Nicole Josephson

Small talk

Nicole Josephson

Hemma hos Nicole Josephson är det Janne Josephson som öppnar, cocker-tiken med den finaste hundlugg vi sett. På Roslagsgatan i Stockholm bor familjen som består av Janne såklart men också Nicole, hennes man Ian och deras son John, 3,5 år. I magen ligger även en bebis som väntas komma till världen i sommar. Välkommna in!

Hej Nicole! Fint att få vara här i ditt underbart solgula kök, berätta lite om dig.

– Jag har alltid drivits av nyfikenhet på människor och relationer – något som format både mitt yrkesliv och hur jag navigerar världen. Med en bakgrund inom TV- och reklambranschen, där jag länge arbetade med storytelling och casting, har jag lärt mig att förstå dynamik och skapa rätt konstellationer. Samma inställning genomsyrar mitt liv. Jag vill omge mig med kloka, roliga människor som får mig att må bra och utvecklas. Jag tror på långsiktiga relationer, både privat och professionellt, och att vi behöver fler verkliga möten där vi utbyter erfarenheter och växer tillsammans. Jag ogillar slöseri – av tid, energi och resurser. Det märks i allt jag gör, från att bara köpa saker jag verkligen vill ha, till hur jag driver mitt företag. Snarare än att bidra till ökad konsumtion vill jag hjälpa kvinnor att fatta välinformerade beslut och företag att bygga genuina relationer med sin målgrupp.

Det är så fint här hos dig. Vad är viktigt för dig i ett hem?

– Att det känns som ett hem – ett ställe att leva i, inte bara titta på. Det ska vara en plats där man kan spilla rödvin på en dyr matta utan att få panik. För vad är alternativet? Att bara köpa saker man inte bryr sig om, eller fylla hemmet med slit-och-släng? Jag lever efter principen att det alltid ska kännas i plånboken när man handlar. Det är viktigare än någonsin i ett samhälle där konsumtion sker på autopilot. Prylar, kläder och möbler ska inte ses som förbrukningsvaror. Hellre färre saker av kvalitet än att omge sig med sådant man egentligen inte vill ha. Vi har inte köpt något nytt till just den här lägenheten – förutom fast belysning och gardiner. Alla möbler och detaljer är sådant vi haft länge, samlat på oss, eller investerat i med inställningen att det ska hålla livet ut.  Varje sak får följa med mellan hem och projekt, ibland med helt nya funktioner eller placeringar. Vi älskar att ge saker nytt liv och anpassa dem efter rummets behov snarare än att köpa nytt. Vi flyttar snart igen, till ett nytt projekt – och allt får följa med förutom sängen som är fel för våra onda ryggar.

Nicole Josephson
Nicole Josephson

“Den gröna fåtöljen är från Togo, lampan från Flos och gardinerna är Gotain.”

Nicole Josephson

“Mattan i köket kommer från KNUT mattor. Köksbordet är designat av Ians morfar Ingemar Hellgren, möbeldesigner och skulptör. Stolarna kommer från Carl Hansen. Lysrörslampan är från Artilleriet och cafégardinerna från Gotain.”

 

Vi är nyfikna på Nicommunication, din PR – och kommunikationsbyrå. Hur arbetar du?

– I en tid där många företag fortfarande mäter framgång i klick, trafik och rankingar, ser jag det verkliga värdet i att faktiskt nå rätt målgrupp – att föra dem längre i köpresan och, framför allt, behålla dem som lojala kunder. En stark kundrelation bygger inte på en engångstransaktion eller en snabb annonsplacering, utan på äkta engagemang och långsiktigt förtroende mellan varumärken och dess konsumenter. Jag har en gedigen bakgrund som castare inom TV- och reklambranschen, där mitt jobb har varit att förstå människor, deras drivkrafter och hur man sätter ihop rätt konstellationer. Den insikten tog jag med mig när jag startade Nicommunication – en PR- och kommunikationsbyrå där jag använder nätverket Make Women Great Again som mitt främsta verktyg för att skapa strategiska marknadsaktiviteter.

