En helg med innehåll

4 months ago

En helg med innehåll

Den här helgen har vi som vanligt spelat in podd (Magnus och jag spelar förresten in vår podd live på Insta live varje lördag morgon 8:30 i LA/eftermiddag 17:30 i Sverige. Följ oss och kolla! Nästa helg blir ett undantag och vi spelar in på söndag). Sedan surf, brunch på det och upp till stallet.

En helg med innehåll
En helg med innehåll

Maggan åkte på eftermiddagsfest medan barnen och jag körde upp till Topanga där vi red och gullade med djuren. Hästen som Majlis kramar heter Ciel och är snart tre år. Tänker att hon ska bli min framtida dressyrhäst. Tills dess får jag träna på de mindre välskolade kusarna. Är lycklig med dem också. Så glad över att mina barn också verkar gilla hästar.

En helg med innehåll
En helg med innehåll
En helg med innehåll

Lammen har blivit får, men är minst lika gulliga och kelsjuka, men har vuxit så sjukt mycket och börjar få horn. När vi körde hem låg solen lågt och jag kände den där vanliga lyckan och tacksamheten över att få bo här. Väl hemma i soffan beställde vi sushi och kollade på The Truman Show. Majlis tyckte inte den var speciellt intressant, men Vidde uppskattade den mycket. Jag var glad över att den fortfarande höll. Kanske mer nu än när den kom ut. Nu är vi alla en form av Truman-light. Skillnaden är bara den att vi själva upprätthåller det.

En helg med innehåll

Nu ligger för övrigt det senaste avsnittet av Skåpet ute. Vi pratar om skillnaden mellan sverigefinnar och finlandsvenskar, om hatet gentemot sport, om det hetaste stället att få vaccinet i Stockholm och sen talar Cissan en stund om folks ovilja att lajka samarbeten. Jag kan förstå hennes frustration. Här bjuder man på innehåll varje dag år ut och år in. Det kostar ingenting, men när det dyker upp ett samarbete är det ytterst få som trycker på lajkknappen. Det är synd eftersom det såklart är kul att ha nöjda samarbetspartners och i längden få lite betalt för allt innehåll man producerar. Ännu sjystare är såklart att välja en produkt som den instagrammare man följer samarbetar med, men det är såklart ett lite större steg än att bara trycka på det lilla hjärtat. Johanna håller inte med, men det får ni höra om i podden. Hur resonerar ni gällande samarbeten, förresten?

Emma · 4 months ago
Om det är något jag ändå hade tänkt köpa så gör jag det mer än gärna via länk. Och så gillar jag affilietlänkar för då slipper jag leta runt på diverse hemsidor. Likear alltid på blogginlägg och insta!

Alex · 4 months ago
Jag älskar bloggarna på denna plattform just för att det knappt är samarbeten. Jag har så svårt för att köpa grejer när ngn gör reklam för ngt men fattar att de aldrig skulle använda grejen om de inte fått betalt. Tycker också att många samarbeten enbart bidrar till köphets och att man i slutändan ska se likadana ut och ha samma grejer hemma. Sen om ngn som bloggar tipsar om snygga eller bra grejer, utan att det är ett samarbete, det är en annan sak =)

Peppe Öhman · 4 months ago
Jag tycker också konsumtionshetsen är svår. De gånger jag själv gör samarbeten vill jag att det ska vara en produkt de flesta ändå använder i sin vardag. Inte lägga på nya grejer.

Sara · 4 months ago
Jag fattar att det är ett jobb att blogga och att man vill ha betalt för att jobba. Samtidigt är en blogg ofta väldigt personlig och om det då kommer in en massa köpta inlägg tappat man den personliga tonen. Ska det vara köpta inlägg måste det dessutom vara något som passar ihop med bloggen. Om en bloggare som håller på att banta (men förstås pratar om en sundare livsstil) gör reklam för kakor och sockrad yoghurt känns det som personen ljuger för mig. Det är dålig reklam. Sedan försöker jag själv dra ner på min konsumtion (även om jag inte orkade leta begagnade kläder till växande barn den här gången) och då blir många samarbeten som uppmanar till konsumtion väldigt ointressanta. Sedan tycker jag att Elsa Billgren är en av få bloggare som gör riktigt bra samarbeten. Det känns som om de valts med omsorg för att passa henne och det hon gör blir mer än bara en annons. Lite konstigt är det också när en bloggare flaggar för att de har gjort ett så roligt jobb som de snart ska presentera och det känns som om det ska vara något extra kul och så är det reklam. Det blir mest en besvikelse. Att gilla ett reklaminlägg känns jättekonstigt för mig. Det skulle jag bara göra om det verkligen var en produkt som jag gillade och det dessutom var ett riktigt bra inlägg. Jag har inte ens tanken att jag borde gilla de inläggen för att vara snäll mot bloggaren.

