I torsdags fick jag en allergisk reaktion som inte hette duga. På det en vanlig ihållande förkylning. Fick lägga mig och hoppades att det skulle blåsa över.
Lämnade barn och hämtade barn i nya oljejackan. Sålde min gamla och är jättenöjd med den kortare varianten, går att vara aktiv i den på ett bra sätt med småbarn. Löven i vår trädgård just nu är så vackra att vi inte riktigt förmår oss att kratta än.
Sen blev jag riktigt dålig och ögonen svullnade upp till oigenkännlighet.
Blev förpassad till sovrummet.
Kisade mig igenom de sista avsnitten av Scener ur ett äktenskap på HBO. Det var en starkt beroendeframkallande serie må man ju säga. Tappningen är ju så välspelad. Även om jag trodde att hela ”kvinnor gör karriär och könsrollsdebatten” skulle kännas mindre påtaglig år 2021 så insåg jag att det aldrig blir klart det där. Sen att se folks fel, smärta och realtionsmöster från så osmickrande och själasprängande öppenhet är så befriande på något vis. Man vill ömsom gömma sig och stänga ned men det finns så mycket där som man kan behöva brottas med även i sig själv. Älskar det samtligt som man får lätt ångest. Påminner lite om hur jag kände när jag började titta på The Affair.
Det var en av de vackraste helger på länge så var extra trist att behöva ligga inne. Men jag kokade te och försökte njuta av att bara ligga där i sovrummet.
Hem på posten kom Harrys skolfoton och jag såg plötsligt att han verkligen inte är liten längre.
Min brudbukett gjorde mig sällskap och fick hänga på tork där i höstsolen.
På söndagen tog jag mig ut en liten sväng för att hämta ut medicinen jag fått utskriven och gå förbi bageriet.
Sen. Kröp jag ned igen.
När alvedonen kickade in gick det inte att hålla sig längre.
Familjen lockade ut mig på en kort promenad och det var nog gott för hjärtat om inte annat. Kunde också gömma ögonen bakom ett på solglasögon.
Rensa systemet lite.
När vi precis bestämmer oss för att flytta tillbaka till stan så visar sig nacka såhär en vanlig söndag. Hur ska vi någonsin kunna bestämma oss?
Plockade upp lite dekorationspumpor på Björknäs Blommor som ligger vägg i vägg med huset i stort sätt.
Lånade Johns tröja hela helgen.
Eli pärlar mest naken nu. Man får inte klä på honom, annars glad som en lärka.
Harry ville ha gardiner i sitt rum och skrivbord. Så nu ska vi göra om lite lätt där.
Ballonger räddade deras helg. Nästa ska vi börja med egna aktiviteter med Harry. Så svårt att få plats i de grupper vi sökt. Scouterna är flera års väntetid och sport är han totalt ointresserad av. Klättringen blev fullbokad snabbare en än Håkan Hellström konsert. Så nu ska vi ta honom och simma eller klättra varannan lördag. Blir bra.
Kröp sen enbart runt i det här Khasmiren. Tittade på 90 tals rullar och åt Pandalakrids. Rätt ok helg för att vara så dålig på. Hoppas på bättring nästa vecka.
Jag fortsätter min bloppis-runda med att sälja av riktiga klassiker som inte får den uppmärksamhet de förtjänar av mig.
Ni mailar [email protected] eller sms:ar 0703333180 vid intresse.
Frakt tillkommer.
Vi Hörs!
/Julia
Mansur Gavriel bucket bag i svart. Fint skick, använd sparsamt.
Reglerbar rem.
Kommer med poutch.
4900kr
Vi har fått ordning på morgnarna nu. Lagt om rutinerna lite och plötsligt flyter allt. Det är något särskilt när det man strävar efter med alla timmar och år av närhet, uppfostran och uppoffrande ger så fina resultat. Vi har så fina pojkar och jag är enormt tacksam för den vardag vi skapar tillsammans.
Allt har ett gult sken. När löven skiftar färg utanför får hela huset en annan färgskala. Lite det som är härligt med att ha en neutral bas på inredning. Det är så lätt att byta känsla med hjälp av växter, natur eller kuddöverdrag.