Berätta om målgruppen och affärsmodellen.

Make Women Great Again samlar en mogen, medveten och köpstark målgrupp – kvinnor som tar ansvar för sig själva och sina beslut. Jag vill inte driva ökad konsumtion, utan snarare möjliggöra att kvinnor gör välinformerade val genom utbildande event och marknadsaktiviteter där jag mer eller mindre typcastar målgruppen åt varumärken som faktiskt förtjänar deras uppmärksamhet. Det här är inte ett nätverk för alla – varken för företag eller för kvinnor. Jag väljer att samarbeta med varumärken som står för kvalitet, hållbarhet och trovärdighet, inte de som approcherar barn att stå i kö för gratisprodukter eller jobbar med slit-och-släng-mentalitet. En viktig del av affärsmodellen är att varje event har ett biljettpris. Det säkerställer att de som deltar är genuint intresserade och investerade i upplevelsen – och det skapar en mer kvalitativ och relevant publik för de företag jag samarbetar med. När deltagarna själva betalar för sin plats blir de också mer engagerade, vilket leder till att de bygger en starkare relation till varumärkena på plats. Det här är avgörande för att skapa långsiktig lojalitet och genuina ambassadörer, snarare än att locka personer som enbart är ute efter gratis produkter, mat och dryck. Framtiden? Jag ser en större plattform där nätverket får ännu större genomslag och möjliggör fler meningsfulla möten mellan rätt varumärken och rätt konsumenter. Jag vill förändra hur marknadsföring görs – bort från ytliga kampanjer och in i en värld där riktiga människor, verkliga möten och långsiktiga relationer är det som skapar värde. I en digital värld där vi ständigt scrollar, men sällan engagerar oss, är det viktigare än någonsin att faktiskt ses IRL. Att hamna i nya kontexter, utbyta tankar och skapa relationer bortom skärmarna – det är så vi bygger något som varar.

Nicole Josephson

 

Vad skulle du säga upptar dina tankar just nu?

– Nästa projekt – vi ska renovera en funkisetagelägenhet. Vi har precis avslutat en stor renovering och har tidigare nästan uteslutande jobbat med sekelskifte, så det ska bli kul att ta sig an något helt nytt i stil och uttryck. Vi har båda renoverat mycket, både tillsammans och på varsitt håll, och det är en lyx att dela intresset. Men vi har helt olika sätt att hantera processerna – det han blir upprörd över kan jag bara skratta åt, och tvärtom. Så det lär bli både kul och utmanande, precis som det ska vara!

Nicole Josephson

‘Att bli förälder gjorde mig sårbar på ett sätt jag aldrig tidigare behövt konfrontera – och sårbarhet har aldrig varit en egenskap jag värderat särskilt högt.’

Nicole Josephson

Stolen är designad av Ingemar Hellgren och vägglampa från Flos.

Nicole Josephson

Bänk kommer från Mustach.

Vad gör du och din familj helst en lördag?

– Jag vill helst uppleva populärkultur, aktivera John i lekparker, ha picknick, ta bussen eller bara gå dit vindarna vänder. Restaurangbesök, bio, teater och att umgås med andra barnfamiljer – det är så jag helst spenderar en lördag. Det absolut bästa jag vet är dock tyvärr det värsta min man vet, så vi “kompromissar” genom att nästan alltid vara på landet istället. Där är vi ute i naturen, bakar, lagar mat, rider och har vänner över – och jag får ändå min dos av socialt liv, fast i en annan kuliss. Veckorna är intensiva med jobb, sociala aktiviteter, träning och även lite hjälp av barnvakt. På helgerna vill jag välja med omsorg – och allra helst är jag med mitt barn.

Okej, du ska slå till och bjuda på middag. Vad lagar du, vad lyssnar du på och vad pratar du och ditt gäng om?