Peppe Öhman · 4 months ago
Jag hör dig. Sandra Beijer är ju en förebild i att göra kul och snygga samarbeten, och få såna. men hon är väl ganska unik i sin stil.

Helena Bergström · 4 months ago
Jag tycker själv att det är väldigt tudelat det där med samarbeten. Intellektuellt sett förstår jag såklart att bloggaren lägger massor av tid på att blogga och att det kräver en hel del arbete. Samtidigt är det ett faktum att jag blir helt emot att köpa en produkt om en bloggare publicerar ett inlägg som uppenbarligen är ett samarbete. Jag scrollar förbi och känner mig helt anti mot såväl produkten som bloggaren (som jag kanske egentligen gillar) eftersom allt känns såååå falskt. Är som någon skrev ju uppenbart att det liksom bara skrivs för att bloggaren får betalt för inlägget och långt ifrån säkert att han eller hon faktiskt gillar produkten. Tror chansen är i princip noll, om inte minus, att jag skulle gilla ett inlägg som är reklam faktiskt. I slutändan är det ju dock inte bloggarens fel eftersom jag anser att problemet är strukturellt och inte på individnivå. Hoppas på ett slut på bloggar med reklam, skulle hellre betala direkt för att läsa bloggen tror jag.

Peppe Öhman · 4 months ago
Fast ibland är det faktiskt genuint. Jag rekommenderar genuint Reserol åt mina kompisar och tycker att vissa ljudboksappar är superbra och gör gärna samarbeten med Årets bok. Sen förstår jag mer än väl att det finns en massa influencers som verkligen inte är genuina i sina samarbeten, men det får stå för dem.

Helena · 4 months ago
Jo det är helt rätt såklart, att vissa samarbeten är ärliga och för att influencern gillar produkten. Tyvärr blir detta dock irrelevant eftersom problemet är strukturellt och detta drabbar även de influencers som är "noggranna" och ärliga i sina samarbeten. Tack för en superblogg förresten, jag skulle gärna betala för innehållet och har just upptäckt att du erbjuder just sådant :-)

Peppe Öhman · 4 months ago
tack för att du säger så! Insiktsfulla kommentarer och blir glad över att du uppskattar den här bloggen :)

Hanna · 4 months ago
Jag förstår 100 % att bloggare måste/vill göra samarbeten, men jag skrollar direkt förbi då jag ser ett sponsrat inlägg. Sen tror jag att dessa inlägg påverkar i alla fall, man har fått brandet på näthinnan och är säkert mera benägen att välja det än vad man var före.

Annika · 4 months ago
Jag är sent på det mesta, men förstår inte ens hur jag ska gilla inlägg här på bloggen eller när det gäller Skåpet?

Peppe Öhman · 4 months ago
bara ge Skåpet några stjärnor på itunes så är vi glada :)

Peppe Öhman · 4 months ago
tror att många (inklusive undertecknad) gör så.

Mira · 4 months ago
Jag har inget emot sponsrade inägg/reklam så länge det passar bloggens/kontots profil. Har slutat läsa flera mat- och bakbloggar för att bloggaren titt som tätt gör reklam för kläder, hudvård etc. Det är inte därför jag läser bloggen och då känns det tröttsamt och störande. Ungefär som att försöka titta på film på tv4 :-) Kommer det däremot upp samarbeten som passar innehållet i bloggen/kontot så tycker jag det är toppen att få tips om t.ex. nya produkter eller erbjudanden. Har också avföljt instagramkonton där det känts som om samarbetena är lika många som de vanliga inläggen. Har blivit mer medveten om betydelsen av samarbeten för den individuella bloggaren/influencern och försöker vara bättre på att lajka just samarbeten (som jag tycker är relevanta..). Förstår dock dilemmat att vilja tjäna pengar = mer tid för bättre inlägg/innehåll men att inte kunna vara kräsen med vilka man samarbetar med.

Peppe Öhman · 4 months ago
Aha! Mycket bra kommentar, fick en insikt. Jag tror att många försöker bli personliga (eller så blir man kanske girig) och därför stiger ur sin nisch. Kanske? (Jag avföljer också om det blir för många samarbeten).