Hallen har inte hunnit få sin ansiktslyft ännu. Blev annat förra helgen. Men ju mer jag tänker på det vore det härligt med matta i trappan också. Väldigt engelskt.
Eli somnar på mig just nu. Otroligt härligt. Men man ser på fötterna att han snart inte är vår lilla bebis längre. Man får njuta av varje stund.
Men ett litet tag till va?
Jag har varit varm, monokrom och väldigt nöjd med höstens outfit. Den här kabelstickade tröjan går varm.
Det visade sig att min syn inte var så som jag trodde. Jag var helt ute o h cyklade faktiskt. Så nu ska jag välja glasögon.
Men det gör man ju inte på en vim.
Vet ju precis hur jag vill att dom ska se ut men har inte hittat dom än. Får nog lägga på ett krut dock om jag ska bli av huvudvärken.
Jag har som sagt börjat en ny utbildning och verkligen hittat min plats på nya jobbet. Det är så roligt när alla bitar faller på plats och man känner sig till nytta både hemma och på jobbet.
Om några veckor är det dags för mig att gå till min frisör Moa igen. Jag vågade inte färga eller göra något stort med håret innan bröllopet men nu undrar jag om jag ska bli lite mörkare, kastanjig tillockmed till hösten. Vad tror ni?
Vi har fått lite smakprov på bilderna Fanny Rådvik tog på vår bröllopsdag. Det är så svårt att förstå hur hon fångat den exakta känslan av oss. Jag kan inte vänta på att få se allt och ha möjlighet att återuppleva det när man vill.
Hela helgen var fylld av klassiska höstaktiviteter. Vi fick lite barnvakt och gick in på bokaffärer och bläddrade i designböcker.
Stolar kan man aldrig få nog av. Det tyckte inte Wegner heller.
Sen gick vi på bio och såg Dune! Herregud vilken film!
Fick höstideer på Nordiska Galleriet och bestämde att hallen behövde ull och matta.
Det börjar bli kallt hemma nu när temperaturen går ned så vi skaffade en fin ullmatta till tamburen. Där vid den öppna väggen ska vi ordna med en spegelvrå och avlastningsyta också. Tror det kommer bli jätte snyggt. Skaffade fel mått på spegel bara. Får återkomma i frågan.
Så mjuk och fin. Plus också att man inte ser när den blir skitig.
Lagom till fredagsmyset hade det öppnat en ny chark och deli vid jobbet. Jag plockade ihop en helt otrevlig ostbricka.
Get och får och vindolmeblad. En möglig får som gick att bre ut och väldig stark korv. Bra kombination.
Blir nog stammis.
När jag kom hem hade John packat upp vår nya lampa i vardagsrummet.
Tre dimmerlägen och knappen uppe på toppen. Genialt.
Hämtade ut bilden som vart på reparation. Vår leasing går ut till årsskiftet så nu måste man putsa upp den här. Också börjat fundera på vilken hybrid vi ska välja sen. Några tips?
Åkte in till stan på söndagen för att hänga med min bästis. Vi skulle gått på Liljevalchs och ätit en bit på blåporten. Men vi va lite för trötta och tog en långlunch istället och bara passade på att prata till punkt.
Jag hade sålt lite saker och gjort en två ut en in vända igen. Här välkomnar jag en ny klassiker in i mitt liv.
På tal om klassiker så har jag vart helt snöblind av tanken på den långa Oljerocken från Totême men kände när jag provade den korta att det förmodligen är så mkt mer praktiskt med små barn och skogspromenader. Att kunna röra sig mer fritt. Dessutom va den så snygg i fallet. Vad tycks?
Kom äntligen för mig buda hem min favoritklocka på tradera och lämnade in den för uppiff och byta band nu till helgen. Den går så fint med ringarna också!
Pojkarna har varit på mys och hemma och innesittarhumör och vi har inte klagat.
Påbörjade min tvååriga skolchefsutbildning i förra veckan och en del av litteraturen är rena fröjden.
Roligaste projektet just nu är ”mitt” badrum. Jag har ”fått” det här badrummet på övervåningen om jag flyttar upp alla mina krämer och sånt hit. Så nu ska det göras extra mysigt häruppe. Påbörjar förvandlingen i nästa vecka tänkte jag.
