För några helger sedan gjorde vi så att vi tog en trip till Köpenhamn som avslut på en regnig julledighet. Det var magiskt. Vi bodde på Sp34, vilket jag som så många andra kan strakt rekommendera. Krispiga lakan, super centralt, härlig frulle och urtrevlig personal. Vi shoppade, strosade, skrattade och köpte en och annat konstpryttel. Lite som vanligt när vi reser.
Så här kommer en jättekort lista på vad ni inte får missa
Mat: Apollo, Paté Paté, Granola, The market och Noma.
Shopping: SMK’s sovenir butik, Le bon Marche- butik och vin. Arket (så klart).
Promenera Vesterbro upp via Botaniska och konstmuseet, sen via kungliga ned mot Norrebro och tillbaka via Ströget. En heldag som innehåller allt.
Det var bland det mysigaste vi gjort på länge ( som man alltid säger när man precis kommit hem). Det märkliga är hur girig man blir på upplevelser Nu vill jag sälja allt vi har typ och boka resor för varendaste slant. Kan bli London nästa gång.
Jag har läst 4 pocketböcker den här ledigheten och köpt på mig ett lager. Det är bland det bästa med att vara ledig, att kunna slöläsa allt annat än facklig text. Sen har vi ätit frukost nästan halva dagarna. Men nu till den riktiga nyheten och det riktiga skrytet, det är så att Harry för första ggn i sitt liv konsekvent genom veckorna sovit längre än till 06.30. För någon dag gick vi upp halv elva. kändes som vi skolkade från livet… Vi har också hängt med vänner för det är ju körsbäret på toppen då man har semester. Jag fick vara med min favvo Sofia och Harry men sin Hugo. Skulle kunna ha det såhär lite jämt, förstår inte er som vill jobba jämt – er som behöver det. Kasta ett hemmafrus jobb och ett bokkontrakt på mig så skulle jag vara nöjd resten av livet.
Mitt hår hörri, den här eviga följetången. Jag får efter varje halvår då jag arbetar lite för länge och mycket, sover lite för lite och därtill inte stoppar i mig de rekommenderade intaget av vitaminer ett direkt kvitto på det = nämligen mitt hår rasar. Alltså ordagrant rasar av, i testar. Nu har jag via linas blogg sett tipset om Nioxin, så jag haffade en hel serie med shampoo, balsam och nån håraktiveringsspray för rötterna. Det ska vara en slags 30 dagars kur och jag vet inte hur det går med den saken, men jag är villig att testa allt nu.
Håll tummarna för att jag inte behöver gå Page igen lagom till sommaren.
Moderna museet har utbildade, superhärligt konstpedagog er på plats i sin verkstad. Under loven är det drop in hela veckan. Ett av de bättre alternativen i stan tycker jag. Man får sin skopa Hopper och Matisse, barnet får kladd, stativ och svampar. Tio poäng.
Så var första julen i stugan till ända. Det var så härligt att kunna bjuda igen alla de gånger som resten av släkten öppnat upp sina dörrar och soffor för oss. Jag tänker mkt nu på all plats vi har. Vilken skillnad det gör med möjligheten till avkoppling, egen sfär och att kunna bjuda på sig själv. Orka bjuda på sig själv.
Fick galet många pussar, glada tillrop, god champnge, krispigt inslagna paket och kola (för mycket kola förmodligen.) Nu väntar några dagar med total slapphet. Vägra lämna leggingslooken. Sen nya tag.
Jag älskar ju julen, brukar bli lätt manisk. Men i åt fick kärlek, släkt och sömn gå först. Livet hörni- ta hand om de och varandra.
Julstämmningen hörrni. Finns det något härligare? Sedan vi köpte huset ser jag framför mig en överdådlig pyntning med levande ljus, tingeltangel coh tallbarrsdoft I varje horn. Det som sen inträffar är att det blir lite som alltid med mig, lite sparsmakat, vitt ohc glitter å några traditionsenliga bockar. Det är som om jag inte kan överge den rena linjen. Så nu till min julutmaning. Jag ska “Stöka till” julen i år. In med färgsprakande, musikdånande, röddukade bord. kan inte lova nått men ska i alla fall försöka.
Inspiration hittat på pinterest, artilleriets hemsida och Skansen.
När jag gick lärarutbildningen på Universitetet så valde jag att specialisera mig i dels professionella samtal och handledning men även i bild och form. Jag har alltid trott att jag på något sätt skulle arbeta med formskapande eller estetik på heltid. Det blev inte så, det blev snarare professionella samtal och HR för helaslanten men på fritiden så försöker jag titt som tätt ta upp måleriet. Nu har jag beställt ett nytt staffli och inhandlat massa duk. Det känns så överpretentiöst att beskriva det som en hobby. “Vad gör du på fritiden?” ” JO men jag tränar Pilates å så måååålar jag, i mitt hus i Saltsjöö boooooooo”. Suck.
Men så är det nu, jag är en pilatesutövande målare i finförorten.
Om jag vågar så kanske jag delar med mig av det sen. Så länge kan ni få lite inspiration från andra som kanske får er att grabba tag i en pensel.
Hej mina nya foträtta följeslagare! Det är något med de där skorna man vet att man minimerar vinglande, klackbryt och trendfällor på. Köper inga högklackade, har i stort sätt inte gjort det sen Harry kom. Blir ju inte v att jag väljer dem. Men nu vill jag känna att det finns åtmindstånde några att välja på om andan faller in. Jag älskar de här så intensivt redan, fast jag har svårt att se när nästa tillfälle eventuellt ges, Julfest någon?….
När det finns möjlighet att koppla samman skydd mot föroreningar med hudvård så borde man ju ge det chansen. Det är för övrigt något jag sen vi lämnade stan blivit mer varse om, hur kropp, hud och huvud mår så bra av den friskares liften. Så i det här lyxiga fallet är det ett win win. Biotherm har en serie i fyra steg som kortfattat renar och rensar upp. En toner som stramar och förminskar porer, därtill ett antioxiderqnde serum som ska hjälpa till emot föroreningar och slutligen en svalkande gel för att förstärka hudens barriärer, och viktigare: ge lyster. (Jag har ju också smittats av glowhystering)
Återkommer efter en längre testperiod kan bara säga alla plus efter en helg, men så känns det oftast med nya produkter
Blogger for The way we play. Stockholm based since 1984, I have cultivated a life where I think sophistication meets a genuine passion for the world’s finer aspects.
With an acute eye for detail, I navigate through realms of travel, fashion, and wellness, always seeking to balance elegance with the feeling of nurturing living.
I belive these experiences have shaped a unique perspective on contemporary life, one that I am eager to share with others. Whether it’s uncovering hidden gems on my travels, exploring a way to keep my classic style modern and interesting, or offering insights on style and growing as a person – mother, friend and wife. Shortly put: life as I know it. I often tend to celebrate life’s nuances and strive to do it with grace and authenticity.
Mail: [email protected]