Din kompis varumärket

10 years ago

Allt fler varumärken har upptäckt att det lönar sig att finnas på sociala medier och att prata till sina potentiella kunder med som om de var kompisar. Doves senaste kampanj heter #SpeakBeautiful och går ut på att folk (läs: kvinnor) ska säga nåt vackert om sin kropp. Dove själv glider runt på Twitter och uppmanar kvinnor att gilla sig själva. All reklam handlar om att skapa ett band mellan kunden och varumärket och helst av allt väcka känslor. Vid första anblicken låter det givetvis snällt, men Dove är ingen altruistisk kompis som vill ditt bästa, utan ett varumärke som ägs av ett företag som vill att du ska köpa deras produkter. 

Jag tycker att det är så himla störande att lyssna på podcastare som väver in sina sponsorers budskap i det så kallade vanliga samtalet och bloggare som smyger in reklam utan att säga att det är reklam. Det är naturligtvis mycket mer värdefullt för en annonsör att dyka upp som en rekommendation av en kompis i form av bloggare, poddare eller twitterföljare än i ett traditionellt annonsformat, men det är så snuskigt att blanda ihop vänskap med varumärken. Och OBS! jag är absolut för att bloggare och poddare ska få betalt. Inget fel på annonser så länge läsaren/lyssnaren vet vad som är köpt och vad som är åsikt (och man kan, SKA, såklart gilla produkten som marknadsförs i så pass personliga forum som podcast och blogg).

Dove ägs för övrigt av Unilever som bland annat säljer supersexistdeodorenten Axe. Sälj skönhetsprodukter till kvinnor genom att övertyga dem om att de känner sig snygga om de väljer rätt varumärke och kräng deodorant till snubbar med övertygelsen om att de får ligga med tjejer om de använder rätt sorts deodorant. Gäsp.

Camilla · 10 years ago
Håller med. Har du förresten upptäckt Better bloggers? Där lyfts just den typen av saker!

Peppe · 10 years ago
Har ej upptäckt! Tack för tipset!

Bella · 10 years ago
Intressant inlägg! Det har jag också funderat på ett tag och mår lite illa/dåligt när det blir för mycket sälj... konsumtionshets... även flera bloggare som gått över gränsen enligt mig för vad som är bloggning och bara blivit säljsajter. Mig förlorar de som läsare då!

Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.