Sofia · 4 months ago
Jag trycker bara gälla på instagram om det är ngt jag verkligen gillar (oavsett vad det handlar om) har inte alls tänkt på att det är viktigt för influencers att få det där klicket men förstår så klart att det är det. Med det sagt så finns det många som gör samarbeten snyggt och intressant, och då har jag klickat för klickar alltid för den personen sas. Jag stör mig inte på samarbeten, förstår att de behövs MEN det krävs då också tycker jag att innehållet i flödet (blogg, insta, podd) är så pass intressant att jag orkar med samarbetena och om samarbetet ska ”sälja” så behövs det för min del samarbeten à la Sanda Beijer eller Elsa Billgren dvs genomarbetade och trovärdiga. Fast har nog som mest använt ngn rabattkod om ens det pga samarbeten. Det är inte ofta som grejorna som marknadsförs är sådant som jag vill ha eller kan tänka mig. Följer t ex Ebba von Sydow för träningspepp/familjeliv/karriär och då känns inte direkt alla hennes matsamarbeten med sockrad yoghurt, frysta kakor eller billig hudvård så trovärdiga. Samtidigt stör jag mig inte, jag bara scrollar förbi, som i en tidning.

Peppe Öhman · 4 months ago
Håller med allt du skriver! Allt handlar ju om hur man gör det och om personen. Tycker att en influencers trovärdighet ligger så tight med hur hen gör sina samarbeten.

Pernilla · 4 months ago
Tycker inte alls det är konstigt att få trycker på likeknappen när det är betalda samarbeten. För det är ju en typ av reklam. Och reklamtröttheten är stor. Tror den ligger runt 60 % i Sverige. Håller med Sara att det känns konstigt att gilla ett reklaminlägg. Jag gör det bara om jag verkligen gillar produkten eller om det är väldigt underhållande/inspirerande på något sätt.

Peppe Öhman · 4 months ago
Jag fattar precis vad du menar. Jag märker att jag som själv gör samarbeten ibland (ytterst sällan, men ändå) gärna likear andra som gör samarbeten. Kanske nåt slags kollegial lojalitet.

emma · 4 months ago
jag tycker att genomtänkta samarbeten där influencerns egen tonalitet får ta stor plats bara är välkommet. det märks direkt om marknadsavdelningen för en produkt eller ett varumärke fått för mycket att säga till om, och det blir inte alls lika bra. en influencer är inte, och bör inte vara, en reklampelare. ett influencer-samarbete är snarare en kreativ tolkning av en produkt eller ett varumärke och bör behandlas därefter.

Peppe Öhman · 4 months ago
Håller verkligen med! De sämsta samarbetena är de slarviga, när det kommer ett schampo en vecka och ett rabattkod för ett annat veckan efter. Eller, som du säger, när marknadsavdelningen skrivit texten.

Agnetha · 4 months ago
Jag lyssnade på det senaste avsnittet av Skåpet igår för att få koll på vad som diskuterades. (Följer inte den podden pga för många andra poddar jag vill lyssna på och för lite tid jag vill lägga på poddlyssning). Jag trycker nog aldrig på gilla på samarbeten. Är så översköljd med reklam överallt, och vill inte lämna den typen av spår efter mig så att fler företag ser det som fritt fram att spamma mig med ännu mer reklam. Jag har ärligt talat inte tänkt på att det får konsekvenser för den som lagt ut samarbetet. Tycker att Cissan var lite i aggressivaste laget, (jag kände mig provocerad av generaliseringar att det är snåla och missunnsamma individer som medvetet är ute efter att förstöra genom att inte klicka på gilla), och gillade Johannas försök att nyansera det hela. Jag tycker att du brukar resonera väldigt fint och genomtänkt här på bloggen om det också. Jag tänker att det är bra att det bubblar upp, och kanske kunde ett inlägg om att det är viktigt för influencern att få likes på just samarbetsinlägg (och varför) vara lämpligt. Jag har nog tänkt att samarbeten kommer till utifrån att bloggaren/influencern har en stor följarmassa och att det är helhetsbilden av följare, inte ett enskilt inlägg, som avgör. Jag kanske har legat under en sten ett tag, men det var nyheter för mig. Så det ska jag tänka på framöver vid samarbetsinlägg. Det sagt, jag blir mer motiverad att förändra mitt beteende om jag får en förklaring, eller tom vädjan, snarare än skäll. Och så undrar jag hur jag gör med samarbeten i stories på Insta - kommentarer och "känslor" på stories hamnar ju i DM, räknas de också in i samarbetsstatistiken? (Och en helt annan fråga, eftersom du nu blev min lärare i sociala medier, en del influencers lägger upp jättemånga stories, ibland frågar de saker i sina stories, och sen kan det komma nåt syrligt inlägg om att de får så sjukt många dm, och typ ironiskt "vad få ni var som tyckte så här" eller "sluta dm:a, jag har fattat nu" - men om en inte vill ha dm, varför inte dubbelposta med inlägg också, så följare har chans att interagera utan att reta upp influencern? Obs, inte alla influencers... ? Har dock sett det på flera håll och undrar genuint över det fenomenet. Fast inte hos dig, så varför skulle du ha nåt svar på det... förlåt för lång kommentar som blev off topic.

