Färganalys och stil

2 years ago

Kläder och stil har varit omöjligt att separera från mig själv ända sedan jag var en liten parvel. Minns att jag gjorde outfitbyten under dagen utan någon annan anledning än att jag bara ville ha en annan klänning. En gång vrålade jag till mig ett par vackra ballerinaskor i lack med rem över foten. Jag lade mig på butikens golv och skrek tills mamma gav upp och köpte skorna.

Kläder väcker känslor i mig, så är det bara!

Till skolavslutningen i sexan fick jag välja ett par sandaletter i rosa mocka med liten klack. Det var ett par mules och jag var så otroligt nöjd. Jag kommer också ihåg en liten ljusblå sjalett i bomull med broderi på från Indiska. Känslan av ett par tunna, fladdriga byxor i ljusgrå polyester som ibland klistrade sig runt benen av statisk elektricitet. De bar jag gärna tillsammans med en ljusgrå fleecetröja med halv polokrage.

Färganalys och stil

Väldigt likt den här byxan! Bilder från Vogue Bambini januari 2000, via @giulialanaro_

Färganalys och stil

9-åriga jag hade dött för den här stilen

Sedan kom tonåren med tillhörande ångest och förvirring. Mitt kompisgäng var aldrig den populära klicken vilket jag är tacksam för idag. Det är i subkulturer och utanförskap riktiga idéer och bra stil får utrymme att formas! Någon gång under gymnasiets första år upptäckte jag Myrorna i Örebro och var fast. Ett par röda, lackade Dr Martens var mitt första fynd. De bar jag tills de gick i bitar. Där lades grunden för min lust att hitta mitt uttryck i begagnat och vintage.

Klipp till nu. Drygt tre år post partum efter min andra födsel och mitt sinne har börjat sväva tillbaka till min egen kropp, för att finnas bara för mig för första gången sedan jag blev gravid. Gradvis har jag lärt mig prioritera det JAG vill ha på mig och släppa idén om att vara… snygg för andra? Vill hellre känna mig stark, samlad, excentrisk. Ett verktyg som hjälpt mig att undvika trender, sortera och tänka är färganalys!

Det har funkat utmärkt för mig för jag älskar färg. Älskar också konkreta system och ramar att förhålla mig till. Samtidigt vill jag aldrig mer se något om färganalys, nu är jag mätt på självutnämnda experter som gissar sig fram hej vilt på sociala medier. Det har blivit urvattnat och ett enkelt sätt för folk att försöka kräma ut pengar och klick.

I grunden är det logiskt, analysen görs genom att en välutbildad och pålitlig analytiker draperar en med tyger av olika intensitet och valör. Grovt indelat i kalla (blå underton) eller varma (gul underton) färger. Då får man se vad färgerna gör eller inte gör i förhållande till ens underton i huden. Jag gick till Åsa som har  The Colour Insight här i Stockholm och var faktiskt golvad efter den upplevelsen. Det jag såg i spegeln går inte att ha osett. Men poängen är att det är subtila skillnader i färgnyanser som man bara ser i jämförelse bredvid någonting annat. Man kan alltså inte titta på en person och gissa dens underton enbart baserat på hår- och ögonfärg. I systemet jag är analyserad inom, TCI, blir man placerad i en av 12 paletter. Vinter, vår, sommar, höst + tre underkategorier till varje säsong.

Jag gissade att jag skulle bli placerad i en kall säsong och det visade sig att jag hade rätt. Min palett är kall vinter! Alltså helt kall underton och relativt intensiva kulörer. Spannet är stort och rör sig från svartaste svart till krispigaste optiskt vita. Vinterns USP för mig är att den har just svart, kritvitt, grått och mörkblått så många basplagg i min garderob var fortfarande in the running of becoming… my next outfit? Förutom det finns här massor av fina rosa nyanser, juveltoner som smaragdgrönt, rubinrött, intensivt lila och safirblått. Metallerna är vita som silver, platinum och vitt guld. Jag gillar hög kontrast och undviker små mönster. Det går igen i tygets struktur och silhuett också. Jag vill ha en viss skärpa i en outfit.

Däremot fick jag acceptera att beige inte är toppen på mig. Men jag älskar min kalla vinterpalett! Här några bilder för att ge rätt mood:

 

Färganalys och stil

@timtobiaszimmermann

Färganalys och stil

@colleenallenstudio

Färganalys och stil

@carmen_fernandez_sanz

Färganalys och stil

@pearloctopuss.y

Färganalys och stil

@isseymiyakeofficial

Färganalys och stil

@yannickschuette

Vad tänker ni om färganalys, är det trams eller hjälpsamt? Vad har format er stil?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.