Ett bord..

1 year ago

Ett bord..

Många av er vet att Lotta Klemmings, Ostrongården är en av mina stora inredningsfavoriter. Den här bilden sparade jag ner för ett tag sedan – jag blev nämligen helt förälskad i det lilla sideboardet med fjädersparrisen ovanpå. Eftersom vi också har betonggolv och trädetaljer runt fönster och dörrar, tänkte jag att något liknande skulle kunna passa fint även hemma hos oss. Jag var dock nästan säker på att just det här bordet skulle vara en riktig dyrgrip, men…

Ett bord..

På en plåtning vi gjorde förra veckan stod ett likadant bord i vardagsrummet, och jag blev påmind om hur mycket jag tycker om det. Sagt och gjort – jag tog en bild för att kunna ta reda på var det kom ifrån, och blev glatt överraskad…

Ett bord..

Det visade sig att bordet kom från Zara Home och fanns i två olika storlekar – till ett pris som faktiskt låg inom min budget.
Jag får lite, lite Tage Andersen-känsla när jag ser det, och hoppas att det kommer göra sig riktigt fint med ett av mina fikonträd på!

*

ögonblick av vår..

1 year ago

April kom och gick, och nu är vi i mitten av maj,
vad fint allt blev..

Ska vi ta en titt?


Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 29
Ögonblick av vår..

Min svägerska är en ständig inspiration för mig,
e
tt bevis att personlig stil är något levande, inte statiskt..

Ögonblick av vår..

Handtagen till vitrinskåp och hallgarderober har äntligen
levererats av vår smed – Supernöjd!

Ögonblick av vår..

Talldungen var ljuvligt – som en veckas vila,
trots att vi bara var borta i ett dygn..

Ögonblick av vår..

Det går så otroligt dåligt med att klä om våra fåtöljer..

Ögonblick av vår..

Beställningen från Larou Larou  & och det var precis lika fint som jag hoppats på!

Ögonblick av vår..

Åt frukost med min bästa Sonja Ruths och köpte sedan världens godaste tomater – följt av en otrolig getost att bre på mackan..

Ögonblick av vår..

Randig kudde och överkast från bästa MatildaMeliMeli

Tack snälla ni!

Ögonblick av vår..

Slutligen beställde jag hem ett litet provkit från Uniform med deras parfymoljor – Jag tror att jag redan har en favorit..

Hoppas att ni får en fin helg!

*

The roses of..

1 year ago

The roses of..

Jag tänker ofta min mamma just nu.

När häggen slår ut är det som att alla minnen kryper fram. Höften gör ont, öronen susar,
huvudet spänner och magen kniper.

Vi spenderade mycket tid sjukhuset om vårarna.
Det var som att även cancern ville ut i solen.
Vakna ur sin vinterdvala, sträcka kroppen och vända ansiktet mot skyn.

Det finns ett citat från en intervju som följt mig
sedan mamma dog, och det lyder:
Cancern kanske också bara ville leva?”

Jag kommer aldrig förlåta sjukdomen, men jag finner en tröst i att vi alla är byggda av celler som bara vill leva, vända ansiktet mot solen – och bara leva.

Bilden ovan är från Sophie Bille Brahe, och det var just denna ros som klättrade upp för husväggen i mitt barndomshem. Det finns något rörande i bildtexten, som enbart lyder: “The roses of Sophie’s mother”.

Kommer jag också bli ett minne i
en ros när jag inte längre finns?

Kommer min dotter krama de regnvåta bladen
i sina händer och sänka ner ansiktet för att känna doften av mig?

Torka en bukett för att stanna tiden?

Jag hoppas det – att jag får bli ett minne.

I doften av en ros,
eller i vårens första hägg..

Trädgårdsplaner

1 year ago

Trädgårdsplaner

Nu börjar utsidan på vårt hus äntligen bli klar!
Erik har varit helt otroligt duktig som knackat ner det röda teglet, spikat upp träpanelen, tagit ner takpannorna och målat huset med tjärvitriol – allt för hand. Just i detta nu så läggs det nya taket plus att tre stora takfönster sätts in. Vi kommer inte ha råd att göra några större förändringar i trädgården i år – men det finns i alla fall två rabatter intill huset som äntligen har påbörjats..