Hortensia i mitt hjärta. Så sjukt att hela stan svämmar över och i Nacka kan jag inte hitta en endaste liten kvist! Kan inte nån börja skicka fina blomsterprenumerationer även ut hit? Sånt hål på bra fredagsbuketter här.
Har även försökt komma ut och promenerat lite mellan slappet i soffan. För just soffhänget har handlat om den danska netflixserien Kastanjemannen. Jag har läst boken men kunde ändå inte låta bli att sträckkolla. För er som gillar Krim är det ett hett tips.
Hoppas ni haft en fin helg!
Dagg
Färgkoder
Scarfs och instoppat hår.
Johns tröjor.
Hålla i och hålla ut. Hålla ihop
Blanda zebramönster med upper East.
Osminkad och brända läppstiftstoner.
Slask och varmt chai.
Hemma hos.
Take away vänt.
Sent och förlänge hos folk.
Svart igen. Jazzbyxor och mockastövletter.
Just nu känns det som jag lever i en roman. En lite slindingdoors version av bok. På ett sätt är jag mer här och nu än jag varit på ja… någonsin. Allt är färdigplanerat och det finns ingen annan plats eller någon annan sinnesstämning jag skulle önska befinna mig i. Men det är samtidigt höst och det är drömmarnas årstid. Jag flyter iväg och finner mig på magiska andra platser, andra tidpunkter i livet och i nya konstellationer av vänner och sammanhang. Ni kan titta på de här bilderna som en recension av den boken jag just nu skriver. Det är allt det här blandat och lite till.
Älskar hösten. Älskar nu.
Mui Mui oanvända satinskor. Strlk 39,5. Med låda och dustbag. 2000kr
Totême Barrel jeans strlk 28/32. Mkt fint skick. 900kr
Stickad väst Uniqlo. Strlk small. 200kr
Jeans Arket.28/32. Ser ut som klassiska 501- tjocka i denimen.
450kr
Säljer vad jag trodde skulle bli min livskamrat. Vet inte riktigt om jag tänker klart här men har ju bestämt mig för ”en in-två ut” i inköpsmåtto.
Den är vintage och använd. Men ändå i fint skick.
Det är vid detaljer som mörknat fint och i innefodret man ser att den är använd.
Kanter och hörn samt undersida i mkt fint skick.
Det är en Louis V. Neverfull i strlk GM. Skickas med rekommenderad post och dustbag ingår.
6000kr
SÅLD
Ni mailar eller messar på [email protected] eller 0703333180. Frakt tillkommer. Jag följer den ordningen ni hör av er.
Ha en fin dag.
Eftersom vi inte hörts på ett tag, tänkte jag ta med er in i mitt september. Jag har tagit en pause från internet litegrann och mått väldigt bra av det. Har sån dubbel känsla för det här med bloggen. Älskar att så många av er tycks tycka att innehållet är öppet och personligt om än inspirerade. Men jag känner mig också märkligt blottad och lite uttittad på ett sätt jag inte gjort förut. Så funderingen kring den här bloggens framtid får fortsätta ett tag…
John tog sitt sista bad, fick avsluta kanske livets mest badfyllda sommar!
Barnen har börjat leka med varandra, eller dom gjorde det ett tag innan Eli gick in i en ny fas av total nejsägande och mammaklängande. Men det var fint att se vad som kommma skall.
Jag har lagat otroligt många kantarelltoast och bjudit alla som har haft vägarna förbi.
Mina brudskor levererades och dom var bättre än man kunnat önska.
Jag behövde inte gå in dom ens då dom var mjuka och lena från start.
Jag har haft det kul och spännande på jobbet, fått vaba ibland men mest satt mig in i nya saker. Så utmanande för hela människan det där att lära nytt.
Sen lite vab till.
Vi har varit i Saltis och drömt om annat boende nära havet.
Vi har tagit barnvakt och provat kläder i stan, pussats i rulltrappor och känt pirret inför bröllopet.
Eli kom ur sin fas och med det kom 4 nya tänder.
Harry fyllde år och vi hade solsken som vanligt på hans dag. Det blev vita rosor och chokladtårta. Harry Potter rekvisita och sovmorgon.
Jag fick trollhår.
och åkte och klippte mig lagom till bröllopet.
