Bokrecension: under isen

1 year ago

Bokrecension: Under isen

I samarbete med Schildts & Söderströms förlag

Under våren kommer jag att läsa några böcker som kommer ut på Schildts och Söderströms förlag. Är så glad över att kunna göra ett sånt här samarbete! Jag har valt böckerna själv och först ut är Karin Collins “Under isen” som utspelar sig i början av 1980-talet kuststaden Hangö. Trodde inte att jag skulle gilla så mycket att läsa om 80-talet, men gottade mig i hur mycket om förändras. Om hur undulat var ett typiskt husdjur för lågstadiebarn, att Dallas var så stort, att föräldrar lugnt lämnade elvaåringar ensamma hemma över natten, att polisen tyckte att våld i hemmet inte angick dem och så vidare.

Berättelsen kretsar kring elvaåriga Peter, hans jämnåriga kompis Hanna, Sofie var sambo Steffe misshandlar henne, Åke som kallas Åkarn från tiden då han ännu körde taxi och inte var gravt alkoholiserad och hemmafrun Gunilla som trodde att livet skulle vara lite större. Så fort jag som läsare kände att jag hade koll på en av karaktärerna visade hen en annan mer/mindre smickrande sida. Tycker att spänningsromaner ofta delar in folk som rakt onda eller goda.

Det tar länge innan någon dör, men tempot blir omärkligt snabbare. Plötsligt är det någon som dör, fel person blir utpekade som mördare och ytterligare en tror att hen än den som begick mordet, trots att det inte stämmer. Bra tempo, bra gestaltning, intressanta rollfigurer. Gillade mycket!

Vi talar förresten om bland annat den här boken, om swishjournalism, om vad Kobe Bryant och Jörn Donner har gemensamt och mycket mer i senaste Mellan raderna. Pinfärskt avsnitt!

Peppe Öhman

Peppe Öhman