Trädgårdsplaner

Först ut är skuggrabatten, den delen av trädgården som ligger precis vid huvudingången och nästan aldrig får någon sol. Här har jag valt en lugn färgskala i vitt och grönt, med ett litet inslag av blått. Framför rabatten löper en gångstig av grått marktegel, och bredvid ligger den gamla gräsmattan som småningom kommer att ersättas av singel. Förhoppningsvis kan vi göra någon avgränsning med hjälp av cortenplåt, men vi får se..

Trädgårdsplaner

När man rundar hörnet möts man av husets gavel där vårt vardagsrum vetter. Fyra stora fönster ligger rad, och här flödar solen från tidig morgon till sen kväll. Även den här sidan kommer gräsmattan att ersättas av singel, men rabatten här ställer helt andra krav än skuggrabatten – nu är det solälskande växter som gäller.

Torrt och varmt, ungefär samma färgskala, något mer åt det silvriga hållet samt tåligare plantor. Anledningen till att jag köpte just dessa, är mestadels för min nostalgiska sida, vi hade samma sorter hemma i trädgården men med ett tillskott av rosor, här backar jag dock och blinkar upp mot min mamma i himlen.

Anledning nummer två är att med denna typ av växtlighet,
kommer det så otroligt många fjärilar, humlor och bin,
en ljuvlig bonus i dessa tider..

Trädgårdsplaner

Förhoppningen är att vi får den här känslan i alla skuggrabatter och någon slags medelhavskänsla i resterande..

Håller tummarna att det tar sig!

*

(Några av bilderna är lånade från Zetas hemsida.)

Gamla bageriet

1 year ago

För dig som har vägarna förbi Österlen vill jag passa att tipsa om att Gamla Bageriet numera finns i Borrby – utöver det ursprungliga som självklart ligger kvar i Örnahusen..

Jag kan varmt rekommendera detta ställe för både fika, frukost eller lunch. I Borrby har dom dessutom en ljuvlig liten kyl fylld med härliga delikatesser så som ostar, chark, sardeller m.m..

Vi passade på att ta ett välsmakande avbrott vägen till Talldungen – och blev absolut inte besvikna!

Gamla Bageriet

Om danskarna har sitt tydliga formspråk, då är vi Skåningar inte direkt sämre. Det mesta som ligger på Österlen har en touch av denna stil, men inte mig emot, jag älskar det!

Gamla Bageriet

Som sagt, missa inte att stanna till här i sommar
för en välförtjänt liten paus..

*

Sotto sotto

1 year ago

Dag för dag dyker det upp små pärlor av inspiration – och näst på tur att besöka, blir Sotto Sotto Deli som ligger på Helmfeltsgatan 8 i Malmö.

Resan började redan 1995 när de öppnade den uppskattade restaurangen Spot , en klassiker bland Malmöbor..

Spot har verkligen en särskild plats i mitt hjärta –
det var nämligen här min kärlek till mat föddes, bland focaccia och olivolja. Även teriyaki-laxen Isa Kaya Koi, tabboulehn Normans Deli och frutti di maren Casa Mia finns där, allt via mina föräldrars passion för mat och livnjuteri..

Sotto Sotto

Bakom Sotto Sotto står fem passionerade matälskare – Maria, Nicola, Daniel, Niclas och Christel – som alla delar en djup kärlek till god mat och genuina råvaror.

När jag ser bilden ovan då går mitt smakminne direkt tillbaka till just Norrmans Deli som låg på Hansacompaniets nedervåning i Malmö. Där fanns en stor delidisk där dom vägde maten precis som Sotto Sotto också gör, jag kan verkligen känna smaken av 90-talets nytänkande sallader med medelhavet som tema!

Så fint med en stor oxalis i gammal kruka,
detta ska absolut anammas..

Sotto Sotto

Sotto är helt enkelt en familjeägd deli med tillhörande bageri som fokuserar på produkter från medelhavet!

Här säljs allt från chark och mogna ostar till nybakat bröd och färsk pasta. Varje produkt har en historia, varje smak en tradition..

Sotto Sotto

Färska örter i kruka kan man aldrig få för många av!

Timjan, rosmarin, oregano, salvia och mynta..

Hoppas att ni är fler som hittar dit,
önskar dig en fin dag!

Fyrtal i vaser

1 year ago

Den här tiden året behöver du inte lägga en förmögenhet snittblommor – naturen bjuder
i princip allt..

Min favorit är sparris eller rabarber,
så otroligt fint för nästan inga pengar alls!

*

Fyrtal i vaser

Pojkarna på Majstre fyller en glasvas med just sparris.
Jag älskar detta!