– Om jag ska vara helt ärlig – jag lagar inte maten. Min man gör det, och det är precis därför jag viker ner mig på helgerna – för att få riktigt bra och lagad mat i kroppen. Han jagar och gör den bästa steken, bolognesen och köttbullarna jag smakat. Om jag däremot bjuder mitt gäng på middag? Då köper jag hem något riktigt bra från saluhallen, eller beställer pizza. Möjligen slänger jag ihop en egen sallad och en färdig pastasås från BOLLO – för det finns ingen anledning att krångla till det när någon redan gjort den perfekta såsen. Musik? Nej. Jag har problem med ljud och akustik och vill kunna höra och delta i samtalet. För det är ju det som gör en middag bra – att diskutera, analysera och reflektera. Helst om världsläget, politik, populärkultur eller vad vi just nu matas med i media och sociala flöden. Men jag dansar och tränar däremot gärna till musik, hest till hiphop till house. Gillar ej techno – främst inte sammanhang med människor som ”festar” till techno.

 

‘I en digital värld där vi ständigt scrollar, men sällan engagerar oss, är det viktigare än någonsin att faktiskt ses IRL’

Nicole Josephson

“Soffan kommer från HAY, lamporna är från Flos och skulpturen i fönstret är av Ingemar Hellgren. Tavlan är en Jesper Waldersten.”

Nicole Josephson
Nicole Josephson

“I vår son  Johns rum finns böcker och ärvda nallar från min barndom, allt annat är köpt på loppis. Väldigt få leksaker är nya – vi köper nytt Lego, men annars är det presenter eller julklappar från andra.”

Nicole Josephson

“Stolen är köpt på auktion, märket är bortglömt, men den har bott i många olika hem i olika funktioner. Tavlorna är inramade planscher från Lykkes Kaffegårdar.”

När mår du som allra bäst?

– När kalendern är tom och jag kan låta dagsformen styra. Att få vakna upp utan måsten och känna efter vad jag faktiskt vill göra – det är lyx för mig.

Materiellt sett kan du inte leva utan?

– Måste nog säga min dator – utan den inget bröd på bordet.

Och själsligt är du beroende av?

– Mitt barn. Jag gissar att folk skrattar bakom min rygg, men jag lämnar ogärna ifrån mig honom – förutom till min man när jag måste resa lite längre. Vi var 35 när vi fick John och var så trötta på oss själva att det var en lättnad att få fokusera på någon annan. Att prioritera ett barns välmående och förverkliga hans drömmer är väldigt skönt. En lättnad att slippa tänka så mycker på mig själv – att hinns tänka alls egentligen! Snart är han åtta och vill ändå inte hänga med oss, och vips är han tonåring. Man säger att 90 % av den tid man får med sitt barn är innan de fyller 13. Jag njuter verkligen av att vara småbarnsförälder, men fasar lite inför tonåren… det känns som en utmaning. Jag ska va ärlig, är fan livrädd inför tonåren. Jag har en idé om att fyra år mellan syskon är enklare och mer rättvist för alla i familjen. Små barn slipper konkurrera om sin mamma med samma behov, och det känns betydligt skönare att inte ha två tonåringar i nästan samma ålder och umgänge hemma. Vi får se hur det går!

Nicole Josephson

Spegel från Kartell.

Nicole Josephson

“Byrån i hallen kommer från Asplund, stolen från Ingemar Hellgren och lampan är troligen en Hans-Agne Jakobsson.”

Nicole Josephson

Vad gör dig rädd?

– Människor som ser sig själva som offer i stället för aktörer. Alarmister och pessimister som ropar efter rättigheter men blundar för sina skyldigheter. Att vi lägger alla problem och lösningar i händerna på “samhället”, politiker och strukturer – men inte ser att vi själva är en del av det. De flesta har starka åsikter, men få är villiga att göra faktiska uppoffringar för att bidra till en lösning. Man vill rädda klimatet, men fortsätter att handla fast fashion. Man klagar på plasten i haven, men vägrar papperslock på kaffet för att det inte smakar lika bra.

Berätta om något som förändrat dig i grunden.

