Hallå där! Jag har mapparna fulla med sådant jag sparar för inspiration. Men till vilken nytta, om jag inte delar med mig? Här är några bilder för att sätta känslan för veckan. De speglar mycket av det som känns jag. 80/90/00-tal, starka axlar, skulpturalt vs. flytande texturer och kalla blockfärger. Kram
Sedan vi flyttade in i huset har vi vetat att ett stambyte kommer ske förr eller senare. Imorgon kommer byggarna och börjar dona! Det knyter sig i magen på mig vid tanken på att vi inte ska kunna vara hemma ordentligt förrän vid jul, samtidigt är vad som helst bättre än skicket som badrummet är i nu. Fuktigt och rått, helt utan värme. Borrhål i kaklet och ett rostigt galler i golvet. Torrskikt finns såklart inte. Ett sådant badrum som får röda kryss i besiktningsprotokollet. Ah, tänk. När jobbet är klart får jag sätta fötterna på ett uppvärmt golv och andas ventilerad luft.
Huset har de flesta originaldetaljerna från 1954 kvar så det känns rimligt att följa ett liknande spår i badrummet. Inkaklat badkar, 15×15-kakel i helförband. Pastelliga nyanser blandat med mättade kulörer med inspiration från Bauhaus.
Först tänkte jag mig ett stramt, kritvitt kakel med kolmårdsmarmor på golvet. Det hade säkert blivit toppen men nu kör vi himmelsblått kakel och en terrakottaröd platta på golvet. Det ligger en sådan originalplatta i hallen, kan bli fint att knyta ihop golven på det sättet! Fogfärgen är inte spikad än men ska vara i ganska låg kontrast jämfört med kaklet. Blandarna blir kromade, precis som krokarna. Spegelskåpet som sitter uppe nu är från Byggfabriken får hänga med. Utrymmet är mini så förvaringen kommer utgöras av just spegelskåpet plus ett blått högskåp från Toniton.
Först ville jag klämma in en vägghängd toa men pga platsbrist får det duga med en golvstående. Handfatet behövde vara åt det nättare hållet så att det kan sitta centrerat mellan fönstret och badkaret. Handdukstorkar är inte direkt härliga för ögat men det känns ändå fett att alltid ha torra handdukar så det blir två såna vertikala pinnar från INR. De kan man få lackade i vilken NCS-kod man vill! De ska matcha högskåpet i blått.
I mitt huvud ser det rimligt ut men vi får väl se om resultatet blir harmoniskt eller helt sjukt. Vi har fått bra smakråd hos Toniton för att få ihop allt, är mycket glad för det stödet!
Några bilder jag haft liggandes i inspomapparna:
Jag älskar blått och visste att det var det vi ska ha här. Vi har tagit hem prover på alla mellanblå plattor vi kommit över. Ljuset som kommer in från det lilla fönstret är dunkelt och ganska kallt. Kulören behöver ha rätt mycket tryck i sig för att inte kännas grå. Prisma Azul Claro/Light Blue vinner! Det är den mindre plattan näst längst till vänster.
Här någonstans föll saker och ting på plats hos Toniton.
Några förebilder. Jag besparar er de risigaste detaljerna:):) Väggfärgen är Stratosfär från Alcro. Älskar den. Azul Claro liknar den. Vi kommer göra kakel hela vägen upp istället för i brösthöjd.
Pust. Det var nog allt jag kommer på just nu. Om ni vill så visar jag hur det går under tiden. Eller är det roligare med en klassisk före – efter när det väl är klart?
Var inte blyga, ställ frågor om jag glömt inkludera något! Puss
Hej kompisar! Vad roligt det är att vara här, är mycket glad för det. Jag heter Andrea, är en tvåbarnsmamma i en söderförort till Stockholm. Jag, min man och barnen bor i ett radhus från mitten av 50-talet sedan ett par år och en del av min tid och energi går åt till att piffa och göra att det känns som ett hem här. Jag älskar faktiskt att vara hemma. Sitter gärna här i en fåtölj, stickar, dricker kannor med te och lyssnar på podd. Ibland kanske också vid symaskinen.
Vi svenskar verkar ju älska en renovering så ni får hänga med i processen när vårt gamla badrum ska stambytas. Följ med när jag letar efter den perfekta blå kakelplattan, en toalettstol som inte är groteskt ful (varför är de så fula?) och hur vi löser förvaring i ett badrum som är typ två kvadratmeter.
Mitt doftsinne är det som guidar mig mest här i livet. Doft är minnen, en snabbväg till känslor, sentimentalitet, tidsresor och poesi. Jag ska skriva en hel del om doft och parfym. Doft är en egen värld och jag hoppas att ni vill vara i den med mig.
Förutom doft är jag en second hand- och vintagejunkie. Älskar kläder! Jag väljer främst second hand dels pga att det är stiligt och roligt men även för att lindra avtrycket på jorden.
Det här kan bli kul! Välkomna
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren