Naiv och lite korkad

3 years ago

Naiv och lite korkad

I det senaste avsnittet av Skåpet talar vi om att tvätta sig och om vi kanske gör det lite för ofta. Jag berättar att jag nästan aldrig använder deodorant och refererar till läkaren som inte tvättat sig med tvål på de senaste fem åren (gå med i Skåpets Facebook-grupp för länk och diskussion!). Vi pratar också om 90-talets skönhetsideal och hur Cissan jobbade på Expressen och Johanna på Veckorevyn under tiderna då det ännu var okej att öppet shamea kvinnor för deras utseende. Vi svarar också på lyssnarfrågor om hur man ska göra när en kompis ständigt bantar och tipsar om småföretag (det får ni också gärna göra).

Som vanligt tycker vi olika, men kan vara vänner för det. Rekommenderar detta! Och avsnittet såklart. Gå gärna in på itunes och ge oss en liten recension. Då bli vi och algoritmen som lyfter avsnitten glada. TACK!

Jenny · 3 years ago
Hej Peppe! Jag är en trogen följare sedan många år och gillar verkligen din blogg och dina poddar. Så tack för alla intressanta och inspirerande diskussioner, ideer och tankar du delar med dig i alla dina forum! Jag har en fråga som jag funderat på och som skulle vara intressant om du ville ta upp i din blogg eller kanske i en podd. Min mening är absolut inte att tillrättavisa eller peka ut, utan jag är genuint intresserad av hur du/ni tänker kring saken. Detta är min fråga. Jag har lyssnat på din, Cissans och Johannas nya podd Skåpet och blev väldigt förvånad då flera McDonald’s reklamsnuttar spelades upp dom två senaste avsnitten. Sådär spontant känns det inte som ett företag som du (enligt den bild jag har av dig utifrån sociala medier) skulle stöda eller vars värderingar skulle klicka med dina. Det är kanske mest köttkonsumptionen som företaget förespråkar som jag reagerar på här. Cissan känns också som en väldigt miljömedveten person som kanske inte är en superfan av McDonald’s (rätta mig om jag har fel)? Som följare och lyssnare på podden hoppade jag därför till lite när McDonald’s reklamfördes i er podd. Jag har förstått att t.ex. på din blogg gör du endast samarbeten med få utvalda företag som du verkligen tror på. Är det annorlunda med poddar eller hur tänker du/ni? Det är ju också möjligt att ni som poddvärdar inte ens väljer vilken reklam som spelas? Er podd är inte den enda som jag reagerat på att reklamen inte alltid tycks falla ihop med poddvärdarnas värderingar. Hur ska man då tänka som lyssnare? Är reklamsnuttarna lite som reklampauser när man kollar på tv, dvs det visas vad det visas oberoende av program? För mig känns det nästan lite som om poddvärdarnas trovärdighet kan ifrågasättas om reklamen skär sig med poddvärdarnas värderingar. Kul om du ville ta upp det här då jag tycker mig ha märkt att det är stor skillnad på reklam/samarbeten i blogg/insta vs poddar. Hur tänker du/ni om detta? Kram, Jenny

Peppe Öhman · 3 years ago
Hej Jenny och tack för fina ord om podden och bloggen! Jag blev jätteglad! Och det är precis som du gissar, vi har inget att göra med de reklamsnuttar som spelar mellan snacket. De samarbeten man hör oss tala om (hittills inga) har vi 100 procent valt och diskuterat igenom. Men de som låter som reklampauser är annonsörer som köpt plats av podplay/Bauer där vår podd ligger. Tack för att du ställde en så bra fråga. Du är faktiskt inte den första så det är kanske dags att ta upp den i podden också. kram, Peppe

Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.