The Way We Play
The Story Behind – Hanna Englund Ceramics

The Story Behind – Hanna Englund Ceramics


Hanna Englund är en rising star på keramikhimlen. Under sin mammaledighet startade hon och driver sitt keramikföretag från Rio de Janeiro, ett skapande som fick utrymme och drömmar som uppfylldes.

Fotograf: Linda Alfvegren/Agent Bauer samt privata bilder.

Du bor både i Rio de Janerio och Stockholm, hur kommer det sig?

– Jag är inköpare och produktutvecklare på H&M, men för nuvarande tjänstledig och har precis fått mitt andra barn. Jag träffade Daniel, mannen i mitt liv, på en resa i Sydamerika under en period jag bodde och arbetade i Kina, jag blev blixtförälskad och vi inledde en distansrelation och började pendla mellan Shanghai och Rio. Idag pendlar vi mellan våra boenden i Stockholm och Rio de Janeiro. Under mammaledigheten har jag funnit en ny passion i livet – keramik!

Varför började du med att göra keramik?

– Ja det hela är ganska otippat faktiskt, jag har ju jobbat över 15 år inom modebranschen. Jag hade ingen direkt tidigare erfarenhet av keramik förutom en drejningsklass i högstadiet. Jag och en kompis bestämde oss för att ta en kvällskurs i keramik tillsammans, vi kände att vi ville träffas och göra något mer än att bara ta ett glas vin och snacka skit. Redan efter första kvällskursen var jag biten, jag åkte hem den kvällen, helt smutsig, täckt av lera och med ett stort leende. Jag visste att det var något som jag ville spendera mer tid på att göra och det blev tydligt att jag hade saknat att få utlopp för min kreativitet under mammaledigheten. Plötsligt hade jag blivit besatt av att titta på Youtube-videor om keramik, glaseringar, olika drejningstekniker. Jag ville bara nörda ner mig i allt jag kunde komma över. Jag kan typ inte minnas att jag någonsin blivit så uppslukad av något. Det är svårt att sätta ord på det, men att arbeta med händerna och lera ger mig en känsla av lugn och tillfredställelse som jag nog inte har upplevt i något annat. Timmar kan passera utan att jag tänker eller bryr mig om någonting annat, det är väldigt meditativt. Du måste släppa taget om allt annat och ge dig hän. Inom några månader tog jag flera keramikklasser i veckan, bland annat hos en fantastiskt kunnig äldre keramiker, för att lära mig flera olika tekniker inom keramik; drejning, handbyggnad och slipcasting. Och det finns så oändligt mycket att utforska. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag att det återstår så mycket mer att lära sig!

Hur tänker du kring ditt skapande?

– Det som är så jäkla coolt är att det är ett sånt uråldrigt men tidlöst hantverk. Jag gillar tanken försöka minska på slit och släng konsumtion och jobba mer med “slow design”. Att göra föremål avsedda att hålla länge, som kanske till och med kan gå från generation till generation.

Det finns heller inga genvägar i tillverkningen. Vissa föremål tar två veckor att torka ordentligt, Du kan inte skynda på det, annars kan det komma att spricka, gå sönder eller tappa formen. Och leran är i mångt och mycket oförutsägbar, du kan gå in med en uppfattning om vad du vill göra, men det är inte alltid säkert att leran vill samma sak. Men det är helt klart en del av tjusningen också. Materialet har såna oändliga möjligheter, jag känner att det finns sa mycket att utforska. Jag älskar lerans konsistens och hur den lätt formas i mina händer. Det är en sådan engagerande sak att göra, Du lägger en klump lera på hjulet, det ger dig en liten fight och när du bemästrat den så finns det här objektet framför dig. Men att dreja är svårt, det tar tid att lära sig. Och det handlar rätt mycket om dagsform också. Jag har dåliga dagar. Men sen kommer jag tillbaka nästa dag, och jag har lärt mig något av det. Jag älskar att det lär mig tålamod. Jag njuter av hela processen.

 

 

The Story Behind – Hanna Englund Ceramics

“Jag startade mitt instagramkonto @hannaenglundceramics mest på skoj och som en extra sporre för mig själv, också som ett sätt att uttrycka mig kreativt. Jag älskar färger, design och textur i alla dess former och hittar inspiration i mode, inredning och natur, ja i allt egentligen. Fler och fler började följa mitt konto jag fick mycket positiv respons. Genom Instagram kom jag också i kontakt med en nyöppnad konceptbutik i Rio som var intresserad av att sälja min keramik. Vilket känns jätteroligt, tänk att ens kunna sälja sin hobby! Butiken heter Santuário Botafogo och drivs av den kaliforniska modedesignern Dylan Perrigo. I mina ögon Rio’s vackraste butik med härlig mix av mode, design, skönhet.”

 

The Story Behind – Hanna Englund Ceramics
The Story Behind – Hanna Englund Ceramics
The Story Behind – Hanna Englund Ceramics
The Story Behind – Hanna Englund Ceramics

Hur följer man sina drömmar?

– Försök släppa rädslan! Allra oftast är det rädslor och negativa tankar som hindrar oss att följa vara drömmar. Rädslan för att tappa vår trygghet, vår fasad, våra pengar, vår karriär. Den hindrar oss från att vara fria och våga gå vår egen väg. När jag känner rädsla brukar jag tänka att livet är kort. Och jag brukar tänka att jag hellre lever lite osäkert men får göra det jag älskar.

Tror också man måste rannsaka sig om man är villig att betala priset för att uppfylla sin dröm. Alla drömmar kommer med ett pris. Man kan behöva vara beredd att göra vissa uppoffringar. Sänka sin inkomst eller prioritera bort en del saker. Just nu är jag på en väldigt bra plats I livet. Jag har hittat ett ny passion i livet med keramiken, jag har en fantastisk man, vi har en underbar son och snart en till på väg, och vi har en livskvalite jag tidigare inte trodde ens var möjlig. Och jag har lärt mig mycket på vägen. Om mig själv och om livet. Inte minst har jag lärt mig vikten av att lyssna på min intuition. Att även de största drömmar kan bli möjliga, det är vi själva som sätter gränser för vad som är möjligt och inte.

 

The Story Behind – Hanna Englund Ceramics
The Story Behind – Hanna Englund Ceramics

Var trivs du bäst, Rio eller Stockholm?

–Nästan omöjligt att säga vart jag trivs bäst. Båda har sina fördelar och nackdelar. Livet i Rio är så himla härligt. Klimatet gör ju vardagen enklare. Bara dra på sig shorts & flip flops och gå ut genom dörren, året om. Rio är så fantastiskt vackert med sin urbana regnskog, och närheten till hav och berg är förtrollande. Men å andra sidan är den politiska situationen mycket oroande. framförallt oroad är jag för klimatfrågan – då det nu diskuteras att skövla stora delar av Amazonas, vilket kommer påverka resten av världen.

I Sverige har jag mina nära och kära och har en helt annan social trygghet. Det ar en helt annan jämlikhet mellan könen och finns en betydligt större miljömedvetenhet.

Bortsett från klimatet finns en väldigt annorlunda kulturkontrast mellan Rio och Stockholm. Jag är övertygad om att jag finner kulturella influenser från både Skandinaven och Sydamerika i mitt arbete med keramiken som förhoppningsvis gör estetiken mer intressant.

Fast jag känner kanske att fördelarna med livet i Brasilien kontra Sverige överväger nackdelarna. Jag skulle sammanfatta det som en förhöjd livskvalitet för hela familjen. Bara en sån sak som att kunna gå en promenad på stranden varje morgon. Tiden i Rio har också lärt mig att uppskatta det enkla livet och gett mig en välbehövlig distans till konsumtion i allmänhet. Vad är det vi egentligen värdesätter? Man måste sluta att mäta lycka efter hur mycket pengar man har, vad man har och det man inte har. Och istället lära oss att njuta av de små sakerna i livet.


Vilken är din livsfilosofi?

– Oklart om jag har någon livsfilosofi egentligen. Det skulle i så fall kanske vara: ta chanserna i livet och behandla andra med respekt. Och: ha kul!

Har du några favoritobjekt?

– Ahh det är lite svårt att välja faktiskt, jag är fortfarande inne i en experimentell fas och testar mycket olika tekniker och uttryck, jag har ju fortfarande så  mycket att lära! Nu är min keramik en blandning av funktionella och mer skulpturala objekt men som har en röd tråd att framhäva den naturliga skönheten hos leran.

Men för tillfället gillar jag nog de tropiska fruktskålarna mest. Jag hittade inspirationen på Rio’s många fruktmarknader, där finns så många vackra och fascinerande frukter som jag tidigare aldrig sett. Jag gillar verkligen resultatet med de intressanta texturerna på ytorna. Men annars jobbar jag ju mycket med strukturerad stengods, och jag gillar enkel design, det typiska skandinaviska med tidlösa former. Jag gillar råa ytor och att använda glaseringen mer som ett funktionellt element, tex bara på insidan av ett objekt, för lyfta fram kvaliteterna hos själva stengodset. Jag älskar skavanker och det perfekt operfekta. Samtidigt som jag också älskar att exprementera med olika glaserings kombinationer, tex flera olika lager för att skapa feta droppande effekter, det kan bli såna coola & vackra färgkombinationer. Haha ja, så lite svårt att välja…

När kommer vi kunna köpa din keramik i Sverige?

– Inom en inte alltför avlägsen framtid hoppas jag…

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.