Hemma i köket startade två systrar tillsammans med sin mamma BRITA SWEDEN, ett textilföretag med tidlös design och kärleken till mönster och färg i fokus. Vi pratar med Pia och Monica om företaget, den kreativa processen och framtidsplanerna. Enjoy!
I SAMARBETE MED BRITA SWEDEN
‘Många av våra mönster har namn efter kvinnor i släkten. För oss är det ett sätt att hedra det arv vi fått.’
Hej Pia och Monica, kul att ha er här! Vilka är ni?
– Vi är två systrar Monica Harrie och Pia Gabrielsson som driver det textila varumärket Brita Sweden sedan 2010.
Berätta om Brita.
– Brita startade som ett familjeföretag 2008, hemma i köket. Det var vi, Monica och Pia, tillsammans med mamma Margaretha. Vi ritade tillsammans mönster för ett Japanskt företag. Vår mamma jobbade sedan länge som textilformgivare medan vi jobbade med grafisk form på den tiden. Men vi som växt upp i mammas ateljé var dock invigda i textilvärlden sedan barnsben och det kändes självklart att vi skulle starta företag ihop för att rita mönster och skapa textila produkter tillsammans. Vi startade med ekologiska, svensktillverkade sängkläder och textilier men har sedan utvecklat sortimentet till att inkludera mattor, filtar och kuddar. Mamma Margaretha gick tyvärr bort våren 2024 så idag drivs företaget av oss två.
Var kommer namnet ifrån?
– Namnet Brita kommer från mamma Margarethas farmor. I vår släkt finns det många kvinnor med stor hantverksskicklighet som vi har lärt oss mycket och inspirerats av. Många av våra mönster har namn efter kvinnor i släkten. För oss är det ett sätt att hedra det arv vi fått.
Finns det någon filosofi bakom märket?
– Vår filosofi är att skapa kollektioner som passar i många hem och ska hålla länge, både kvalitetsmässigt och designmässigt. Alla våra produkter matchar i olika kombinationer och beroende på vilken känsla man vill ha kan man plocka och mixa det som man vill.
Hur ser processen ut när ni skapar era produkter?
– Det finns en ständigt pågående kreativ process. Och ett ständigt samtal om vackra färger, om alltifrån en tub med kadmiumrött eller cobaltblått. Eller ett kök som ska målas helt i ljusblått. Vi skapar ofta utifrån en önskan eller ett behov hos oss. Vi arbetar med färg, papper och pensel. När vi har en form så arbetar vi vidare med den i ett ritprogram där vi testar olika varianter och färgställningar. Färger är något som vi ägnar enormt mycket tid åt. Vi är smått besatta av färg och letar ständigt efter nya kombinationer. Det får gärna skava lite för det attraheras vi av.
Var hämtar ni inspiration?
– Vi hämtar inspiration från konst, design, arkitektur och natur – och vardagliga ting som man plötsligt ser något i, som en färg eller en form. Och mycket har vi förstås också med oss sedan vi var barn och spenderade långa sommarlov uppe i Tornedalen där det fanns alla möjligheter att vara kreativ.
Vad är unikt med era produkter?
– Den tidlösa men starka karaktären som har färgen som signum.
Hur ser framtiden ut?
– Vi fortsätter att expandera över världen. Vi vill finnas i roliga sammanhang och fortsätta utveckla vårt varumärke.
Vilka är era kunder?
Våra kunder är både kvinnor och män som vill inreda med unika detaljer som tillför färg.
Fem ord som fångar Britas essens?
– Färg, tidlöshet, hållbarhet, energi och glädje
Era bästa inredningstips?
– Inred långsamt, låt det vara en pågående process. Omge dig med saker som du tycker om, saker med en historia och med färg. Inte nödvändigtvis överallt men färg ger energi till ett hem.
Till sist, vill ni rekommendera något?
– Vi vill rekommendera att gå och titta på konst och låta sig inspireras av andra som har konsten som livsgärning. Och att promenera, i för dig, inspirerande omgivningar vare sig det är i stadsmiljö eller i naturen. Uppskatta materialet och ta hand om det du har.