Fyrtal i vaser

Malene Malling lever farligt och plockar in den giftiga fingerborgsblomman, vackert så att det förslår..

Fyrtal i vaser

Även Atelier September utmanar ödet och pryder sin restaurang med den invasiva Lupinen, en av mina absoluta favoritblommor..

Fyrtal i vaser

Tage Andersen och hans syrener, doften som framkallar flest barndomsminnen av dem alla..

Ut och njut!

En höjd röst..

1 year ago

Den 3 maj varje år tog jag och Carro samma väg mot Pressbyrån vid Fridhemsplan i Stockholm.
Med förväntansfulla steg och ett tydligt syfte styrde vi mot magasinhyllan – siktet inställt på de där dyra, utländska tidningarna vi annars bara bläddrade i.

Vi började alltid med de med vackrast omslag, sådana som kändes som små konstverk. Sedan plockade vi på oss sådant vi faktiskt längtade efter att läsa också – Eurowoman, ICON, Costume och Cover..

Det blev vår egen lilla tradition, men utan att veta det då, så var dagen knuten till något mycket större.

Den 3 maj är nämligen inte bara en dag för sådana som jag, som älskar fysiska magasin. Det är också Pressfrihetens dag – instiftad av UNESCO 1993 för att påminna oss om vikten av fri och oberoende journalistik, och för att hedra de journalister som riskerar sina liv för att rapportera sanningen.

Varje år uppmärksammar Pressbyrån dagen genom att erbjuda halva priset på alla tidningar. Därav de lätta stegen – alla som älskar tryckt press vet hur dyrt det faktiskt är, med all rätt!

Kanske är 3 maj viktigare nu än någonsin?

Världen tystnar, och hoten mot fria röster har blivit mer påtagliga än tidigare. Ett tydligt exempel är vad som händer med Joakim Medin i Turkiet..

Bara minuter efter att Carro smsat mig med en påminnelse om lördag, så snubblade jag över kampanjen som Åkestam Holst tagit fram tillsammans med Pressbyrån – och blev påmind om precis varför jag älskar det jag gör.

Hur kraftfullt PR och kommunikation faktiskt kan vara, när det görs med känsla, precision och ett syfte som betyder något på riktigt.

Jag, som så många andra i branschen, har nog blivit lite svårflörtade med åren – det är sällan något får mig att höja på ögonbrynen.

Men det här?

Mitt i prick..

En höjd röst..
En höjd röst..

Foto – Abbas Momani, Jaafar Ashtiyeh,
Abed Zagout och Mohamed Asad

*

Vintage denim

1 year ago

Vintage denim

Jeansjacka med historia till Nike från en kär vän
och perfekta 501:or, fyndade på Sellpy till mig.

Våren – vi är redo!

*

Att längta..

1 year ago

Det är sällan en dag passerar utan att jag går omkring och längtar efter något. När mina föräldrar gick bort trodde jag att jag skulle bli mer carpe diem än någonsin – men det blev nästan tvärtom.

Jag lever sällan helt i nuet. Det låter kanske sorgligare än det är, men missförstå mig rätt – det betyder verkligen inte att jag inte njuter av stunden, tvärtom..
Men det som verkligen driver mig framåt är planerna, drömmarna och själva bilfärden mot nästa äventyr.

Jag älskar att bläddra framåt i kalendern, se alla små anteckningar i bläck, beskrivningar av vad som väntar runt hörnet.

Här kommer en fyrklöver av det jag längtar efter allra mest just nu. Fint att det råkade bli färgkoordinerat..

Att längta..

Jag håller tummarna hårt för att allt går enligt plan nästa vecka. I så fall blir det en övernattning på Talldungen med Erik (utan barn)
– tack för det!

Jag har bott här tidigare, och den upplevelsen är fortfarande en av mina topp fem vackraste minnen..

Att längta..

Loppisrundor på Österlen.
Det finns som ni vet – hur mycket som helst att upptäcka. Förhoppningsvis blir det en runda på vägen till Brösarp!

För finfina tips, missa inte Matildas lista här..

Att längta..

Nu bultar det i bröstet efter Köpenhamn igen.

Towa & Carro, när kommer ni?

Att längta..

Eurowomans senaste nummer landar snart i brevlådan.
Denna månad ser det ut att vara designspecial, hur trevligt?

Att längta..

Sist men inte minst, en efterlängtad middag på nyöppnade Solidar med Sonja & Zandra..

Tack Malmö för att ni finns!