Idén till Rufs föddes, som så många bra idéer, i ett behov av något som inte verkade finnas att få tag på. För när Maja Reinholdsson själv inte kunde hitta bra produkter för sin dotters lockiga och lätt-trasslande hår började hon fundera. Resultatet blev hårvårdskonceptet Rufs, en serie inkluderande och skonsamma produkter för barns hår. Här är historien om Majas företag som fyllt en lucka på marknaden.
Maja med barnen, Amalia 9 år, Elsa 7 år och Ava 3 år.
Berätta om Rufs.
– Idén till Rufs föddes när min dotter Elsa var ungefär tre år. Hon har precis som jag ett lockigt hår som trasslar sig på nolltid. Elsa började tidigt uttrycka hur illa hon tycker om sitt lockiga, fula hår. Dessutom är hon håröm så det var (och är fortfarande) mycket ståhej när håret ska borstas.Elsas känslor kring sitt hår gjorde mig såklart ledsen men fick mig också att fundera över mitt eget hår. Jag har tyvärr aldrig tyckt om mitt hår och har rak-permanentat och trixat med olika behandlingar sedan tonåren. Det kändes inte helt okej att berömma Elsa för hennes vackra lockar och samtidigt platta mitt eget hår, så jag slutade med det. Det blev också starten på att hitta produkter som passade hennes hår och eftersom hon precis som jag har atopisk hud så kändes det viktigt att hitta produkter som också var snälla mot huden. Vi har testat mängder av produkter men kombinationen skonsamma och effektiva produkter som inte klibbar eller torkar ut har vi inte hittat. Då började jag fundera på att skapa något själv, först tänkte jag en serie produkter för lockigt hår men insåg att alla hårtyper trasslar sig. Jag ville också skapa något inkluderande som passade olika hår. Just det där med förebilder är viktigt för mig, på 90-talet när jag växte upp fanns det få förebilder med ett texturerat hår som mitt (typ Alice Bah, Lisa Bonet i Cosby och Janet Jackson) sen ville jag skapa något som inte kändes barnsligt och så började jag pilla med på Rufs på kvällar och helger vid sidan av mitt jobb.
Spännande, vad gjorde du innan?
– Då bodde vi i Nederländerna utanför Haag och jag arbetade på Inter IKEA (franchisegivaren till alla IKEA varuhus). Jag jobbade dels med utveckling av IKEA:s framtida kundupplevelse och senare med strategi och processutveckling för att skapa en mer effektiv värdekedja. Tidigare har jag jobbat för Unicef, Migrationsverket samt FN och Diageo utomlands och drivit eget inom mode.
"Rufs är en hyllning till det icke tillrättalagda håret, livet och en önskan om att inspirera barn att lära sig ta hand om och omfamna sitt hår och trivas med sig själva".
Det finns såklart många utmaningar med att driva eget företag. Är det något som du inte hade räknat med som har hänt under resan?
– Jag och min bästis drev en modeagentur när jag var typ 20 år. Under början av 2000-talet var ju allt mycket mer analogt än nu. Nu är ju ett teknikskifte på gång igen med AI. Spännande men också läskigt (som med allt man inte känner till). Jag är ingen “sociala medier” person så just digital marknadsföring är svårast tycker jag men också häftigt att man kan testa, utvärdera och göra om snabbt. Sen hoppas jag att vi går mot en tid med innehåll som har mer substans, är långsammare och har mindre fokus på utseende.
Vilka vänder sig Rufs till?
– Rufs produkter är särskilt framtagna för hår som lätt trasslar sig och som behöver fukt. Alla produkter är utvecklade för barn från 0 år. Men även om vi har positionerat oss för barn och unga har inte produkterna någon åldersgräns. Vi brukar tänka att vad som är bra för barn är också bra för vuxna ”kids of all ages”. Och idag har vi en bred kundkrets, både vad gäller hårtyp från krusigt till rakt och föräldrar som köper till sina barn men också många vuxna som köper till sig själva, vilket är väldigt roligt!
Vilka fördelar finns med att använda era produkter?