Kom ut såhär uppfräshad. Med ljusa längder och mörk botten precis så som jag vill ha det. Nu är färgen min egen sen sommarens solblekning. Vill inte börja färga igen utan bara låta det vara nu framöver.
Älskar att vara hos Moa. Vet att jag tipsat om henne förut och det är inte spons eller så, hon är bara bäst på den klassiska naturliga looken jag älskar. Ni hittar henne på treat i gustavsberg.
Jag pysslade med skyltar och dekorationer till bröllopet.
Och senglade på min “en-rings-hand” en del.
sprang mellan förskola – skola-jobb-kvällsföreläsningar-bröllopstittar och sängen ungefär. Drack massor av havrekaffe och vägrar strumpor.
Sen satt vi uppe och mös med bordsplacering.
Älskade mitt tennisarmband. Mina tärnor fick nämligen likadana som ett tack för allt dom gjort.
Jag var tillbaka i trenchväder
Skrev tal.
Handlade blommor till mottagningen och middagen.
stannade upp ibland och bara söp in detaljerna runt denna månad och att vackert som skulle hända. Sällan känt mig så fulländad som just nu
Provade livets jacka och som jag redan visste innan blev jag kär.
Köpte den inte och ångrade mig dagligen.
Men fick prova lite annat.
Packade slutligen en obeskrivligt härlig nessesär innan jag skulle iväg på bröllopshelgen.Det var lite som när man packar en förlossningsväska, förutom att man inte behövde vara rädd att för att något ska gör ont. ljuvliga ljuvliga offline september. tack för dig. Bilderna blir ju inte så mycket när man lagt bort mobilkameran. Men jag ska se om jag kan trolla fram lite mer inspiration i oktober.
Kram
Vill utöka min parfymgarderob. Använder alltid samma höstparfymer men är sugen på att testa den här från Chanel. Har budat på en Tankmodell av klocka från Seiko nu i en vecka, hoppas jag vinner den! Höst upp på önskelistan är Totêmes oljerock. Jag har ju haft min bruna oljerock varje helg i snart sex år och jag vet att det skulle vara en investering med högt PPA. Tyvärr är den ju slutsåld överallt så om någon sitter på en 36 som ni vill sälja, hör av er. Till den vill jag ha höga skinnboots, dom här är från H&M. Tunna polotröjor är ju så fint unde allt på hösten. Den här klänningen är som en sådan men 2.0, ni hittar den på COS.
Därtill blir höstens investering lampor. Vi ska skaffa två nya till nedervåningen och jag är inte alls säker på vilka det blir ännu, spoopy är ju fin. Jag ska sälja lite väskor och har länge tänka att en Jackie bag från vintage Gucci i större mått passar till jobbväska och lättare weekendbag. Viktoria Chan gör också en tunn fin ullklännibg som skulle vara fin till både bootsen och oljerocken. Jag har en bevakning på tradera på den här numera klassiska koftan från Totême, lika r min linnejacka i svart men är mer användbar under vintern. Céline är inget märke jag söker mig till särskilt ofta sen Philo lämnade skeppet, men det här armbandet var så fint och enkelt på samma gång. Den klassiska spännet i armlänk. Sist men inte minst världens finaste mockaloafers, tyvärr är den sesongen lite över men jag skulle kunna ursäkta det som inneskor på jobbet kanske? Dom är också helt fantasilöst från Totême.
Ha en fin start på hösten.
Siden, Rosor, Champagne, Alliansringar, Solsken, Läppstift på kavajslagen och kärlek utöver allt. Att komma hem till slut.
Nu har vi gift oss. Vilken helg! Vi hade äran att min favoritfotograf Fanny Rådvik tog jobbet som vår bröllopsfotograf. Dom bilderna har inte kommit än (såklart) men tänkte ändå bjuda på lite mobilsnapshots från vår dag. Ni som inte är sugna på bröllops spam närmsta tiden ska nog inte titta in här så ofta.
När jag på fredagen checkade in på Vill Dagman var det snålblåst och duggregn. Ändå lyckades vi förflytta oss bara med hjälp av hotellets miljö ur den gråa känslan in i det gräddvita. Villa Dagmars Entré, arkitektur, service och mat kastade mig till ett soligt Paris. Allt fanns därinne. Min Toastmasterina Anna hjälpte mig med allt den här dagen. Ovärderligt.