– Att bli förälder. Det gjorde mig sårbar på ett sätt jag aldrig tidigare behövt konfrontera – och sårbarhet har aldrig varit en egenskap jag värderat särskilt högt. Särskilt inte som kvinna i relation till män. Att vara fruktbar har alltid varit viktigare än att vara sårbar, en ren överlevnadsinstinkt som bottnar i både erfarenhet och fakta. Jag hade kunnat svara mer personligt, men det räcker egentligen att titta på rubrikerna. Vi lever i en värld där män som hatar kvinnor fortfarande är ett samhällsproblem, och att bli mamma innebär att navigera det med en helt ny dimension av rädsla och insikt. Är också fullt medveten om att Sverige nog är det bästa och tryggaste landet att leva i, som kvinna främst, men även som barn och män.

Nicole Josephson
Nicole Josephson

“Brickan är från Svenskt Tenn, och den gröna rullvagnen är Move Trolley från A2. Den stora vasen kommer från IKEA. Mattan i vardagsrummet är från KNUT, soffan från HAY och soffbordet är av Ingemar Hellgren. Lampan på väggen kommer från Flos.”

Nicole Josephson

“Den stora tavlan är av Ann-Sofie Axelsson.”

När skrattar du?

– Tyvärr – eller tack och lov – ofta åt och med min man. Han är skitrolig, och när vi skrattar tillsammans hela familjen är det det bästa balsamet för själen. Sen har jag medvetet format algoritmen för att mata mig med gulliga djurklipp, och jag ger mig själv en daglig dos av det. Gärna innan jag somnar, så jag kan gå till sängs med en go känsla i kroppen. Jag har lätt för skratt, men ännu enklare för glädjetårar.

Vad läser du?

– Jag gillar att dyka in i en författares värld och läsa allt de skrivit. Just nu är jag inne på min fjärde bok av Sally Rooney och har precis avslutat alla Kristin Hannahs verk.

Vad tittar du på?

– Inte mycket. Ibland På Spåret med min man, annars har jag Sex and the City eller Vänner på repeat – mest som bakgrundssällskap när jag scrollar. Jag går och lägger mig mellan 20–21 och nattar mitt barn innan dess, så det finns knappt tid att faktiskt titta på något. Det senaste jag såg som verkligen var värt att rekommendera var White Lotus säsong 1.

Nicole Josephson
Nicole Josephson

Vad har varit svårt för dig att erkänna för dig själv?

– 
Att jag inte kan göra allt själv. Jag är extremt självständig och har alltid varit bra på att lösa problem, men att be om hjälp har aldrig varit min starkaste gren. Det tog lång tid att inse att det inte är en svaghet att behöva andra – och att livet faktiskt blir både enklare och roligare när man vågar be om hjälp. Men jag undviker att be om tjänster.

Vilken inre utmaning har lärt dig mest om dig själv?

– 
Att hitta balansen mellan kontroll och tillit. Jag är en person som gillar att ha koll, men livet – och särskilt föräldraskapet – har lärt mig att man inte kan styra allt. Att acceptera det och sluta kämpa emot har varit en av mina största lärdomar.

Vad är viktigt för dig att förmedla?

– Att vi alla har ett ansvar – för oss själva, för varandra och för samhället i stort. Jag tror på att vara lösningsorienterad istället för att fastna i gnäll. Att lyfta blicken, ta ansvar och faktiskt göra något istället för att bara prata om det. Jag vill också förmedla att kvinnor kan – och ska – ta plats på riktigt. Inte genom fluffiga klyschor om systerskap, utan genom att skapa verkliga möjligheter och bygga starka, långsiktiga relationer. Och att vi måste värna om vårt eget välmående. Att omge oss med människor och sammanhang som får oss att må bra – eller åtminstone inte dränerar oss. Livet är för kort för att lägga energi på fel saker och fel personer.

Och sist, vill du rekommendera något?

– Om du är en mogen kvinna – gå med i Make Women Great Again, förbövelen. Ett nätverk där vi lyfter blicken, byter korridorer och faktiskt möts på riktigt. Just nu ett stängt community på Instagram, men en bättre plattform/forum kommer..

Nicole Josephson
Published March 28, 2025