– Våra produkter löser utmaningen med trassligt och tovigt hår. Alla produkter är vårdande och återfuktar håret utan att kännas tunga. Ekologiskt sheasmör är en nyckelingrediens som gör håret mjukt och spänstigt. Produkterna är framtagna för att passa känslig hud och hårbotten och vi har valt bort ämnen som silikoner, sulfater, parabener. Alla produkter formuleras och tillverkas i Sverige. Och alla produkter är veganska och dermatologiskt testade. Sen har vi tänkt till vad gäller förpackningar och emballage, tuberna är gjorda av sockerrör och detanglern kommer i en 100% återvunnen plastflaska (därav små svarta prickar). Vi har valt ofärgade material för att minska miljöpåverkan. Jag är också lite arbetsskadad från IKEA med att undvika att skicka luft. Så vår unboxing-upplevelse är avskalad med fokus på innehållet.
Var kommer namnet ifrån?
– Det är lite av en antidot till ett perfekt hår. Ett rufsigt hår är inte ovårdat. Det är helt okej att inte ha ett superfixat hår även om man vill undvika trassel och tovor. Så Rufs är en hyllning till det icke tillrättalagda håret, livet och en önskan om att inspirera barn att lära sig ta hand om och omfamna sitt hår och trivas med sig själva.
Finns det någon filosofi bakom märket?
– Ja, men Rufs vilar på en livsåskådning eller kanske mer en önskan om ett samhälle där mångfald hyllas och där vi är nyfikna på varandra. Just att omfamna alla slags hår och alla hårtyper är vår grej. Hår är spännande. Alla har sin egen hårhistoria och håret har en stor kulturell betydelse, där ritualer kring hår och gemenskap ofta är det centrala, det tycker jag är härligt och spännande. Sen finns det många myter om hår till exempel att det är rakt eller lockigt hår som avgör vilka produkter man behöver, då det snarare är hårets egenskaper som porositet som spelar in. Jag lärde mig för några år sedan när jag läste Emma Dabris bok ”Don’t Touch my hair” att afrohår växer uppåt och är naturligt frissigt därför undviker vi termer som anti-friss då det går emot hårets naturliga form.
Jag älskar variation så brukar tänka dessa tre pelare för Rufs för att hålla mig inom en ram och sålla in och bort saker:
Utredande och återfuktande (loves to detangle)
Självkänsla- vi vill inspirera barn och vuxna att omfamna sitt hår och utforska sitt uttryck och känna sig fina genom att vara just den de är
Hud och natur- säker och skonsam hårvård för hår, hud och natur
– Den är så rolig! Vi arbetar nära vår producent med en grupp kunniga kemister/formulerare. Det är behovet eller utmaningen som är startpunkten när vi tar fram en produkt. Vad ska produkten lösa och vilket resultat vill vi ha. Det bestämmer produktens önskade egenskaper. Sedan har vi vår kravlista, inga onödiga eller tveksamma ämnen, en hög andel ekologiska och naturliga råvaror som är spårbara. Sen börjar vi tänka på förpackningen. Våra kemister tar sen fram olika samples som vi låter en utvald grupp testa, ofta går det flera vändor med feedback och förbättringar tills man hittar önskat resultat. Sen genomgår produkterna en mängd tester innan de är klara för att möta kunderna.
Vilka är era kunder idag?
– Våra kunder är barn och unga, familjer, föräldrar och vuxna. Mestadels kvinnor men andel män ökar. Alla hårtyper, allt från afrohår till rakt, tunt skandinaviskt hår. Kvinnor som börjar få grått hår (när pigmentet försvinner blir håret ofta sprött och torrt) och de som vill ha parfymfria alternativ och som har känslig hud.
Var hämtar du inspiration?
– I möten med människor och olika situationer.
Hur ser framtiden ut?
– I vår lanserar vi en ny vårdande stylingprodukt – som vi älskar! Vi har också ett par spännande samarbeten på gång. Tanken är på sikt att hitta återförsäljare/partners som delar vår filosofi och ta Rufs ut i världen.
Och till sist, vad har ni för drömmar och mål?
– Drömmen är att bli ett globalt varumärke som passar hela familjen, vi vill såklart bredda sortimentet och ta oss an nya utmaningar som människor har. Jag tänker ofta på att Rufs ska vara den där trygga och säkra produkten som man alltid packar med i necessären, som man kan använda hela livet. Som Volvo fast för hår! Vi vill vara lekfulla och riktigt bra men siktar inte på att bli den senaste skönhethypen. Personligen drömmer jag om att kombinera familjeresor med Rufs som att besöka kooperativet som tillverkar vårt sheasmör i Ghana. Sen önskar man ju ett annat världsläge, mer humanism och mindre polarisering.