiga för min del. Jag har också börjat längta tillbaka till mina blå kläder igen och det är nog mestadels en vanesak det där. Tänk om jag kunde vara en lite mer varierad person när det kommer till klädsmak. Det hade vart roligt att våga mera….

The ordinary

7 years ago

The ordinary
The ordinary

Ja må vara sist på bollen men nu ska det syras, peelas och smörjas för fullt. Det skall ju vara ett av de mest effektiva och prisvärda märket på marknaden nu enligt konsumenter (läs: alla jag följer på Instagram)

Måste säga att bara efter två dagar började jag flagna (ja flagna) på mina problemområden som jag anser vara min haka och runt munnen. Nu när jag mjukt lyckats peela bort flagnorna så är det som en helt ny glans och lyster därunder. Jag hoppas att det som kändes lite läskigt men ändå som en form av succé, (Älskar när det svider och bränner lite) kommer att fortsätta vara just så bra som det sägs.

Återkommer med recension sen…

A happy clappy new one!

7 years ago

A happy Clappy new one!
A happy Clappy new one!
A happy Clappy new one!
A happy Clappy new one!
A happy Clappy new one!
A happy Clappy new one!
A happy Clappy new one!

Favorit i repris – In med alla i bilen kör söderut mot era bästa vänner. Baxa in alla härligheter du gillar i ett kök, laga maten tillsammans. Drick lagom mycket skumpa, ät aldeless för mycket skaldjur. Dansa tills tårna värker och pussas tills läpparna spricker. Slut på året – tack och hej 2018 – Vi vill aldrig höra talas om dig igen.

Julia Hichens

Julia Hichens

Blogger for The way we play. Stockholm based since 1984, I have cultivated a life where I think sophistication meets a genuine passion for the world’s finer aspects.

With an acute eye for detail, I navigate through realms of travel, fashion, and wellness, always seeking to balance elegance with the feeling of nurturing living.

I belive these experiences have shaped a unique perspective on contemporary life, one that I am eager to share with others. Whether it’s uncovering hidden gems on my travels, exploring a way to keep my classic style modern and interesting, or offering insights on style and growing as a person – mother, friend and wife. Shortly put: life as I know it. I often tend to celebrate life’s nuances and strive to do it with grace and authenticity.

Mail: [email protected]