Peppe Öhman · 4 months ago
Vilken bra kommentar! Tack för den. Ska försöka svara i eget inlägg! (men vill redan nu säga att jag tycker en influencer måste respektera sina följare och vice versa. Jag tror på god ton och att se folk så långt det bara går. har man miljoner följare är det såklart svårt, men efter bästa förmåga)-

Josefina · 4 months ago
Jag likear alltid samarbeten om det är en produkt jag gillar eller något jag kanske inte vet så mycket om men där jag gillar och litar på bloggaren. Har slutat följa Cecilia Blankens eftersom hon gjort samarbeten med ett par varumärken jag inte vill backa. Jag slutade inte läsa och följa henne pga det utan för att jag fattar att om jag inte kan hjälpa henne genom att likea samarbeten så bör jag inte heller åka snålskjuts genom att fortsätta läsa. Tror inte på att kräva att bloggläsare fråntas sin bestämmanderätt när det gäller vilka varumärken man vill likea. Tror absolut att det finns folk som snålar med samarbetslikes av missunnsam anledning men det är inte snålt och missunnsamt att stå för sina egna värderingar. Ge mig ett samarbete jag tror på och jag lovar att överösa med likes! :) Inte riktat till dig, jag tror på dina samarbeten men får känslan att de gör dig lite obekväm. Kan ha fel men vill ändå säga: Kör på! Hade också önskat att bloggportalen kunde släppa in en och annan annons för att ge dig betalt. Eller åtminstone lägga till en likeknapp.

Peppe Öhman · 4 months ago
Uppskattar dina tankar om detta! tack för att du tog dig tid att skriva (och din spaning kring att jag är lite obekväm med samarbeten kan nog stämma. Ska jobba på det!)

Josefina · 4 months ago
Har en reflektion till: kanske är det så att hur många likes samarbeten får inte bara beror på varumärke eller hur välgjorda de är utan också vilken typ av bloggare det är som gör dem. De bloggare som har egna produktföretag får kanske mindre likes på sina samarbeten (som inte är deras eget företag) därför att läsaren uppfattar bloggen som en marknadsföringskanal för deras företag, inte som en försörjning. En annan tanke är att heltidsbloggare kanske är bättre på att analysera sina samarbeten utifrån statistik, vad som funkar, inte funkar, hur det kan göras bättre osv medan deltidsbloggare kanske i större utsträckning bara gör utan tydlig strategi. Men det är bara mina funderingar, kanske är alla bloggare fullfjädrade SEO/Google Statistics-ninjas. :)

Peppe Öhman · 4 months ago
Mycket bra spaning. Köper den!

Koko · 4 months ago
Kommer in sent här, men vill gärna kommentera, när jag nu läser bakåt en bit :-) Jag tycker att tydligt markerat samarbete där bloggaren genuint tycks gilla produkten är helt ok, varför skulle hen inte kunna få betalt då? Det genuina är dock viktigt, annars ser jag hellre regelrätt reklam, som i banners eller så. Gärna får det finnas motivering till samarbetet som går utanför "bra produkt", t.ex. gillar jag att se reklam för lokala, ekologiskt och etiskt hållbara aktörer, som kan vara svårare att hitta själv.* Men visst är det en svår balansgång, för det får inte bli för mycket reklam, hur bra den än är. Du har absolut inte för mycket, tycker jag, ryms mera också vid behov. Jag har aldrig tänkt på att det kan vara viktigt att klicka på Gilla, det är något jag nästan aldrig gör, men ska bli bättre på det, om det är viktigt. * Ett förslag, om du någon gång har idétorka, du kunde någon gång, typ inför jul eller så, göra en tråd där folk kan tipsa om sina favoriter som presenttips, gärna just små, lokala företag. John Scalzi gör det ibland och det är roligt att läsa. Du kanske har gjort det, minns iaf en tråd om "bästa presenten ever", men tänker att du har många läsare, som dessutom i allmänhet verkar ganska trevliga, så det skulle kunna komma många roliga förslag.

Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.