Jag började bröllopshelgen med att checka in på Villa Dagmar. Vi hade tänkt bo på Hotell Diplomat men ombestämmde oss i sista stund. Jag är så glad för det beslutet. Precis allt var perfekt.
Jag fick äntligen hänga upp klänningen på vädring kvällen innan. Det var fjärilar blandat med totalt overkligt lugn i hela kroppen
En av min bästa vänner kom redan på morgonen och vi kunde avnjuta en lång och sentimental frukost i vinterträdgården. Och för att inte glömma sheetmasken!
Vi fönade och fixade med mitt hår, slutligen bestämde vi oss för en låg knut och slöja för att sen till middagen släppa ut håret och ha den vågigt till festen.
Jag packade omsorgsfullt upp skorna. Funderar på att rama in dem i en 3d ram sen och ha som minne i sovrummet.
Under sulan sitter en blå sten som gav mig den sista detaljen som saknades.
Sofia hade tagit sig an arbetet med dagens alla buketter. Det blev helt fantastiska skapelser till mig, John, barnen och alla tärnor.
Klassisk, precis som jag föredrar det.
Mina andra tärnor doppade in med allt vi glömt, champagne, rumsservice och en hel del positiv lugnande energi. Älskade att ha alla runt mig och få den stunden med sina bästa vänner innan. Sen provade vi klänningen.
Jag har aldrig känt mig vackrare.
Sist satte vi dit slöja och hängde på Cépen. Nu var allt fulländat.
Alla tärnor här förutom en som var med i hjärtat. Edit var kvar i LA men hon var med i tanke hela dagen.
Måttligt nervös men också nöjd med sminket.
Sen gick vi ned till Entren coh väntade på bilen som skulle ta oss till vigseln. Här var jag nervös på ett sådant hjärtligt sätt. Att vet att man förändrar sitt liv men inte känna någon oro utan enbart trygghet och förhoppning är en magisk känsla verkligen. Fick hålla släpet på armen och inte glömma att andas.
Sen sågs vi. Som om det var första gången. John hade inte sett en endaste detalj av vad jag hade till bröllopet och det var något alldeles särskilt att överrumpla honom sådär på stadshusgården. Och barnen var där i solskenet med släkt och vänner. Allt var bara bäst.
Vi fick våra Pappor och barnen med oss in i ceremonin. Inne i Ovalen slog allvaret till och vi båda skakade till för en sekund. Sen uttalade de våra namn helt fel överallt som vanligt och vi log och sa Ja, högt och tydligt.
När vi kom ut på trappan möttes vi av ett glädjerop och alla vi älskar för att ta emot oss som Hichens.
Ni ser lyckan va?
Jag struntade i att klänningen blev smutsig en stund och bar mina barn som ett smycke.
Och sen bar det iväg emot festen. Det blir ett annat inlägg.
Jag är så nöjd med allt vi mötte på vår bröllopsdag. Allt flöt, folk sprudlade och såg till att ned i minsta detalj var det glädje, lycka och sång. Jag känner sådan tacksamhet till min man och alla våra vänner och vår familj som hjälpte oss få den finaste dagen i våra liv. Vi får nog återkomma till bröllopet igen sen när Fanny skickat bilderna. Jag kommer nog inte kunna låta bli.
Tack också alla ni som skickat lyckoönskningar och fina så hälsningar både på Instagram och här. Jag har sett och uppskattat det enormt även om jag inte hunnit svara var och en av er personligen.
Kram // Julia Hichens
Blogger for The way we play. Stockholm based since 1984, I have cultivated a life where I think sophistication meets a genuine passion for the world’s finer aspects.
With an acute eye for detail, I navigate through realms of travel, fashion, and wellness, always seeking to balance elegance with the feeling of nurturing living.
I belive these experiences have shaped a unique perspective on contemporary life, one that I am eager to share with others. Whether it’s uncovering hidden gems on my travels, exploring a way to keep my classic style modern and interesting, or offering insights on style and growing as a person – mother, friend and wife. Shortly put: life as I know it. I often tend to celebrate life’s nuances and strive to do it with grace and authenticity.
Mail: [email protected]